Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بهروز کمالوندی« سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید نمایندگان رسانه های گروهی از تاسیسات اتمی اراک اعلام کرد که تا روز پنج شنبه ششم تیرماه ایران به منظور اجرای گام اول خود در کاهش تعهدات برجامی که درپی خروج آمریکا از برجام و بدعهدی سایر طرفین برجام به ویژه اروپایی ها اتخاذ شد، از سقف تولید و نگهداری ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور خواهد کرد؛ این موضوع با واکنش طرف های ایران در برجام حتی آمریکایی هایی که یکسال است از این معاهده بین المللی به صورت یکجانبه خارج شده اند، مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، پس از اعلام این مساله اروپایی ها برای اجرای ساز و کار مالی طراحی شده برای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی ایران (اینستکس) فعال شدند، اما از آنجایی که تروئیکای اروپایی «فرانسه، بریتانیا و آلمان» نمی توانند بدون اجازه آمریکایی ها و صدور مجوز سیستم مالی این کشور برای اقدامات اقتصادی شان قدمی بردارند، در اولین گام «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را راهی آمریکا کردند. اگرچه برخی مقامات ارشد این کشورها هم در سفر به ایران تلاش کردند نشان بدهند که از شکست خوردن احتمالی برجام نگرانند.

اما سیاست یک بام و دوهوای اروپایی همچنان ادامه دار است و گویا قرار نیست تا پایان مهلت 60 روزه ایران به اروپا برای اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی، اتفاق ویژه ای بیافتد. اروپایی ها حتی روز دوشنبه سوم تیر ماه در هشداری رسمی به ایران اعلام کردند که در صورت عدم پای‌بندی به توافق هسته‌ای با پیامدهای جدی روبرو خواهد شد. این خبر را رویترز به نقل از دو دپیلمات اروپایی منتشر کرد. بریتانیا، فرانسه و آلمان در یادداشتی رسمی به ایران درباره بازگشت از تعهدات خود در برجام هشدار دادند. آنها گفته‌اند که این اقدام برای ایران عواقب جدی خواهد داشت!

معلوم نیست که اروپایی ها منظورشان از عواقب جدی چیست، اما قطعا اینگونه تهدیدات نه تنها کمکی به رفع مشکل نخواهد کرد، بلکه در عزم ایران برای اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته ای نیز به طور قطع بی تاثیر خواهد بود. جمهوری اسلامی بارها از زبان رئیس جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و سایر مقامات تصمیم گیر در این حوزه اعلام کرده است که «مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های برجام را تمدید نخواهد کرد.»

نامه رئیس جمهور کشورمان به سران پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه چهارشنبه 18 اردیبهشت از طریق «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در اختیار سفیران این کشورها در تهران قرار گرفته است. همچنین در نامه‌ای دیگری از سوی وزیر امور خارجه کشورمان جزئیات فنی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای، به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شده است، تا اروپایی ها و سایر طرف های برجامی علاوه بر اطلاع از تصمیمات ایران در قبال بدعهدی های شان بدانند جمهوری اسلامی وقتی نفعی از برجام نداشته باشد، گامی هم برای اجرای یکطرفه تعهدات نباید بردارد.

آنچنان که از لا به لای سخنان و موضع گیری های اخیر سخنگوی سازمان انرژی اتمی می توان دریافت، اگرچه او اعلام کرده که سازمان منتظر اعلام نظر مسئولان عالی و تصمیم گیران کشور برای اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته ای ایران است، اما به طور قطعی می توان اینگونه تحلیل کرد که به دلیل توانایی بالای ایران در غنی سازی احتمالا در صورت عمل نکردن به تعهدات از جانب طرف های برجامی در پایان مهلت 60 روزه، ایران در گام دوم به سمت غنی سازی اورانیوم با غنای 20 درصد خواهد رفت و این یکی از تصمیمات در مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی خواهد بود.

البته «بروز کمالوندی» پیشتر در پاسخ به پرسش «تابناک» درباره اینکه باتوجه به فرصت باقی مانده عملا بعید به نظر می رسد اروپایی ها بخواهند به غیر از حرف های تکراری اقدام عملی را در قبال ایران انجام دهد و اینکه گزینه های ایران به جز افزایش سطح غنی سازی تا 20 درصد برای گام دوم در کاهش سطح تعهدات برجامی مشخص شده و در این خصوص چه خواهید کرد، گفته بود: «ما همکاری های زیادی با اروپایی ها داریم علاوه بر موضوعات هسته ای و برجام، در حوزه هایی مثل مبارزه با مواد مخدر و مهاجران و در حوزه های فنی گزینه های زیادی داریم که می توانیم آنها را انجام بدهیم. اگر آنها در گذشته، خیلی این موضوعات را جدی نمی گرفتند اما الان این موضوع را بسیار جدی گرفته اند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در عین حال یاد آور شده بود که «البته برخی رسانه های غربی برای راحت کردن خیال آنها (اروپایی ها) گزینه های غلطی در این خصوص می دهند. ولی ما در راستای انجام وظایف سازمان انرژی اتمی ده ها گزینه برای گام دوم کاهش سطح تعهدات در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار داده ایم و از حیث فنی توان بالایی در انجام گزینه های فنی پیشنهاد شده داریم.»

وی همچنین به دلایل منطقی ایران برای کاهش میزان تعهدات هسته ای برجامی اش اشاره کرده و توضیح داده است: «اگر قرار باشد ایران مزیتی در قبال انجام تعهدات نداشته باشد، دلیلی برای انجام تعهدات برجامی نداریم و این حق مسلم ماست که نسبت به کاهش سطح تعهدات مرحله به مرحله تصمیم بگیریم و در خصوص آن اقدام کنیم. گزینه های زیادی در این خصوص پیش بینی شده است.»

جمهوری اسلامی ایران مطابق با بند‌های ۲۶، ۳۶ برجام گام اول کاهش تعهدات هسته ای اش را حدود 50 روز پیش برداشت که در همین زمینه دو روز دیگر از سقف 300 تن اورانیوم غنی سازی شده 3.6 درصد عبور خواهد کرد. اگر جمهوری اسلامی تا 11 روز دیگر شاهد اقدام عملی از سوی طرفین برجامی نباشد، به سراغ کاهش تعهدات هسته‌ای خود در گام دوم می رود و احتمالا دو یا سه مورد از تعهدات هسته ای خود در برجام را علاوه بر آغاز غنی سازی ۳.۶۷ درصد و تولید و انبار آب سنگین بیش از ۱۳۰ تن که در گام اول به سراغ آن رفت، محقق خواهد ساخت.

همانطور که بارها مقامات کشورمان گفته اند، ایران علاوه بر مباحث هسته ای و تعهدات برجامی اش همکاری های زیادی با اروپایی ها در حوزه هایی مثل مبارزه با مواد مخدر و مهاجران و مسائلی از این دست دارد که عدم پایبندی اروپا به تعهداتش می تواند باعث شود ایران دیگر نتواند به این همکاری‌ها ادامه بدهد. اما از حیث مباحث فنی موضوعاتی نظیر نصب سانتریفیوژ‌های IR۲M و IR۴ در نطنز، فک پلمب از قرص‌های سوخت راکتور قبلی اراک و کنار گذاشتن تعهد برای بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و عدم تعهد برای برگشت نکردن به راکتور قبلی می تواند در کنار رساندن سطح غنی سازی به 20 درصد قرار بگیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: رسیدن ایران تولید 300 کیلو اورانیوم اورانیوم غنی شده 3 6 درصد اقدامات ایران تعهدات هسته ای سطح غنی سازی 20 درصد عدم پایبندی اروپا موضوعات فنی نصب سانتریفیوژ سانتریفیوژ های IR۲M و IR۴ نطنز فک پلمب بازطراحی راکتور آب سنگین اراک گام دوم کاهش تعهدات اقدامات ایران فائقه دوستی مرتضی صفاری کاداستر پرونده الکترونیک سلامت بیت کوین مجتبی ذوالنور سعید طوسی هفته قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه خبر: به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌ای انجام نشده است

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین این خبرنگار اعلام کرد: به تاسیسات هسته‌ای حمله‌ای انجام نشده است.

کد خبر 845455 برچسب‌ها خبر ویژه استان اصفهان

دیگر خبرها

  • شبکه خبر: به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌ای انجام نشده است
  • این کشور اروپایی بالاترین نرخ تورم را ثبت کرد
  • چه اقداماتی قبل از پرواز و در فرودگاه باید انجام داد؟
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • ۸۵ درصد مجوزهای صنفی البرز الکترونیکی شد
  • پذیرفته‌شدگان مرحله اول آزمون استخدامی آموزش‌و‌پرورش چه اقداماتی انجام دهند؟
  • ۸۵ درصد مجوز های صنفی البرز الکترونیکی شد
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می‌رود
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
  • کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت