Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@14:46:37 GMT

همه چیز درباره امید به خدا و اثرات آن

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۳۶۰۱

همه چیز درباره امید به خدا و اثرات آن

 بدون امید، کمتر کسی به ساختن و نگهداشتن آنچه دارد، دست می‌برد و برای عمران و آبادی زمین می‌کوشد! امید، خود مولود و معلول ایمان است. ایمان به خیرخواهی و قانونمندی جهان و اینکه جهان، باشعور و هوشمند است و به ندای قلب و زبان فرد درمانده گوش می‌دهد و می‌تواند خیرخواهانه به او یاری رساند. این اعتقاد، حتی اگر خود فرد امیدوار به آن هوشیار نباشد، همان باور عمیق قلبی به وجود خدای مهربان و مقتدر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس هم اعتقاد و ایمان به وجود خدا و هم امید به کارسازی او و وسائلی که برای کمک به انسان آفریده، ریشه در اعماق عقل و فطرت انسان دارد و با مجادلات زبانی و مغالطات کلامی قابل زدودن و ابطال نیست. در نوشتار حاضر یکی از مغالطات منکران خدا مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.

یکی از شبهاتی که منکران خدا مطرح می‌کنند این است که انسان‌ها زمانی به خدا روی می­‌آورند که از وسائل مادی و دنیایی ناامید شده باشند و وقتی هم از امور زمینی ناامید می‌شوند که اساسا هیچ امیدی باقی نمانده باشد؛ بنابراین خدا برای زمانی است که امیدی نیست و بهتر است که کار خود را به خدا نسپاریم تا اندک امیدی در دلمان زنده بماند! دیده‌اید وقتی طبیبی به بیمار یا همراهان بیمار می‌گوید که کاری از ما طبیبان ساخته نیست؛ مگر خدا کاری کند، بیمار می‌فهمد که به آخر خط رسیده و می‌میرد! هیچکس از این جمله «دیگر باید از خدا خواست کاری بکند!» خشنود نمی‌شود؛ بلکه همه امید فرد مؤمن به یکباره نابود می‌شود!

بررسی و نقد

۱. اعتقاد به خداوند و ایمان به حکمت، قدرت و خیرخواهی او، پدیده‌ای سطحی و زبانی نیست که با بازی‌های زبانی و مغالطات کلامی بتوان آن را بی‌اعتبار و بی‌ارج کرد. دینداری و ایمان از لحاظ عقلانی ریشه در عمیق‌ترین تأملات فکری و اندیشه‌ورزانه بشر و از لحاظ انگیزشی از ژرف‌ترین لایه‌های عاطفه و احساس فطری انسان‌ها برخاسته است. روشن است که همه انسان‌ها در میزان فهم حقایق عالم و سطح دلبستگی و ایمان به خدا یکسان نیستند و همین تفاوت در میزان فهم و دلبستگی، تفاوت در رفتار‌ها را خصوصا در مواقع اضطرار موجب می‌شود. از این رو ممکن است برخی از مؤمنان در موارد اضطرار و ناامیدی از وسائل مادی، به جای تشدید امید به رحمت الهی و استمداد از او دچار احساس درماندگی و ناامیدی مطلق شوند و از شنیدن جملاتی مثل اینکه «دیگر کاری از دست ما ساخته نیست مگر اینکه خدا کاری بکند!» وحشت داشته باشند. اما مؤمنان خالصی که خدا را بدرستی شناخته و دلبستگی عمیقی به او دارند، هرگز از این جملات ناراحت نشده بلکه بسیار شادمان می‌شوند؛ زیرا از آن به بعد سروکارشان یکسره با خداوند مهربان و خیرمحض است که هیچ‌گونه بخلی در وجود او نیست و هرچه با بنده خود کند، از روی حکمت و خیر و دوستی با اوست، هرچند خود انسان حکمت‌ها و اسرار فعل الهی را پیش از تحقق آن درنیابد! از طرفی همین انسان‌های مومن، همان زمان هم که به علل و اسباب مادی روی می‌آورند باور دارند که تا خدا نخواهد همین علل و اسباب نیز اثر بخش نخواهند بود.

حالات سه‌گانه انسان‌هادر رابطه با مرگ

۲. تحلیل روانشناختی مسئله مرگ، نشانگر وجود تعارضی مهم و ژرف در سازمان روانی افراد است. انسان‌ها، حتی مؤمنان، به علت وجود غرائز طبیعی، به زندگی، فرزندان، اموال، همسر و موقعیت‌های باارزش دنیایی خود علاقه‌مند و دلبسته‌اند. این دلبستگی به خودی خود امر نامطلوبی نیست؛ بلکه امری مطلوب، خیر و در جهت سعادت انسان‌هاست؛ مگر آنکه به هدف زندگی تبدیل شود و هدف اصلی حیات (کمال معنوی و اخلاقی) فراموش گردد. همین علاقه و دلبستگی است که مایه رونق زندگی، تکاپو و تلاش برای ساختن و بهبود حیات دنیایی است؛ چیزی که خداوند خود از انسان‌ها خواسته که به آبادانی زمین بپردازند و استعداد‌های آن را شکوفا و قابلیت‌های آن را فعلیت بخشند (اعراف: ۶۱) و در پرتو آبادانی زمین و آماده ساختن آن برای زندگی خوب، به عبادت، کسب فضائل و رشد معنوی همت گمارند.

بنابر این انسان‌ها تا آن زمان که تکالیف خود در ارتباط با آبادانی زمین و تحصیل رشد معنوی را به خوبی انجام نداده باشند، به صورت طبیعی آماده مرگ نمی‌شوند و اگر به علل خاصی با مرگ نابهنگام مواجه شوند، شدت تعلق به دنیا و آماده نبودن برای مرگ، وحشت زیادی را در آنان برمی انگیزد و از این رو مرگ در نظر اکثر انسان‌ها امری ناخوشایند و نامطلوب می‌نماید. از این رو حال انسانی که در برابر مرگ قرار می‌گیرد از سه گونه بیرون نیست: ۱. به خدا ایمان ندارد و زندگی را یکسره معلول تصادف و گزافه می‌پندارد. چنین کسی اساسا نه شناختی از خدا دارد و نه تعلقی به او و به همین سبب، ناامیدی از وسائل دنیایی برای او به منزله ناامیدی مطلق است و طبیعتا هنگامی که چنان جملاتی به او گفته شود، بر ناامیدی‌اش افزوده شده و عمیقا نگران، غمگین و درمانده می‌شود. ۲. مؤمنانی که هرچند معرفت و ایمان به خدا دارند، اما از یکسو هم خود را آماده مرگ نمی‌بینند و هم اطمینان دارند که فعل خدا حکیمانه است و مقهور احساسات و دلبستگی‌های انسان‌ها نمی‌شود؛ این گروه هرچند به سبب ضعف معرفت و ایمان، از تحولات پس از مرگ تصویری مبهم و گاه هولناک دارند و همین امر سبب می‌شود با شنیدن چنان جملاتی، ناراحت و غمگین شوند؛ اما تجربه نشان داده که چنین افرادی خیلی سریع‌تر و آسان‌تر از گروه نخست، با مسئله مرگ کنار آمده و اگر فرضا بهبودی نیابند، با آرامش بیشتر و رضایت افزونتری دنیا را ترک می‌گویند. ۳. دسته سوم مؤمنان خالص و اولیای الهی‌اند.

این گروه به سبب معرفت و ایمان عمیق به حکمت و خیرخواهی پروردگار از احساس آمادگی برای رویارویی با مرگ (چون در هرلحظه تکالیف زندگی خود را به خوبی و کمال انجام داده‌اند) نه تنها از چنان جملاتی ناراحت نمی‌شوند، بلکه اشتیاقشان شعله‌ور گشته و برای لقاء پروردگار لحظه شماری می‌کنند. بنابر این اگر چه اکثر انسان‌ها در هنگام ناکارآمدی وسائل دنیایی و بریدن امید از دیگر انسان‌ها احساس بدی دارند و ممکن است خود را ببازند، اما این امر به نگرش‌ها، شناخت‌ها و انگیزه‌های آنان مربوط است و نمی‌تواند دلیلی بر واقعیت‌ها و حقایق زندگی قرار گیرد. وجود و صفات و افعال الهی بنیاد حقایق این جهان است و حالات روحی و روانی انسان‌های بی‌ایمان یا ضعیف‌الایمان نمی‌تواند دلیلی بر انکار چنان حقایقی قرار گیرد. هرچند باور و ایمان عمیق اولیای الهی به وجود و خیرخواهی خداوند و حتی گرایش همه انسان‌ها به خداوند در حالات اضطرار می‌تواند دلیل روشنی بر وجود و ارتباط عمیق و ناگسستنی پروردگار با جهان و انسان باشد!

قدرت خداوندمافوق قوانین حاکم بر هستی

پس اینکه پزشکان می­‌گویند کاری از دست ما ساخته نیست؛ مگر خدا کاری کند، منظورشان این نیست که خداوند برای زمان ناامیدی از اسباب و علل است، بلکه منظورشان این است که قدرت خداوند ما فوق قدرت‌های مادی است و وقتی که قدرت‌­های مادی جوابگو نباشد، فقط خداست که می‌­تواند کار بشر را راه بیندازد. این امر نشانه­ عظمت و قدرت خداوند است که وقتی قدرت­‌های محدود مادی کاری از پیش نمی‌برند، قدرت دائمی و نامحدود خداوند می­‌تواند به یاری انسان بیاید. بسیار انسان­‌هایی را دیده‌ایم در لحظه­ ناامیدی از غیرخدا، کار خود را به او سپرده‌اند و معجزه آسا از مشکلات برون رفته‌اند. توجه به دو نکته مهم است: اولا جهان منظم و قانونمند است و ثانیا قدرت خدا بالاتر از قانونمندی جهان است و اگرچه خواست خدا تدبیر امور جهان در چارچوب قانونمندی است، اما قدرت او فراتر از قانونمندی جهان است. مضاف بر اینکه دعا خود یکی از قوانین و سنت‌های جهان است!   منبع:افکارنیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ناامیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۳۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمان محمدی برنزی شد

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه رقابت‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان، در وزن ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه ۹ بر صفر کرار البیدهان از عراق را شکست داد. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۱۰ بر ۴ مغلوب آیاتا سوزوکی از ژاپن شد و به دیدار رده بندی رفت.

محمدی در این دیدار به مصاف هادونگ تان از چین رفت که با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز میدان شد و به مدال برنز رسید.

کد خبر 6078781 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • عوارض خطرناک استفاده از رژلب‌های قاچاقی
  • برنامه هفته‌های پنجم و ششم لیگ برتر فوتبال امید
  • ایستادگی ایران با قدرت ایمان در برابر استکبار جهانی
  • پیشگیری از دیابت با این میوه
  • ایمان محمدی برنزی شد
  • اثرات جبران ناپذیر افراط در استفاده از رژ لب
  • تخلیه اثرات هیجانی تنبیه متجاوز در بازارها / دلار به کدام سو خواهد رفت؟
  • فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب‌های تقلبی هستند
  • نیمه نامرئی فناوری؛ آیا هوش مصنوعی قدرت تفکر را از انسان می‌گیرد؟
  • راهکار متخصصان ایرانی برای مقابله با اثرات طوفان شن بر راه آهن