Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@00:51:00 GMT

تخریب باغستان بزرگ‌ترین خیانت به نسل آینده است

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۰۷۰۰

تخریب باغستان بزرگ‌ترین خیانت به نسل آینده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری قزوین گفت: به هیچ عنوان باغستان در عرصه شهری قرار نخواهد گرفت، سوداگرانی که خسارت می‌زنند به‌ غیر از اینکه نسل بعدی را از این مواهب و هوای پاک محروم می‌کنند به نتیجه‌ دیگری نمی‌رسند.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد: عرصه باغستان عرصه وسیعی است که مالک‌های شخصی دارد و بودجه دولتی و بودجه عمومی شهرداری برای حفظ این عرصه مطلوب نیست، درواقع در فرآیند توسعه پایدار، هیچ دلیل و توجیهی برای اینکه در یک عرصه خصوصی بودجه دولتی وارد شود وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: تمام دستگاه‌های حاکمیتی از جمله میراث فرهنگی باید کمک کنیم تا ضوابط مناسبی برای استفاده از باغستان و حیات باغستان تبیین شود، تا مالکین بتوانند به نحو مناسبی از این عرصه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بهره‌مند شوند و در حفظ و نگهداری این عرصه کوشا باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قزوین اظهار کرد: میراث فرهنگی این عرصه را به ثبت رسانده است تا بتوانیم برای نسل آینده حفظ کنیم، این رسالتی است که بر عهده سازمان است و این طرح در سال 93 به ثبت ملی رسیده است.

وی تأکید کرد: عرصه‌ای که به ثبت ملی برسد طبق مقررات، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حفظ آن وجود دارد امیدواریم بر اساس ضوابطی که در آینده نزدیک بابت حفاظت و بهره‌برداری این اثر بی‌نظیر در شهر و کشور تدوین می‌شود، شرایط نگهداری حفظ این اثر و عرصه باارزش را فراهم کنیم.

خزائلی با اشاره به آتش‌سوزی اخیر باغستان عنوان کرد: سازمانی برای اطفای حریق وجود دارد که به قطع اولویت آن حفظ جان انسان‌ها است، اما در تمامی عرصه‌های طبیعی مثل باغستان به‌عنوان یک اثر طبیعی و حتی بیابان‌ها نیز آتش‌نشانی‌ ورود پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: بعد از آتش‌سوزی پایش به‌صورت کامل انجام می‌شود، از ماه‌های قبل خواهش کردیم که در بهار پربارش علف‌های هرز بلند و در تابستان عامل آتش‌سوزی می‌شوند، سازمان باغستان علف‌زنی به‌خصوص در حاشیه راه‌ها که بیشترین خطر آتش‌سوزی را دارد انجام می‌دهد.

نگهداری باغستان توسط ادارات دولتی غیرممکن است

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قزوین بیان کرد: امیدواریم علف‌زنی را زودتر انجام دهند و باغبان‌ها کمک کنند، نگهداری این عرصه به عهده دولت نیست چراکه بودجه لازم را ندارد، عرصه باغستان مالک خصوصی، باغدار و دخو دارد که باید این سلسله‌مراتب و نظام داخل باغستان حفظ شود از اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: امیدواریم ما در کنار سایر دستگاه‌ها به حفظ این نظام کمک کنیم چراکه این نظام تاریخ و هویت را در دل خود دارد و باید برای حفظ آن فکری کنیم، رسانه‌ها باید آگاهانه و با اطلاعات کافی در این حوزه ورود پیدا کنند و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌درستی ورود و موارد را تبیین کنند.

خزائلی تصریح کرد: نگهداری عرصه پهناور توسط ادارات دولتی غیرممکن است حتماً باغستان باید توسط سلسله‌مراتب و نظام تاریخی، حفظ و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، خطا است که مسئولین این نظام را تغییر دهیم.

وی تأکید کرد: نه میراث فرهنگی و نه هیچ دستگاهی نباید برنامه‌ای برای تصرف و ایجاد مالکیت در باغستان داشته باشد و حتماً باید نظام بهره‌برداری باغستان سنتی را حفظ کنیم، تغییر کاربری عرصه ثبت‌شده غیرممکن است و پرونده‌ای در این حوزه به خاطر ندارم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: به‌هیچ عنوان باغستان در عرصه شهری قرار نخواهد گرفت و نمی‌تواند قرار بگیرد، سوداگرانی که خسارت می‌زنند به‌غیراز اینکه نسل بعدی را از این مواهب و هوای پاک محروم می‌کنند به نتیجه‌ دیگری نمی‌رسند.

وی تصریح کرد: هر آتش‌سوزی معلول یک علت است، بخشی از این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و برای این‌ها پرونده در دادگاه تشکیل و پیگیری لازم صورت می‌گیرد، حفاظت از عرصه ثبتی بر عهده ماست و با تمام توان و ابزارهای قانونی سعی می‌کنیم این مسئولیت را به‌درستی انجام دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باغستان سنتی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۰۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مؤثر سپاه پاسداران در عرصه‌های فرهنگی عمرانی و امنیتی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی (ره) است این نهاد انقلابی و مردمی از سال ۵۸ تا کنون توانسته در عرصه‌های فرهنگی عمرانی و امنیتی نقش موثری داشته باشد عملیات موفق و مقتدرانه‌ی وعده‌ی صادق درخشنده‌ترین اقدام سپاه در برخورد با دشمن است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • تاکید فرماندهان سپاه تهران و نیروی زمینی ارتش بر تعامل در عرصه‌های مختلف
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • ادامه خیانت مصر به فلسطینیان در تخریب تونل‌های مقاومت
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • نقش مؤثر سپاه پاسداران در عرصه‌های فرهنگی عمرانی و امنیتی