Web Analytics Made Easy - Statcounter

«واسیلی نبنزیا» روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع منع گسترش سلاح اتمی و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، مواضع دبیرکل سازمان ملل متحد درباره خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه را مورد تایید قرار داد و افزود: این اقدام آمریکا مغایر اهداف قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است و توانایی ایران را در اجرای این برنامه تضعیف می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بار دیگر تاکید می کنم برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت یک دستاورد تاریخی برای دیپلماسی و چندجانبه گرایی در جهان است. این توافق ثابت کرده که حتی بر مشکلات و بحران های شدید می توان با استفاده از روشهای سیاسی و اراده واقعی غلبه کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با یادآوری گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهدات برجام از سوی ایران، اضافه کرد: برجام به مهمترین ابزار برای تضمین رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای تبدیل شده و ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین نظارت و بازرسی بر آن وجود دارد.

**تحقق همه تعهدات تنها راه بقای برجام

نبنزیا تصریح کرد: در حال حاضر، تنها راه نگهداری این توافق، تحقق تعهدات همه دولت های عضو این برنامه است و باید یادآور شویم که دبیرکل سازمان ملل متحد هم شهادت داد ایران با وجود مشکلات قابل ملاحظه، به تمام تعهدات خود عمل کرده است.

وی خروج آمریکا از برجام را ناشی از سیاست داخلی این کشور دانست و یادآور شد: بارها در نشست های مختلف بین المللی تلاش های غیرمسئولانه برای تخریب این توافق را محکوم کردیم و امیدوار بودیم که مسایل امنیت و ثبات جهان از سوی برخی دولت ها صرف سیاست داخلی آنها نشود اما متاسفانه این درخواست ما نادیده گرفته شد و ظرفیت منحصر به فرد برجام به خطر افتاد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: خروج یکجانبه از برجام و تضعیف این توافق که برای ثبات و امنیت منطقه ای اساسی است، تلاشی است که آمریکا می خواهد همه چیز را از یک فرد بیمار به افراد سالم سرایت دهد.

نبنزیا خاطرنشان کرد: آنها نه تنها قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که خودشان هم در تصویب آن سهیم بودند را رعایت نمی کنند بلکه برای کشورهایی که بخواهند این تصمیم شورا را اجرا کنند، مجازات در نظر می گیرند.

**نقطه بازگشت ناپذیر

وی با اشاره به «دوگانگی های متعدد در میان مقامات آمریکایی» افزود: از یک سو می گویند نمی خواهند در ایران تغییر رژیم انجام دهند و از سوی دیگر با تحریم های شدید و وارد کردن ضربات سخت، تهدید می کنند. از یک طرف می گویند خواستار مذاکره هستند و از سوی دیگر نیروهای نظامی خود را به منطقه گسیل می سازند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: چنین علایمی که حتی یک رمزنگار با تجربه نیز نمی تواند رمزگشایی کند، تنها می تواند وضعیت را به نقطه بازگشت ناپذیر برساند.

نبنیزیا بار دیگر تنها راه حفظ برجام را عمل به تعهدات همه طرف ها دانست و گفت: ضروری است که ملاحظات ترس و خودخواهی را کنار بگذاریم و اجرای سازوکار ویژه مالی را در اولویت قرار دهیم. ما نباید اجازه دهیم فشار سیاسی، استبداد اقتصادی و نیروی نظامی تنها راه حل های مسائل بین المللی قلمداد شوند.

وی از همه طرف های برجام خواست اقدامات علمی و نه شعاری در حفظ برجام انجام دهند تا ایران دلیلی برای انجام تعهدات خود داشته باشد، این خواسته مشروع تهران است.

**انتقاد از گزارش دبیرکل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با انتقاد از بخشی از گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره منشا برخی تسلیحات مورد استفاده در یمن، گفت: اینکه منشا این تسلیحات کجا بوده و از چه زمانی به یمن منتقل شده است، در ماموریت دبیرخانه سازمان ملل متحد نیست.

نبنزیا افزود: این مساله در گزارش های دبیرخانه به طور مداوم تکرار می شود و در نهایت هم نتیجه می گیرد که نمی توانیم مشخص کنیم که منشا این تسلیحات کجا است و از چه تاریخی ارسال شده است. اگر استدلال لازم برای نقض ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ را ندارید، پس چرا آن را در گزارش های خود تکرار می کنید؟

وی تنش در منطقه خلیج فارس را عامل ناامنی و تهدیدی برای صلح دانست و خاطرنشان کرد: شواهد ارائه شده درباره نفتکش ها نشان نمی دهد که ایران مرتکب آن شده است. تلاش برای ایجاد ارتباط بین ایران و القاعده و همچنین انفجار نفتکش ها که ایران کمتر از هرکسی دیگر از آن منتفع می شد، بیشتر شبه مارس ۲۰۰۳ است.

نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد توضیح داد: شبیه آن زمانی است که برای راه اندازی جنگ و حمله به عراق استدلال می کردند و همه ما به خوبی پیامدهای آن را می بینیم.

**بازگشت به قطعنامه ۵۹۸

نبنزیا با تاکید بر اینکه صداقت تنها جایگزین اقدامات تحریک آمیز در منطقه است، خواستار بهره گیری از ظرفیت قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ایجاد صلح و امنیت منطقه شد.

وی با اعلام آمادگی روسیه برای تماس با متحدان و شرکای منطقه ای خود به منظور ایجاد بستری برای گفت وگو خاطرنشان کرد: معماری نهایی منطقه باید با مشارکت همه کشورهای منطقه باشد. همچنین ما از تلاش های دبیرکل برای تماس با همه سطوح به منظور کاهش تنش در منطقه استقبال می کنیم.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد بار دیگر بر اجرای بی قید و شرط برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کرد و خواستار خودداری از اظهارات تحریک آمیز و اقداماتی که بر امنیت و ثبات منطقه اثر منفی دارند، شد.

نبنزیا اظهار کرد: ما همچنان به دنبال گفت و گو با هدف یافتن مصالحه و تعادل منافع هستیم؛ این تنها راه است. فقط یک تلاش جمعی هماهنگ می تواند تحولات امروز را کنترل کند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۵۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند

به گزارش همشهری آنلاین، در پشت فراخوان‌ها برای خویشتن‌داری که توسط اکثر پایتخت‌ها به‌صورت هماهنگ انجام می‌شود، دیپلماسی روسیه و چین قاطعانه طرف ایران را در بحران بین این کشور و اسرائیل گرفته‌اند. نه مسکو و نه پکن حمله هوایی گسترده توسط تهران در شب شنبه ۱۳ آوریل را محکوم نکردند.

به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور خارجه چین یادآور شد که چین حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را به‌شدت محکوم و قاطعانه با آن مخالفت می‌کند.

از سوی دیگر، پکن به بیانیه ایران مبنی بر اینکه اقدام انجام شده محدود بوده و اقدامی دفاعی از خود بوده توجه می‌کند. ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه طی تماسی با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، به تمایل ایران برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش اشاره کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز قبل به پاسخ مشروع ایران اشاره کرده بود و بر «دورویی» غرب در این مورد تأکید کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به سیمونا گالپرین، سفیر اسرائیل در مسکو گفت: «سیمونا، به من یادآوری کن که اسرائیل حملات کی‌یف به خاک روسیه را محکوم کرد».

حملات ایران حتی با نوعی سرخوشی در کانال‌های تبلیغاتی روسیه مورد استقبال قرار گرفت که ابتدا «پیروزی» تهران و «هراس» اسرائیل را پیش از اتخاذ لفاظی «حملات محدود» توصیف کردند. شبکه NTV روز دوشنبه گفت: «ایران به مرکز ثقل جهان اسلام تبدیل شده است».

بااین‌حال، نه مسکو و نه پکن هیچ علاقه‌ای به درگیری کنترل نشده ندارند.

کد خبر 845245 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و چین ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • نماینده روسیه از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کرد
  • نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است
  • استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • روسیه: استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • خط و نشان یک نماینده برای اردن: با اسرائیل همراهی کردید، حتماً پشیمان خواهید شد /اسرائیل با دُم شیر بازی نکند
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت به رای گذاشته می‌شود
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
  • امیرعبداللهیان : به دلیل ناکارآمدی شورای امنیت ، تنها گزینه‌ای که باقی ماند دفاع مشروع از خود بود
  • در سایه ناکارآمدی شورای امنیت گزینه‌ای جز تنبیه رژیم صهیونیستی باقی نمانده بود