Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار جمعی از اندیشمندان مسلمان انگلستان افزود: در عصر کنونی سه برداشت از اسلام وجود دارد که یکی از آنها افراطی گری است و این برداشت در رفتار داعشی ها نمایان بوده و تعصبی و غیر متعادل است و برداشت دیگر برداشت لیبرالی از اسلام می‌باشد.

وی ادامه داد: برادشت اول بر جهاد و جنگ تاکید دارد، امّا از عقلانیت و پاسخگویی به نیازهای عصر خالی است و برداشت دوم گویی در اندیشه غرب ذوب شده و از مفاهیم اسلام از جمله جهاد و مقاومت خالی است و ما در جمهوری اسلامی بر برداشت سومی تاکید داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعرافی تصریح کرد: این برداشت سوم از شهر قم شکل گرفت و در انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی و امام خامنه ای تجسم یافته است و بر عقلانیت، معرفت و اجتهاد اصیل و مقاومت و جهاد صحیح تاکید دارد و ما اسلام اصیل را دارای تمامی این موارد می‌دانیم که با نیازهای عصر همراه است و نه در لیبرالیسم و دیدگاه‌های غربی ذوب می‌شود و نه افراطی گری و تعصب گرایی دارد.

وی گفت: ما همیشه بر مفهوم امت اسلامی تاکید داریم و این مفهم یک مفهوم عام است که تمامی مذاهب، نژادها و تابعیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد و فرقی بین آنها قائل نیست و در اینجا بر مساله تقریب تاکید داریم؛ زیرا مذاهب همه ریشه اسلامی دارند و در جامعه الصطفی العالمیه از اهل سنت در کنار شیعه مشغول به تحصیل هستند و بسیاری از تخصص‌های موجود در حوزه‌های علمیه بر اساس فراگیری تمامی مذاهب اسلامی و مقایسه میان مذاهب اسلامی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: ما بر دیدگاه تمدنی اسلام تاکید داریم و آن را به عنوان یک دین متمدن تفسیر می‌کنیم که جامعه را به سوی تمدن الهی هدایت می‌کند و تاکید می‌کنیم تمدن اسلامی می‌تواند به نیازهای مردم در تمامی زمان‌ها پاسخ بدهد و معتقدیم که اسلام مذهب و اندیشه‌ای متمدن است که به همه نیازهای بشریت در زمینه‌های مختلف جواب می‌دهد و طبعاً پشت این مفهوم مفاهیم زیادی وجود دارد.

وی همچنین گفت: حوزه تابع حکومت نیست، امّا انقلاب اسلامی نشأت گرفته از حوزه است و حوزه از حکومت حمایت و سعی می‌کند نیازهای معرفتی و فکری و تربیتی آن را برطرف کند و همزمان حوزه علمیه به توصیه و نقد حکومت می‌پردازد.

امام جمعه موقت قم در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه علمیه بعد از انقلاب پژوهش‌های بزرگ، وسیع و عمیقی در علوم انسانی و اجتماعی و اسلامی کردن علوم انسانی و مقایسه کردن علوم اجتماعی و انسانی با علوم اسلامی داشته است و گمان می‌کنم برخی از این بحث‌ها در سایر جوامع اسلامی وجود نداشته باشد که از جمله آنها علوم تربیت، روانشناسی، سیاست و اقتصاد و اجتماع است و این تلاش‌ها نظریات بزرگی به وجود آورده و گام‌های بزرگی در جهت اسلامی کردن علوم انسانی و اجتماعی برداشته شد.

وی گفت: ما اقدام به تجمیع مؤلفات کردیم که تعداد آن در علوم انسانی و اجتماعی از منظر اسلام به حدود ۱۰ هزار کتاب رسیده است که شما را از آن مطلع خواهیم کرد و علمای مسلمان و حوزه‌های علمیه نیز باید وارد این عرصه شوند.

اعرافی با اشاره به اینکه اکنون در حوزه علمیه بیش از ۳۰۰ مرکز، مؤسسه، مدرسه و دانشگاه به نام حوزه علمیه وجود دارد که به امور تحصیلی، فرهنگی و مطالعاتی و پژوهشی اهتمام می‌ورزند، افزود: در حال حاضر در مؤسسات حوزوی و دینی حدود صد هزار طلبه برادر و خواهر از ایران و کشورهای مختلف جهان درس می‌خوانند و در جامعة المصطفی العالمیه به عنوان یک مؤسسه دینی و راهبردی طلبه‌هایی از تابیعت های مختلف مشغول به تحصیل و بیش از ۵ هزار استاد در سطوح و پایه‌ها مشغول به تدریس هستند.

وی گفت: در این مؤسسات و حوزه بیش از ۵ هزار پژوهشگر و مؤلف در زمینه‌های مختلف مشغول به پژوهش و مطالعه هستند و بیش از صد مجله علمی تخصصی در زمینه‌های مختلف علمی از جمله شریعت، قرآن و حدیث، فقه و موارد دیگر از حوزه علمیه چاپ می‌شود.

۱۱۷۵ / ‏‬

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۲۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر حوزه‌های علمیه حادثه تروریستی مسکو را محکوم کرد

 آیت الله علیرضا اعرافی در پیام‌های جداگانه‌ای به «عالیجناب پاتریارک کیریل رئیس کلیسای ارتدوکس» و «شیخ راویل عین الدین رئیس اداره مسلمانان روسیه» حادثه تروریستی در یکی از تالار‌های مسکو را محکوم و با مردم و علما و شخصیت‌های دینی این کشور ابراز همدردی کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در پیام به رئیس کلیسای ارتدوکس تصریح کرده است: دریافت خبر حادثه تروریستی در یکی از تالار‌های مسکو جان باختن جمعی از شهروندان بی گناه روسیه توسط تروریست‌های سنگدل موجب تالم و تاثر قلوب ما و ملت ایران گردید.

پیام ادامه یافته است: بی ترددید این گونه جنایات و کشتار مردم بی دفاع، هیچ ارتباطی با آموزه‌های رحمانی و وحدت گرای اسلام و مسلمانان ندارد و بر خلاف تعالیم صریح قرآن کریم و مکتب پیامبر اسلام و اهل بیت مکرم ایشان و همچنین مغایر با فتوای علمای بزرگ اسلام است.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: اینجانب به نام خود و به نام حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران، جنایت اخیر علیه جمعی از شهروندان روسیه را قویا محکوم نموده و مراتب تسلیت، همدردی و احترام خود را به علما و شخصیت‌های دینی کشور شما و همچنین مردم و خانواده‌های داغدیده تقدیم می‌نمایم.

همچنین در بخشی از پیام آیت الله اعرافی به رئیس اداره مسلمانان روسیه آمده است: جنایات جریان‌های تکفیری و افراطی در واقع گام برداشتن در راه استکبار و صهیونیسم جهانی می‌باشد و امروز دروغگویی این گروه‌ها در دفاع از اسلام در موضوع فلسطین و دفاع از مردم مظلوم غزه کاملا مشهود است و جریان تکفیر جنایت کار، در مساله فلسطین در کنار صهیونیست‌ها ایستاده است.

تیراندازی تروریست‌ها و اقدام آنها به آتش‌سوزی محل قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در منطقه مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به جان باختن ۱۳۷ نفر (بنا بر آمار کمیته تحقیقات روسیه) و مجروح شدن ۱۸۰ نفر (بنا بر آمار وزارت بهداشت منطقه مسکو) منجر شد. شاهدان عینی از حضور چهار تروریست سخن گفتند که بعدا گفته شد آنها مواد قابل اشتعال برای آتش زدن سالن نیز همراه داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • قالیباف: عملیات طوفان الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین، جهان اسلام و تمام دنیا است/زیاد النخاله: جمهوری اسلامی ایران با تمام ظرفیت‌های خود در حال همکاری با فلسطین است.
  • عملیات طوفان الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین، جهان اسلام و تمام دنیا است
  • جهاد اسلامی: ایران حامی همیشگی فلسطین است
  • محفل قرآنی در ورزشگاه آزادی
  • رهبر انقلاب: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده/ ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • جهاد کشاورزی اجازه تخریب باغات را ندهد
  • مقاومت بی‌نظیر مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است
  • مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است/جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است
  • پیام مدیر حوزه‌های علمیه به رئیس کلیسای ارتدوکس
  • مدیر حوزه‌های علمیه حادثه تروریستی مسکو را محکوم کرد