Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-16@20:30:42 GMT

بزرگ‌ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران +تصاویر

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۶۰۰۹

به گزارش ایلنا،‌ در شرق استان ایلام و غرب کوهپایه کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس، شهر تاریخی 1400 ساله‌ای قرار دارد که این شهر تاریخی به نام‌های دره شهر یا سمیره نیز معروف است اما در حقیقت اسم این شهر ماداکتو می باشد، ماداکتو به سرزمین مادها یا جایی که مادها سکونت می کنند، اطلاق می شود.

اولین شهر عیلامی ها که به‌صورت جدیدتر، ایلام خوانده می‌شود، دره شهر بوده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عیلام نام یک تمدن در منطقه‌‌ی بزرگی در جنوب غربی فلات ایران است که در پایان هزاره سوم قبل از میلاد وجود داشته است و دره شهر پایتخت عیلامیان بوده‌ است. عیلامیان که در دوره باستان حاکمان کوه‌های لرستان بودند؛‌ دره رودخانه و راه بزرگ ارتباطی منطقه و مرز شمالی را تصرف و بناهای مستحکمی در آن بنا نهادند که ماداکتو پایتخت دوم آنان از آن جمله است. این منطقه پس از حمله آشور رو به ویرانی رفت و در زمان هخامنشیان از دوران اوج و رونق آن کاسته و دیگر اهمیت گذاشته را دارا نبود.

این شهر باستانی مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار دارد و با نام‌های متعددی چون ماداکتو، مهرجان‌کده و مهرگان‌کده شناخته می‌شود. از ویرانه‌هایی که از این شهر باقی مانده می‌توان آثار شهرسازی که در زمان ساسانیان رایج بوده را به راحتی مشاهد نمود.

برخی روایات وجود دارد که این شهر در هنگام آبادانی 5000 خانه داشته که خانه اربابی، اماکن حاشیه سیل‌بند و مسکن‌های حاشیه‌نشین شهر در مکان‌های کاوش شده در این محوطه تاریخی قرار دارند. این شهر باستانی همچنین دارای برج‌های نگهبانی، سیستم آبکشی، خیابان و دفع فاضلاب بوده است. گچبری‌های منحصر به فردی نیز به‌ دست آمده است که در نوع خود بی‌نظیر هستند. در اکتشافات باستان شناسی این منطقه، سکه‌هایی نیز یافت شده است که آن‌ها را متعلق به خسرو سوم و جانشینان او می‌دانند.

منبع: لست سکند

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران پایتخت تمدن سیل استان ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای بازیگر: ما حمله نکردیم، ما رژیم صهیونیستی را تنبیه کردیم

فرهاد قائمیان، بازیگر سینما و تلویزیون در برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق درباره واکنش هنرمندان به عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: وظیفه همه ماست که به عنوان یک ایرانی در قبال تهاجم بی‌رحمانه اسرائیل بایستیم. با تدبیر و درّایت حضرت آقا، به احترام ملت ایران و برای تنبیه رژیم صهیونیستی پریشب اتفاق تاریخی را در دنیا رقم زدیم، که این اتفاق مایه سربلندی است. ما همیشه سعی کردیم با درایت و خویشتن‌داری در برابر مسائل بین‌المللی و تعرض‌ها بایستیم.

قائمیان با بیان اینکه کنسولگری ما در سوریه مورد تهاجم رژیم صهیونیستی کودک‌کش قرار گرفت، گفت: به قولِ حضرت آقا، وظیفه ما تنبیه رژیم صهیونیستی بود. ما یک عملیات بزرگ نظامی را در تاریخ دنیا رقم زدیم. همه باید بدانند ما حمله نکردیم. ما رژیم صهیونیستی را تنبیه کردیم.

این بازیگر سینما به نقش قانون اساسی برای دفاع از سرزمین در برابر دشمنان اشاره کرد و افزود: قانون اساسی ما اشاره می‌کند در برابر حمله بیگانگان باید بایستیم. ما با درایت مقاومت کردیم. ما اقتدارمان را مثل همیشه به همگان ثابت کردیم و الان به عنوان یک کشوری که مستقل است، ایستادیم. دنیا برای این عملیات بزرگ در شوک بزرگ است. من به این تنبیه افتخار می‌کنم و امیدوارم این تنبیه درس بزرگی برای کشور‌هایی باشد که علیه ایران فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • واکنش جالب فرهاد قائمیان به عملیات نظامی ایران در خاک اسرائیل
  • آقای بازیگر: ما حمله نکردیم، ما رژیم صهیونیستی را تنبیه کردیم
  • واکنش جالب بازیگر سرشناس به عملیات نظامی ایران در خاک اسرائیل
  • ما حمله نکردیم، ما رژیم صهیونیستی را تنبیه کردیم
  • پاسخ سپاه به اسراییل جریان بزرگ تمدنی را قوت بخشید
  • پاسخ سپاه به اسرائیل جریان بزرگ تمدنی را قوت بخشید
  • عمویی نماینده مجلس: توان ایران برای انجام عملیات بزرگ تر و پیچیده تر همچنان باقی و آماده است/ هدف ایران جنگ گسترده نیست
  • حمله ایران به مواضع اسرائیل بزرگ ترین حمله موشکی و پهپادی در دنیا بود
  • بازدید ۱۴۰۰ گردشگر خارجی از دره ستارگان قشم
  • ایران با بزرگ‌ترین حمله پهپادی دنیا به اسرائیل، اولین شب آرام را برای مردم غزه رقم زد