Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد تنها نیمی از جمعیت جهان معتقدند که کشورشان دموکراتیک است و بسیاری از کشور‌های اروپای غربی بانک‌ها و رسانه‌های اجتماعی خود را تهدیدی برای دموکراسی می‌دانند.

نظرسنجی صورت گرفته از میان ۱۵۰ هزار نفر از ۵۷ کشور جهان که از سوی موسسه آلمانی «بنیاد تحقیقات دالیا و اتحاد دموکراسی ها» نشان داد حتی در میان «کشور‌های دموکراتیک» نیز ۳۸ درصد از مردم وضع امور در کشور خود راضی نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر اجرایی موسسه دالیا در بیانیه اعلام کرد در حال حاضر بزرگترین خطری که متوجه دموکراسی‌ها این است که عموم مردم دیگر آن را دموکراتیک نمی‌دانند. همچنین اختلاف نظرات زیادی در میان افرادی از آمریکا مشاهده شد که در این نظرسنجی شرکت کردند، در حالی که ۴۶ درصد معتقدند در کشورشان دموکراسی برقرار است درصد مشابهی، ۴۰ درصد، نظر مخالف را دارند.

بر اساس این نظرسنجی، اکثریت کانادایی‌ها و اکثر کشور‌های اروپایی معتقدند که آمریکا تاثیر منفی روی دموکراسی دنیا داشته است. در اروپا ۵۲ درصد از شرکت کنندگان معتقدند که اتحادیه اروپا در جهت منافع اکثر اروپایی‌ها عمل نمی‌کند و شرکت کنندگان کشور‌های ایتالیا، فرانسه و یونان بیشترین انتقاد را نسبت به این وضع داشتند. همچنین نتایج این نظرسنجی نشان داد بیش از ۴۰ درصد از شرکت کنندگان از کشور‌های آمریکا، کانادا و اتریش معتقدند که رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک و توئیتر بر دموکراسی در این کشور‌ها تاثیر منفی دارد.

بر طبق نتایج این نظرسنجی همچنین اکثر اروپایی‌ها معتقدند بانک‌ها و صنعت مالی تاثیر منفی بر دموکراسی در کشور‌های آن‌ها داشته است. بیشترین انتقادات در این زمینه از سوی شرکت کنندگان یونانی، درست یک دهه پس از بحران مالی این کشور که بسیاری از یونانی‌ها را دچار فقر کرد، مطرح شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۲۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین، اقتصاد جهانی با ریسک‌های بزرگ انرژی، تنش‌های منطقه‌ای، بحران مالی بانک‌ها و ... مواجه است و همین مسئله، ضرب‌آهنگ تحولات کوتاه‌مدت آن را بالا برده است؛ اما از منظر بلندمدت، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود به رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ خوش‌بین شده و برآورد خود را با ۰.۱ درصد افزایش به ۳.۲ درصد رسانده است.

صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال جاری را ۳.۳ درصد پیش‌بینی کرده و نرخ تورم مصرف‌کننده را نیز با ۴ واحد درصد به ۳۷.۵ درصد تنزل داده است. همچنین در این گزارش، نرخ بیکاری ایران با بهبود ۰.۱ واحد درصدی نسبت به گزارش سال قبل به ۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که سرعت رشد اقتصادی به دلیل عوامل کوتاه‌مدت، مانند هزینه‌های استقراضی همچنان بالا و لغو حمایت مالی همچنین اثرات بلندمدت ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، حمله روسیه به اوکراین، رشد ضعیف در بهره‌وری و افزایش چندپارگی ژئواکونومیک، پایین است و هم‌زمان هشدار داده که تجزیه ژئواکونومیک می‌تواند با موانع بیشتر بر سر جریان کالاها، سرمایه و مردم تشدید شود که حاکی از کاهش سرعت عرضه است.

صندوق بین‌المللی پول، گرچه در گزارش خود رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد آمریکا را ۰.۶ درصد نسبت به ۲.۱ درصد قبلی افزایش داده اما درعین‌حال، برآورد خود از رشد اقتصاد منطقه یورو را با ۰.۱ درصد کاهش به ۰.۸ درصد کاهش داده و تخمین رشد آلمان و فرانسه را نیز هرکدام ۰.۳ درصد پایین آورده و به ترتیب ۰.۲ و ۰.۷ درصد اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار صندوق بین‌المللی پول به بانک‌های مرکزی؛ مراقب باشید

فارغ از داده‌های صندوق بین‌المللی پول که شتاب رشد اقتصاد منطقه یورو را کاهشی برآورد می‌کند، داده‌های یورواستات از بهبود صادرات و رشد مازاد تجاری منطقه یورو حکایت دارد که نشان می‌دهد این اتحادیه بدترین وضعیت اقتصادی خود را در قالب ۶ فصل رکود متوالی پشت سر گذاشته و بازگشت آرامی را تجربه می‌کند.

در بازارهای جهانی، قیمت طلا از جهش بازماند؛ زیرا تقاضا برای طلا در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تا حدی فشار ناشی از بازدهی بالاتر خزانه‌داری آمریکا را جبران کرد. در معاملات امروز بازارهای جهانی، بهای هر اونس طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۹۹ دلار و ۶۰ سنت رسید.

همچنین در بازار جهانی نفت نیز قیمت نفت با وضعیت خوبی مواجه نبود و تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی به دلیل ضعف اقتصادی چین و احتمال رشد ذخایر آمریکا، کاهش یافت. در معاملات امروز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، با ۵۶ سنت معادل ۰.۶۲ درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. گرچه قیمت‌ها در بازار نفت فعلاً کاهشی شده؛ اما خبرها حاکی از این است که چین برای جبران افزایش اخیر قیمت جهانی نفت، قیمت خرده‌فروشی بنزین و دیزل را افزایش داده است.

یک خبر دیگر در بازار نفت حاکی از این است که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند در تلاش است محوله‌های نفتی که از آمریکا خریداری کرده است را دوباره به فروش برساند. تحلیلگران معتقدند این اقدام نشان می‌دهد که احتمالاً نفت بیشتری از سوی روسیه به این کشور آسیایی روانه شده و پالایشگاه هندی از خرید نفت آمریکا پشیمان شده است.

شرایط نوسانی بازار رمزارزها نیز خبر دیگری است که به آن نی پردازیم. بیت کوین بعد از افت قیمت اخیر، در معاملات امروز توانست تا حوالی ۴ درصد رشد قیمت را تجربه کند؛ اما این رشد ماندگار نبود و در ادامه دوباره به محدوده منفی برگشت. در زمان نگارش قیمت هر بیت کوین به ۶۱ هزار و ۵۱۹ دلار رسید که حدود ۰.۴ درصد کمتر از قیمت‌های روز سه‌شنبه است.

کد خبر 845312 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم رشد اقتصادی

دیگر خبرها

  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • اکثر اسرائیلی‌ها مخالف اقدام تجاوزکارانه علیه ایران هستند
  • حمله ایران به اسراییل تاثیری بر ماموریت ما در دریای سرخ نداشت
  • مخالفت افکار عمومی داخلی و متحدان رژیم صهیونیستی با حمله به ایران
  • تظاهرات هزاران نفر در آمریکا علیه حملات رژیم اسرائیل در غزه
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
  • اپل دیگر بزرگترین سازنده گوشی جهان نیست
  • همدستی در جنایت در غزه برای بایدن گران تمام شد
  • بهبود دیدگاه‌ها نسبت به ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا