Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:32:28 GMT

ظرفیت مردمی کلید مبارزه با مواد مخدر

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۲۹۴۹

ظرفیت مردمی کلید مبارزه با مواد مخدر

به باور بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل مهم گرایش فرد به اعتیاد، نبود روابط اجتماعی مستحکم میان اعضای خانواده خود و داشتن روابط اجتماعی ناسالم در میان گروه های اجتماعی آسیب پذیر است؛ بنابراین نهاد خانواده در مرحله نخست با کنترل فرزند خود بیشترین تاثیر را در پیشگیری از اعتیاد دارد.

به ویژه آنکه دروازه ورود به دنیای سیاه اعتیاد، استعمال دخانیات به شمار می رود و حساسیت خانواده ها نسبت به سیگار و قلیان باید بیش از پیش افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر مقابله با این پدیده اجتماعی به تنهایی از عهده مسئولان بر نمی آید و علاوه بر والدین، سازمان های مردم نهاد نیز به عنوان بازوی کمکی حاکمیت می توانند با آن مبارزه کنند.

بسیاری از مسئولان امر و از جمله فرماندار ارومیه نیز اتخاذ رویکرد اجتماعی نسبت به معضل اعتیاد را ضروری عنوان می کنند و معتقد هستند که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به عنوان سیاستگذار این امر سال هاست که بحث اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را مطرح کرده است.

علیرضا ملامحمدی زاده با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند سهم بسزایی در این مورد داشته باشد، افزود: آمادگی داریم تا به فعالیت‌هایی چون جمع آوری معتادان و توانمندسازی خانواده‌های دارای معتاد، مجوزهای لازم را اعطا کنیم.

یکی از اعضای انجمن معتادان گمنام با بیان اینکه شناخت نداشتن جامعه از سازمان‌های مردم نهاد یکی از موانع رشد و توسعه این نهادهای اجتماعی است، گفت: با معرفی این ظرفیت‌ها به خانواده‌ها و به ویژه کسانی که در دام اعتیاد گرفتارند می‌توان قدم‌های مثبتی در مسیر کاهش این آسیب اجتماعی برداشت.

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین چالش معتادان پس از ترک، دوری از مواد مخدر است افزود: سازمان‌های مردم نهاد بستر امنی را برای افرادی که از اعتیاد پاکسازی شده اند فراهم می‌کند و این افراد پس از سم زدایی با اشتراک تجارب خود زمینه نجات سایر افراد گرفتار در دام اعتیاد را فراهم می‌کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه اعتیاد باعث می‌شود تمامی روابط و ابعاد زندگی فرد معتاد دچار اختلال شود و به طبع آن خانواده نیز از این آسیب مصون نخواهد بود افزود: از این رو خانواده اولین و مهمترین نقش را در درمان و پیشگیری خواهد داشت و انگیزه‌های لازم را در فرد بیمار ایجاد خواهد کرد.

پریسا علیلو «خانواده درمانی» را مهم دانست و گفت: خانواده درمانی نه تنها سرعت بهبودی و موفقیت در درمان را باعث می‌شود بلکه عوارض و آسیب‌هایی که خانواده را تهدید می‌کند نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که از این آسیب رنج می‌برند باید توجه داشته باشند که مهارت‌های لازم را کسب و از تجربه های سایر خانواده‌های مبتلا و مشاوران مربوطه بهره لازم را داشته باشند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گفتگو و یادآوری نقش اعضای خانواده، تشخیص روش‌های مفید برای تقویت ارتباط خانوادگی و اعتماد به یکدیگر را از موارد مؤثر در مبارزه و پیشگیری از اعتباد دانست و افزود: اعضای خانواده هرچند دچار این بیماری نیستند اما به جهت اینکه تلاش بی وقفه‌ای برای اصلاح وضعیت دارند، رفتارشان دچار تغییر می‌شود.

وی ادامه داد: این تغییرات اگر کنترل شده نباشد دور از انتظار نیست که فرد بیمار انگیزه خود را از دست بدهد یا اینکه حتی از سایر اعضا خانواده دچار این بیماری شوند.

وی با بیان اینکه الگوهای ناهنجار و ناسازگار خانواده از اصلی ترین گرایش های افراد به مواد مخدر است، گفت: بنابراین همه اعضای خانواده باید تحت درمان اولیه قرار گیرند و در طول درمان به آنان یادآوری شود که تحکیم روابط و اجتناب از درگیری عاطفی برای درمان اعتیاد امری ضروری است.

«علیلو» شکیبایی را عنصر اصلی در پروسه درمان اعتیاد دانست و گفت: بهبود ارتباط و تعامل صادقانه و مشاهده تغییرات مثبت به ترمیم این شکاف بین فرد معتاد و خانواده کمک می‌کند و مدت زمانی طول خواهد کشید تا خانواده بتواند تعادل خود را حفظ و شیوه‌های مقابله را اجرایی کند.

وی در خصوص لزوم تفاوت در نوع برخورد با گروه های مختلف، گفت: باید توجه داشت که شیوه و نوع درمان در افراد بزرگسال و نوجوانان متفاوت است و درمان مناسب نسبت به هر بیمار و خانواده وی انتخاب می‌شود؛ نظارت سختگیرانه در افراد معتاد و خصوصاً نوجوانان اثر عکس دارد و اینگونه رفتارها باید به مداخله مؤثر تغییر و تعادل پیدا کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری افزود: در نهایت مسئولیت بازگشت فرد به اعتیاد بر عهده خود اوست و شخصاً باید کنترل و جلوگیری کند و بتواند به موقع مانع لغزش مجدد شود.

وی در آخر با ضروری دانستن ارایه خدمات اجتماعی مناسب، گفت: بر همین اساس دفتر بانوان و خانواده استانداری در تلاش است که امکان برخورداری همه خانواده‌های آسیب دیده و بیماران از مزیت های مشاوران متخصص فراهم گردد و نتایج به صورت آماری تدوین و تصمیم های اصلاحی اتخاذ گردد.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه کاهش ۲۵ درصدی تعداد معتادان، تکلیف قانونی بر اساس برنامه ششم توسعه است، گفت: یکی از راه های پیشگیری از اعتیاد و کاهش مصرف مواد مخدر، استفاده از توان و ظرفیت های مردمی است و بدون بهره گیری از مشارکت مردم و نهادهای اجتماعی رسیدن به این هدف امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه با توسعه ظرفیت های مردمی می توانیم مبارزه و پیشگیری از اعتیاد را به همه مناطق گسترش دهیم، افزود: تا زمانی که از این ظرفیت ها بهره نبریم، مبارزه با اعتیاد در دایره ای محدود خواهد بود و نتیجه قابل توجهی در بر نخواهد داشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی اقدامات نمادین و برگزاری مقطعی نمایشگاه را در مبارزه با اعتیاد ناکافی دانست و گفت: با برگزاری نمایشگاه های دایمی در نقاط پرخطر شهر و برگزاری کلاس های آموزشی می توانیم به نتیجه مطلوب تر برسیم.

وابستگی به مواد مخدر یکی از چالش‌های عمده در سطح بین الملل و کشور ایران می‌باشد و بازگشت مجدد به اعتیاد عامل مهمی‌در زمینه مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته می‌شود.

۹۹۳۹/‏۳۰۷۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی مبارزه با موادمخدر پیشگیری از اعتیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت هنر برای ارائه مضامین پیشگیری از اعتیاد

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ محمد جمالو معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد در نشست «جشنواره شعر نفس پاک» ضمن درود به روح پاک چهار هزار شهید مبارزه با موادمخدر که جان ارزشمند خود را در راه نجات انسان‌ها تقدیم کردند، گفت: در عرصه جهانی مبارزه با موادمخدر پرچم دار هستیم و با جانفشانی این شهدای عزیز بیشترین کشفیات مواد را در دنیا داریم.

وی افزود: ما با یک آلودگی جسمی، روانی و اجتماعی که هم پیش رونده و هم عود کننده است، روبرو هستیم که رهایی از آن بسیار دشوار است، لذا باید تلاش کنیم کسی وارد این بلیه خانمان سوز نشود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد ادامه داد: برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های ارزشمند اینچنینی در همین راستا است تا بتوانیم از ظرفیت هنر در پیشگیری از اعتیاد استفاده کنیم.

جمالو بیان کرد: در دنیای امروز که پر از محتوا است و ذهن انسان‌ها در حال فراگیری است، حتماً ظرفیت هنر می‌تواند در بهترین شرایط، فراگیری را برای آنان ایجاد کند.

وی تاکید داشت: همچنین رساندن یک پیام کافی نیست بلکه ایجاد باورمندی در بین فرزندانمان خیلی مهم است به ویژه در آموزه‌های پیشگیری از اعتیاد باید این امر ایجاد شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: هر زمان از زبان هنر استفاده کردیم، بیشترین موفقیت را کسب کردیم. لذا باید مهمترین آموزه‌ها را با زبان آهنگین و شاعرانه در بین اذهان همه ایرانیان ایجاد کنیم.

جمالو تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مضامین بسیار ارزشمند «پیشگیری از اعتیاد» را به جوانان و نوجوانان ارائه کنیم، حتماً باید از ظرفیت هنر به ویژه «ظرفیت ارزشمند شعر فارسی» استفاده کنیم که این جشنواره گام محکمی در این راستا خواهد بود.

وی افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره یک ریل گذاری اثرگذار است تا افراد با آموزه‌های پیشگیری از اعتیاد آشنا شوند.

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان اظهار داشت: بهره مندی از ظرفیت هنر برای آموزش مهارت‌های ده گانه زندگی از جمله تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباط مؤثر، خودآگاهی، مدیریت خشم، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، همدلی و مدیریت استرس، بسیار مؤثر است و اگر کسی این مهارت‌ها را فرابگیرد، کمتر به سمت اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی می‌رود.

کد خبر 6084775 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است
  • استفاده از ظرفیت هنر برای ارائه مضامین پیشگیری از اعتیاد
  • ضرورت ایجاد تحولی در عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر