Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقده با داشتن طبیعتی بکر، ۸۴ اثر ثبت شده ملی و تاریخی ۸ هزار ساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است اما بی توجهی به ظرفیتهای کم نظیر این شهر و تزریق قطره چکانی اعتبارات مالی سبب فرصت سوزی در حوزه گردشگری شده است. ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، شهرستان نقده در قسمت جنوبی آذربایجان غربی و در دستی حاصلخیز به همین نام واقع‌شده که درگذشته به سولدوز (شهری که اطراف آن با آب احاطه‌شده است) نیز مشهور بوده و این شهر از شمال به دریاچه ارومیه اشراف دارد به همین سبب مجاورت آب و هوایی  معتدل و مرطوب دارد، در قدیم‌ الایام آذری‌ها، کردها، آشوری‌ها و ارامنه در این شهر می‌زیستند و امروزه نیز ترک‌های آذربایجان و کردها عمده جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند که هرکدام آداب‌ و رسوم و فرهنگ و سنن ویژه‌ای دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقده منطقه‌ای کوهستانی است که  کوه قره داغ با ارتفاع یک هزار و 652 متر، سلطان یعقوب با ارتفاع 2 هزار و 149 متر، کوه بابا حسن، کانی رش سرشاخان، کوه خرنگ، قلعه ماران از مهم‌ترین کوه‌های این شهر است که آب و هوایی دل‌انگیز دارد، این شهر به سبب داشتن موقعیت جغرافی ویژه حتی از دوره‌های قبل از میلاد نیز بسیار مهم و حساس بوده و از همان زمان ازنظر نظامی و امنیتی از اهمیت زیادی برخوردار است و سلسله جنگ‌های زیادی در سابقه خود به ثبت رسانده است.

نقده ازلحاظ اراضی کشاورزی، تولیدات زراعی و باغی از پتانسیل ویژه‌ای برخوردار بوده و دارای باغات سیب و انگور منحصربه‌فردی است، همچنین این میوه‌ها و عسل، نقل و حلوای محلی (داش حلواسی) از سوغات معروف نقده است.

دشت سولدوز بدون شک یکی از غنی‌ترین حوزه‌های فرهنگی، تمدنی فلات ایران و شمال غرب آن به شمار می‌رود، این دشت باوجود رودخانه پرآب و دائمی (گدار)، زمین‌های مستعد کشاورزی و مراتع سرسبز و هموار در طول هزاران سال باعث شکل‌گیری تمدن‌های مختلفی شده است همچنین نقده از حیث تعدد معادن و میزان سرمایه‌گذاری در آن جزء رتبه‌های برتر کشور بوده و بیشترین ذخایر معدنی در این شهرستان مرمراونیکس و مرمرآراونیت و سنگ تزئینی است.

از جاذبه‌های گردشگری این شهر هفت چشمه یا تفرجگاه یئدی گوز در 3کیلومتری جنوب غربی نقده و در قسمت شرقی سلطان یعقوب، رودخانه گدار، سد و تپه حسنلو، تالاب بین‌المللی گل وقالا باشی (پارک لاله)، چشمه‌های سولدوز، چشمه (شیخ معروف) در ضلع جنوبی که چشمه‌ای است معدنی و مؤثر برای درمان برخی بیماری‌های پوستی، بازارهای محلی را می‌توان نام برد.

منطقه تاریخی حسنلو در 80 کیلومتری ارومیه و 9 کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزارساله یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستانی ایرانباشهرت جهانی است که جام زرین حسنلو یکی از مهم‌ترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی بوده و قدمت سه‌هزارساله دارد و هم‌اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می‌شود.

نقده به لحاظ داشتن مناطق طبیعی دارای تالاب‌های بین‌المللی فصلی و دائمی  به ثبت رسیده است و به خاطر قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر قرارگرفته است که در این گزارش به‌اختصار به آن می‌پردازیم.

تالاب گروس در جنوب شرقی پارک ملی دریاچه ارومیه و در دهانه رودخانه‌های سیمینه‌رود و مهاباد چای در آذربایجان غربی واقع‌شده و شمال و شمال غرب آن به اراضی باتلاقی و طغیانی دریاچه ارومیه محدود شده و نهایتاً به دریاچه می‌رسد و در جنوب غرب به تالاب کانی برازان محدود می‌شود راه‌های دسترسی به این تالاب جاده روستایی بفراون و خورخور منشعب از جاده ساحلی مهاباد است.

 وجود توده‌های نی‌زار در این تالاب پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی ازجمله گونه در خطر انقراض اردک سرسفید و گونه های حمایت‌شده اردک مرمری، انواع غاز، مرغابی، آنقوت در هستند.

تالاب سولدوز یکی از چندین تالاب نقده است که در ضلع جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه و در حوزه اکولوژیک این دریاچه در موقعیت جغرافیایی مهمی واقع‌شده است که در مسیر جاده ارومیه -مهاباد و در منتهی‌الیه زهکش خروجی سد حسنلو قرار دارد.

مساحت کل تالاب حدود 400 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا هزار و 280 متر بوده و  گیاهان مهمی که در این تالاب وجود دارند عبارت‌اند از نی، جگن، گز وگونه‌های جانوری نظیر فلامینگو، پلیکان سفید، چوب‌پا، تنجه، آنقوت و گونه هایی از مرغابی‌ها و آبچلیک سانان می‌توان در آنجا دید.

تخصیص اعتبارات جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توسعه نقده می‌گوید: تمام تلاش خود را در جهت رشد و توسعه شهرستان نقده انجام می‌دهیم تا شاهد رشد و شکوفایی و رسیدن این شهر به جایگاه اصلی خود در کشور و استان باشیم.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به طرح ساماندهی ورودی شهر نقده می‌افزاید: 2 میلیارد تومان جهت تکمیل و بهسازی جاده‌های روستایی شهرستان، 5 میلیارد تومان برای ساماندهی سه راهی محمدیار، 3 میلیارد تومان برای ساماندهی جاده حیدرآباد-نقده، 4 میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع فرهنگی هنری شهرستان، پیگیری افزایش تسهیلات بانکی برای بهره‌برداری از 200 واحد مسکن مهر، 3 میلیارد تومان برای اجرای پروژه انتقال فاضلاب محمدیار به نقده، 1 میلیارد تومان جهت تکمیل و بهسازی سالن‌های ورزشی شهرستان اختصاص می‌یابد همچنین ساخت و نصب تندیس "محمد اوراز" و "محسن شادی" قهرمانان ورزشی شهرستان نقده در شهر توسط شهرداری، پیگیری تأمین اعتبار جهت تکمیل درمانگاه جامع شهری 2 و 3 و سالن ورزشی کارگران شهرستان اجرایی می‌شود.

تزریق قطره‌چکانی اعتبارات سبب راکد ماندن پروژه‌های کلیدی

فرماندار  نقده با اشاره به پروژه‌هایی که نیاز به همکاری مسئولان خصوصاً استانداری دارد، می‌گوید: پروژه تعریض جاده سه‌راهی حسنلو تا سه‌راهی اشنویه که در سال گذشته 3 میلیارد تومان اعتبار با کد اجرایی مشخص در نظر گرفته‌شده بود از سال 1390 عملیات اجرایی آن آغازشده و با پیشرفت فیزیکی 65 درصد، به دلیل طولانی شدن اتمام پروژه خطرات جانی و مالی در برداشته است، راه‌های روستایی حدود 12 کیلومتر بلاتکلیف است و نزدیک 11 کیلومتر از راه‌های روستایی پیمان‌سپاری شده  و در دست اقدام است.

مرتضی فرامرزی دراین‌باره می‌افزاید: شهرستان نقده باوجود ترانزیتی بودن و به سبب هم‌جواری با شهرستان‌های مرزی و مرز تمرچین، فاقد کنارگذر (کمربندی) است و نبود آن تمامی زیرساخت‌های شهرستان را دچار مشکل و خسارت کرده که توجه جدی به این امر از نیازهای این شهر بوده همچنین پروژه جاده بناب و بزرگراه نقده–پیرانشهر که در سال 97 کلنگ زنی شده است تاکنون پیشرفتی نداشته است.

وی در بحث سرمایه‌گذاری و گردشگری به سد حسنلو اشاره‌کرده و بیان می‌کند: این سد و تپه تاریخی روستای حسنلو از ظرفیت‌های فراوانی برای جذب گردشگر برخوردار هستند که می‌توانند در امر گردشگری و بوم گردی در نقده تأثیرگذار باشند همچنین اگر جاده ارتباطی به سایت گلخانه‌ای خلیفه لو احداث و به زیرساخت‌های ان توجه جدی شود می‌تواند به یک سایت گردشگری تبدیل شود.

"تپه حسنلو" میراث باقی مانده از هزاره سوم قبل از میلادتپه حسنلو نماد یک تمدن 8 هزار ساله در آذربایجان غربیپروژه مرمت پل تاریخی «هفت چشمه» اردبیل به اتمام رسید

فرماندار نقده می‌گوید: اجرای پروژه آب و فاضلاب شهری که طرح مطالعاتی آن در سال 94 بااعتبار نزدیک به 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان که از اعتبارات دریاچه ارومیه بوده به‌صورت راکد باقی‌مانده و همچنین  در محمدیار درباره آب و فاضلاب با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

فرامرزی می‌افزاید: برای ساخت سالن آمفی‌تئاتر اعتباری بالغ‌بر 800 میلیون تومان هزینه شده و در حدود 500 میلیون تومان دیگر نیز برای اتمام و بهره‌برداری آن موردنیاز است که یک نیاز ضروری برای این شهر به به شمار می‌رود.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام ساخت مدرسه در این شهر می‌گوید: مدرسه 12 کلاسه شهید قنبر اژدری که عملیات اجرایی آن در سال 94 شروع‌شده با پیشرفت فیزیکی 50 درصد نیمه‌تمام باقی‌مانده و پروژه مدرسه 12 کلاسه تربیت محمدیار و بازسازی مدرسه 5 کلاسه روستای دورگه سنگی از توابع بخش محمدیار از دیگر اولویت‌های شهرستان است.

به گفته وی برای اتمام کامل پروژه احداث پل ولایت نقده 2 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار نیاز است که در صورت تأمین اعتبار تا پایان دهه فجر امسال به بهره‌برداری کامل می‌رسد و فقط یک لاین آن به‌پایان رسیده است.

تالاب‌های نقده فرصت طلایی برای توسعه اکوتوریسم

رئیس اداره محیط‌زیست نقده با اشاره به تأثیر تالاب‌ها در جذب گردشگر می‌گوید: تالاب سولدوز به دلیل پوشش گیاهی و وجود سایت پرنده‌نگری بهترین منطقه برای جذب اکوتوریست است و چنانچه زیر ساخت‌ها و امکانات زیربنایی این منطقه ازجمله تأمین آب غیر شرب و ایجاد هتل‌ها و حتی آلاچیق‌های مشرف‌به تالاب مهیا شود میزان استقبال از این تالاب بیش از این نیز است.

اکبر محمدیان وجود سایت پرنده‌نگری در این تالاب را ظرفیت بالایی عنوان کرده و می‌افزاید: در 6 ماهه نخست سال تعداد پرندگان مهاجر در این تالاب به 5 هزار قطعه می‌رسد.

وی بابیان اینکه تالاب سولدوز یکی از چندین تالاب شهرستان نقده است نام این تالاب از نام منطقه‌ای که کل محدوده شهرستان نقده را دربرمی گرفته‌شده است تصریح می‌کند: تالاب سولدوز در ضلع جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه و در حوزه اکولوژیک این دریاچه در مسیر جاده آسفالته ارومیه -مهاباد و در منتهی‌الیه زهکش خروجی سد حسنلو قرار دارد.

84 اثر ثبت‌شده ملی به نام نقده

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نقده می‌گوید: همه‌ساله گردشگران از تالاب‌های بین‌المللی، بهشت پرندگان، مجتمع تفریحی یئدی گوز، مجموعه باستانی تپه حسنلو، نوروزگاه ها و موزه‌ها بازدید می‌کنند.

حامد پرورش می‌افزاید: این شهرستان 84 اثر ثبت‌شده ملی دارد که جذابیت این آثار هرساله مسافران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند.

وی بیان می‌کند: میراث فرهنگی با توجه به وظیفه ذاتی خود از تمام توان برای معرفی آثار این شهرستان استفاده می‌کند تا زمینه حضور بیش‌ازپیش گردشگران را در نقده فراهم کند.

تمامی این جاذبه‌های گردشگری و مناطق تاریخی و طبیعت بکر و زیبای این شهر ظرفیتی غیرقابل‌انکار برای دیده شدن این شهر و توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگیان است چراکه امروزه بیشتر افراد به بومگردی و کشف طبیعت راغب هستند اما این امر زمانی میسر می‌شود که تبلیغات کافی و توجه مناسب وجود داشته باشد.

گزارش از ثمین کاظمی

انتهای پیام/ن

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۷۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۷۵ درصد از پروژه های مصوب سفر استاندار آذربایجان غربی توسط سازمان منطقه آزاد در شهرستان ماکو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، علی داداش زاده در حاشیه برگزاری جلسه بررسی مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی در شهرستان‌های منطقه آزاد ماکو با حضور رهبردین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو و فرمانداران شهرستان‌های ماکو – شوط و پلدشت و مدیران کل استان آذربایجان غربی افزود: در جریان سفر استاندار آذربایجان غربی درسال گذشته به سه شهرستان ماکو شوط و پلدشت، مصوبات مهمی در حوزه زیرساخت ها، تامین آب شرب شهری و روستایی، جاده روستایی، اجرای طرح هادی، تامین چمن مصنوعی استادیوم، تامین اراضی موردنیاز برای توسعه روستا‌ها و شهر‌ها و طرح‌های مورد نیاز ادارات تصویب شده بود.   وی ادامه داد: در این راستا در شهرستان ماکو با مشارکت منطقه آزاد ۷۵ درصد از ۳۶ پروژه عملیاتی و در شهرستان شوط با مشارکت سازمان منطقه آزاد ۳۶ درصد از ۱۱ پروژه و در شهرستان پلدشت ۴۲ درصد از ۱۲ پروژه مصوب، عملیاتی و اجرایی شده و با حمایت‌ها و پیگیری‌های استاندار و مدیرعامل منطقه آزاد در سال جاری بقیه مصوبات نیز با طی مراحل قانونی به سرانجام خواهند رسید.    داداش زاده با بیان اهم این طرح‌ها افزود: برای تامین اراضی مورد نیاز برای توسعه روستاها، درشهرستان ماکو ۱۰۰ هکتار، در شهرستان شوط ۵۰ هکتار و در شهرستان پلدشت ۱۱۲ هکتار در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.    وی ادامه داد: ۱۸۲ هزار و ۶۷۶ متر مربع زمین نیز برای طرح اقدام ملی مسکن محرومین و جوانی جمعیت در سه شهرستان که توسط سازمان منطقه آزاد ماکو تامین شده و در رابطه با تامین اراضی مورد نیاز ادارات و و ارگان‌های نظامی و انتظامی نزدیک ۲۰۰ هکتار زمین در خارج از محدوده شهر‌ها نیز توسط منطقه آزاد تامین شده است.    معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو بیان داشت: از جمله دیگر مصوبات مهم حفر چندین چاه استراتژیک در شهر ماکو با هزینه ۶ میلیارد تومان برای کمک به آب شرب شهری که ۵۰ درصد تعهد سازمان بود پرداخت شده و تعداد چند حلقه از این چاه‌ها توسط امور آب فاضلاب حفر شده است که به محض تکمیل و تجهیز این چاه‌ها و تامین ۵۰ درصد بقیه اعتبارات این موضوع توسط سازمان منطقه آزاد تا هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.   این مسئول از مشارکت سازمان منطقه آزاد در احداث مدرسه، جمع آوری مدارس کانکسی، تعمیر و بازسازی و هوشمندسازی مدارس و اماکن مذهبی و فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: برای آسفالت راه‌های روستایی از جمله آغبلاغ، چمنلو و تیکمه ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای احداث ۱۱ کیلومتر بزرگراه ۱۰۰ میلیارد تومان و برای تکمیل بزرگراه محدوده روستای کشمش تپه ۳۱ میلیارد تومان از سوی سازمان منطقه آزاد ماکو هزینه شده است.

دیگر خبرها

  • معرفی رییس جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدشت
  • استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی
  • آغاز مرحله نخست آزمون سراسری در ۱۶ شهرستان آذربایجان غربی
  • اولین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به پاریس رسید / استقبال در بدو ورود به ارومیه
  • اولین سهمیه تاریخ ورزش بانوان آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به المپیک رسید / استقبال از بدو ورود به ارومیه
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • مصدومیت سه تن در تصادف محور نقده - پیرانشهر
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • پروژه فیبر‌نوری منازل و کسب‌وکارها؛ بزرگترین پروژه تاریخ ارتباطات آذربایجان غربی
  • اجرای ۷۵ درصد از پروژه های مصوب سفر استاندار آذربایجان غربی توسط سازمان منطقه آزاد در شهرستان ماکو