Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:15:01 GMT

راه های نرفته در مدیریت مصرف برق

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۴۹۹۲

راه های نرفته در مدیریت مصرف برق

به گزارش ایرنا، برای تببین راهکارهای مدیریت مصرف برق روز چهارشنبه همایشی در شهرستان گرمسیری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

دکتر سعادت بهرامی کارشناس و پژوهشگر انرژی در این آئین با اشاره به اینکه مصرف برق کشور روز گذشته از ۵۶ هزار مگاوات گذشت و اینکه امسال هفت هزار مگاوات برق در فصل تابستان کمبود انرژی برق داریم گفت: قیمت گذاری ویژه برق در ساعت‌های پیک مصرف یعنی در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳ از راهکارهای تجربه شده در جهان برای مدیریت مصرف برق در تابستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این امر مشترکان را تشویق می‌کند تا در ساعت‌های پیک مصرف وسایل برقی غیرضروری خود را خاموش کنند.

این پژوهشگر تصریح کرد: توجه به برچسب‌های انرژی در هنگام خرید لوازم خانگی از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف برق است.

او توضیح داد: هر کالا هفت نوع برچسب انرژی دارد که میزان مصرف هر کدام متفاوت است.

بهرامی عنوان کرد: ایران رتبه هجدهم مصرف برق جهان را دارد که سالیانه ۲۲۱ میلیارد کیلو وات ساعت در کشور مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: میزان سرانه مصرف هر ایرانی ۲.۹ مگاوات ساعت برای هر نفر در طول سال است و میزان سرانه جهانی میانگین ۳.۱ مگاوات ساعت دارد که این آمار نشان می‌دهد مشارکت مردم در مدیریت خوب و نیاز به تلاش بیشتری است.

بهرامی اضافه کرد: نیروگاه‌های گازی سیکل ترکیبی، گازی، بخاری و دیزلی دارای بیشترین سهم در تولید برق، برق آبی‌ها ۱۵ درصد و انرژی‌های تجدیدپذیر شامل باد و آب نیم درصد تولید صنعت برق را دارد.

او گفت: ۸۵ درصد از تولید برق کشور با استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

بهرامی بیان کرد: جبران هر یکهزار مگاوات ساعت کمبود نیاز انرژی برق در کشور با نیروگاه‌های برق ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

بهرامی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب کشورمان در انرژی‌های باد و خورشید گفت: این شیوه نیز از شوه های مرسوم در جهان است که در کشورمان مغفول مانده است.

این کارشناس گفت: هم اکنون از ۷۰ هزار کیلووات ساعت برق تولیدی کشور ۱۵ هزار وات ساعت آن در ۲ ماه از سال آن هم ساعت‌های خاص وارد مدار می‌شود که این امر لزوم استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق را بیشتر کرده است.

او بیان کرد: میزان تلفات برق در کشور ۱۱ درصد است که کاهش هر یک درصد تلفات برق ۷۰ هزار میلیارد ریال صرفه جویی دارد.

این پژوهشگر اظهار داشت: پارسال ۵۷ هزار مگاوات پیک شبکه کشور بوده که امسال ۶۱ هزار مگاوات پیک شبکه برق پیش بینی شده است که شبکه هفت هزار مگاوات کمبود برق دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۰ به دلیل افزایش بار شبکه هشت ساعت کل شبکه برق کشور از خاموش شد بر مشارکت همگانی برای مدیریت مصرف برق تاکید کرد.

بهرامی طرح‌های تشویقی برای واحدهای صنعتی را از دیگر راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی دانست.

وی با اشاره به اینکه دمای آسایش ۲۵ درجه است گفت: دمای کولر روی ۲۳ درجه تنظیم شود.

بهرامی گفت: تنظیم کردن یخچال روی دمای سه و فریزر ۱۵ درجه از دیگر راهکارهای مصرف انرژی در خانه است.

بهرامی افزود: استفاده از لامپ‌های کم مصرف نیز ضرورت دیگر مدیریت مصرف برق است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: از شاخص ۵۶ هزار مگاواتی برق کشور ۳۸۹ مگاوات آن در استان مصرف می‌شود.

نادر جانی پور افزود: شهرستان گچساران با ۱۷ درصد مشترکان برق کهگیلویه و بویراحمد ۴۳ درصد برق استان را مصرف می‌کند.

کارشناسان بخش انرژی معتقدند: هر کیلو وات برق ۱۵۰ تومان برای شرکت توزیع نیروی برق منطقه‌ای، هزینه در بر دارد که حدود کمتر از نصف آن از مشترکان دریافت می‌شود.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان گچساران به عنوان یکی از شهرستان‌های گرمسیری کشور و این استان هم اکنون ۱۵۰ مگاوات برق مصرفی دارد که نیازمند مشارکت شهروندان برای مدیریت مصرف برق است.
جانی پور، تعداد مشترکان برق در استان کهگیلویه و بویراحمد را حدود ۲۷۰ هزار مشترک ذکر و یادآور شد: از این تعداد ۴۸ هزار و ۱۸۶ مشترک در گچساران از برق استفاده می‌کنند.
وی افزود: از مجموع مشترکان برق در گچساران، ۳۸ هزار و ۹۹۱ اشتراک خانگی، ۶ هزار و ۱۹۹ اشتراک تجاری، هزار و ۸۷۱ اشتراک عمومی، ۵۱۴ اشتراک کشاورزی، ۴۲۶ اشتراک آزاد و ۱۸۵ اشتراک نیز صنعتی است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از احتمال خاموشی با برنامه برق در این استان در صورت رعایت نکردن مصرف در تابستان امسال خبر داد.

وی برگزاری همایش‌ها و سمینارهای علمی در محیط‌های آکادمیک دانشگاهی با هدف آگاهی بخشی به شهروندان را اثربخش دانست.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با برجسته خواندن نقش بانوان در مدیریت مصرف برق، آنان را فرماندهان مدیریت مصرف برق ذکر کرد.
وی تصریح کرد: میزان تلفات برق در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲.۸ درصد است.

استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

استان‌های جنوبی کشور به ویژه مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل رطوبت هوا، گرما به شکل محسوس‌تری آزار دهنده است و خاموشی تأثیر بسیار اثرگذاری بر کیفیت زندگی شهروندان دارد.

از هشت شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد ۶ شهرستان در مناطق گرمسیری واقع شده که این امر باعث افزایش میزان مصرف در تابستان و احتمال بروز خاموشی‌ها می‌شود.

۸۱۴۳/‏۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدیریت مصرف انرژی مصرف بهینه برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۴۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، از بامداد شنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

این دومین سهمیه ماهانه سال ۱۴۰۳ است که به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد؛ همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها هم‌اکنون ۶ ماه است؛ بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۶ ماه در کارت‌های سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

هم‌اکنون کشور در شرایط ناترازی تولید و مصرف بنزین قرار گرفته و لازم است مدیریت بهینه‌ مصرف سوخت و استفاده از کارت سوخت شخصی به‌منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، بیش از پیش مدنظر قرار گیرد تا کشور را در معرض خطر واردات سوخت قرار ندهد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897218

دیگر خبرها

  • دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها
  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند
  • کارت سوخت‌ ها شارژ شد
  • کارت سوخت‌ها شارژ شد؟
  • رتبه برتر خبرنگار ایمنا در جشنواره مطبوعاتی «قاصد آب»
  • خبرنگار مهر اصفهان رتبه برتر دومین جشنواره قاصد آب را کسب کرد
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • ضرورت مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف آب آشامیدنی