Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علیرضا حسن زاده، رئیس پژوهشکده مردم شناسی ظهر امروز در حاشیه شورای ثبت میراث ناملموس کشور گفت: تدوین اطلس مردم نگاری سرزمین از چندی پیش آغاز شده که فاز نخست با محور نوروز و یلدا بود.

وی افزود: بارگذاری اطلاعات غذا، پوشاک و سیستم های آبیاری شهرها آغاز شده و به زوی اطلاعات تنوع فرهنگی، اخلاق زیست محیطی، اقتصاد و صنعت میراث و مطالعات مربوط به حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله نیز درج می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشکده مردم شناسی اظهار کرد: در طول تاریخ، فرهنگ همواره نقطه اتصال اقوام ایرانی بوده و فرهنگ خواستگاه اقوام ایرانی است که در حین تنوع در بین اقوام می تواند زمینه ساز وحدت  اقوام نیز باشد.

حسن زاده با تاکید به اینکه سازمان میراث فرهنگی به دنبال ثبت میراث معنوی اقوام با رویکرد همگرایی فرهنگی است، افزود: فرهنگ ایرانی به باغی می ماند که هر گلی بوی خود را دارد و ثبت میراث معنوی مورد تاکید ما است.

وی با بیان اینکه فرایند ثبت به چند هدف کلی توجه دارد، گفت: از جمله نمایش تنوع فرهنگی، تاکید بر عناصر کلیدی هویت فرهنگی ایرانیان با توجه به گستره جغرافیایی و تاکید بر تداوم فرهنگ ایرانی و عناصر میراث ناملموس به مثابه تجربه زنده و پایدار مورد تاکید است.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی معتقد است ثبت و معرفی میراث معنوی می تواند موجب تقویت همدلی تمامی گروه ها و اقوام ایرانی شود.

انتهای پیام/ع

بارگذاری اطلاعات اطلس مردم نگاری سرزمین آغاز شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی حسینی رییس حوزه هنری قم در دیدار علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم به تشریح فعالیت‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: از جمله مأموریت‌های حوزه هنری، جذب و پرورش هنرمندان انقلابی است و خوشبختانه حوزه هنری قم در طول سالیان فعالیت خود، خاستگاه اساتید و هنرمندان مطرح شهر بوده است.

وی با تأکید بر این نکته که متأسفانه فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است گفت: کمبود امکانات و نزدیکی به پایتخت باعث شده تا هنرمندان خوب شهر به تهران مهاجرت کنند و ثمره هنر قم در جای دیگری چیده شود.

حسینی با اشاره به تهیه و تنظیم سند زیست بوم استان در حوزه هنری قم گفت: این سند فرهنگی علاوه بر فرهنگ و هنر به حوزه‌های مختلفی از جمله میراث و گردشگری می‌پردازد و می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری دو دستگاه باشد.

رییس حوزه هنری قم درباره حضور و بهره‌برداری هنرمندان در فضاهای تاریخی گفت: اغلب به تزئینات ابنیه تاریخی به چشم زینت نگاه کردیم در صورتی که این آثار باید منبع الهام قرار گیرد. حضور هنرمند در فضای روح‌بخش ابنیه تاریخی می‌تواند زمینه‌ساز این اتفاق باشد.

وی همچنین در ادامه سخنانش به شکل‌گیری مرکز رشد حوزه هنری با هدف توانمندسازی هنرمندان شهر قم در عرصه‌های مختلفی از جمله اقتصادی اشاره کرد.

فعالیت‌های فرهنگی در شهر قم ضریب پیدا می‌کند

همچنین علیرضا ارجمندی با اشاره به ظرفیت‌های میراث فرهنگی در شهر قم گفت: در بعد فرهنگی میراث انتظار ما بیشتر از این است که در حال حاضر وجود دارد و در این عرصه باید فعالیت بیشتری اتفاق بیفتد که این امر می‌تواند در همکاری با حوزه هنری قم تحقق یابد. با تبیین داشته‌های ارزشمند میراثی و فرهنگی شهر می‌توانیم بسیاری از مشکلات شهر را از پیش رو برداریم و در این عرصه هنرمندان و نگاه هنرمندانه آنها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به بناهای تاریخی منحصربفرد استان از جمله دیرگچین، مجموعه ابنیه سلجوقی و ایلخانی و مسجد جامع شهر قم گفت: گردشگران ایرانی و غیر ایرانی آثار تاریخی ما را می‌پسندند و فضاهای مدرن شهری برایشان جذابیت ندارد لذا ما باید در تبلیغ و شناساندن این فضاها بکوشیم. معرفی این فضاها برای ما هم برد فرهنگی دارد و هم برد اقتصادی. با فعال شدن ابنیه تاریخی روح هنر اسلامی و اشتغال‌زایی تقویت خواهد شد.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همچنین خاطر نشان کرد: هنرمندان عرصه میراث فرهنگی انسجام ندارند و امید است که با همکار دو دستگاه و برگزاری نشست‌های مشارکتی این انسجام حاصل شود و اتفاقات خوبی رقم بخورد چرا که نگاه دنیا به شهر قم است و هر فعالیتی در عرصه فرهنگی در این شهر برد و ضریب خواهد یافت.

وی همچنین به فقر سوغات و عدم تنوع در این عرصه اشاره کرد و گفت: مرکز رشد حوزه هنری قم می‌تواند مرکزی برای بازدید گردشگران و عرضه محصولات هنری بر اساس بوم شهر قم باشد.

کد خبر 6078538

دیگر خبرها

  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • معرفی آثار بخش پویانمایی و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام
  • تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه
  • معرفی رقبای بخش انیمیشن و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • نیمی از غذاهای ثبت ملی شده کرمانشاه بهاری است/ تدوین پرونده ۸ خوراک بهاری دیگر
  • فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است
  • حضور دو مستندساز هرمزگانی در اولین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • لزوم فعالیتهای فرهنگی وپژوهشی درکنار مبارزه با قاچاق کالا وارز
  • نابودی ۱۳ زبان و گویش ایرانی را جدی بگیرید!
  • برتری دو مستند چهارمحال و بختیاری در نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی