Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-18@10:21:42 GMT

الگوی حفاظت از دشت‌های ممنوعه ارائه شد

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۹۷۲۴

الگوی حفاظت از دشت‌های ممنوعه ارائه شد

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محدودیت و کمبود منابع آب‌های زیرزمینی در جهان و به خصوص در کشورهای واقع در کمربند خشک کره زمین شرایطی را رقم زده است که برای حفظ و بهره‌برداری بهینه و کاهش اثرات محیط‌زیستی ناشی از افت این منابع بسیار با ارزش، باید نهایت تلاش انجام شود.

در این راستا محققان در دانشگاه تهران دست به کار شدند تا الگوی مدیریت آبی- محیط زیستی بحران دشت های ممنوعه را با استفاده از مدل های شبیه سازی عامل مبنا ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها برای انجام این پژوهش از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی بهره بردند.

بهرام ملک محمدی مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: این پژوهش به منظور جلوگیری از افت آب های زیرزمینی در دشت های ممنوعه انجام شد. دشت هایی که میزان آب زیرزمینی آنها افت کرده است به عنوان دشت های ممنوعه نامگذاری می شوند و بیش از 300 دشت به این شکل در کشور وجود دارد. پس آب های زیر زمینی اصلی ترین مولفه انجام این پژوهش بود و در گام نخست وضعیت این سفره ها در این طرح بررسی شد. البته دشت اردبیل در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج آن قابل تعمیم به سایر دشت ها نیز است.

ملک محمدی همچنین بیان کرد: پس از انجام مطالعه الگویی ارائه شد تا از افت بیشتر آب های زیرزمینی در آینده جلوگیری شود و گامی برای توسعه پایدار این دشت ها برداشته شود. همچنین بدلیل جدید بودن این تحقیق بار علمی ناشی از آن، به صورت مقالات علمی بین المللی و ملی ارائه شد. انجام تحقیقات مورد نظر در این تحقیق، به برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزان محیط‌ زیست کمک می کند تا پیش از هر نوع اقدامی در دشت‌های ممنوعه از پیامدهای محیط‌ زیستی آن مطلع و در مسیر برنامه‌ریزی صحیح گام بردارند. بر این اساس الگویی برای کاربرد در مدیریت وضعیت بحرانی حال حاضر در دشت‌های ممنوعه فراهم می‌شود تا با داشتن یک دید استراتژیک، برای حفاظت از منابع موجود و احیاء منابع آب زیرزمینی در این دشت‌ها اقدام شود.

انتهای پیام/

169 / 156 الگوی کشت دشت ممنوعه دانشگاه تهران مدیریت منابع آبی صندوق حمایت از پژوهشگران آب های زیرزمینی محیط‌ زیست

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: الگوی کشت دشت ممنوعه دانشگاه تهران مدیریت منابع آبی صندوق حمایت از پژوهشگران آب های زیرزمینی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۹۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۴ هزار نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، علی ملکی آهنگران با بیان اینکه هم اکنون پنج هزار و ۵۰۰ نفر از عرصه‌های منابع طبیعی کشور محافظت می‌کنند، گفت: از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ نیرو شرکتی هستند که امسال ساماندهی خواهند شد و علاوه بر این حدود ۴ هزار نفر دیگر نیز جذب و ساماندهی خواهند شد.

وی اظهارداشت: در تلاشیم برای جبران خلأ نیروی انسانی از فناوری های نوین شامل نصب دوربین ها، استفاده از ریزپرنده ها و پهبادها و هوش مصنوعی بهره ببریم.

آقای ملکی آهنگران به رفع تصرف ۳۰ هزار هکتار از اراضی، سال گذشته اشاره کرد و افزود: با افرادی که بخواهند اراضی ملی را تغییر کاربری دهند به شدت برخورد می شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در خصوص قاچاق چوب هم گفت: در این رابطه شش هزار و ۱۲۰ پرونده تشکیل و ۹۱ هزار و ۸۹۸ اصله چوب کشف شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • افزایش سطح آب‌های زیرزمینیِ دلفان پس‌ از ۲۰ سال
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ مترمربع از اراضی ملی بابل
  • جذب ۴ هزار نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی کشور