Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سخنگوی دستگاه قضا سه اقدام مهم و جدی برای کاهش پرونده‌های قضایی در دستگاه قضا را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، غلامحسین اسماعیلی در مراسم افتتاح گیت تردد وکلای دادگستری در مجتمع قضایی شهید بهشتی، درباره تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی افزود: اخیرا چند تصمیم برای اجابت این خواسته به حق مردم گرفته شده که با عنایت به کار جهادی در ستاد قوه قضاییه به همکاران گفته شده ست این مردم استحقاق دارند برایشان کاری جهادی شود و همکاران اعلام آمادگی کردند بعدازظهر‌ها و روز‌های تعطیل هم اگر نیاز باشد همکاری و به پرونده‌ها رسیدگی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: قطعا این گام کافی نیست و باید در جهت تامین کادر قضایی و اداری و کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها اقدامات اساسی صورت گیرد چرا که قرار نیست همیشه کارمند و قاضی اضافه کنیم و پرونده‌ها مانند سیلاب بیایند و حجم کار اضافه شود.
اسماعیلی گفت: مطالعات خوبی انجام شده است که بتوانیم در مرحله اول با استفاده از اختیارات قانونی موجود و در مرحله دوم با کمک مجلس بسیاری از پرونده‌هایی که صبغه قضایی ندارند و در دادگستری‌ها رسیدگی می‌شوند به نهاد‌های شبه قضایی، ادارات و هیئت‌های مختلف واگذار کنیم تا پرونده‌های ورودی را کاهش بدهیم.
 
تکریم مردم و وکلای دادگستری در تردد در مراجع قضایی
سخنگوی دستگاه قضا با تاکید بر تکریم ارباب رجوع در مراجع قضایی گفت: با راه اندازی گیت در مجتمع‌های قضایی، تردد وکلا با شرایط بهتری انجام می‌شود.
غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم افتتاح گیت تردد وکلا در مجتمع قضایی شهید بهشتی، افزود: در دوره تحول دستگاه قضا براساس وعده‌ای که به کارشناسان و وکلا داده بودیم در مورد شرایط تردد آن‌ها در جهت اجرای تکریم و کرامت این مجموعه که جزء همکاران عرصه عدالت هستند و در فرایند دادرسی و رسیدگی به احقاق حق با دستگاه قضا همکاری دارند، این بوده است که تردد، تسهیل و احراز هویت شود.
وی ادامه داد: در این صورت مشخص خواهد شد که کدام یک از وکلا و کارشناسان به مراجع قضایی و دادگستری مراجعه می‌کنند و از اصحاب پرونده متمایز می‌شوند؛ چرا که گاهی آن‌ها نیازمند حمل تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن همراه هستند تا در صورت نیاز گزارش‌هایی تهیه کنند.
اسماعیلی گفت: به همین دلیل وعده داده بودیم در هفته قوه قضاییه این کار محقق شود و با اهتمامی که دادگستری کل استان تهران و مجموعه داشتند از این طرح استقبال شد.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: این طرح در دو مجتمع بزرگ تهران که بزرگترین مجتمع‌های قضایی تهران هستند یعنی مجتمع قضایی شهید بهشتی و دادگاه‌های تجدیدنظر واقع در میدان هروی به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب وکلای دادگستری و وکلای کانون وکلا و کارشناسان قوه قضاییه می‌توانند با احراز هویت دیجیتالی به سهولت تردد کنند و شان و منزلت آن‌ها مراعات شود.
وی همچنین با اشاره به تکریم ارباب رجوع در مراجع قضایی افزود: ما تکریم را مختص وکلا نمی‌دانیم و بر این باوریم همه مراجعان به لحاظ کرامت و منزلت باید مورد تکریم واقع شوند، به همین دلیل رئیس قوه قضاییه دستوراتی صادر کرده و دستورالعمل تکریم عمومی ارباب رجوع تدوین شده است و بزودی ابلاغ خواهد شد.
اسماعیلی گفت: هر کسی که وارد مجموعه قضایی می‌شود باید نهایت احترام به او شود. البته مراجعان توجه کنند ورود برخی اقلام و اشیا به دادگاه‌ها و مراجع قضایی ممنوعیت دارد و اگر با این اقلام ممنوعه آشنا شوند و به همراه نداشته باشند در کارشان تسریع می‌شود و به سهولت رفت و آمد می‌کنند و هم مورد احترام و تکریم قرار خواهند گرفت.
سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: در آینده نزدیک با همکاری این مجموعه‌ها شاهد بهره‌برداری سیستم‌های ویژه تردد وکلا و کارشناسان در همه مجتمع‌های قضایی استان تهران خواهیم بود.
 
حضور متهمان زن در دادگاه‌ها با پوشش متعارف
سخنگوی دستگاه قضا گفت: متهمان زن با پوشش متعارف در دادگاه‌ها حاضر می‌شوند.
غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم افتتاح گیت تردد وکلای دادگستری در مجتمع قضایی شهید بهشتی، در جمع خبرنگاران درباره استفاده نکردن متهمان از چادر برای حضور در دادگاه‌ها و دادسرا‌ها افزود: بحث بر سر ممنوعیت نیست بلکه خانم‌هایی که به مراجع قضایی اعزام می‌شوند، از منازل خود بروند و چه از بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی و زندان‌ها اعزام شوند، با رعایت موازین شرعی و با همان نوع پوشش خود می‌توانند بیایند.
وی ادامه داد: این خانم‌ها می‌توانند با پوششی که در جامعه تردد می‌کنند در دادگاه‌ها حاضر شوند و اگر برای خانم محجبه‌ای که چادری است اتفاقی بیفتد زمانی که به مراجع قضایی می‌آید باید با همان پوششی که در ایام دیگر تردد می‌کند بیاید، اما آن خانمی که پوشش چادر ندارد الزامی به پوشش چادر برای او نیست.
اسماعیلی افزود: البته موازین شرعی را باید مراعات کنند، اما برای این قبیل افراد پوشش متعارف بدون چادر
در مراجع قضایی فراهم شده است؛ بنابراین گزارش دوم تیر امسال رئیس قوه قضاییه در نشست تخصصی با نخبگان حوزه حقوق زنان گفته است: زنان متهم می‌توانند با همان پوشش معمول خود در مراجع قضایی حاضر شوند.
 
افتتاح سامانه ورود الکترونیک وکلا و کارشناسان به مراجع قضایی در مجتمع قضایی شهید بهشتی
همزمان با هفته قوه قضاییه سامانه ورود الکترونیک وکلا و کارشناسان به مراجع قضایی صبح امروز 5 تیرماه با حضور غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در مجتمع قضایی شهید بهشتی به بهره برداری رسید.
امروز چهارشنبه با عنوان قوه قضاییه و استقلال و پایبندی قانون در پرتو ولایتمداری نامگذاری شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اقدام دستگاه قضا کاهش پرونده قضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارمند یکی از ادارات دولتی در قائم‌شهر بازداشت شد

رئیس کل دادگستری مازندران از بازداشت کارمند یکی از ادارات دولتی شهرستان قائم‌شهر به اتهام اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی با مامورین دولتی، کلاهبرداری، تحصیل مال از طریق نامشروع و اخذ رشوه خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری،  عباس پوریانی اظهار کرد: یک متهم با ادعای نفوذ در دادسرا و اداره دامپزشکی شهرستان قائم‌شهر، وعده کارسازی و رفع پلمب یک واحد صنفی با سو استفاده از جایگاه اداری، در یک پرونده مرتبط با جرایم بهداشتی را داده بود.

وی ادامه داد: این متهم در مرحله اول، مبلغی رشوه از فرد مذکور اخذ کرده و در ادامه نیز تعدادی سکه تمام بهار آزادی مطالبه کرد که با رصد دقیق اطلاعاتی و صدور دستور قضایی، متهم درحین ارتکاب جرم و پس از اخذ سکه‌های تمام بهار آزادی توسط مامورین حفاظت و اطلاعات دادگستری مازندران دستگیر و سکه‌های مذکور از متهم کشف و ضبط شد.

رئیس کل دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: در این راستا پس از تشکیل پرونده قضایی، متهم پس از تفهیم اتهام و اقرار به جرایم ارتکابی، با صدور قرار مناسب، روانه زندان شد.

پوریانی با بیان اینکه تحقیقات تکمیلی برای بررسی زوایای دیگر پرونده در حال انجام است، تصریح کرد: برخورد دستگاه قضایی استان با هرگونه فساد، سریع، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است
  • رسیدگی به ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در استان مرکزی
  • بازشدن گره های کور چنددهه ای استان گلستان با اهتمام دستگاه قضایی 
  • راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها
  • بازداشت کارمند یکی از ادارات دولتی در قائم شهر
  • اژه‌ای: نمایندگان مجلس از مراکز و مراجع قضایی بازدید کنند
  • کارمند یکی از ادارات دولتی در قائمشهر بازداشت شد
  • بازداشت کارمند یکی از ادارات دولتی در مازندران
  • کارمند یکی از ادارات دولتی در قائم‌شهر بازداشت شد