Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@20:00:13 GMT

بیکاری در رگ‌های آذربایجان غربی رخنه کرده است

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۰۸۷۰

بیکاری در رگ‌های آذربایجان غربی رخنه کرده است

عدم تطابق رشته‌های دانشگاهی با شغل‌های موجود در جامعه و مدرک‌گرایی به جای تربیت نیروی کار خلاق، سبب افزایش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی به ویژه میان فارغ‌التحصیلان شده است. ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، سایه سیاه بیکاری همچنان بر سر مردم آذربایجان غربی با تمام وعده‌های مسئولان مبنی بر اینکه افزایش قیمتی وجود ندارد سنگینی می‌کند این در حالی است که تب گرانی و تورم کشور را می‌سوزاند و این یک فشار دو سویه بر مردم است که این روزها از بیشتر نیازهای  اساسی و غیراساسی خود چشم می‌پوشند و تماماً این معضل بیشترین آسیب را به قشر ضعیف وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته برخی کارشناسان بیکاری به عنوان مادر تمام مشکلات اقتصادی و نخستین عامل بزهکاری اجتماعی شناخته شده است که نیروی جوان و پویایی که باید فعال پرنشاط باشد و برای خود و جامعه بهره داشته باشد به ورطه افسردگی و کسالت می‌کشاند و بعضاً عوارض جبران ناپذیری مانند  فقر و تنگ دستی، حس بی ارزشی، روی آوردن به مواد مخدر و عقب ماندگی کشور را دارد.

در جامعه امروز خصوصاً کشورهای در حال پیشرفت همواره مشکل بیکاری به ویژه در میان جوانان تحصیل کرده بسیار زیاد بوده و با پیشرفت روز افزونی روبرو است که اگر راهکاری اندیشیده نشود و برنامه ریزی‌های لازم صورت نگیرد نرخ بیکاری به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد.

رشته‌های تحصیلی دانشگاهی توسط خود جوانان نیز اغلب بر اساس نیازسنجی بازار کار صورت نمی‌گیرد و افراد بر اساس شاخص‌های دیگری مانند علاقه شخصی رشته دانشگاهی انتخاب می‌کنند این مسئله باعث می‌شود درصد قابل توجهی از کارجویان در زمان جستجو برای شغل با مشکلات جدی مواجه شوند.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس: دستگاه اجرایی خسته استاهداف اشتغالزایی روستایی محقق نشدایجاد اشتغال مهم‌ترین اولویت در واحدهای اقتصادی گیلان است

آمارها نشان می‌دهد تمایل به تحصیل در برخی از این رشته‌ها به صورت تصاعدی و چشمگیر افزایش یافته است. به عنوان نمونه متقاضیان تحصیل در رشته‌های گروه بهداشت و پزشکی 17 برابر شده، اما بازار کار برای این بخش وجود ندارد.                                                                                                                                     

عدم شناسایی استعدادهای دانش آموزان توسط والدین و مدارس و مدرک گرایی دانشگاه‌ها وعدم تربیت نیروی کار ماهر و خلاق برای کارآفرینی و بازدهی متناسب با پیشرفت های روز جهانی عوامل بیکاری در جامعه خصوصاً میان جوانان فارغ‌التحصیل است.

ارائه مشاوره‌های فنی به جوانان راهکار کاهش نرخ بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع بیکاری می‌گوید: بالا بودن نرخ بیکاری مهم‌ترین معضل استان است که راه‌کارهای کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و خدمات از طریق تسهیلات کم بهره و تسهیل مسیر کسب‌وکارهای جدید و ارائه مشاوره‌های فنی به واحدهای اقتصادی و جوانان است.

رضا نقی زاده می‌افزاید: بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاران فارغ‌التحصیل در سال 1395 در آذربایجان غربی 18٫6 درصد بوده که در سطح کشور 20٫4 درصد است.

وی با اشاره به سیاست‌های کاهش نرخ بیکاری و تلاش‌های صورت گرفته در آذربایجان غربی تصریح می‌کند: دولت در اجرای سیاست‌های ایجاد شغل و تحرک بخشی و رونق بازار تولید، برنامه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را از سال 1396 در دست اجرا قرار داده است.

مهارت آموزی بنیان اشتغال پایدار

سرپرست دانشگاه فنی حرفه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به مسائل و مشکلات فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در انتخاب شغل و راه اندازی کسب و کارهای مرتبط به رشته تحصیلی‌شان می‌گوید: اشتغال آفرینی یک سیاست کلی در کشور با محوریت سوق دادن دانشجوها و فارغ‌التحصیلان به سمت کارآفرینی که توسط دولت در عرصه‌های دانشگاهی نیز دنبال می‌شود.

یعقوب پور اسد در این باره می‌افزاید: دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که به دنبال مهارت آموزی است تلاش می‌شود تا دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند مستقیماً وارد بازار کار هم بشوند وبه‌عنوان یک کارآفرینی علاوه به راین خودشان برای دیگران نیز اشتغال اایجاد کنند که این مهم در جای خود عامل کمک به تولید ملی، انجام خدمات و گره گشایی از مشکل آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود.

وی بیان می‌کند: برای افزایش مهارت آموزی دانشجویان در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان مرکز نوآوری ایجاد شده است که در این مرکز دانشجویانی که مشغول تحصیل و کسب مهارت هستند ولی با بازار کار و ایجاد شغل آشنایی ندارند با این فضاها آشنا می‌شوند و همچنین دانشجویانی که دارای طرح‌های دانش بنیان، نوآورانه و خلاقانه هستند با ارائه طرح‌هایشان به مرکز نوآوری و بعد از بازدید این طرح و ایده‌ها توسط اساتید مرکز آنهایی را که واقعاً قابلیت تجاری‌سازی دارند انتخاب و حمایت می‌شوند که در نهایت شیوه تجاری‌سازی و کسب درآمد از این طرح‌ها از طریق مرکز نوآوری آموزش داده می‌شود.

بسترسازی مناسب برای اشتغال زایی جوانان

سارا الماسی فارغ‌التحصیل زبان در باره بیکاری می‌گوید: من سه سال است که مدرک خود را گرفته‌ام با اینکه به مراکز کاریابی زیادی مراجعه کرده‌ام اما نتوانسته‌ام کار مناسبی با رشته تحصیلی خودم پیدا کنم.

وی می‌افزاید: نیروی جوان تحصیل کرده به عنوان پایه‌های اساسی کشور و عوامل تأثیر در آن از مسئولان انتظار دارم تا به فکر جوانان باشند تا از تحصیل خود نا امید نشوند و فرهنگ تحصیل در کشور به انزوا نرود.

محمد رضا امیری فارغ‌التحصیل فیزیک دراین‌باره می‌گوید: من با اینکه دو سال است درس خود را تمام کرده‌ام  شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود نیافتم و اکنون به عنوان یک همسر و پدر بیکارم و در مسئولیت خود در قبال خانواده‌ام ناتوان مانده‌ام.

وی می‌افزاید: چرا جوانانی امثال من که نیروی محرکه‌ای برای پیشرفت اقتصادی جامعه هستند باید بیکار و غیر موثر باشند و برای جوانان زمینه مناسب شغل و درآمد زایی وجود ندارد.

گزارش از اکرم باشرم

انتهای پیام/ن

R41361/P1361/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۰۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تدریجی دمادر آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، براساس بررسی آخرین نقشه های پیش یابی و با استقرارالگوهای پایدار برمنطقه تا اوایل هفته آینده جوی نسبتا آرام و بدون بارش براستان حاکم خواهد شد.

این شرایط در ساعات بعد از ظهر با وزش باد همراه خواهد بود.

از نظر دمایی نیز روند افزایش  تدریجی دما در استان پیش بینی می شود.

 

دیگر خبرها

  • افزایش تدریجی دمادر آذربایجان غربی
  • تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی
  • استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی
  • رقابت ۲ هزارو ۵۰۰ داوطلب رشته ریاضی فیزیک در آذربایجان غربی
  • رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی
  • رقابت بیش از ۵۲ هزار داوطلب در کنکور سراسری آذربایجان غربی 
  • نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت
  • جزئیات 2 سریال جدید تلویزیون ؛ معمایی و کمدی (+عکس)
  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی