Web Analytics Made Easy - Statcounter

طلایی‌ترین روزگار جوانان در دام اعتیاد به قیمت لذتی چند دقیقه‌ای سیاه می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک، از قیافه‌اش مشخص نبود که اعتیاد دارد، ظاهری آراسته و مرتب داشت اما وقتی علت اعتیاد به مواد مخدر را از او جویا شدیم، گفت که همه‌چیز از یک تعارف دوستانه آغاز می‌شود و آرام‌آرام یک جوان را در دریای اعتیاد غوطه‌ور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

احمد جوانی 26 ساله است که می‌گوید سه سال پیش با تعارف دوستان در یک جمع صمیمی قلیان به من تعارف کردند و من هم چند پُک زدم و بدون اینکه متوجه شوم چند وقت بعد خودم تقاضای کشیدن قلیان را داشتم و نمی‌دانستم که مواد مخدری در تنباکوی قلیان وجود دارد و من معتاد شده‌ام.

 

وی گفت: بعد از مدتی قلیان جوابگو نبود و به سمت مصرف انواع مواد مخدر روی آوردم، کار نداشتم و بعد از فارغ‌التحصیلی خیلی تلاش کردم مشغول به کاری شوم اما کاری پیدا نکردم و بیشتر اوقات فراغت را در کنار دوستانم بودم تا اینکه روزی رسید که در اعتیاد غرق شدم.

   

 

کاهش سن گرایش به اعتیاد

 

از اعتیاد به‌عنوان بلایی خانمان‌سوز یاد می‌شود، سن گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد در حال کاهش است که این زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود چراکه طلایی‌ترین دوران زندگی جوانان با اعتیاد از بین می‌رود.

 

شاید در خیابان هم دیده باشیم که نوجوانانی کم سن و سال، سیگار را لای انگشتان خود گرفته و با بیرون دادن دود غلیظی از دهان خود لذت می‌برند، یا قلیان‌هایی را که برخی از تنباکوهای آن آغشته به مواد مخدر است استفاده می‌کنند و در دام غول اعتیاد گرفتار می‌شوند.

 

گاهی اعتیاد به دلیل عدم آگاهی نوجوانان و جوانان رخ می‌دهد، نوجوانانی که در حساس‌ترین دوران زندگی خود بیشتر به سمت‌وسوی دوستان خود می‌روند و متأسفانه درصد بالایی از اعتیاد به دلیل تعارف و وجود دوستانی است که خود در این دام گرفتارشده‌اند.

 

آگاهی دادن به نوجوانان خصوصاً در مدارس و در سنین پایین، آگاه کردن خانواده‌های دانش آموزان می‌تواند از گرایش نوجوانان به اعتیاد بکاهد و در این راستا اثرگذار باشد.

 

 

اعتیاد بلای خانمان‌سوز

 

اعتیاد از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است، بیکاری، فقر، محرومیت، مشکلات اقتصادی و دوستان ناباب از دلایل مهم گرایش جوانان به سمت اعتیاد است و به دنبال اعتیاد مشکلات و معضلات دیگری ظهور و بروز پیدا می‌کنند.

 

افرادی که معتاد می‌شوند هویت و شخصیت خود را هم از دست می‌دهند، نسبت به اطرافیان و محیط اطراف خود احساسی ندارند و واکنشی نشان نمی‌دهند تا جایی که زندگی بسیاری از این افراد به دلیل اعتیاد ازهم‌پاشیده می‌شود.

 

طبق آمارها بیش از نیمی از طلاق‌ها به دلیل اعتیاد به مواد مخدر صورت می‌گیرد و خانواده‌هایی با همین بلای خانمان‌سوز از بین می‌روند، همچنین بیش از 70 درصد زندانیانی که در زندان به سر می‌برند به‌واسطه جرم‌هایی است که با مواد مخدر ارتباط دارد.

 

کشفیات مواد مخدر

 

سرهنگ مهدی پور غلامحسین فرمانده انتظامی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات امروز در جامعه بحث اعتیاد است و همچنین یکی از برنامه‌های دشمنان و استکبار است که جوانان را هدف قرار داده و تلاش دارند تا با اعتیاد در جنگ نرم به اهداف خود برسند.

 

وی افزود: مبارزه با مواد مخدر یکی از برنامه‌های مهمی است که اجرا می‌شود و در این راه شهدای زیادی درراه مبارزه با مواد مخدر تقدیم شده‌اند.

 

 

فرمانده انتظامی بروجرد با اشاره به ورود مواد مخدر صنعتی افزود: مواد مخدر درگذشته به‌صورت سنتی بود که امروز مواد مخدر به شکل صنعتی درآمده و از فرآیندهای شیمیایی تهیه می‌شود که بسیار مخرب بوده و جوانان از این مواد مخدر آسیب می‌بینند.

 

وی بیان کرد: اکثر معتادان جوانان و افراد زیر 30 سال هستند که ضروری است تا از مشکلات و آسیب‌های اعتیاد برای نوجوانان صحبت شود و خانواده‌ها نیز مراقب فرزندان خود باشند تا نوجوانان و جوانان به سمت استفاده مواد مخدر نروند.

 

پور غلامحسین تصریح کرد: مصرف قلیان و سیگار عاملی در اعتیاد است، جوانانی که به مصرف قلیان و سیگار روی می‌آورند قطعاً در معرض اعتیاد هستند.

 

وی گفت: با اعتیاد، هویت و استعدادهای فرد معتاد از بین می‌رود و در گام بعدی بنیان خانواده از هم متلاشی می‌شود که بسیاری از علل آمار طلاق به اعتیاد برمی‌گردد که متأسفانه هم آقایان و هم برخی از بانوان به سمت استفاده از مواد مخدر رفته و معتاد می‌شوند که این موضوع به یک معضل جدی تبدیل‌شده است.

 

فرمانده انتظامی بروجرد افزود: طی سه‌ماهه نخست امسال 88 کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد کشف و ضبط‌شده و در این راستا 20 قاچاقچی، 158 خرده‌فروش مواد مخدر و هزار و 84 نفر معتاد متجاهر دستگیرشده است؛ طی سه‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد و آمار دستگیری معتادین پنج درصد افزایش‌یافته است.

  

نقش اعتیاد در افزایش طلاق

  اعظم همتی جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک با اشاره به اینکه عوامل مختلفی سبب اعتیاد می‌شوند گفت: تنها یک عامل سبب اعتیاد نمی‌شود بلکه عوامل محیطی، فردی و اجتماعی در اعتیاد افراد معتاد دخیل است.

 

وی افزود: بسیاری از افرادی که به سمت اعتیاد می‌روند آگاهی کافی از زیان‌آور بودن مواد مخدر ندارند به‌طور مثال ماده مخدر به اسم گل ماده مخدر جدیدی است که بدون آگاهی از آن استفاده می‌کنند و متأسفانه علاوه بر اینکه اعتیاد را به دنبال دارد ظرف مدت یک سال مغز را نابود می‌کند.

  

 

همتی با اشاره به نقش اعتیاد در افزایش طلاق عنوان کرد: زوجین قبل از ازدواج حتماً تحقیقات لازم را انجام دهند چراکه بعد از ازدواج و در صورت داشتن فرزند، علاوه بر اینکه طرفین در طلاق دچار مشکلاتی می‌شوند، بیشترین آسیب را فرزندان می‌بینند.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه ماهواره‌ها و رسانه‌های بیگانه در راستای کمرنگ کردن اعتقاد جوانان تلاش می‌کنند و این امر سبب می‌شود تا جوانان به هر سمت و سویی کشیده شوند و در دام اعتیاد نیز گرفتار شوند.

  

معضل کمپ‌های ترک اعتیاد

 

کرم رضا پیردایه رئیس بهزیستی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: در بروجرد چهار کمپ ترک اعتیاد دارای مجوز فعالیت می‌کند و هشت کمپ نیز در مسیر طی کردن مراحل لازم برای دریافت مجوز است.

 

وی بابیان اینکه طی یک سال گذشته 22 کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز در بروجرد پلمب شده است افزود: دوره ترک اعتیاد معتادین در کمپ‌ها یک ماه است و در کمپ‌ها امکانات موردنیاز و تجهیزات لازم وجود دارد و بعد از اتمام این دوره افراد می‌توانند به مرکز تی سی مراجعه کنند که طبق آمارها حدود 70 درصد کسانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند بعد از پایان دوره کاملاً پاک بوده و به زندگی عادی خود بازمی‌گردند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۰۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران

عکاس: زهرا فراست

دیگر خبرها

  • هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد
  • تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد
  • هدف گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری باشد
  • چهره شهر تهران از اعتیاد و توزیع مواد مخدر پاک شده است
  • کشف 3 تن مواد مخدر در یک ماه گذشته
  • کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران
  • لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی! + ویدئو
  • (ویدئو) جاسازی محموله گران‌قیمت مواد مخدر داخل قطعات پنیر
  • لزوم افزایش آگاهی‌های اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر
  • تدوین راهنمای درمان و کاهش آسیب اختلالات مصرف مواد افیونی