Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان با قرارگیری در سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است. پتانسیلی که سال‌هاست بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.

در این میان برخی پروژه‌های سدسازی لرستان با بیشتر از ۱۰ سال قدمت از آغاز عملیات اجرایی کاسه صبر مردم را لبریز کرده‌اند تا پس از بهره‌برداری از سدهای مروک و ایوشان همزمان با سالگرد ده‌ساله شدن آن‌ها طی سال‌های گذشته، کمندان ۱۵ ساله همچنان در حسرت بهره‌برداری چشم‌انتظار تأمین اعتبار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سد کمندان یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۳ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده‌شده است.

از مهم‌ترین اهداف سد کمندان تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستاهای کمندان و عزیزآباد، تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست‌محیطی است.

به‌رغم این مزایا همچنان این پروژه به سرانجام نرسیده است و ماه‌به‌ماه و فصل‌به‌فصل تاریخ وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از این سد به تعویق افتاد تا تنها وعده دهنده‌های بهره‌برداری پروژه تغییر کند و بین مسئولان ارشد استان ازجمله استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای جابجا شود.

علاوه بر مشکلات و موانع پیش روی احداث سد، بلاتکلیفی روستاییان حاشیه این پروژه برای ساخت‌وساز و وضعیت اراضی کشاورزی آن‌ها، بیکار شدن بسیاری از اهالی، خسارات جدی به ساختمان‌های روستا براثر احداث سد، عدم جابجایی روستا به بالادست و… از مشکلاتی است که برای اهالی روستای کمندان پیش‌آمده است تا آن‌ها هر بار به وعده‌های مسئولان دل‌خوش کنند.

بلاتکلیفی چندین ساله اهالی «کمندان»

محمد عبدالوند عضو شورای روستای کمندان در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه ما اهالی روستای کمندان مشکلات زیادی داریم، خانه‌های ما بلاتکلیف است، اظهار داشت: چندین سال است سد کمندان بنا شده و خانه‌های ما بلاتکلیف است. زمین‌های ما را تملک کردند و خودمان بیکاریم.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ خانوار هستیم که هیچ کسی احوالی از ما نمی پرسد، تصریح کرد: بارها برای پیگیری مسئله به تهران رفته‌ایم اما نتیجه بخش نبوده است.

می‌گویند سد کمندان پایان سال ۹۸ آبگیری می‌شود اما هنوز مسئله جابه جایی روستای ما مشخص نیست

این عضو شورای روستای کمندان با تاکید بر اینکه سخت در مضیقه و مشکلات هستیم، افزود: الان می‌گویند سد کمندان پایان سال ۹۸ آبگیری می‌شود اما هنوز مسئله جابه جایی روستای ما مشخص نیست و نه هنوز مطالبات ما را پرداخت کرده‌اند.

عبدالوند خاطرنشان کرد: وقتی تکلیف خانه و زندگی مردم مشخص نشده چگونه می‌خواهند سد را آبگیری کنند.

وزیر نیرو: سعی می‌کنیم زودتر مردم تعیین تکلیف شوند

رضا اردکانیان وزیر نیرو در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: سعی می‌کنیم هرچه زودتر مسئله تملک خانه‌های مردم روستای کمندان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه اراضی و باغات تملک شده است، تصریح کرد: در مورد منازل هم تلاش می‌کنیم منابع مالی را تدارک ببینیم و تملک شود و مردم تعیین تکلیف شوند.

اگر این امکان باشد که «کمندان» تا پایان امسال آبگیری شود بسیار پیشرفت خوبی است

وزیر نیرو در خصوص وعده‌های داده شده برای آبگیری سد کمندان نیز گفت: همه وعده‌هایی که داده شده و می‌شود براساس پیش بینی نسبت به مقدورات و امکانات کشور است، شرایط پیش رو ان شاء الله شرایط مهیایی باشد وعده‌ها در زمان خود محقق می‌شود.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در مورد سد کمندان وظیفه داریم همه سعی خود را بکنیم، ان شاء الله هرچه زودتر به مرحله آبگیری برسد، یادآور شد: اگر این امکان باشد که تا پایان امسال آبگیری شود بسیار پیشرفت خوبی است.

به هر روی، یکی از مشکلات پروژه‌های عمرانی در لرستان مسئله تملک اراضی و املاک مردم است، موضوعی که روال معمول زندگی ساکنان اطراف پروژه‌های عمرانی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بلاتکلیفی بیش از ۱۵ ساله اهالی روستای کمندان مسئله‌ای است که مردم این روستا را با مشکلات اساسی مواجه کرده است و می‌طلبد پیش از آبگیری سد کمندان کار جابه جایی روستا و پرداخت مطالبات مردم در اولویت قرار بگیرند.

کد خبر 4652043

منبع: مهر

کلیدواژه: کمندان شهرستان ازنا وزارت نیرو سدسازی رضا اردکانیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۳۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی آب و فاضلاب هرمزگان، ذوالفقار مهدی زاده در حاشیه بازدید از تصفیه خانه بشاگرد اظهار داشت: با توجه به اهمیت پروژه و بهره مندی جمعیت زیادی از مردم بشاگرد از اجرای این طرح در تلاش هستیم تا اوایل تیرماه آبگیری این تصفیه خانه انجام شود.

وی میزان ظرفیت این تصفیه خانه را ۱۷۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: پیشرفت این پروژه از لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و طی دو سال گذشته با تأمین منابع مالی، تکمیل این پروژه سرعت گرفته است و تلاش می‌کنیم اعتبارات مورد نیاز این پروژه را تخصیص دهیم.

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ادامه داد: بخشی از اعتبارات این پروژه نیز از محل مولدسازی با تلاش استاندار انجام خواهد شد که انتظار داریم با پیگیری‌ها این مهم به سرانجام برسد.

مهدی زاده همچنین تلاش‌های مدیرعامل آبفای هرمزگان را در زمینه آبرسانی به روستاها ستود.

در این بازدید همچنین عبدالحمید حمزه پور، پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه بشاگرد را ۴۶ درصد عنوان کرد که ارزش فعلی آن ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از طریق نصب پکیج اضطراری، ۳۰ لیتر بر ثانیه آب تولید و برای تأمین آب یک شهر ۹ روستا پمپاژ می‌شود.

کد خبر 6088367

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت
  • ساخت مسجد در روستای دره بید در بخش ممبی توسط گروه جهادی
  • تصفیه خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • وزیر کار : حقوق کارگران هنوز به حد ایده‌آل نرسیده زیرا عقب‌ماندگی چندین ساله‌ای در این حوزه وجود دارد
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی