Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@22:52:46 GMT

سود سهام عدالت به زودی واریز می‌شود

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۱۵۴۳

به گزارش فارس، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی امروز در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تشریح جزئیات مرحله دوم طرح ساماندهی سهام عدالت گفت: شماره حساب از مشمولان دریافت شده و سود سهام عدالت، مستقیما به حساب خود مشمولان واریز می‌شود، لذا مرحله دوم که به توزیع سود سهام عدالت به مشمولان تعلق دارد، با دریافت شماره شبا آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: از نیمه شب سه شنبه هفته جاری (30 فروردین ماه) مشمولان باید وارد سامانه شده و شماره شبا خود را ارایه نمایند.

وی با اعلام گزارش عملکرد مرحله اول ساماندهی سهام عدالت گفت: هفده اسفندماه سال 95 آیین رونمایی از سامانه سهام عدالت برگزار شد و از همان روز، پذیرش 49 میلیون نفر سهامدار سهام عدالت آغاز شد. تا به امروز، نزدیک به 30 میلیون مراجعه به سامانه انجام گرفته که حدود 3.5 میلیون نفر از این افراد، تکراری است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: 53 درصد جامعه هدف به صورت اینترنتی با سازمان دولتی در ارتباط هستند.

کارمندان از دریافت صورتحساب استقبال نکردند

به گفته پوری حسینی، در مرحله دوم مشمولان کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند؛ اما بازنشستگان دولتی و تامین اجتماعی، کمترین مشارکت را در گروه پرجمعیت را داشتند که رقم 32 درصدی را به ثبت رسانده اند.

وی اظهار داشت: از میان هجده گروهی که ثبت نام شده قطعی سهام عدالت هستند، روستاییان و عشایر، کارمندان و بازنشستگان، نهادهای حمایتی و کارگران فصلی در رتبه بیشترین مراجعات قرار گرفته اند و کارمندان و بازنشستگان، ضعیف ترین مشارکت را در سامانه برای پیگیری دریافت سهام عدالت داشتند.

بالاترین مشارکت مربوط به کدام استان بود؟

پوری حسینی گفت: در میان این چهارگروه، پراکنش استانی نشانگر آن است که در بین روستاییان و عشایر 31 استان، روستاهایی که به نظر می رسید، دسترسی به امکانات محدودتر و ضعیف است، بیشترین مشارکت را داشتند، به نحوی که بالاترین مشارکت از روستاییان استان ایلام به میزان 85 درصد بوده است و استانهای کردستان، کرمانشاه، کهکلویه و بویراحمد و لرستان بالای 80 درصد مشارکت در این طرح ملی داشتند.

وی اظهار داشت: کارگران فصلی و ساختمانی استانهای ایلام، کرمانشاه، کهکلویه و بویر احمد و لرستان بیشترین مراجعه را به سامانه داشتند، ضمن اینکه در مورد کارمندان دولت نیز، استانهای تهران با 19 درصد کمترین مشارکت را داشت.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مخاطبان سهام عدالت، ضعیف‌ترین اقشار کشور هستند و همانطور که مشارکت هم نشان می‌دهد، استانهای محروم بیشترین مشارکت را به ثبت رسانده‌اند. در عین حال، استان ایلام نیز بالاترین مشارکت کارمندان و بازنشستگان را به خود اختصاص داده است.

پوری حسینی با اشاره به صدور صورت‌حساب برای مشترکان سهام عدالت گفت: هیچ گزارشی که این صورتحساب معیوب یا مشکل‌دار است، تا کنون دریافت نشده است. تنها موردی که گزارش شد، این بود که شرکتهای تعاونی گاهی اوقات، پولی را که سال 86 تا 88 از سازمان خصوصی سازی اخذ کرده‌اند، را میان مردم توزیع نکردند، اما اکنون این مسیر شفاف است و تخلفات هم شناسایی شده است.

تنها دو میلیون نفر وجه واریز کردند

وی اظهار داشت: دو میلیون نفر از زمان راه اندازی سامانه، ابراز تمایل کردند که مابه التفاوت را بپردازند که بر این اساس، تاکنون 3 میلیارد و 700 میلیون تومان به حساب سازمان خصوصی سازی واریز شده است، در حالیکه آورده نقدی می توانست تا 19 هزار و 500 میلیارد تومان اتفاق افتد که تا به امروز، آورده نقدی حدود صفر است، اما وظیفه سازمان این بود که این فرصت را در اختیار مشمولان قرار دهد؛ البته فرصت تا پایان شهریورماه پابرجا است.

رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: سهام تخصیص یافته اگر برای هر فرد یک میلیون تومان در نظر گرفته شود، مجموع رقم به 47 هزار میلیارد تومان می رسد، در حالیکه 26 میلیارد و 600 میلیون تومان می تواند آزاد شود و باید الباقی سهام مهرماه به دولت بازگردانده شود؛ بنابراین سازمان خصوصی سازی نباید متهم به این باشد که دست در جیب شوند و مازاد آن متعلق به دولت است. تنها راه هم این است که از طریق آورده نقدی، خود را مالک سهام کنند.

وی تصریح کرد: مرکز پاسخگویی به مراجعات تلفنی مشمولان تا به امروز حدود 415 هزار نفر را پاسخگویی کرده که تقریبا از هر 100 نفر مشمول، یک نفر تماس تلفنی با سامانه داشته است.

پوری حسینی گفت: هر مشمول باید حتما شماره حساب خود را به سامانه اعلام کند، قرار نیست که فردی شماره حساب فرزند، پدر، مادر یا بستگان را اعلام نماید، بنابراین کد شبا باید متعلق به حسابی باشد که مربوط به خود مشمول باشد.

پوری حسینی گفت: اگر در این بین مجمع برخی شرکتها برگزار شد و سود هم تعیین شد، آنگاه اگر شرکت سود را واریز به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کرد و البته رقم هم قابل توجه بود، سود میان مردم زودتر از مهرماه توزیع می شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد آزادسازی سهام عدالت نیز گفت: ابهامات مربوط به ورقه های سهام عدالت هنوز برطرف نشده و مجوزهای لازم نیز به سازمان خصوصی سازی داده نشده است، البته هنوز مشخص نیست که این مجوز چه زمانی به سازمان داده می شود، اما هر زمان که این اجازه داده شد، سازمان مقدمات را فراهم خواهد کرد و بنابراین اطلاع رسانی خواهیم کرد که چگونه برگه سهام عدالت را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی اظهار داشت: تصور من این است که زمان آزادسازی سهام عدالت دور نیست. بنابراین تا این زمان، وظایف خود را در باب سهام عدالت انجام خواهیم داد.

پوری حسینی در خصوص کارنامه خصوصی سازی در سال 95 هم گفت: در سال 95 برای 190 بنگاه مزایده برگزار شده و 143 بنگاه از این تعداد هم، فروخته ایم، بر این اساس میزان موفقیت فروش نسبت به بنگاههای عرضه شده، به 76 درصد رسیده است که بی نظیر است.

وی اظهار داشت: برای برخی از این بنگاهها، بیش از یک بار مزایده برگزار شده است و تعداد مزایده های برگزار شده، 255 عدد است که از این رقم 143 مزایده موفق آمیز بوده است. البته حجم ریالی این عرضه‌ها، بالا نیست.

الباقی اقساط پرداخت نشده سهام عدالت به دولت برمی‌گردد

پوری حسینی با اشاره به اینکه هنوز برای شرکت در افزایش سرمایه مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سبد سهام عدالت ابهام وجود دارد، گفت: در صورت عدم پرداخت اقساط 470 هزار تومانی الباقی ارزش سهام عدالت از سوی مشمولان این مقدار به دولت باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی به وظایف اصلی خود با اخذ شماره حساب مشمولان به جزء مرحله آزادسازی سهام عدالت به تمامی وظایف خود عمل کرده است،‌ گفت: آزادسازی سهام عدالت هنوز مشخص نیست و هر زمان که مجوزی برای این مرحله به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شود، مقدمات آزادسازی این دارایی که به نظر می‌رسد، خیلی دور از دسترس نیست، انجام خواهد گرفت.

پوری حسینی گفت: از این رو به جز مرحله آزادسازی سهام عدالت که هنوز مشخص نیست، چه کاری باید انجام شود، به همه وظایفمان تا کنون در مورد سهام عدالت عمل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی برای 190 بنگاه اقتصادی مزایده برگزار کرده‌ است،‌ گفت: از این تعداد سال گذشته 143 بنگاه اقتصادی به فروش رسیده که بیانگر موفقیت 76 درصدی سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری بنگاه‌ها است. 

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه کل مزایده‌های برگزار شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی به 255 مزایده بالغ می‌شود، عنوان کرد: از این تعداد 143 مزایده به طور موفق انجام و دارایی‌ها به فروش رسیده است. 

وی افزود: در سال 95، تحقیقات بودجه‌ای سازمان خصوصی‌سازی به مبلغ 16 هزار و 500 میلیارد تومان تعیین شد که با تحقق مبلغ 15 هزار و 726 میلیارد تومان از تکلیف بودجه سازمان خصوصی‌سازی توانست 95 درصد از تکلیف بودجه را وصول کند.

پوری حسینی با بیان اینکه در سال 93سازمان خصوصی‌سازی  مکلف به واگذاری همه بنگاه‌ها شده بود گفت: در حالی طی هفته آینده فهرست واگذاری‌ها ابلاغ می‌شود که سازمان خصوصی‌سازی جدول بنگاه‌ها قابل واگذاری را شامل 120 عنوان شرکت و در مجموع 325 بنگاه اقتصادی برای واگذاری در سال 96 را به منظور تصمیم‌گیری در هیأت واگذاری ارائه خواهد داد که در صورت موافقت این هیأت باید امسال 325 بنگاه مختلف که دارای بیش از 100 عنوان شرکت سرمایه‌پذیر نیست، در مجموعه‌های آنها وجود دارد، از طریق مزایده واگذار شود، از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت پشتیبانی امور دام، پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت غلات بازرگانی، اشاره کرد که در درون خود از چند سیلو نیز برخوردار هستند که تحت عنوان شرکت روی میز واگذاری‌ها قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هنوز برای 11 عنوان شرکت در سبد سهام عدالت قیمت‌گذاری صورت نگرفته، گفت: این تعداد بیش از 12 هزار میلیارد تومان از ارزش سهام عدالت را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که از سود ناچیزی برای مشمولان این دارایی برخوردار بوده‌اند.

وی در عین حال با بیان اینکه امکان افتتاح حساب برای افراد صغیر به منظور ارائه شماره آن به سامانه سهام عدالت وجود دارد، گفت: چنانچه فردی که هنوز از سن قانونی برخوردار نیست می‌توان برای آن حساب بانکی باز کرد اما بر اساس مقررات بانک موضوع حق برداشت به وکیل صغیر ارتباطی به خصوصی‌سازی ندارد. با این همه طبق مقررات هر مشمول سهام عدالت باید یک شماره حساب اختصاصی داشته باشد.

پوری حسینی در ادامه به ثبت معامله بلوکی هپکو در اتاق پایاپای فرابورس طی هفته جاری خبر داد و گفت: در خصوص سهام عدالت در حالی می‌توان آزادسازی این دارایی را برای دو دهک اول جمعیتی (درآمدی) قطعی دانست که برای واریز سود نقدی مجامع شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت هم اکنون ملاک دسترسی به مشمولان برخورداری از صورتحساب‌ها است. چنانچه در صورت برخورداری از سود نقدی مجامع برای هر یک میلیون تومان سهام عدالت باید انتظار برخورداری از یک نوبت سود نقدی مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر این دارایی را انتظار داشت. 

وی افزود: در کمترین انتظارها به نظر می‌رسد برای سهام عدالت بتوان در سال مالی 96،  حدود 500 میلیارد تومان سود نقدی واریز کرد. در عین حال باید سودها به منظور واریز به حساب مشمولان به حداقلی دست یابد که بتوان آن را توزیع کرد که این رقم به نظر حدود 20 تا 30 میلیارد تومان دارایی در صورتی که برسد امکان توزیع سود را برخوردار خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) از دیدگاه سازمان خصوصی‌سازی تنها راه باقیمانده برای آزادسازی سهام عدالت است با این هم هر آنچه که در نهایت به این سازمان ابلاغ شود مبنای انجام تکالیف خواهد بود.

وی در برابر این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت مبنی بر لزوم تسویه کامل اقساط مشمولان به عنوان مبنای واریز سود نقدی سازمان خصوصی‌سازی چه تفسیری از این موضوع خواهد داشت و اینکه آیا الباقی اقساط باقیمانده به حساب دولت باز می‌گردد یا اینکه از سوی دولت واگذار و مابه‌التفاوت آن به حساب مشمولان واریز می‌شود، گفت: این موضوع کاملاً روشن و شفاف بوده و همانطور که عنوان شده، باید پس از پایان مهلت 6 ماهه چنانچه کسری اقساط سهام عدالت وجود داشت، به اندازه اقساط پرداختی از سوی مشمولان سود نقدی مجامع شرکت‌های سبد سهام عدالت توزیع و الباقی دارایی تسویه نشده به دولت باز می‌گردد.

وی ادامه داد: به طور شفاف باید گفت از کل مبلغ یک میلیون تومانی سهام عدالت چنانچه 470 تومان از اقساط باقیمانده از سوی مشمولان تسویه نشود این رقم از معادل دارایی سهام عدالت به مشمولان سازمان خصوصی‌سازی تعلق ندارد و به این ترتیب دولت مالک آن خواهد بود. 

این مسئول افزود: چنانچه سازمان خصوصی‌سازی این دارایی‌ها را بر روی تابلوی بورس و فرابورس بخواهد عرضه کند شاید رقم 470 هزار تومانی باقیمانده به 100 هزار تا 200 هزار تومان هم خریداری نشود. بنابر این رویه بازگرداندن شرکت‌های بنجل و برخوردار از عرضه سودآوری به دولت به گونه‌ای برای مشمولان نیز مفید خواهد بود، البته چنانچه فردی همه اقساط را پرداخت کند، این دارایی‌ برای وی مشمول خواهد بود.

پوری حسینی در برابر پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سازمان خصوصی‌سازی در صورت برنامه افزایش سرمایه شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت در فصل مجامع امسال چگونه در این افزایش سرمایه‌ها شرکت خواهد کرد و منابع آن را چگونه تخصیص خواهد داد، گفت: در طول 10 سال گذشته حدود 30 هزار میلیارد تومان سود نقدی برای سهام عدالت در مجامع شرکت‌ها توزیع و اختصاص یافته که حدود 5 هزار میلیارد تومان از این رقم با همراهی سازمان خصوصی‌سازی به افزایش سرمایه شرکت‌ها تخصیص یافته که به نوعی فربه کردن این دارایی برای مشمولان و افزایش سود و ارزش آن است، منتهی در این مقطع سازمان خصوصی‌سازی در حالی به عنوان نماینده سهام عدالت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر این دارایی شرکت می‌کند که معلوم نیست برای طرح‌های افزایش سرمایه این نمایندگی بر عهده کیست و باید هیأت دولت در این زمینه مصوبه‌ای را ارائه دهد. این در حالی است که سازمان خصوصی‌سازی به تازگی برای رفع این ابهام از هیأت دولت نظرخواهی کرده که منتظر ارائه پاسخ در این زمینه هستیم.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۱۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

به گزارش "ورزش سه" سرانجام مالکیت کنسرسیوم بانک‌های خریدار سهام 85 درصدی پرسپولیس نهایی و رسمی شد تا در آخرین روز تایم لاین ای اف سی برای صدور مجوز حرفه‌ای این اتفاق نهایی شود و با بارگذاری مدارک لازم بحث مالکیت مشترک سرخابی‌ها پایان یابد.

اما در نهایت کنسرسیومی متشکل از شش بانک مالکیت بخش عمده سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس را در اختیار گرفت که در رأس آن بانک شهر قرار دارد.

بانک شهر 30 درصد سهام پرسپولیس را در اختیار دارد اما با توجه به مدیریت خود بر این کنسرسیوم عملا سهام‌های 5 درصدی اقتصاد نوین، رفاه و صادرات هم زیر نظر بانک شهر خواهد بود و عملا 45 درصد سهام متعلق به این بانک است.

امروز مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد تغییری در رأس هرم مدیریتی باشگاه پرسپولیس ایجاد نخواهد شد، چرا که درویش ارتباط بسیار خوبی با مدیران این باشگاه داشته و طی دو سال و چهار ماه حضورش در رأس باشگاه پرسپولیس همکاری مستمری با مدیران این بانک داشته است.

با این شرایط درویش حداقل تا پایان فصل جاری یعنی تا دو ماه دیگر مدیرعامل پرسپولیس خواهد بود و بعد از آن با تغییر ارنج هیئت مدیره مدیرعامل جدیدی انتخاب می‌شود که باز هم با اکثریت نمایندگان بانک شهر در هیئت مدیره احتمال ادامه حضور درویش در مسند فعلی‌اش وجود دارد.

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی
  • آیین واگذاری «استقلال» و «پرسپولیس» آغاز شد
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • با حضور وزرای اقتصاد و ورزش؛ آیین رسمی واگذاری سرخابی ها فردا برگزار می شود
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی