Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@13:08:00 GMT

بارش نرمال در پاییز 98

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۸۳۳۸

رئیس سازمان هواشناسی کشور از بارش‌های نرمال در پاییز سال ۹۸ خبر داد و گفت: به منظور راه‌اندازی سامانه جامع و ملی پیش‌بینی نقطه‌ای سیلاب، طرحی جامع به هیأت دولت ارسال کرده‌ایم که مورد تأیید قرار گرفته است. ناطقان: سحر تاج‌بخش در نشست خبری امروز(۵ تیرماه) در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت بارشی کشور در ماه‌های آینده گفت: پیش‌بینی می‌شود که بارش فصل پاییز در حد نرمال و کمی بیش از نرمال (حداکثر ۱۰ درصد) باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از ابتدای سال آبی (مهرماه سال ۹۷) تا پایان تیرماه ۹۸ دمای کشور حدود ۰.۴ درجه سلسیوس نسبت به بلند مدت ۳۰ ساله افزایش یافته است بنابراین با توجه به تغییرات اقلیمی، دمای کشور همچنان رو به افزایش است.

وی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت در مورد پیش‌بینی‌های فصلی آن است که صحت این پیش‌بینی‌ها - که برای دوره‌های بلندمدت است- حداکثر ۷۰ درصد است بنابراین نمی‌توان صرفاً با تکیه بر پیش‌بینی هواشناسی و بارش برای همه منابع آبی کشور برنامه‌ریزی کنیم. لازم است سناریوهای مختلف در کنار پیش‌بینی‌های هواشناسی و پیش‌بینی بارش در نظر گرفته شود تا بتوانیم برای مدیریت آب، کشاورزی و… برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا بعد از سیلاب‌های مخرب اخیر تغییری در اعتبارات و امکانات سازمان هواشناسی صورت گرفته است، گفت: سازمان هواشناسی باید برنامه‌های توسعه و به‌روزرسانی داشته باشد البته تأکید می‌کنم که اگر پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در سیل اخیر نبود قطعاً تعداد تلفات به هزار نفر هم می‌رسید.

وی با اشاره به گستردگی سیلاب‌های اخیر تصریح کرد: سیستم بارشی وارد شده به کشور بسیار فعال بود به‌ویژه در حاشیه زاگرس که با طغیان عظیم رودخانه‌ها مواجه بودیم. با قاطعیت اعلام می‌کنم که اگر پیش‌بینی‌های مناسب سازمان هواشناسی نبود تعداد تلفات بسیار بیشتر می‌شد.

تاج‌بخش افزود: با توجه به اینکه نمی‌توانیم از مخاطرات پیشگیری کنیم باید علاوه بر پیشگیری مخاطرات، بعد از وقوع بحران نیز تصمیماتی اتخاذ کنیم و اقداماتی انجام دهیم. اتفاقات اخیر نیز ثابت می‌کند که اگر سازمان هواشناسی به تجهیزات به‌روزتر و مدرن‌تر و نیروی انسانی توانمندتری دسترسی داشته باشد، می‌تواند پیش‌بینی‌های دقیق‌تری ارائه دهد.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه سامانه جامع و ملی پیش‌بینی نقطه‌ای سیلاب گفت: در سیلاب‌های اخیر در حوزه کرخه و کارون پیش‌بینی نقطه‌ای داشتیم که اطلاعات آن را نیز ارائه دادیم اما برای تأمین این پیش‌بینی‌های نقطه‌ای باید سامانه جامع و ملی راه‌اندازی شود تا بتوانیم پیش‌بینی نقطه‌ای سیلاب را در همه حوضه‌های آبی پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی سامانه جامع و ملی پیش‌بینی نقطه‌ای سیلاب برنامه‌ای را به هیأت دولت ارائه داده‌ایم،اظهارکرد: خوشبختانه این طرح مورد پذیرش هیأت دولت قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم بودجه و اعتبارات مورد نیاز سازمان هواشناسی را در راستای تقویت تجهیزات و نیروی انسانی دریافت کنیم.

تاج‌بخش در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تأثیر تحریم‌ها بر خرید تجهیزات مورد نیاز هواشناسی با بیان اینکه تجهیزات هواشناسی مستثنی از سایر تجهیزات وارداتی نیست، بااشاره به برخی مشکلات گفت:‌ سعی داریم سیستم‌های مورد نیاز را با اتکا به تولیدات داخلی فراهم کنیم. این موضوع قطعاً زمان‌بر است. در این باره جلساتی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار کرده و نیازهای سازمان هواشناسی را در حوزه تجهیزات اعلام کرده‌ایم. تا زمانی که بتوانیم به استانداردهای بین‌المللی برای تجهیزات داخلی دست یابیم، باید تجهیزات را از خارج وارد کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا واردات تجهیزات هواشناسی بر اثر تحریم‌ها دچار مشکل شده است،اظهارکرد: نامه مکتوب و رسمی از طرف هیچ یک از شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنیم در این مورد دریافت نکرده‌ایم اما فرایندها نسبت به قبل طولانی‌تر شده است بنابراین این احتمال را می‌دهیم که این طولانی شدن فرایند به خاطر تحریم‌ها باشد.


منبع: ایسنا برچسب ها: بارش ، نرمال ، پاییز98

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بارش نرمال پاییز98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش و دمای هوا/ از ۶ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت هوا چطور است؟

به گزارش خبرآنلاین، بر این اساس، بارش هفته اول (۶ تا ۱۲ فروردین) کشور عمدتا بر استان‌ها در کوه‌های زاگرس میانی و جنوبی، مناطقی از شمال‌ غرب، دو سوی نیمه شرقی کوه‌های البرز و مناطق کوهستانی مرکز استان کرمان متمرکز است.

همچنین، با احتمال حدود ۷۵ درصد بارش انباشته هفتگی در مناطقی از استان‌ها واقع بر زاگرس میانی و جنوبی در حدود ۱۰۰ میلیمتر یا بیشتر پیش‌بینی شده است. در سایر مناطق کشور بارش کمتر از نرمال است.

ایسنا نوشت: بارش هفته دوم (۱۳ تا ۱۹ فروردین) در نوار شمالی کشور کمتر از نرمال و برای سایر مناطق نرمال تا بیش از نرمال پیش‌بینی شده است. بیشترین افزایش بر استان‌ها در جنوب‌ غرب متمرکز است و مقدار بارش انباشته برای این مناطق با احتمال حدود ۷۵ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر پیش‌بینی شده است.

بارش کشور در هفته‌های سوم و چهارم (۲۰ فروردین تا ۲ اردیبهشت) بین نرمال تا بیش از آن است. بارش انباشته برای برخی مناطق در نوار غربی کشور با احتمال حدود ۵۰ درصد در محدوده ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد می‌شود.

بارش کشور برای هفته‌های پنجم و ششم (۳ تا ۱۶ اردیبهشت) در محدوده نرمال مورد انتظار است.

بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، همچنین جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از ۶ فروردین ماه تا ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شد.

بر این اساس، دمای هوای هفته اول (۶ تا ۱۲ فروردین) در سواحل خزر و نوار شرقی کشور در محدوده نرمال، و برای سایر مناطق کشور از ۱ تا ۳ درجه کمتر از نرمال پیش‌ بینی شده است.

همچنین، دمای هوای هفته دوم (۱۳ تا ۱۹ فروردین) در یک ‌سوم شمالی کشور ۱ تا ۳ درجه و در شمال‌ غرب به ۳ تا ۵ درجه بیش از نرمال می‌رسد. دمای هوا در مناطق مرکزی کشور نرمال و در سایر مناطق از ۱ تا ۳ درجه کمتر از نرمال خواهد بود.

دمای هوای هفته چهارم (۲۷ فروردین تا ۲ اردیبهشت) در جنوب غرب نرمال و در سایر مناطق ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال خواهد بود.

دمای هوای هفته‌های پنجم و ششم (۳ تا ۱۶ اردیبهشت) در مناطق غربی کشور در محدوده نرمال و برای سایر مناطق ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888508

دیگر خبرها

  • بارش باران و برف و وزش باد شدید در غرب و نوار شمالی
  • پیش بینی بارش باران و برف و وزش باد شدید در غرب و نوار شمالی کشور
  • برف و باران مهمان استان‌های شمالی و غربی
  • وضعیت بارش باران در۴ روز آینده تعطیلات | بیشترین بارش ها در کدام استان خواهد بود؟
  • بارش برف و باران در این استان‌ها
  • جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش و دمای هوا/ از ۶ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت هوا چطور است؟
  • پیش‌بینی هفتگی بارش و دمای هوا تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تمرکز بارش‌ها تا ۱۲ فروردین در کدام مناطق کشور است؟
  • تمرکز بارش‌ها تا ۱۲ فروردین در کدام مناطق ایران است؟
  • پیش‌بینی هفتگی بارش و دمای هوا تا نیمه اردیبهشت‌ ۱۴۰۳