نقدِ نقد سینما
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۸۳۰۹
مجله «نقد سینما» این بار رو به سمت درون خود آورده است و محتوای خود را با یک نگاه عمیقتر نسبت به تاریخ و سینما شکل بخشیده است و باعث تولید هنری مناسب و زیبایی فارغ از معیارهای غربی و پرزرق و برق مجلات و نشریات سینمایی شده است. ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نقد آثار هنری بدون شک از دیدگاه فرم و محتوای اصلیترین رسالت منتقد است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جالب است که بدانیم یکی از عمیقترین و عقلایترین این شیوهها را نه یکی از منتقدین هنری معاصر بلکه فیلسوف آلمانی قرن 18 یعنی هگل مطرح کرده است. البته نیت او طرح و بسط معیار نقد هنری نبوده است بلکه کار او به عنوان یک فیلسوف تبیین ماهیت شی هنری و چیستی آن بوده است. اما در رهگذر مطالبی که در مقدمههای معروف خود نوشته است وارد بحث مهم و جذاب نسبت محتوا (روح) و صورت شده است و به تبیین تاریخ روح و محتوای هنر در سه عصر سمبولیک، کلاسیک و رمانیتسیم از این زوایه دید پرداخته است.
هگل معتقد است که روح یا همان محتوای هنر در ابتدای تاریخ هنر آنقدر به پختگی و تکامل نرسیده است که بتواند شکل و فرم درستی از خود ارائه دهد. این عدم همانگی و آشتی میان محتوا و فرم در آن دوره باعث شده است تا آثار هنری اعم از نقاشیها و مجسمهها و آثار معماری همگی دچار نوعی نامفهومی و رازآلودگی شوند که او از آنها با عنوان سمبولیک یا نمادگرایی یاد میکند. در این دوره صورت و فرم تعلق کامل و دقیقی نتوانسته به صورت داشته باشد و محل استقرار محتوا و روح اثر هنری نیز بعد از به این سو و آن سو خوردن در جایی قرار پیدا میکند که نتیجه آن یک اثر هنری نامتعین و نامفهوم میشود.
او عصر بعدی را کلاسیک میخواند که در آن روح و محتوای اثر هنری از چنان بلوغ و مفهومیتی برخوردار است که در آن شکل و صروت و فرم خود را به درستی تعین بخشیده است. شکل در این مرحله تعلق کامل به محتوا دارد و محتوا در ظهور و بروز متناسبی با فرم قرار دارد و هر دو در یک آشتی و هماهنگی کامل با یکدیگر یک اثر هنری برجسته و باشکوه را آفریده است. اما با تمام این اوصاف اثر هنری هنوز به اوج و رهایی و کمال خود نرسیده است زیرا آن نقطه جوش فرم و محتوا باعث شده است تا روح نتواند به پرواز خود نایل آید و هنوز پروبال بسته است.
اما این مسیر در دوران رمانتیسیسم به نقطه و مقصد جالبی میرسد. روح اثر هنری رو به سمت درون خود میآورد و فارغ از بحث صورت و شکل به فکر پرواز خود و رهایی و شکوفایی خویش است. بنابراین صورتی که از خود ایجاد میکند نیز از یک عمق و تعالی و والایی برخوردار میشود. صورتی عاطفی و اخلاقی میتواند داشته باشد. البته باید اذعان کرد که توازن بین فرم و محتوا اینجا به نفع روح به هم میخورد و محتوا خود را قبل از صورت به مخاطب نشان داده است. لذا هنر برتر به نظر هگل رمانتیسیسم است.
بعد از این مقدمه به دنبال .ن هستیم که اشارهای به یکی از مجلات نقد سینمایی به عنوان یک اثر ادبی و هنری روز داشته باشیم. مجلات سینمایی دار بخشهای گوناگونی تقسیم میشوند برخی صرفا به دنبال اخبار و موضوعات روز سینمایی و نهایتا نقد فیلم و داستانهای حاشیهای هستند و برخی دیگر اما با تکیه بر زمینههای فکری و هنری تلاش دارند تا ماهیت سینما را در نسبت به علم، فرهنگ، اندیشه و هنر بسنجند و مبانی آن را یکبار دیگر به آوردگاه تفکر و اندیشه بیاورند.
مجله نقد سینما نیز در این چندسال این میسر را دنبال میکند. مجلهای که با بهرهمند شدن از نیروی نویسنده جوان متفکر و خلاق که عموما با تاریخ سینما و جریانهای فکری و مکاتب هنری آشنا هستند آن را بررسی میکنند و آن را در یک مقیاس کلی با وضعیت امروز ما در فرهنگ و هنر میسنجد.
نقد سینما اما با شماره اخیرش توانسته است همانند دورههای هنری هگل یک مرحله روبه جلو برود. نقد سینما در شمارههای پیشین خود دقیقا دچار نوعی فانتزی گرایی و ظاهرگرایی شده بود. بیشتر تلاش میکردتا مطالب و محتویاتش رو به سمت صورت و فرم داشته باشد تا داشتن یک بهم پیوستگی غنی در محتوا. البته این به معنای آن نیست که محتوای بد یا ضعیفی را جمع آوری کرده باشد ولی مطالب در کنار هم دارای یک روح و محتوای متناسب که شکل و فرمی که نشان از غنای مطالب داشته باشد نداشت. بلکه بیشتر مانند مجلات سینمایی روز کیوسکها با تکیه بر چهرههای روز سینمایی و تیترهای پرطمطراق و جذاب بیشتر دنبال جذب مخاطب بود.
اما این بار با فاصله چندماهه این مجله رو به سمت درون خود آورده است و محتوای خود را با یک نگاه عمیقتر نسبت به تاریخ و هنر شکل بخشیده است و باعث تولید هنری مناسب و زیبایی فارغ از معیارهای غربی و پرزرق و برق مجلات و نشریات سینمایی شود.
جلد مجله بسیار وزین و سنگین است و تیتر آن نشان دهنده رویکرد جهت دار و معیارمند تحریریه آن است.
دسته بندی مطالب و فصلبندی آنان به نمای نزدیک، نمای خیلی نزدیک و نمای خیلی دور حکایتگر بررسی سینمای روز ایران، پرونده سینمایی کشور و بعد از آن نگاهی به سینمای غرب است که به خوبی عناوین برای آن انتخاب شدند.
همراهی همه این مطالب در کنار هم با رویکرد انتقادی به وضعیت فعلی سینمای ما و جهان باعث شده است که اجزای روح و محتوای هنری و ادبی این شماره هنگام کنارهم قرار گرفتن علت تامه خلق و تولید فرم و صورت را ایجاد کرده باشند و آنچیزی که رویت میشود متفاوت از شماره قبلی آن باشد.
بار دیگر علت بهترشدن و برتر شدن این نشریه سینمایی را حاصل عمیقتر شدن محتوا و جهتمندی واضحتر آن در حوزه سینما و فرهنگ باید گفت. آنچیزی که علت موفقیت و برتری مجلاتی چون کایه دو سینما به عنوان نشریات برتر سینمایی و هنری شده است چیزی جز عمیقتر شدن مطالب و جهتمندی آنان که موارد ضروری داشتن فرم و صورت همراه و همدل با محتوا است نمیباشد.
نقد سینما در مرحله خوبی قرار دارد که آن را شاید بتوان با کلاسیسیم مقایسه کرد: همراهی محتوا با فرم و تناسب آن دو با یکدیگر.
انتهای پیام/
R1439/P/S4,34/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سینمای ایرانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سینمای ایران سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان
خبرگزاری مهر گروه استانها: حبیبه احسنی: راهاندازی موقت تنها سینمای قوچان با مشارکت آموزشوپرورش و ستاد اکرانهای مردمی عمار میتواند زمینه مناسبی برای فعالیت دائمی و ایجاد سینمایی استاندارد در این شهرستان باشد اما این بار استقبال مردم از فیلمهای اکران شده در کنار لزوم همت مسؤولان برای جذب و تخصیص اعتبارات میتواند نقش بسزایی در ماندگاری سینما ایفا کند.
سینما بهعنوان یک رسانه جمعی و هنر هفتم نقش مهمی در انتقال فرهنگهای ناب اجتماعی و فرهنگی دارد و میتواند بهعنوان بستر مناسب در حوزه تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مردم علیالخصوص جوانان نقش بسزایی داشته باشد.
این هنر هفتم نقش انکارناپذیری در ارتقای فرهنگ عمومی دارد بهطوریکه میتواند در ارتقای سواد و آگاهی فرهنگی و اخلاقی خانواده اثرگذاری ویژهای داشته و حتی به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته صوت و تصویر نسبت به سایر رسانهها قدرت بیشتری در انتقال پیام به مخاطب دارد.
سینما دانش قوچان بهعنوان تنها سینمای این شهر از دهه ۶۰ توسط آموزشوپرورش قوچان راهاندازی شد و فعالیت خود را تا اواسط دهه ۷۰ ادامه داد اما به دلایل مختلف این سینما تعطیل و این تعطیلی تا سال ۹۴ ادامه پیدا کرد.
بخش خصوصی در سال ۹۴ باهدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و اهمیت سرمایهگذاری در حوزه اوقات فراغت بار دیگر این مجموعه فرهنگی را احیا کرد اما سال ۹۸ شیوع ویروس کرونا، سینما دانش قوچان را دوباره به تعطیلی کشاند و موجب شد درهای این سینما تا به امروز بسته بماند.
پخش خبری مبنی بر راهاندازی سینما دانش قوچان پس از سالها تعطیلی آنهم در فضای مجازی بارقه امیدی در اذهان عمومی ایجاد کرد و لزوم فعالیت سینما بهعنوان یکی از مراکز تفریحی فرهنگی، آنهم در شهری همچون قوچان که مراکز بسیار کمی در این زمینه دارد منجر به پیگیری اصل خبر از نهادهای ذیربط آن شد.
ارشاد قوچان از راهاندازی سینما در این شهر حمایت میکند
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در سالهای گذشته برای تنها سینمای این شهرستان انجامشده جلوگیری از ابطال مجوز سینمایی آن بوده است، گفت: رایزنیهایی برای جذب سرمایهگذار انجام گرفت اما تاکنون به دلایل مختلف نتیجهای حاصل نشده است.
ابراهیم مطاعی بابیان اینکه اخذ فعالیت به نام سینما نیازمند طرح موضوع در کمیسیون استان است، افزود: با توجه به نیاز شهرستان و سرعت بخشیدن به فعالیت مجدد این سینما، مجموعه اکرانهای مردمی عمار در قوچان پایکار آمده و به دنبال احیای این مجموعه فرهنگی است که اداره ارشاد نیز از این عمل استقبال و حمایت میکند.
وی تأکید کرد: بازسازی و راهاندازی مجدد تنها سینمای این شهرستان بر اساس استانداردهای سینمایی کشور و پیگیری جذب اعتبارات از دستگاههای مرتبط نیازمند حمایت مردم از شرایط فعلی آن و استقبال گسترده در اکران فیلمها بوده تا این نیاز فرهنگی در قوچان بهتر دیده شود.
استقبال مردم از اکرانهای سینمایی منجر به حمایتهای مالی میشود
نماینده ستاد اکرانهای مردمی عمار در قوچان نیز بابیان اینکه شروع نمایش فیلمهای این ستاد با اکران فیلم سینمایی منصور در این شهرستان بود، گفت: طرح احیای مجدد تنها سینما این شهرستان توسط این ستاد مطرح شد که مورد استقبال آموزشوپرورش بهعنوان مالک سینما و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.
رضا سیدالموسوی یادآور شد: بر اساس تفاهمنامه منعقدشده با اداره آموزشوپرورش مقررشده است این سینما بهصورت آزمایشی به مدت یک ماه در اختیار ستاد اکرانهای مردمی عمار قرار گیرد تا پس از این مدت در خصوص نحوه چگونگی فعالیت سینما تصمیمگیری شود.
وی تأکید کرد: حمایت ستاد اکرانهای مردمی عمار و استقرار سرور نمایش فیلم به همراه اختصاص اعتبار برای بازسازی این سینما بر اساس استانداردهای سینمایی کشور منوط به استقبال مردمی در همین یک ماه فعالیت آزمایشی سینما در این شهرستان خواهد بود.
تجهیز سینما بهصورت استاندارد نیازمند حمایت مسؤولان است
سرپرست اداره آموزشوپرورش قوچان هم با اشاره به این موضوع که تنهای سینمای این شهرستان در دهه ۶۰ و با هزینه گروه پرورشی این اداره راهاندازی شد، گفت: طی سالهای گذشته سرمایهگذاران متعددی برای بازسازی و راهاندازی مجدد این سینما پایکارآمدند اما به دلیل برخی موانع قانونی تاکنون اقدام مؤثری در این خصوص رخ نداده است.
جواد واعظ بابیان اینکه مساله راهاندازی مجدد این سینما سال گذشته توسط ستاد اکرانهای مردمی عمار مطرح شد، افزود: تفاهمنامهای برای راهاندازی موقت آن منعقدشده است که طی این تعهد، این ستاد موظف است در کنار اکرانهای عمومی، اکران ویژه مدارس نیز داشته باشد.
وی تصریح کرد: با توجه تعطیلی چندساله این سینما و بروز مشکلاتی همچون سلب امتیاز برق و … اقداماتی نظیر اخذ مجوز امتیاز برق و نصب کنتور، کابلکشی مجدد، رنگآمیزی سالنها، مرمت دیوار و… با همکاری ستاد اکرانهای مردمی انجام شد تا شرایط اولیه برای راهاندازی مجدد را داشته باشد.
سرپرست اداره آموزشوپرورش قوچان تأکید کرد: طی برآورد انجامشده در سال گذشته ۱۸۰ میلیون تومان برای تعویض ۳۰۰ صندلی این سینما نیاز بود که در حال حاضر این رقم به بالای ۲۵۰ میلیون تومان خواهد رسید و تجهیز کامل سینما اعم از صندلی، پرده نمایش، نور و … بر اساس استانداردهای سینمایی و در شأن مردم این شهرستان خارج توان آموزشوپرورش بوده و باید مسؤولین به دنبال جذب اعتبارات ویژه باشند.
۱۸۸ اکران سینمایی در ژانرهای مختلف دفاع مقدس، اجتماعی، طنز و کمدی، کودک و نوجوان و… توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان با همکاری انجمن سینمای جوان استان و مجموعه اکرانهای مردمی عمار در سال گذشته و استقبال بیش از ۲۵ هزار شهروند قوچانی از این اکرانها، آنهم در سالن آمفیتئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمترین امکانات نشاندهنده نیازمندی قوچان به سینمایی استاندارد برای پر شدن اوقات فراغت مردم این شهر است و کمبود مکانهای تفریحی و فرهنگی در قوچان لزوم ایجاد و راهاندازی این بستر را نشان میدهد.
وجود فضایی فیزیکی با عنوان «سینما دانش» تحت مالکیت اداره آموزشوپرورش هرچند که فرسوده و بدون تجهیزات است میتواند اولین قدم برای فراهم کردن سینمایی مجهز و استاندارد را به وجود آورد و این موضوع نیازمند پیگیریهای مجدانه مسئولین در جذب اعتبارات لازم برای بازسازی، مرمت و تجهیز آن بر اساس استانداردهای سینمایی است.
آنچه از تفاهم انجامشده فیمابین اداره آموزشوپرورش قوچان بهعنوان متولی یا مالک سینما و ستاد اکرانهای مردمی عمار برداشت میشود نگاه مثبت این دو مجموعه در راستای راهاندازی مجدد آن است، پس تبدیل بازگشایی موقت این سینما برای مردم به سینمایی دائمی در ابتدای امر نیازمند استقبال و مشارکت مردم از اکرانهاست تا ثابت شود نبود سینما بهعنوان یک خلأ بزرگ فرهنگی در این شهرستان طی سالهای گذشته مشهود بوده است.
استقبال مناسب مردمی در مدت یکماهه بازگشایی موقت سینما شاید مسؤولان را به این فکر وادارد که قوچان نیز همچون دیگر شهرهای همسطح نیازمند سینمایی استاندارد و درخور شأن مردم است و آنها را ملزم کند تا پیگیری بیشتری نسبت به اخذ اعتبارات برای تجهیز و ساخت سینما داشته باشند.
کد خبر 6085107