Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش عصر روز چهارشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، «سید جواد حسینی» سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بازدید از ایرنا و دیدار با «سید ضیا هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت این خبرگزاری در نظام اطلاع رسانی کشور گفت: افزایش سطح کیفی نظام تعلیم و تربیت کشور نیازمند همکاری همه بخش‌های جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: برای پیوند دادن مدرسه با اضلاع مختلف جامعه، همکاری و حضور رسانه‌های معتبر ضروری است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: این نظام نامه در تلاش است تا مشخص کند نهادهای مختلف اعم از دولت، مردم، کارشناسان و دانش آموزان چه کمکی برای بهبود سطح کیفیت آموزش و پروش می‌توانند داشته باشند.

حسینی با تاکید بر این نکته که نظام آموزشی وجود ندارد که توانسته باشد و بدون پیوند با تمام اضلاع خود و مشارکت نظام مند همه نهادها کیفیت را افزایش دهد، گفت: هیچ کشوری با منابع صرف دولتی نتوانسته است در آموزش و پرورش تحول ایجاد کند.

به گفته وی وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کمی و کیفی فراتر از یک وزارتخانه است و به لحاظ کمّی دارای حجم عظیمی از نیروی انسانی است که در سطوح مختلف وزارتخانه مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در بسیاری از نقاط کشور تنها پرچم برافراشته شده جمهوری اسلامی ایران پرچمی است که در پشت بام یک مدرسه در نقطه صفر مرزی به اهتزاز درآمده است.

وی سپس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کیفی یک نهاد تاسیسی، تعدیلی و تکمیلی است، اظهار کرد: به دلیل این ویژگی‌ها، یکی از اصلی ترین مسائلی که باید مدنظر قرار بگیرد حضور آموزش و پرورش در جامعه است.

حسینی ادامه داد: برای تقویت ارتباط آموزش و پرورش با اضلاع مختلف جامعه، بسیاری از نهادها اثر گذار هستند. اما در این بین نقش خبرگزاری ایرنا بی بدیل است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور در اولین اقدام با ۱۵۰ نفر از صاحب نظران دانشگاهی جلسه هم اندیشی برگزار کردیم تا از نظرات این متخصصان استفاده شود.

وی اضافه کرد: همچنین با تشکل‌های مربوط به فرهنگیان و مؤلفان درسی که در زمینه تعلیم و تربیت آثاری منتشر کرده‌اند، نشست‌هایی برگزار شد تا نظرات و پیشنهادات این اضلاع که با نظام تعلیم و تربیت در ارتباط هستند، دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری با همه محدودیت‌ها، مبلغ مناسبی برای مدرسه سازی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای اینکه مدرسه سازی مطابق با استانداردها باشد با معماران و شهرسازان جلسه‌ای برگزار شد تا اشکالات و خلاءها در این زمینه را به آموزش و پرورش ارائه دهند.

حسینی تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست‌ها آن است که با شرکای آموزش و پرورش هم اندیشی داشته باشیم و ارتباط این وزارتخانه را با این شرکاء تقویت کرده و گسترش بدهیم.

وی با اشاره به یکی از نظام‌های موفق در حوزه رفاه اجتماعی گفت: ماهاتیر محمد قبل از نخست وزیری، وزیر آموزش و پرورش بود بنابراین نگاه خاصی به این حوزه داشت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: او برای اینکه تحول ایجاد کند به اعضای دولت خود اعلام کرد که «هیچ شاخص پیشرفتی را از شما نخواهم پذیرفت مگر اینکه پیوست آموزش و پرورشی داشته باشد.» به عنوان مثال وزیر صنعت در گزارش پیشرفت حوزه کاری خود باید اعلام کند که این پیشرفت چه تأثیری بر آموزش و پرورش داشته است.
حسینی سپس به اهمیت سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و دغدغه رهبر معظم انقلاب در این رابطه اشاره کرد و گفت: این سند جزء معدود سندهای بالا دستی است که همه ارکان مختلف کشور روی تحقق آن هم نظر هستند.

به گفته وی سند تحول بنیادین از سه مفهوم «سند» به معنی امری که تبدیل به قانون شده است و همچنین «تحول» به معنای اینکه وضع موجود مطلوب نیست و باید تحول ایجاد شود و همچنین «بنیادین» به معنی تحول عمیق، تشکیل شده است.
وی ادامه داد: خرده نظام‌های سند تحول بنیادین تدوین و در سطح ستاد و ادارات کل راهکارهای اجرایی کردن آنها مشخص و به سطح مناطق ارسال شده است و در زمان حاضر این سند پشت درب مدارس است. برای تحقق این سند در آموزش و پرورش باید شرکای این وزارتخانه را نسبت به سند باورمند و دغدغه مند کنیم تا برای تحقق آن همکاری داشته باشند البته این امر بدون حضور رسانه‌ها امکان تحقق ندارد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: در دیداری که چند سال پیش با رهبری داشتم ایشان مطرح کردند برای اینکه سند تحول به دغدغه همگانی تبدیل شود اگر یک کانال تلویزیونی هم در اختیار داشته باشید، کافی نیست. بلکه رای بردن این سند در ذهن و عملکرد معلمان، اولیا و دانش آموزان اقدامات و برنامه‌های بسیاری باید اجرا شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.
حسینی اظهار کرد: وقتی این سند فقط حاکمیتی پیگیری شود تحقق آن سخت می‌شود اما وقتی خانواده‌ها، تشکل‌های فرهنگی، معلمان و.. این سند را پیگیری و برای تحقق آن تلاش کنند نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وزیر سابق آموزش و پرورش برای کاهش آزمون‌های متمرکز تلاش بسیاری کرد اما خانواده‌ها در این رابطه مقاومت می‌کردند و همچنان خواستار برگزاری آزمون و آموزش‌های فشرده هستند.

حسینی در پایان سخنان خود تاکید کرد: آموزش و پرورش باید با جامعه پیوند برقرار کند. رکن اصلی این پیوند رسانه‌ها هستند که ایرنا تا به امروز این نقش را بر عهده داشته و به خوبی ایفا کرده و از این پس هم امید است این نقش پررنگ‌تر شود.

تحول در آموزش و پرورش نیازمند ایده پروری و شهامت در تصمیم گیری است

مدیر عامل ایرنا نیز در این دیدار با بیان اینکه تلاش برای تقویت ارتباط وزارت آموزش و پرورش با سایر نهادها و بخش‌های جامعه نگاه ارزشمندی است، گفت: پیوند با جامعه برای نظام‌های بروکراتیک که بنیاد بسیاری از آنها به این نحو شکل نگرفته، ضروری است.

«سید ضیا هاشمی» با بیان اینکه در بخش‌های مختلف مثل آموزش عالی و دانشگاه‌ها هم این خلاء دیده می‌شود بنابراین در این زمینه اقدامات جدی باید صورت بگیرد، تصریح کرد: نظام تمرکزگرایی آموزش و پرورش با شرایط امروز سازگاری ندارد و لذا تحول در این نظام با همراهی و مشارکت مردم ضروری است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز سطح آگاهی‌های فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای در جامعه ایران افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در زمان حاضر بیش از ۱۱ هزار رسانه رسمی با شناسنامه و چندین هزار رسانه غیر رسمی در کشور وجود دارد.

مدیر عامل ایرنا افزود: اکنون هر شهروند بالقوه یک خبرنگار است و می‌تواند به تولید محتوا بپردازد. در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها هم با اساتید و دانشجویانی که ظرفیت‌های انسانی کشور هستند، مواجه هستیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: از لحاظ ظرفیت ساختاری هم ما اسناد برجسته ای مثل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در اختیار داریم که برای تحول و پیشرفت کشور ظرفیت ساز هستند. البته یکی از ویژگی‌های بارز سند تحول سند آن است که هر پنج سال یک بار بازنگری می شود. این نگاه ارزشمندی است که صاحبنظران و متخصصان با توجه به تحولات روز می‌توانند سند تحول را به روز کنند.
وی ایجاد تحول در آموزش و پرورش را نیازمند ایده پروری و شهامت در تصمیم گیری دانست و گفت: این شهامت بدون حمایت همه جانبه دولت، مردم و نهادهای مدنی ایجاد نمی شود اما بخش مهم‌تر پیوند مدرسه با جامعه است که در این زمینه نقش رسانه‌ها تأثیر گذار است.

هاشمی تاکید کرد که ایرنا با همه ظرفیت خود آمادگی کمک به آموزش و پرورش را در این زمینه دارد.

«سید جواد حسینی» سرپرست وزارت آموزش و پرورش پس از دیدار با مدیرعامل ایرنا از بخش‌های مختلف خبری، صوتی، تصویری و اخبار خارجی خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کرد./‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا وزارت آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۴۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است.

وی افزود: مدارس جایگاه تحقق عدالت آموزشی است و سهم دانش آموزان مناطق محروم برای ورود به مدارس خاص باید بیشتر شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امکانات مدارس باید بین همه دانش آموزان مناطق مختلف کشور تقسیم شود اظهار داشت: رئیس جمهور محترم بر ارتقای کیفیت و تقویت مدارس دولتی تاکید دارد و باید تلاش کنیم کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس دولتی را ارتقا دهیم این امر با همکاری و همراهی معلمان میسر می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت تقویت مدارس دولتی ابراز داشت: تامین نیروی مورد نیاز مدارس دولتی، تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای تقویت و ارتقای مدارس دولتی، ارزیابی مستمر عملکرد مدارس دولتی، طراحی استاندارد‌های تقویت مدارس دولتی و تدریس معلمان خاص در این مدارس از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: هدف اصلی ما در آموزش و پرورش، تقویت جایگاه مدرسه است برای تقویت و ارتقا جایگاه آن باید برخی از محدودیت‌ها را بر داشته واختیاراتی را به این مدارس تفویض کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • ابلاغ دستورالعمل نحوه تدوین مقررات محیط کسب‌وکار
  • ابلاغ دستورالعمل تدوین پیش‌نویس مقررات مرتبط با کسب و کار
  • آموزش و پرورش ما نباید حافظه محور و ایستا باشد