Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، انتخابات مجدد برای تعیین شهردار استانبول، ۲ تیرماه در این شهر برگزار شد و رای‌گیری مجدد برای انتخاب شهردار جدید این شهر روز یکشنبه۳ تیر ماه به پایان رسید به گزارش منابع رسمی ترکیه پس از شمارش تقریباً تمام آرا، «امام اوغلو» ۵۴ و «بنعلی ییلدریم» ۴۵.۱ درصد آرا را به دست آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای امام اوغلو انتخابات قبلی را که حدود سه ماه پیش برگزار شد با اختلاف ۱۳ هزار رای برد اما این بار با اختلاف ۷۷۵ هزار رای برنده شد.

اکرم امام اوغلو با شکستن یک رکورد ۳۴ ساله در استانبول و تحمیل بزرگترین شکست به حزب حاکم عدالت و توسعه در ۱۷ سال اخیر، شهردار کلانشهر استانبول شد. در ریشه یابی علت یک شکست سیاسی موارد بسیاری می تواند دخیل باشد وضعیت بد اقتصادی در ترکیه، افزایش تورم به خصوص در شهرهای بزرگی مانند استانبول، افزایش نرخ بیکاری، نوسانات در قیمت ارز، اختلافات شدید با آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد ترکیه از این مقوله تماماً مواردی هستند که شانس حزب جمهوری خلق را برای موفقیت در این انتخابات بیشتر کرد.

با توجه به پیروزی حزب اپوزیسیون ترکیه در انتخابات شورای شهر استانبول پژوهشگر ایرنا، با «اسدالله اطهری»، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل ترکیه و خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

پیروزی اکرم اغلو موفقیت طبقه متوسط جدید در انتخابات شورای شهر استانبول

اطهری کارشناس مسائل ترکیه در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: با تحلیل های صورت گرفته در مورد شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات شورای شهر استانبول، چندان موافق نیستم با توجه به پیروزی حزب جمهوری خلق در برگزاری مجدد این انتخابات، امام اغلو در مقابل بنعلی ییلدریم پیروز شده است اما این موضوع به شکست اردوغان و حزب عدالت و توسعه و پیروزی حزب جمهوری خلق تفسیر شده است.

وی گفت: امام اغلو وقتی پیروز شد اظهار داشت نظم، حقوق و اخلاق وجود خواهد داشت و در سیاست صلح خواهیم داشت. در واقع شعارهای گفته شده از سوی بنیانگذاز این حزب که «آتاتورک» بود، مطرح شده است و نشان می دهد که سکولاریسم و مقابله با تمامیت خواهی اصل است هر چند که شعار، پیروزی لیبرال دموکراتیک بود. اما کمتر می شود در کشورهای چون ترکیه از لیبرال دموکراتیک صحبت کرد هر چند دموکراتیک است اما در لیبرالیزم شدن آن هنوز جای بحث وجود دارد. من فکر می کنم در شهر های مهم، توریستی و بزرگ همانند آنکارا، ازمیر و استانبول عمدتاً سکولارها پیروز شدند و نتایج شورای شهر استانبول مورد توجه قرار گرفت.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: بحث در مورد رقابت بین حزب عدالت و توسعه و جمهوری خلق و کردها بعد از ترور «سکینه جانسیز» فعال سیاسی کرد و به هم خوردن مذاکرات بعد ازگفت گوهای آتش بس و جنگی که بین حزب کارگران کردستان (پ ک. ک) و بخش نظامی و صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه اتفاق افتاد انتقام سختی از سوی کردها در مورد حزب عدالت و توسعه صورت گرفت و مهم ترین عاملی که باعث شکست حزب عدالت و توسعه شدکردها بودند.

وی همچنین بیان داشت: کردهای مقیم در استانبول، کاندیدا معرفی نکردند و آرای آنان یکپارچه به نفع اکرم اغلو به صندوق های رای ریخته شد و در ادامه همان موضوعاتی است که در شرق ترکیه می گذرد. درگیری بین کردها و عدالت توسعه و نگرش سر سختانه حزب متحد، عدالت و توسعه یعنی حزب حرکت ملی هم دیدگاه نژاد پرستانه و رادیکال دارد که امروز چندان جوابگو نیست و در آینده ممکن است که حزب عدالت و توسعه در ائتلاف با این حزب تجدید نظر کند.

اطهری در ادامه بیان داشت: طبقه متوسط جدید، جوانان و دانشجویان بیشتر خواهان سکولاریسم و غیر ایدئولوژیک بودن جامعه هستند و احساس خطر می کنند دخالت دولت در مورد سوریه، مهاجران سوری و مشکلات اقتصادی و درگیری که بین حزب عدالت توسعه و ایالات متحده ایجاد شد، تاثیر منفی بر جامعه ترکیه گذاشت و همبستگی ملی نیز ایجاد کرد. و این نشان می دهد عمدتاً توسعه اقتصادی که توسط حزب عدالت و توسعه فراهم شده است کافی نیست و بیشتر مردم به دنبال توسعه سیاسی، آزادی خواهی و دموکراسی هستند و به دنبال تمامیت خواهی نیستند. گذارصورت گرفته در سیستم ریاستی نگرانی های را برای طبقه متوسط جدید بیشتر کرد ضمن اینکه توسعه اقتصادی را ارج می نهد اما کافی نمی دانند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: کردها به دلیل نوعی برخوردی که با آنان صورت گرفته به دنبال توسعه سیاسی نیز هستند. کلید فهم بحث ترکیه همان توسعه سیاسی است که از سوی اردوغان حذف شد و پیروزی انتخابات شورای شهر استانبول شکست حزب عدالت و توسعه و اردوغان نیست اگر ما به آمارها نگاه کنیم و حزب جمهوری خلق در شهری رای آوردند که بالاترین جذب توریست را دارد و فرودگاه بین المللی استانبول هر روز ۱۲۶۰ ورودی پرواز دارد واستانبول از رتبه ۳۰ به رتبه ۵ شهر اول، جذب توریست دنیا رسید و این نشان می دهد که هنوز مردم بیشتر به توسعه سیاسی معتقد هستند و توسعه اقتصادی را کافی نمی دانند.

هشداری برای حزب عدالت و توسعه

اسدالله اطهری همچنین گفت: تاکتیک اشتباه حزب عدالت و توسعه در مورد نتایج انتخابات شورای شهر استانبول، نگرانی این حزب را بیشتر کرد و پاسخ منفی گرفت جایی که اسلامگراها به قدرت می رسند حاضر نیستند دوباره به صندوق رای مراجعه کنند و صندوق های رای را دستکاری می کنند و به جای اینکه نیروهای اجتماعی دولت را عوض کنند، دولت قدرت را در دست می گیرد و حاضر نیست که به صندوق های رای گوش کند اما با تبریک که صورت گرفت حزب عدالت و توسعه عاقلانه رفتار کرد و دو طرف دلایل شکست و پیروزی خود را بررسی می کنند.

وی گفت: هنوز فاصله زیادی بین حزب عدالت و توسعه و جمهوری خلق وجود دارد و احتمال می رود که اردوغان تلاش های خود را بیشتر کند و این یک هشدار بزرگی است برای حزب عدالت و توسعه که تاکتیک های خود را عوض کند احتمال اینکه حزب جمهوری در آینده بتواند حاکمیت را در دست بگیرد، وجود دارد به این شکل که کردها در مورد حزب جمهوری خلق با توجه به سابقه ای که حزب جمهوری خواه خلق دارد نوعی هماهنگی بوجود آید.

اطهری افزود: رادیکال های حزب عدالت و توسعه باعث شدند که اختلاف با کردها بوجود آید این مساله بسیار مهمی است زمانی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد دمیتاش به عنوان مهم ترین نیرو، اگر در درون حزب عدالت و توسعه قرار می گرفت احتمال اینکه کردها دارای یک هویتی در جامعه سیاسی ترکیه شوند و حتی احتمال جانشینی اردوغان در حزب عدالت و توسعه را داشت.

این کارشناس مسائل ترکیه در پایان این گفت و گو اظهار داشت: کردها نقش مهمی را در درون جامعه ترکیه ایفا می کنند و دمیتاش یک سرمایه مهمی برای کردهای ترکیه بود که می‌توانست این نقش را در درون حزب عدالت و توسعه ایفا کند اینکه حزب جمهوری خلق بتواند در آینده با کردها کار کند نیاز به بررسی بیشتر دارد. به نظر می‌رسد آلترناتیو اردوغان از درون حزب عدالت و توسعه برخواهد خاست تا در درون حزب جمهوری و یا احزاب دیگر. حزب جمهوری خلق یک اتحاد ناپایداری با کردها دارد و این بستگی به فرسایش و بازتولید قدرت توسط حزب عدالت و توسعه دارد که از تمامیت خواهی جلوگیری کند و به اردوغان اولیه دموکراتیک برگردد نه اردوغان دوم اقتدارگرا. بررسی این تحولات وقایع آینده جامعه ترکیه را می‌طلبد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۳۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان

ترکیه یکی از کشور‌های اسلامی منطقه‌ای است که از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر از رژیم صهیونیستی به دلیل توحش علیه فلسطینیان انتقاد می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روابط خوبی با مقامات فلسطینی حماس دارد و تاکنون بار‌ها علی رغم انتقادات صهیونیست‌ها با آن‌ها دیدار و گفتگو کرده است. 

به گزارش الجزیره، ان تی وی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس قرار است طی آخر هفته با سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان دیدار و گفتگو کند. 

برنامه ریزی برای انجام این سفر یک هفته پس از حملات رژیم صهیونیستی به خانواده هنیه در غزه انجام می‌شود که طی آن ۳ فرزند و ۴ نوه رئیس دفتر سیاسی حماس در عملیات صهیونیست‌ها جان باختند. 

رجیب طیب اردوغان که از منتقدان سرسخت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود با تایید این خبر، از میزبانی آنکارا از رهبران گروه‌های فلسطینی در پایان هفته و دیدار با آن‌ها خبر داد. 

جنگ غزه و نیز حل و فصل اختلافات داخلی میان گروه‌های فلسطینی از جمله مواردی است که پیش‌بینی می‌شود در این نشست پیرامون آن به رایزنی پرداخته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • بازداشت ۱۰ مظنون داعشی دیگر در ترکیه
  • دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در ترکیه با وزیر امور خارجه
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است