Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@16:23:02 GMT

خطرات مصرف تخم مرغ خام

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۸۶۸۲

خطرات مصرف تخم مرغ خام

برخی افراد مصرف تخم مرغ های خام یا نیم پز را ترجیح می دهند؛ این در شرایطی است که مصرف تخم مرغ های آلوده می‌تواند حتی موجب مرگ انسان شود.

به گزارش ایمنا، بسیاری افراد تخم مرغ خام را به خاطر خواص تغذیه آن مصرف می‌کنند اما مصرف این ماده غذایی به صورت خام چندان بی‌خطر نیست. برخی مصرف کنندگان طی سالیان اخیر به مصرف محصولات غذایی خام و فرآوری نشده روی آورده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس، موارد عفونت های انگلی با منشا غذایی نیز روندی افزایشی داشته است. در این گزارش شما را با خطرات مصرف تخم مرغ خام و چگونگی پیشگیری از آلودگی آن آشنا می‌کنیم.

خطرات مصرف تخم مرغ خام

 هر ساله افراد بسیاری به بیماری‌هایی با منشا غذایی مبتلا می شوند؛ در این بین مصرف تخم مرغ های آلوده به باکتری سالمونلا می تواند موجب مرگ انسان شود. برخی مرغ ها ناقل باکتری های Salmonella Typhimurium و Salmonella Enteritidis در اندام های تولید مثلی خود هستند. از عواملی که بر آلودگی تخم مرغ ها با سالمونلا اثرگذار است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تعداد مرغ های موجود در یک گروه

- سن مرغ های موجود در گروه

- سطوح استرس وارده به پرندگان

- رژیم غذایی آن ها

- واکسیناسیون

- بهداشت و پاکیزگی

چگونگی پیشگیری از آلودگی تخم مرغ خام

روش‌های کنترل یا پیشگیری از سالمونلا شامل پاستوریزاسیون و پرتو افکنی است؛ پاستوریزاسیون شامل حرارت دادن تخم مرغ ها با آب گرم یا هوای داغ برای مدت زمانی مشخص است. وزارت کشاورزی آمریکا حرارت دادن تخم مرغ ها در دماهای مختلف برای پاستوریزه کردن بخش های مختلف تخم مرغ را توصیه کرده است. به عنوان مثال، زرده تخم مرغ نیازمند حرارت دیدن با حداقل دمای ۶۰ درجه سلسیوس برای ۶.۲ دقیقه است. پاستوریزاسیون به میزان قابل توجهی آلودگی سالمونلا را کاهش می دهد، در شرایطی که بر کیفیت، عطر و طعم تخم مرغ اثرگذار نیست. در مقابل، روش پرتو افکنی می تواند بر کیفیت تخم مرغ اثرگذار باشد.

چه کسی در معرض خطر عفونت قرار دارد؟

افرادی که تخم مرغ های خام یا نیم پز مصرف می کنند می توانند به عفونت سالمونلا مبتلا شوند. به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، علائم یک عفونت سالمونلا طی ۱۲ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف غذای آلوده پدیدار می شود. افرادی که به عفونت سالمونلا مبتلا می شوند ممکن است علائمی نظیر اسهال، تب، کرامپ های شکمی و استفراغ را تجربه کنند. همچنین، نوزادان، کودکان، سالمندان و زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری ناشی از عفونت سالمونلا قرار دارند. افرادی که از سیستم ایمنی ضعیف برخوردار هستند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری هایی با منشا غذایی قرار دارند.  مبتلایان به دیابت، سرطان، اچ‌آی‌وی یا ایدز، یا آنهایی که عمل پیوند اندام داشته اند باید از مصرف تخم مرغ های خام غیر پاستوریزه پرهیز کنند و مصرف تخم مرغ پاستوریزه گزینه‌ای امن‌تر برای آنها محسوب می شود. افزون بر نگرانی‌های مربوط به ایمنی غذایی، مصرف سفیده تخم مرغ های خام در توانایی بدن برای جذب بیوتین اختلال ایجاد می کند. بیوتین نقش مهمی در متابولیسم چربی و کربوهیدرات ایفا می کند و کمبود آن می تواند عملکرد انسولین را مختل کند که ممکن است مدیریت قند خون را دشوارتر سازد.

منبع: عصر ایران

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تخم مرغ خطرات رژیم غذایی سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مرضیه عربان با تاکید بر قرار دادن ورزش در برنامه زندگی گفت: فعالیتی که به وسیله یک فرد چاق انجام می‌شود نسبت به فرد لاغر، منجر به سوزانده شدن کالری بیشتری می‌شود بنابراین طبیعی است که افراد چاق زودتر خسته شوند پس توصیه می‌شود این خستگی را به فال نیک بگیرند و به ورزش خود ادامه دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین این افراد می‌توانند ورزش را در فاصله‌های معین انجام دهند. علاوه بر این می‌توانند به کارشناس یا متخصص تغذیه مراجعه کنند و از آنها کمک بگیرند.

عربان بیان کرد: به برنامه کاهش وزن باید به عنوان راهی برای زندگی کردن و مسیر زندگی سالم نگاه شود نه یک رژیم غذایی یا فعالیت تنبیهی. باید جسور باشیم و تنوع در وعده‌های غذایی افزایش یابد تا از انواع مواد غذایی مصرف شود و ذائقه نیز به مصرف مواد سالم که قبلا برای ما خوشمزه نبود، عادت کند.

این متخصص آموزش بهداشت و ارتقای سلامت گفت: صبحانه باید به عنوان یک وعده اصلی غذایی در هر روز مدنظر قرار بگیرد. مصرف شیرینی و شکلات به عنوان میان وعده حذف یا محدود شود. مصرف غذا‌های چرب و پرانرژی مانند چیپس، بستنی و انواع سس‌ها را محدود یا حذف کرد و از مصرف کیک‌های خامه‌ای، خامه و سرشیر خودداری شود.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود ماست‌های کم‌نمک و کم‌چرب و آب‌میوه‌های طبیعی به جای نوشابه‌های شیرین در رژیم غذایی گنجانده شود. بهتر است از میوه به جای آب‌میوه مصرف و سبزی‌های تازه نیز به سفره غذایی اضافه شود. توصیه می‌شود به جای مصرف تنقلات از مغز‌ها استفاده شود و این موضوعات را به سایر اعضای خانواده برای بهبود عادت غذایی آموزش دهد.

دیگر خبرها

  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • اهمیت گندم و نان
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • کدام غذاها را در سفر نخوریم ؟
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • سالم‌سازی همبرگر با کاهش سدیم
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌