Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@07:11:14 GMT

شایعه‌پراکنی؛ حق‌الناسی به بزرگی یک جامعه

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۶۱۴۰

شایعه‌پراکنی؛ حق‌الناسی به بزرگی یک جامعه

به گزارش ایکنا از لرستان، در زمان جنگ با هر بمب و یا موشکی که توسط عراق در لرستان فرود می‌آمد شایعه می‎‏شد که این تقصیر فلان خلبان است که اوایل جنگ پناهنده رژیم بعث عراق شده و مکان‌هایی که مورد اصابت موشک و بمب قرار می‎گیرد را آن خلبان لرستانی به صدام و خلبانان عراقی می‎دهد.

این شایعه به‌حدی قوت گرفته بود که حتی مردم مزاحمت‌هایی را برای خانواده آن خلبان مفقودالاثر ایجاد می‎کردند و تا حدود زیادی همه به خانواده آن خلبان به چشم خائن و منافق نگاه می‎کردند نه شهید؛ اما بعدها مشخص شد آن خلبان لرستانی در لحظه‌ اول اسارت وقتی عراقی‎ها از او خواسته بودند به امام و ایران توهین کند از پذیرفتن این‌کار سر باز می‌زند، لذا سر از تنش جدا کرده و او را در حالی به شهادت می‎رسانند که تنها 28 سال سن داشت و سه ماه از عروسی‌اش می‌گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آری موضوع این گزارش، شایعه است، شایعه‌ای که از شهید، خائن می‌سازد و از خائن، شهید. شایعه و شایعه‌پراکنی از رذایل اخلاقی و از مفاهیمی است که در گذر زمان مورد استفاده قرار گرفته و ابزاری برای ایجاد جنگ و نفاق به‌شمار رفته است.

شایعه علاوه‌بر تبعات شخصی، تبعات اجتماعی فراوانی را به‌دنبال دارد و می‌تواند از عوامل اصلی نفاق جوامع باشد. در آیات و روایات دینی ما نسبت به پرهیز از شایعه‌پراکنی تأکید شده و شایعه‌پراکنان مورد مذمت قرار گرفته‌اند.

شایعه، شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی همواره در طول تاریخ بشر به‌عنوان یکی‌از معضلات و پدیده‌های اجتماعی مطرح بوده و یکی‎از رایج‌ترین شیوه‌های کنش متقابل به‌شمار می‎رود. شایعه‌پراکنی در جوامعی که بر آداب و رسوم قومیتی، قبیله‌ای و عشیره‌ای استوار هستند تهدیدی بزرگ‌تر است؛ چراکه بروز مشکلات عدیده در جامعه و عامل ایجاد جنگ روانی در جامعه است.

شایعه‌پراکنی؛ حق‌الناسی به بزرگی یک جامعه
مضاف بر بررسی ابعاد اجتماعی شایعه، بُعد فردی آن نیز قابل بررسی است؛ چراکه افرادی‌که به شایعه‌پراکنی درخصوص خواهر و برادر مؤمن می‌پردازند و اتهامی ناروا و اثبات نشده را در جامعه منتشر و باز نشر می‌کنند علاوه‌بر این‌که مستوجب عقوبت الهی خواهند شد و حق‌الناس را بر گردن خود می‌آورند.
با بررسی آیات و روایات مکتب مترقی اسلام به وضوح می‌توان فهمید که حق‌الناس تنها در بحث اموال نیست بلکه بازی کردن با آبرو و حیثیت مردم خود حق‌الناس آبرویی است و شایعه‌پراکنی حق‌الناس آبرویی است‌.
شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی در شرایط بحرانی به‌ویژه زمان جنگ حادتر می‎شود و گاهی شاهد هستیم با انتشار یک شایعه که دهان به دهان بین مردم می‎چرخد موجبات یأس و ناامیدی، اضطراب و استرس را بین مردم فراهم می‎آورد.
باید توجه داشت که شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی از نظر هر دین و آیینی مورد نکوهش قرار گرفته و در آیات و احادیث فراوانی به مردم در رابطه‌‌با از پرداختن به این عمل سفارش شده است.
معنای لغوی شایعه
شایعه پیامی است که به‌طرز غیر رسمی (معمولاً دهان به دهان) یا به‌اصطلاح یک کلاغ، چهل کلاغ منتقل می‌شود و به موضوعی مربوط می‌شود که تحقیق در صحت و سقم آن مشکل است. در دوران گذشته که وسایل ارتباط جمعی چندانی در دسترس نبود انتشار شایعات زمان‌بر بود ولی امروزه که فضاهای مجازی در حال گسترش هستند شایعه‌پراکنی تا حدود زیادی گسترش پیدا کرده که می‎طلبد در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسبی در بین مردم انجام گیرد تا زیاد به شایعات دامن نزنند.
پس شایعه پیامی است که بین افراد جامعه معمولاً به‌صورت شفاهی و دهان به دهان می‌گردد و واقعیت آن تأیید نشده و شواهد و مستندات کافی برای تایید واقعیت شایعه وجود ندارد.
آیات قرآن درباره شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی
خدای متعال در آیاتی از قرآن‌ کریم راهکارهایی برای مبارزه و مقابله با شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی از جمله تهدید، لعن، خشم و بغض، تبعید، عذاب اخروی، ارجاع به رهبری و ... ارائه داده است به‌عنوان نمونه در آیه 83 سوره نساء با این مضمون «وَإِذَا جَاءهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُوْلِي الأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلاَّ قَلِيلًا» فرموده است: «و چون خبرى حاكى از ايمنى يا وحشت به آنان برسد انتشارش دهند و اگر آن‌را به پيامبر و اولياى امر خود ارجاع كنند قطعاً از ميان آنان كسانی‌‏اند كه می‎‏توانند درست و نادرست آن‌را دريابند و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود مسلماً جز اندكى از شيطان پيروى می‎‏كرديد».
همچنین خدای متعال در آیات 60 و 61 سوره احزاب با این مضمون «لَئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا﴿60﴾ مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا» فرموده است: «اگر منافقان و كسانى‌كه در دل‌هايشان مرضى هست و شايعه‏افكنان در مدينه از كارشان باز نايستند تو را سخت بر آنان مسلط می‎‏كنيم تا جز مدتى اندک در همسايگى تو نپايند، از رحمت‏خدا دور گرديده و هر كجا يافته شوند گرفته و سخت كشته خواهند شد».
ارجاع اخبار مشکوک و شایعات به رهبران جامعه
همچنین در آیات 11 تا 19 سوره نور نیز به این موضوع اشاره شده و آمده است: «در حقيقت كسانى‌كه آن بهتان [داستان افک] را در ميان آوردند دسته‌‏اى از شما بودند آن تهمت را شرى براى خود تصور مكنيد بلكه براى شما در آن مصلحتى بوده است براى هر مردى از آنان كه در اين‌كار دست داشته همان گناهى است كه مرتكب شده است و آن كس از ايشان كه قسمت عمده آن‌را به گردن گرفته است عذابى سخت‏ خواهد داشت ... آن‌گاه كه آن بهتان را از زبان يكديگر می‎‏گرفتيد و با زبان‌هاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد می‎‏گفتيد و می‎‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است با اين‌كه آن نزد خدا بس بزرگ بود».
همچنین در آیه ششم سوره حجرات با این مضمون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ» آمده است: «اى كسانى‌كه ايمان آورده‌‏ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيک وارسى كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و بعد از آن‌چه كرده‌‏ايد پشيمان شويد» کمااینکه یکی ‎از راهکارهای قرآنی برای مقابله و مبارزه با شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی ارجاع اخبار مشکوک و شایعات به رهبران جامعه است تا آنان با اتخاذ مواضع و تصمیم‌های درست جلوی شایعه و انتشار آن‌را بگیرند و حقایق را برای مردم روشن سازند لذا در آیه 59 سوره نساء در این رابطه آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ اى كسانى‌كه ايمان آورده‌‏ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را اطاعت كنيد پس هرگاه در امرى اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن‌را به كتاب خدا و سنت پيامبر عرضه بداريد اين بهتر و نيک‏فرجام‌تر است».
از نظر قرآن‌کریم عوامل روان‌شناختی نیز در انتشار شایعه نقش اساسی دارد؛ زیرا بسیاری از کسانی‌که به شایعه دامن می‌زنند، کسانی هستند که ساده‌لوح و زودباور هستند و به‌جای تحقیق و تفحص هر چیزی را به سرعت باور کرده و براساس آن رفتار و عمل می‌کنند چنان‌که در آیات 11 تا 19 سوره نور نیز به این موضوع اشاره شده است.
الهام یک شهروند خرم‌آبادی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به نقش منفی شایعه‌پراکنی در برهم زدن آرامش و امنیت جامعه و مردم، گفت: متاسفانه نه‌تنها شهر بلکه استان و کشور ما در برخورد با شایعه‌، شایعه‌سازان و شایعه‌پراکنی عاقلانه عمل نمی‎کنند و بارها شاهدیم یک شایعه و سخن کذب و بی‎پایه و اساس به سرعت برق بین مردم دهن به دهن می‎چرخد و این مسئله باعث ایجاد استرس و فشار روحی برای برخی افراد می‎‏شود.
وی افزود: دوران کودکی من هم‌زمان بود با ایام موشک‌باران و بمباران شهرها و در آن زمان بارها شایعه می‎کردند مثلاً فلان شب قرار است موشک‌باران شود و ما مجبور بودیم شب‎ها را در بیرون از خانه و یا منازل اقوام بگذرانیم این در حالی‌بود که در بیشتر مواقع این خبرها شایعه‌ای بیش نبود اما همین شایعه‌ها باعث می‎شد بسیاری از ما کودکان آن روز و دوران دچار استرس و فشار روحی و عصبی شویم که حتی با گذشت سال‌ها نیز آن فشارها و استرس‌ها قابل جبران نبود.
مهتاب یک شهروند دیگر خرم‎آبادی به داستان خلبان شهیدی که در ابتدای گزارش ذکر شد اشاره کرد و گفت: یکی‎از بدترین شایعاتی که در دوران کودکی‎ام از مردم کوچه و خیابان می‎شنیدم همان داستان خیانت خلبان شهید بود، آن روزها کم‌کم این شایعه به دست فراموشی سپرده شد اما بعدها برای همه مشخص شد که این خلبان شهید برای دفاع از اسلام و انقلاب جان خود را فدا کرد تا کشور به دست نااهلان نیفتد.
وی افزود: من نمی‎دانم وقتی شایعه‌سازان و افرادی‌که به شایعه ساختگی درباره این خلبان شهید مظلوم دامن ‎زدند از اصل موضوع و نحوه شهادت این خلبان باخبر شدند، چقدر از کرده خود پشیمان شدند اما این قضیه به ما می‎فهماند که نباید بی‎جهت در راستای انتشار شایعات و اخبار کذب اقدام کنیم؛ چراکه واقعاً در بسیاری از موارد جبران کردن خسارات ناشی‎از شایعات بسیار سخت و ناممکن است.
این شهروند لرستانی گفت: متاسفانه امروزه هم شاهد هستیم شایعات فراوانی در جامعه ما شیوع پیدا می‎کند و توسط مردم دهن به دهن می‎چرخد که ضرورت دارد از طریق رسانه ملی فرهنگ‌سازی لازم در این رابطه انجام بگیرد.
شایعه باعث تخریب روحیه افراد و جامعه می‎شود
حجت‌الاسلام علی‌رضا بیرانوند، امام جمعه بیرانشهر، در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه‌با شایعه و شایعه‌پراکنی، گفت: یکی‌از رایج‌ترین شیوه‌های دشمن در جنگ روانی تولید شایعه است، این روش که به‌عنوان یکی‌از قدیمی‌ترین تاکتیک‌ها در این مُدل از جنگ شناخته می‌شود؛ از دیرباز مورد استفاده بوده است.
وی با اشاره به این‌که در قرآن‌کریم از شایعه باعنوان «ارجاف» یاد شده و شایعه‌پراکنان را «مرجفون» می‌نامد، اظهارکرد: خداوند متعال در این رابطه در آیه 60 سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدينَةِ لَنُغْرِيَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لا يُجاوِرُونَکَ فيها إِلاَّ قَليلاً؛ اگر منافقان و کسانى‌که در دل‌هایشان بیمارى است و شایعه‌افکنانِ در مدینه، از کارهایشان باز نایستند، قطعاً تو را بر ضد آنان مى‌شورانیم تا از مدینه بیرون‌شان کنى، آن‌گاه جز زمانى کوتاه در مجاورت تو در این شهر نخواهند زیست».
بیرانوند ادامه داد: براین اساس شایعه زمانی پخش می‌گردد که مردم خواهان اطلاعات بیشتری در مورد موضوعی خاص باشند، اطلاعاتی‌که بتواند حس کنجکاوی یا نگرانی آن‌ها را پاسخ دهد.
امام جمعه بیرانشهر با اشاره به این‌که شایعه باعث تخریب روحیه افراد و جامعه و بی‌اعتمادی در افراد به دستگاه‌ها و تخریب منابع خبری می‌گردد، عنوان کرد: در زمان قیام امام حسین(ع) زمانی‌که مسلم بن عقیل در کوفه حضور داشت، خبر و شایعه حرکت سپاه شام به سمت کوفه باعث به وجود آمدن جو ترس و وحشت در میان مردم شد و ثمره این شایعه قطع ارتباط بین مسلم و دیگر بزرگان با مردم بود، در چنین شرایطی تاکتیک شایعه کارساز افتاد و موجب شد مسلم که قبل‌از آن چند ده هزار بیعت برای امام حسین(ع) گرفته بود، در کوچه‌های کوفه تنها بماند و در نهایت او را به شهادت برسانند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در رابطه‌با شایعه پراکنی دشمنان می‌فرمایند: دشمنان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هرجا توانستند شایعه پراکنی کردند تا دل مردم را بلرزانند و امید آن‌ها را از بین ببرند.
بیرانوند با اشاره اهداف شایعه‌پراکنان، عنوان کرد: از اهداف این افراد می‌توان به ایجاد رعب و وحشت در جامعه و از بین بردن امید اشاره کرد.
امام جمعه بیرانشهر ادامه داد: امروزه با گسترش فضای مجازی وقوع شایعه به‌شدت سرعت گرفته و ما نیز در کنار بهره‌گیری از این فضا باید از فضاها و تجمعات مردمی مانند مساجد، هیئت‌ها، جلسات خانگی، پایگاه‌های بسیج و نمازجمعه و همچنین گروه‌های مجازی بهره‌برداری مناسب داشته باشیم، چراکه امروز بسیاری از مردم در فضای مجازی زندگی می‌کنند و با تبلیغات صحیح در این فضا می‌توان به مقابله با شایعه رفت.
وی با اشاره به این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران با شرایط کنونی با جنگ روانی و تبلیغات کم سابقه‌ای از سوی دشمنان بیرونی و داخلی روبروست، اظهارکرد: تبلیغات، شایعه و تحریف یکی‌از ابعاد جنگ روانی است که روشنگری پیروان راستین خط امام(ره) را می‌طلبد.
بیرانوند ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری امروز همه افراد چه کسانی‌که بیانات آن‌ها در حوزه وسیع کاربرد دارد و چه کسانی‌که در حوزه‌های کوچک‌تر واضع می‌شوند، مسئول هستند که اگر دیدند حقایق و محکمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار می‌گیرد، وظیفه دارند تسریح کنند که راز استحکام، ماندگاری و پایداری نظام در آن است.
امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که شایع پیامدهای ناگواری در جامعه اسلامی برجای می‌گذارد، اظهارکرد: در این زمینه بحث شایعات می‌شود شاه‌کلید آفات زبانی و به همان نسبت که برکات و آثار سازنده زبان زیاد است، آفات و گناهانی که به‌وسیله زبان انجام می‌شود نیز زیاد است که نشر شایعات بی‌اساس و اکاذیب هرچند به‌عنوان ذکر، از آفات زبان است.
وی با بیان این‌که از دیگر آفات شایعه‌پراکنی این است که عامل اصلی هتک آبروی مؤمن است، عنوان کرد: جزء بدیهیات است که شایعه‌پراکنی آبروی افراد را به خطر می‌اندازد، لذا می‌توان گفت منع شایعه‌پراکنی حفظ آبرو و حیثیت انسان‌ها و جلوگیری از مفاسد اخلاقی و رفتاری است.
حفظ آبروی دیگران بسیار مهم‌ است
بیرانوند با تاکید بر این‌که تأسف‌آور است که برخی از مردم یک چسب را حق‌الناس می‌دانند اما ریختن آبروی مؤمن را نه، ادامه داد: گاهی کشتن شخصیت یک انسان از کشتن جسم او سخت‌تر است، لذا حفظ آبروی دیگران بسیار مهم‌تر است.
وی با اشاره به این‌که ایجاد بدبینی در جامعه در سایه شایعه‌پراکنی است، تصریح کرد: همچنین از پیامدهای شایعه‌پراکنی تضعیف و تزلزل اعتماد عمومی است، مهم‌ترین پیامد شوم شایعات از میان بردن حُسن‌ظن است چراکه بدبین خواهند شد و اعتماد عمومی جامعه فنا می‌شود.
بیرانوند با اشاره به این‌که یکی‌از پیامدهای شایعه‌پراکنی ایجاد فاصله بین حق و باطل است، تأکید کرد: ما باید بدانیم که خدا همه جا حاضر و ناظر است و هرچه را می‌گوییم ضبط و ثبت می‌کند و ما باید بر مبنای آموزه‌های دینی که داریم به شایعات اعتنا نکنیم، چراکه نه هرچه انسان می‌بیند حق است و نه هرچه می‌شنود باطل است.
امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که یکی‌از راه‌کارهای مقابله با شایعات این است که از آن‌چه به آن آگاهی نداریم پیروی نکنیم و از سوی دیگر باید سطح روشنفکری خود و جامعه را بالا ببریم.
رواج شایعه‌پراکنی در فضای مجازی
بر اساس این گزارش زمانی که از عقاب و کیفر و تاثیرات شوم شایعه‌پراکنی در جامعه آگاه هستیم نباید هر حرفی را در جامعه به زبان آورده و در بین افراد منتشر کنیم و در صورت انجام شایعه‌پراکنی باید منتظر عواقب پیش‌روی آن نیز باشیم.
امروزه که جامعه بشری با فضایی موسوم به فضای مجازی مواجه است می‌توان گفت که نشر اکاذیب و شایعه‌پراکنی از جرائم مهم اینترنتی است و ما در سطح شبکه‌های اجتماعی به وفور می‌توانیم انواع و اقسام شایعه را مشاهده کنیم و می‌طلبد که پلیس فتا با در نظر گرفتن است مجازات برای متخلفینی که اقدام به نشر و بازنشر شایعه می‌کنند اهرمی بازدارنده برای جلوگیری از شایعه‌پراکنی در فضای مجازی باشد.
آن‌چه از دین برداشت می‌شود آن است که تا نرسیدن به حضور نتیجه و تا مشخص نشدن صحت یا سقم یک مطلب اقدام به گفتن، نشر و درج آن نکنیم چراکه در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که اگر فردی در خصوص افراد مؤمن شایعه‌پراکنی کند و آن‌را به صحت نرساند و اقدام به نشر کند آن فرد به عذاب عظیم و سختی در این دنیا و آخرت خواهد شد بدین معنا که کیفر شایعه‌پراکنی هم دنیوی و هم اخروی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی شایعه پراکنی شایعه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام شایعات تکذیب شد؛ ماشاریپوف به تمرین استقلال برگشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ جلال الدین ماشاریپوف، هافبک ازبکستانی استقلال، که پس از بازی با شمس آذر قزوین به امارات سفر کرده بود، به تمرینات این تیم بازگشت. غیبت ماشاریپوف در تمرین روز گذشته شایعاتی را در مورد نارضایتی او از کادر فنی و احتمال جدایی‌اش از استقلال به وجود آورده بود.

اما این هافبک محبوب با حضور در تمرین امروز آبی‌پوشان، به این شایعات پایان داد. ماشاریپوف با انگیزه و آماده نشان داد که آماده درخشش در ادامه فصل و کمک به استقلال برای کسب عنوان قهرمانی است.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898649

دیگر خبرها

  • اولین واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات (عکس)
  • (عکس) اولین واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات
  • واکنش عجیب و رازآلود همسر مهدی قایدی به شایعات اخیر؛ مخاطب ستاره معصومی کیست؟
  • بیانیه پرسپولیس علیه شایعات نقل و انتقالاتی
  • علی خطیر: روز بزرگی بود و نمی‌دانید چقدر خوشحال هستم / فیلم
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • تمام شایعات تکذیب شد؛ ماشاریپوف به تمرین استقلال برگشت
  • هر قدمی برای کار و اشتغال برداشته شود برای عظمت و بزرگی ایران است
  • ابعاد معنوی شخصیت شهید قرنی باید برای مردم تبیین شود