Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- شورای نگهبان امروز با تایید لایحه مجلس برای تشکیل اتحادیه اقتصادی میان ایران و ۵ کشور اوراسیایی گام مهمی در شکستن تحریم‌ها و توسعه اقتصاد برداشت.

 شورای نگهبان در جلسه صبح امروز (چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸) لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو را تأیید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دوشنبه ۲۰ خرداد با ۱۵۰ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف، ۵ رأی ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر با جزئیات لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو موافقت کردند.

حالا با تائید این لایحه از سوی شورای نگهبان، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تشکیل چنین موافقتنامه ای در کنار شماری از کشورهای منطقه اوراسیا نظیر روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان که عضو این اتحادیه هستند، گام مهمی را در راستای تقویت اقتصاد خود و شکست تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان بردارد.

گفته می‌شود کشورهای تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، مولداوی، اوکراین، پاکستان، ترکیه، چین و ویتنام نیز به دنبال عضویت در این اتحادیه هستند.

به گزارش مهر، تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو، هماهنگ سازی تشریفات گمرکی، جابه‌جایی آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا، برقراری سیاست مشترک در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه ۷ هدف عمده این اتحادیه است.

با توجه به سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که در بند ۱۲ بر افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از طریق؛ توسعه‌ی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید دارد، حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، زمینه افزایش حضور محصولات و کالاهای ایرانی در کشورهایی که از سابقه تاریخی و فرهنگی مشترکی با ما برخوردار هستند را برای اقتصاد ایران در دوران تحریم‌های ظالمانه آمریکا پدید آورده و سیاست راهبردی نگاه به شرق را تقویت می‌کند.

مهر

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شوراي نگهبان احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۴۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگذاریم فرصت‌های منطقه آزاد تجاری قصرشیری از دست برود

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه معتقد است، در عین پرهیز از هرگونه تعجیل بی‌مورد در واگذاری اراضی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به سرمایه‌گذاران، نباید اجازه داد فرصت‌های این منطقه از دست برود.

محمدطیب صحرایی، امروز(25 فروردین) در آیین معارفه مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین که با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور برگزار شد، گفت: استان کرمانشاه مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را در کنار یکدیگر دارد که باید به بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد و مردم نیز از آن بهره‌مند شوند.

وی مرزهای غربی استان و خصوصا شهرستان قصرشیرین را یکی از مزیت‌های مهم استان برشمرد و گفت: قصرشیرین علاوه بر اینکه یکی از گلوگاه‌های اصلی میزبانی از زوار اربعین است، از بعد اقتصادی و بلحاظ همجواری با هر دو بخش عربی و کردنشین عراق نیز فرصت مهمی برای کرمانشاه به شمار می‌رود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین می‌تواند به لحاظ اقتصادی و تجاری گشایش قابل توجهی برای استان ایجاد کند، بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این منطقه تاکید کرد.

صحرایی افزود: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین ظرفیت‌های متعدد در اختیار دارد که استفاده از آنها می‌تواند قصرشیرین را به یک منطقه آزاد ویژه و متمایز در کشور تبدیل کند.

وی مهمترین نکته‌درباره استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد تجاری قصرشیرین  را دنبال کردن امور منطقه به صورت منطقی و پرهیز از هرگونه تعجیل و اقدام شتاب زده دانست تا در آینده باعث بروز چالش و مشکل نشود و اظهار کرد: در عین پرهیز از هرگونه شتاب زدگی، نباید اجازه دهیم فرصت‌های این منطقه از دست برود.

استاندار کرمانشاه اقداماتی که تاکنون برای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین انجام شده را بسیار مثبت عنوان کرد و یادآور شد: این اقدامات مقدماتی برای حرکت رو به جلو و پرشتاب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در آینده خواهد بود.

صحرایی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت بدنه کارشناسی، اساتید دانشگاه ها و نخبگان برای پیشبرد اهداف منطقه آزاد تجاری قصرشیرین تاکید کرد.

در این نشست از زحمات بیش از ۲۰ ماهه «نادر نادری» مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین تقدیر و «یعقوب محمودیان» به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین معرفی شد.

محمودیان پیش از این در منطقه آزاد تجاری قشم فعالیت داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است
  • فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود
  • دوستداران رانت؛ مخالفان مردمی‌سازی اقتصاد
  • پرهیز از هرگونه تعجیل بی‌مورد در واگذاری اراضی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین
  • مناطق آزاد و ویژه، سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هستند
  • مناطق آزاد سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هستند
  • مناطق آزاد سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هست
  • معرفی «محمودیان» به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین
  • نگذاریم فرصت‌های منطقه آزاد تجاری قصرشیری از دست برود
  • «محمودیان» مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین شد