Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین درباره واقعیت نقش صادرکنندگی انرژی آمریکا گفت: امریکا طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی جایگاه بزرگترین تولید کننده نفت را از آن خود کرد. روسیه مقام دوم و عربستان رتبه سوم را احراز کردند. البته امریکا در عین حال بزرگترین مصرف کننده نفت جهان هم به شمار می‌رود و در حال حاضر وارد کننده خالص است(net importer).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که امریکا در نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی برای اولین بار پس از ۵۷ سال صادر کننده خالص(net exporter) نفت شود. این بدان معنا نیست که امریکا واردات نخواهد داشت. نوع نفت خام شیل بسیار سبک است و پالایشگاه‌ها رغبتی به استفاده از آن ندارند. در واقع صنعت پالایش نیاز به بازنگری و تجدید ساختار متناسب با نفت خام‌های فوق سبک دارد.

کانادا، بازیگر جدید بازار نفت در آینده / ‏‬تامین‌کنندگان خاورمیانه‌ای بازار آمریکا

این کارشناس بین المللی صنعت نفت گفت: طبق آخرین اطلاعات و بررسی‌ها سرمایه گذاری در صنعت پالایشی جهان طی ۵ سال آینده بالغ بر ۴۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است؛ تنها امریکا نیست که تولید مازاد بر مصرف داخلی دارد بلکه کانادا هم تا سال ۲۰۲۲ میلادی باید برای نفت خام خود بازار یابی کند. البته کانادا احتمالاً از ترمینال‌های امریکا و خلیج مکزیک نفت صادر خواهد کرد.

برکشلی در پاسخ به اینکه آیا این شرایط جدید نفتی آمریکا موجب عدم وابستگی به نفت خاورمیانه می‌شود، اظهار داشت: امریکا به واردات نفت از خاورمیانه ادامه خواهد داد، اگرچه شاید میزان آن کمتر شود. ما وقتی صحبت از واردات نفت امریکا از خاورمیانه می‌کنیم، ابتدا تعداد زیادی کشور به نظرمان می‌رسد. اما واردات نفت امریکا از خاورمیانه فقط از سه کشور منطقه است، دوستان، یعنی هم پیمانان خیلی صمیمی که شامل عربستان با سهم ١.٢ میلیون بشکه در روز یعنی ۱۱ درصد کل واردات امریکا، عراق با ۴۶۰ هزار بشکه در روز یعنی ۴ درصد کل واردات و کویت با ۲۰۰ هزار بشکه یا ١.٧ درصد واردات امریکا.

چرا آمریکا از تنگه هرمز چشم پوشی نخواهد کرد؟

به گفته رئیس دفتر مطالعات انرژی وین، امریکا ممکن است واردات خود از این سه کشور را کاهش دهد ولی هرگز قطع نخواهد کرد، علت این تصمیم را می‌توان در وهله نخست نوع نفت خام خاورمیانه دانست که پالایشگاه‌های امریکا به آن نیاز دارند؛ از سویی دیگر روابط اقتصادی-سیاسی متقابل واشنگتن و کشورهای منطقه، ایجاب می‌کند که این کشورها در چرخه معاملاتی امریکا و تقویت موقعیت دلار با امریکا داد و ستد داشته باشند.

وی توضیح داد: موضوع مهم دیگر، حضور امریکا در کانال عرضه انرژی است که مجرای کنترل چین، ژاپن، هند و دیگر مصرف کنندگان نفت خاورمیانه است. یعنی امریکا هرگز گلوگاه امنیت عرضه انرژی اسیا را رها نخواهد کرد. با اطمینان می گویم که چین، هند و روسیه با خشنودی کامل حاضرند تا امنیت عرضه انرژی خاورمیانه را به عهده بگیرند و تمام هزینه آن را هم تقبل کنند.

تنگه هرمز غیر قابل حذف است

برکشلی با تاکید بر اینکه ترامپ درباره نقش مصرف کنندگان انرژی در خاورمیانه بلوف می‌زند و البته طرف‌های مقابل هم می‌دانند، تصریح کرد: البته شاید طرف مقابل که شامل آسیای شرقی می‌شود، هم برای نقطه شروع یا حفظ خود با واشنگتن، قدری هم هزینه کنند.

وی درباره اینکه آیا چین یا سایر کشورهای آسیایی می‌توانند مسیر دیگری را جایگزین تنگه هرمز کنند گفت: در میان ۷ تنگه‌ای که در گلوگاه‌های دریایی وجود دارند، قطعاً هرمز مهمترین آنهاست که بیش از ۳۰ درصد نفت مورد معامله جهان از آن عبور می‌کند.

برای برخی از مقاصد امکان دور زدن و عبور از تنگه هرمز وجود دارد، ولی مسیر بسیار طولانی و غیر اقتصادی خواهد بود. نفتکش‌ها از ترمینال‌های ایران به مقصد نزدیکترین بنادر چین حدود ۳۳ روز در راه هستند. اگر مسیر طولانی‌تر هم شود، کل ساختار و نظام حمل و نقل نفت باید تغییر کند.

اوپک و غیر اوپک در انتظار نتیجه نشست جی ۲۰

این کارشناس بین المللی صنعت نفت در مورد علت علاقه مندی روسیه و عربستان به تاخیر انداختن زمان اجلاس اوپک، بیان کرد: روسیه و عربستان هر دو اعضا گروه ۲۰ (G-۲۰) هستند. دو کشور مایل بودند تا اجلاس اوپک را به تاریخی بعد از اجلاس گروه ۲۰ موکول کنند تا پس اطلاع از نتایج آن نسبت به تصمیمات اجلاس وزرای نفت اوپک به ورود کنند. مهمترین موضوع اجلاس ۳۰-۲۹ ژوئن سال جاری میلادی (خرداد-تیر ٩٨) در ارتباط با جنگ تجاری تجاری پکن-واشنگتن خواهد بود.

به گفته رئیس دفتر مطالعات انرژی وین، چنانچه در اجلاس گروه ۲۰ در اوزاکا، ژاپن و امریکا و چین در مورد تعرفه‌های بازرگانی به توافق برسند، امکان و زمینه رشد اقتصادی چین که رشد مصرف انرژی را در پی دارد، مجدداً شتاب خواهد گرفت. بنابراین تقاضای جهانی برای نفت تقویت می‌شود.اقتصاد چین و مصرف بالای انرژی در آن کشور، موتور رشد مصرف نفت است. هندوستان هم مصرف کننده مهمی شده است و این دو کشور دو بشکه از هر سه بشکه افزایش تقاضای جدید نفت را در اختیار دارند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: نشست جی 20 جنگ تجاری عربستان سعودی غیر اوپک اوپک صادرات نفت نفت خام تنگه هرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۳۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟

مرتضی تقوایی نائب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه هوش مصنوعی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: بعضی صنایع ساده هستند و نیاز به هوش پیچیده‌ای ندارد، هوش مصنوعی یا «تحقیق در عملیات» در اکثر صنایع بزرگ پالایشگاه، معادن سیمان، فولاد و آب که پیچیدگی دارد قابل استفاده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در سه محور تجهیزات محور، فرایند محور و بهره‌برداری قابل انجام است. در ابتدا تجهیزاتی که در فرایند، انرژی برهستند و صنایع بالا دستی با آن مواجه می‌شوند انتخاب و با در نظر گرفتن مکمل‌های تجهیزات، مصرف آن نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود که آب، برق، گاز، صنایع معدنی و خانگی را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: مورد بعدی فرایند محوراست یعنی افزایش بهره‌وری انرژی با بهینه سازی فرایند‌ها که در صنایع فرایندی مثل آب، پتروشیمی، پالایشگاه کاربرد دارد به این صورت که با چه فرایندی برق یا آب برسانیم که هدررفت کمتر و فرآیند بهینه‌ای باشد که هر دو در بهره برداری تاثیر دارد.

تقوایی بیان کرد: باتوجه به بزرگی داده‌ها در صنایع تصمیم گیری برای اپراتور سخت است که در زمان‌های بحران بهترین تصمیم را بگیرد، اما با استفاده از هوش مصنوعی این اتفاق به سرعت و در کسری از ثانیه می‌افتد مثلا در صنعت آب در ابتدا بهره برداری با کیفیت خوب باید صورت انجام شود و پس از آن بهینه سازی مصرف انرژی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: همین اتفاقات در صنعت برق، گاز و در صنایع معدنی رخ می‌دهد چون تعداد پارامتر‌هایی که باید برای تصمیم گیری شود زیاد است و ذهن انسان کشش این تعداد داده را ندارد که بتواند بر مبنای آن بهترین تصمیم را بگیرد. بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند با انجام اولویت‌بندی‌های مورد نظر در آن صنعت بهترین تصمیم را بگیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: مثلا اولویت اول تامین آب است به طوری‌که درابتدا بتوانیم آب با کیفیتی را تهیه کنیم و پس از آن با نگهداری مناسب بهره برداری بهتر هم صورت بگیرد و در نهایت با تحقق این موارد انرژی بهینه مصرف شود. برای شهر بزرگی مثل مشهد ۷۰۰ هزار معادله در ۷۰۰ هزار متغیر وجود دارد که ذهن انسان امکان حل همچین موردی را ندارد . هوش مصنوعی عملا با سیستم‌هایی مثل «دی اس اس» (سیستم‌های تصمیم یار) به اپراتور کمک می‌کند که در هر لحظه تصمیم بهینه بگیرد؛ یعنی بر اساس توان هوش مصنوعی و پارامتر‌های موجود به مدیریت شرایط بحران کمک می‌کند که بتواند در هر شرایطی اولویت‌های تعیین و در نهایت انرژی تامین کند.

تقوایی در ادامه بیان کرد: بهره‌برداری تقریبا اثری یک دهم نسبت به دو مورد تجهیزات و فرایند دارد یعنی هرچقدر فرایند و تجهیزات خوبی داشته باشیم ولی بهره برداری خوبی نداشته باشیم باز هم انرژی بالایی مصرف کردیم.  

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه اگر بهره‌برداری خوبی داشته باشیم نتایج بسیار خوبی نیز مشاهده می‌کنیم افزود: این نتایج مثبت شامل بازگشت سرمایه در کمتر از۶ماه است، چون استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند پارامتر‌ها‌ی زیادی علاوه بر انرژی بهینه را می‌کند و در نهایت باعث نتیجه مطلوب و رضایت بهره بردار و مصرف بیهنه انرژی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • حذف بیش از ۳ تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان پنجم اردیبهشت
  • رشد ابر، رگبار باران و رعد وبرق در برخی نقاط هرمزگان، ۵ اردیبهشت
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان / افزایش سرعت بادجنوب غربی
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه