Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@22:37:55 GMT

نسل ما، نسل کودکان ما

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۸۷۷۲

نسل ما، نسل کودکان ما

ادراک ما از خود، خیلی با ادراک بچه‌های‌مان از خودشان تفاوت دارد. نسل قبل از ما نسبت به ما متفاوت بودند اما نسل بعد از ما اصلاً چیز دیگری هستند.

 علی محمد مؤدب/

ادراک ما از خود، خیلی با ادراک بچه‌های‌مان از خودشان تفاوت دارد. نسل قبل از ما نسبت به ما متفاوت بودند اما نسل بعد از ما اصلاً چیز دیگری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما از کودکی خودمان فقط چند عکس داریم که نگرش ما به خود و گذشته‌مان را شکل می‌دهد و خاطرات‌مان را میسازد. فرزندان ما اما انگار گذشته‌ای دارند که به زندگی امروزشــان الصاق شده است.

دوربینهای دیجیتال زندگی را مستند میکنند و همه ما بازیگران حرفهای این مستند هستیم. هر کودکی دهها ساعت فیلم و هزارها قطعه عکس از گذشته خود دارد. اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ بشر می‌افتد. ما در هر لحظه آیا جز مشاهده چیزی هستیم؟ معنای زندگی ما حضور داشتن ماست. ما حاضر هستیم و لحظه را مشاهده می‌کنیم.

عکسها این حضور را گســترش می‌دهند و حضور ما را در زمان‌های گذشته پررنگ‌تر میکنند. حالا ما «خود» گسترش یافته‌تری داریم، خودی که حضورش از لحظه فراتر رفته است و با دقتی بالا در بسیاری از جزئیات گذشته حضور دارد.

فیلم‌های خانوادگی ماجرای زندگی نسل‌های جدید را بسیار با گذشته‌ها متنوع کرده‌اند . حضور با این کیفیت و جزئیات در گذشــته به آدمی معنای تازهای داده است.

 حالا بچه‌ها درباره خودشان چیزهای بسیار بیشتری می‌دانند. به خودشان نگاه تاریخی‌تری دارند و حضور خودشان را در لحظه‌های مختلف بررسی میکنند. در یکی از سحرهای ماه رمضان با پسر 5/5 ساله‌ام که روی 5/5 ساله بودن خودش تأکید ویژه‌ای دارد پای تلویزیون نشسته بودیم. در خواب و بیداری بعد از سحر پسرم در تلویزیون از لباس کودکی خوشش آمد و مرا بیدار کرد و همان لباس را با همان جزئیات سفارش داد و تا چند روز هم پیگیر این سفارش خودش بود که طبعاً به خاطر بی‌پولی این روزهای من پاسخ منفی بود. ولی این نوع توجه به خود و دقت روی لباس و جزئیات پوشش یک پسربچه دیگر برای من بسیار جالب بود.

 بچه‌های امروز موجوداتی بسیار متفاوت با ما هستند و باید برای تعامل با آنها بدویم. بچه‌هایی که پیش از 10 ســالگی هزاران ساعت کارتون دیده‌اند خیلی با نسل ما که پیش از 10 سالگی تمام محتوای دریافتی‌مان در قالب متن و فیلم به 100 ســاعت نمی‌رسید متفاوت‌اند.

 در ازای این همه واردات خیال و محتوا این نسل زمین کوچکتری در اختیار دارند. پریروز بچه‌هایم را به بوستانی برده بودم و وقتی خاطراتم را مرور کردیم دیدم این بوستان کمی کوچکتر از خانه کودکی‌های من است! ذهنیات بیشتر و پیچیده‌تر به علاوه میدان و زمین کوچکتر وضعیت تازه‌ای را در زندگی ما رقم زده اســت که جدا از خوب و بد بودن باید آن را بررسی کرد و درباره آن ارزیابی داشت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تفاوت نسل ها علی محمد مودب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نجات کودکان گرفتار در سیل رودخانه کهیر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد
  • حضور داوران چهارمحال و بختیاری در دوره رفرشینگ داوری اسکواش
  • جایگاه مردان و زنان در بی‌آرتی‌های تهران تغییر کرد
  • (ویدئو) نجات کودکان گرفتار در سیل رودخانه کهیر
  • جایگاه مردان در اتوبوس‌های بی آرتی به وضع گذشته برمی‌گردد
  • عفونت گوش در کودکان + فیلم
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • تاکید رئیس سازمان بهزیستی بر لزوم اجرای همه جانبه طرح «خانواده میزبان»
  • خبر عجیب در مورد سرپرست استقلال که تایید نشد
  • چیدمان هنری برای مظلومیت کودکان غزه