Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عبدالله عبدالله» سه روز مانده به پایان ثبت نام تقویتی در کشورش، از روند ثبت نام رای دهندگان در یکی از نواحی کابل بازدید کرد.

ثبت نام تقویتی رای دهندگان در افغانستان، از ۱۸ خرداد ماه سال جاری آغاز و تا هفتم تیرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش دفتر مطبوعاتی رئیس اجرایی دولت، عبدالله که در انتخابات شورای ملی در دبیرستان نادریه ثبت‌نام کرده بود، به این مرکز رفت تا در جریان ثبت نام تقویتی و چگونگی وضعیت قرار گیرد اما متوجه می‌شود پیدا کردن نام‌های ثبت شده، بسیار زمان‌گیر است، زیرا نام‌ها بر اساس حروف الفبا تنظیم نشده و این موضوع در روز رای‌گیری مردم را با مشکل مواجه می سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در جمع خبرنگاران گفت: مسئولان برگزاری انتخابات باید نام ثبت نام شوندگان را بر اساس حروف الفبا یا هر روش دیگری مرتب کنند تا در روز انتخابات رای دهندگان با مشکل مواجه نشوند.

عبدالله افزود: این موضوع را در دیدار با اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی در میان می‌گذارم و پیشنهاد می کنم تا جدول‌های ثبت شده در هر مرکز نصب شوند و هم به صورت آنلاین در دسترس شهروندان قرار گیرد.

رییس اجرایی دولت افغانستان اظهار داشت: متاسفانه تبلیغات زیادی صورت نگرفته و مردم هنوز نمی دانند که در صورت اشتباه بودن نام و یا ثبت نشدن نام شان باید به مراکز رای‌گیری بروند و اسامی را ثبت و یا اصلاح کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت: هیچ مداخله ای از سوی همکاران ریاست اجرایی در امور انتخابات صورت نگرفته اما شکایت‌هایی از مداخله دیگران وجود دارد.

عبدالله تاکید کرد که کمیسیون‌های انتخابات مسئولیت بزرگی بر دوش دارند و باید مستقلانه عمل کنند تا مشکلات قبلی تکرار نشود، زیرا کشور به بحران خواهد رفت.

پیش از این، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود: از ۴۵۸ مرکز ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان در ۳۳ استان کشور، ۴۱۷ مرکز فعال و ۴۱ مرکز دیگر به دلیل نرسیدن مواد انتخاباتی و مشکلات امنیتی، غیرفعال است.

«حوا علم نورستانی» اظهار داشت: تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر در روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان در ۳۳ استان ثبت‌نام کردند.

وی افزود: از ۲۴۷ مرکز ثبت‌نام رای‌دهندگان در استان غزنی، ۱۰۴ مرکز فعال و ۱۴۳ مرکز دیگر غیرفعال است که اجازه باز شدن ۱۴ مرکز آن از سوی اداره آموزش و پرورش غزنی داده نشده و دو مرکز دیگر نیز توسط متنفذین روستاها مسدود شده است.

هزینه برگزاری ثبت نام تقویتی در ۳۴ استان افغانستان، ۲۳ میلیون دلار برآورد شده است که این مبلغ توسط جامعه جهانی پرداخت می‌شود.

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای استانی و پارلمانی غزنی همزمان در ششم مهرماه برگزار شود اما نمایندگان آمریکا و سازمان ملل متحد در دیدار با مسئول کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، بر برگزاری جداگانه انتخابات تاکید کردند.

رای دهندگانی در پروسه «ثبت نام تقویتی» می‌توانند شرکت کنند که در روز انتخابات سن آنها ۱۸ سال تمام باشد.

افرادی که تازه به کشور برگشته و قبلاً ثبت نام نکرده اند یا اینکه قبلاً نامشان در فهرست رای‌دهندگان به شکل نادرست ثبت شده بود، باید در روند پبت نام تقویتی شرکت کنند.

همچنین افرادی که شناسنامه شان مفقود شده یا بگونه ای مخدوش است که مشخصات اساسی شخص قابل خواندن نباشد، شامل ثبت نام تقویتی می شوند.

در این پروسه افرادی که قبلاً ثبت نام کرده، اما اکنون به حوزه انتخاباتی دیگری نقل مکان کرده باشند نیز می‌توانند ثبت نام کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور کیفرخواست برای تعدادی از متخلفان انتخابات

اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در جمع خبرنگاران گفت: ستاد‌های پیشگیری از جرایم انتخاباتی بلافاصله پس از برگزاری مرحله اول انتخابات، جلسه جدیدش را به ریاست دادستان کل کشور برگزار کرد و در آنجا مقرر شد همچنان مسایل پیشگیرانه برای جلوگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی در دستور کار همه نهاد‌های امنیتی، اجرایی و قضایی دنبال شود و تخلفات و جرایمی که قانونگذار عنوان کرده پیگیری شود تا قبل از مرحله دوم انتخابات این امکان وجود داشته باشد که اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

وی افزود: یک جلسه دیگر طی هفته آینده خواهیم داشت برای اینکه آخرین وضعیت پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی را تا قبل از مرحله دوم جمع بندی کنیم و در مورد آن تصمیم گیری شود.

جهانگیر درباره پرونده‌های تخلفات انتخاباتی نیز گفت: یکسری پرونده‌ها به دادگاه ارسال شده و برای تعدادی از پرونده‌ها نیز کیفرخواست صادر شده و در حال رسیدگی است و جمع بندی و خروجیش در آینده اطلاع رسانی می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اصلی ما در سال گذشته در شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم که به ریاست قوه قضاییه برگزار شد، بحث پیشگیری از سرقت بود، گفت: در این زمینه، اقدامات خوبی انجام شده است و نتیجه آن این بود که برای اولین بار در اسفند سال گذشته با کاهش سرقت روبرو بودیم.

وی افزود: بحث مرخصی سارقین در ایام عید کلا منتفی شد و سخت گیری‌ها در این زمینه افزایش یافته است. در کارگروه‌های دادستانی نظارت بر فعالیت سارقین پس از آزادی مورد تایید قرار گرفت.

جهانگیر در پایان گفت: امیدواریم در سال جاری با پیگیری‌های دستگاه قضا و فراجا بتوانیم سرقت را تا حد قابل قبولی کاهش دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • صدور کیفرخواست برای تعدادی از متخلفان انتخابات
  • برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان
  • کدهای انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی ۱۱ اردیبهشت اعلام می‌شود
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند/ سیاست خارجی، پاشنه آشیل جو بایدن در سال انتخابات شد
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلب در انتخابات
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلّب در انتخابات
  • رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج
  • رقابت ۱۳ نفر برای ریاست فدراسیون شطرنج
  • رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج