Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان اقتصادی کوثر گفت: بعضی نفوذی‌ها در سازمان محیط زیست ماموریت دارند مانع رشد و رونق تولید محصولات کشاورزی شوند، چون اگر این اتفاق بیفتد دیگر آمریکا و اروپا نمی‌توانند برای ما خط و نشان بکشند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان، برای پرسش به سوالاتی که در حوزه اقتصاد کشاورزی در ذهن داشتیم سراغ وزیر اسبق جهاد کشاورزی و رئیس کنونی سازمان اقتصادی کوثر که در حوزه تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام وطیور فعالیت می‌کنند رفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخش اول گفتگو، محمدرضا اسکندری گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور نسبت به بسیاری از کشور‌ها علاوه بر این که می‌توانیم در تمام محصولات غذایی و کشاورزی خودکفا شویم و نیاز جمعیت ۸۰ میلیونی را تامین کنیم بلکه می‌توانیم تا ۳۰۰ میلیون جمعیت را با همین داشته‌ها مدیریت کنیم به شرطی که رویکرد و مدیریت بهره برداری از منابع درست و مناسب و به اصطلاح رایج جهادی باشد.

این گفتگو همچنان در بخش‌های دیگر و با موضوعات بایدها، نبایدها، ظرفیت‌ها و چالش‌های کشاورزی و دامداری ایران تقدیم خواهد شد که بخش دوم آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

بعضی معتقدند شرایط اقلیمی ایران و مسئله خشکسالی و کمبودآب مزیت کشاورزی را از اقتصاد ایران گرفته است. نظر شما به عنوان کسی که ۴۰ سال در این حوزه تحصیل و فعالیت کرده و مسئولیت داشته اید چیست؟

ما کشوری با یک میلیون و ۶۴۷ هزار کیلومتر مربع وسعت هستیم در چنین کشوری نمی‌شود یک حرف را کلی و برای کل کشور زد. به هر حال ما در این وسعت آب و هوای چهار فصل داریم، مناطق کاملا خشک و کم آب داریم، مناطق کاملا پرآب داریم، در بخش کشاورزی اعتقاد ما این است که باید به این ظرفیت‌ها در مناطق توجه کرد و بعد با توجه به ظرفیت برنامه ریزی و تولید کرد. نمی‌شود با متوسط‌ها روی کل کشور ضربدر زد و بعد بگوییم، چون متوسط بارندگی در کشور ۲۴۰ میلی متر است ما کشور خشکی هستیم و نمی‌شود کشاورزی کرد!

به اندازه کافی جمهوری اسلامی ایران آب دارد. در این عرصه‌ای که این جغرافیایی که متوسط بارندگی ۲۴۰ میلی متر است در همان متوسط سال ما منطقه‌ای داریم که ۹۰۰ میلی متر بارندگی دارد.
گیلان مازندران و گلستان را ببینید سه استانی که روی هم ۵۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارند، هلند ۴۳ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و در سال ۲۰۱۷، ۹۲ میلیارد یورو صادرات محصولات کشاورزی داشته است! یعنی از این سه استان ما کوچکتر است! هلند هم کنار دریاست کنار اقیانوس است یعنی اراضیش به آب شور خورده اراضی دریا را خشک و کشاورزی می‌کند، همین کشور با ۴۳ هزار کیلومتر مربع گاو هلشتن که در دنیا هست ما هم اینجا نژادش را داریم به عنوان هلشتن ایرانی پایه اش از آنجاست که اینجا زاد و ولد کرده و بومی شده است، این همه دامداری در هلند است اما شما در گیلان و مازندران اصلا اجازه دامداری ندارید! هر جا می‌خواهید بزنید می‌گویند با محیط زیست در تضاد است! اما در هلند با ۴۳ هزار کیلومتر مربع بیش از ۱۷ میلیون نفر ساکن هستند و آن همه دامداری زده می‌شود بعد در گیلان مازندران و گلستان ما که بزرگتر از هلند است اجازه دامداری بزرگ نمی‌دهند می‌گویند از لحاظ زیست محیطی ایراد دارد در صورتی که باید پرسید قوانین محیط زیست را چه کسانی نوشته‌اند؟ اروپایی‌ها نوشته اند، چون می‌خواستند در محیط‌های کوچک تولید انجام بدهند بعد، چون می‌خواستند مسائل زیست محیطی را رعایت کنند قوانینی نوشتند که باید رعایت شود ما در کشورمان قوانین را ترجمه کرده و استفاده می‌کنیم، ولی قوانین محیط زیستی را به محیط ایست تبدیل کردیم! برای اینکه نگذاریم کسی تولید بکند. وقتی ظرفیت‌های تولید کشور را از دور خارج کنید قاعدتا باید وابسته به خارج شوید، قاعدتا بیکاری ایجاد می شود. مگر می‌شود تولید نکنید و اشتغال ایجاد شود؟ از کدام ظرفیت می‌گذارند راحت استفاده کنید؟ یکی از ظرفیت های اصلی ما ذخایر معدنی است اما هر جا که می‌خواهید دست بزنید می‌گویند دست نزن! ما ادعا می کنیم چرا با اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم و ۶ یا ۷ درصد ظرفیت معادن دنیا را داریم چرا انقدر مشکلات اقتصادی و بیکاری وجود دارد، خب وقتی استفاده نکنیم همان یک درصد هم کلی دچار مشکل می‌شود و نمی‌شود مشکلاتش را حل کرد! گیر این است بعضی از عناصر ظاهرا ماموریت دارند نگذارند این اتفاق بیفتد، چون اگر این اتفاق در تولید کشور بیفتد دیگر آمریکا و اروپا نمی‌توانند برای ما خط و نشان بکشند محیط زیست را طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب بررسی کنید ببینید چقدر عوامل نفوذ در آن بوده است! بعد به عنوان یک دستگاه فرابخشی خیلی جا‌ها مانع انجام بسیاری از فعالیت‌هایی شده که اقتصاد کشور را رونق می‌داده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اسکندری جهاد کشاورزی نفوذی ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۱۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رئیس اداره حفاظت محیط زیست قائم شهر گفت: یکی از معضلات زیست محیطی بخصوص درحاشیه روستاها و واحد‌های صنعتی مرتبط با محصولات کشاورزی و باغی، پسماند‌های کشاورزی به ویژه ضایعات میوه جات است که علاوه بر زیان زیست محیطی، سیمای زشتی به مسیر‌ها و ورودی‌ها شهر‌ها وروستا‌ها می‌دهند.

رحمتی افزود: در ماه‌ها و ایام اخیر متاسفانه برخی از باغداران و سورتینگ داران به دلیل افزایش ضایعات و پوسیدگی پرتقال، پسماند‌های این محصول رادر حاشیه جاده‌ها و رودخانه‌ها می‌ریزند که علاوه بر آلودگی منطقه، بوی مشمئز کننده آنها باعث ناراحتی مردم دربرخی روستا‌ها وحاشیه جاده‌ها می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست قائم شهر با اشاره به صدور مجوز زیست محیطی برای فعالیت واحد‌های بخش کشاورزی، رعایت ضوابط و مقررات و دقت لازم از سوی واحد‌های صنعتی وابسته به کشاورزی و بویژه سورتینگ داران در امر مدیریت پسماند را امری ضروری و الزام قانونی دانست که در صورت تخطی با متخلفان بر خورد خواهد شد.

رحمتی گفت: براساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند که رعایت و دقت در حفظ محیط زیست در حوزه شهری با شهرداری و در روستا با دهیاری و خارج از روستا بر عهده بخشداری است تاکید کرد ضوابط و مقررات و قانون مدیریت پسماند کشاورزی در سال ۱۴۰۳ با جدیت اعمال خواهد شد.

وی اظهار داشت: در اجرای قانون مدیریت پسماند در سال ۱۴۰۲ مدیران ۱۰ واحد به دلیل عدم رعایت ضوابط زیست محیطی در حوزه پسماند به مرجع قضایی معرفی شدند که منتطر پاسخ از سوی دادگاه هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست قائم شهر افزود: دراین راستا در بازدید‌هایی که از واحد‌های سورتینگ و بسته بندی میوه جات و نگهداری محصولات کشاورزی توسط کارشناسان محیط زیست بعمل آمده به مدیران واحد‌هایی که رعایت مدیریت پسماند را در محل فعالیت نداشتند اخطاریه قانونی داده شد.

رحمتی با تاکید برضرورت توجه بیشتر کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی به موضوع پسماند کشاورزی، ایجاد چاله‌های مناسب و دفن ضایعات میوه‌ها و مرکبات پوسیده در آنها رابهترین روش امحاء ضایعات وپسماندکشاورزی از انبار‌ها و سورتینگ‌ها ومزارع و باغات مرکبات اعلام کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست قائم شهر تاکید کرد روند بازدید‌های ماموران و کارشناسان محیط زیست برای حفط محیط زیست ادامه خواهد داشت و افراد خاطی به مراجع قانونی و قضایی معرفی خواهند شد.

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • ماموریت مجلس به سازمان محیط زیست برای رفع مشکلات زیستی
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید
  • گام مردم در کشاورزی هوشمند/ راه میان‌بر مردمی‌سازی فناوری باز شد
  • ◄ تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • کاسه غبار در دهه ۳۰ میلادی
  • ضرورت رعایت حریم محیط زیست در فصل طبیعت‌گردی توسط تورهای گردشگری
  • پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران