Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@17:56:23 GMT

شکار قانونمند شود/هوبره؛ بیشترین تخلفات شکار

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۶۴۲۰

شکار قانونمند شود/هوبره؛ بیشترین تخلفات شکار

به گزارش ایکنا از یزد، نیره پورملائی، مدیرکل محیط زیست استان یزد 5 تیرماه در نشست هم‌اندیشی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان یزد در مورد وضعیت معادن استان اظهار کرد: یزد دومین استان معدنی کشور است بنابراین ممکن است واگذاری‌ها بیش از توان اکولوژیک منطقه باشد.

پورملائی یادآور شد: بر اساس قانون، معادنی که در حوزه مناطق چهارگانه محیط زیست قرار دارند، هرگونه مجوز بهره‌برداری باید با نظر و استعلام از سازمان محیط زیست باشد اما صدور مجوز در سایر عرصه‌ها بر عهده منابع طبیعی است و بهره‌برداری بدون هیچ‌گونه استعلامی از محیط زیست انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد D۱۹ بیان کرد: این معدن یک معدن استراتژیک در پناهگاه حیات وحش دره‌انجیر و در حوزه مناطق چهارگانه محیط زیست است بنابراین طرح ارزیابی محیط زیستی مشمول آن می‌شود.

پورملائی با اشاره به تعاملی که بین محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد وجود دارد افزود: با توجه به حساسیت زیستگاهی این معدن، کارگروهی تشکیل و توافقاتی مطرح شد که در صورت پذیرش آن، باید بعد از مرحله اکتشاف مطالعات آن انجام شود.

وی در مورد معدن دره زرشک نیز عنوان کرد: از آنجا که این معدن در بالادست منابع ذخیره آب وجود دارد و امکان خطا در زمینه منابع آبی را نداریم، وزارت نیرو در این زمینه ورود کرده و مطالعات باید بر اساس موارد مدنظر وزارت نیرو انجام شود.

پورملائی با اشاره به اینکه یوز آسیایی یکی از گونه‌های حساس و در معرض انقراض است گفت: در حال حاضر در کل استان تنها دو یوز وجود دارد که هر دوی آنها نر و دارای سن بالا هستند.

وی با بیان اینکه یوز ماده برای زادآوری در منطقه وجود ندارد افزود: از کارشناسان خارجی برای چاره‌اندیشی در این زمینه بهره گرفتیم و در نهایت قرار شد طرح تکثیر نیمه طبیعی را به مرحله اجرا درآوریم.

پورملائی با بیان اینکه این طرح اکنون در مرحله مطالعات است عنوان کرد: کوه دره‌انجیر بهترین و مناسب‌ترین زیستگاه برای یوز است اما ممکن است طرح مطالعاتی به این نتیجه برسد که این یوزها را برای تکثیر به منطقه دیگری منتقل کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان یزد در مورد گونه در معرض خطر انقراض هوبره نیز بیان کرد: هوبره اکنون نسبت به قبل شرایط بهتری پیدا کرده و با توجه به اینکه امسال شاهد ترسالی بودیم، میزان تخمگذاری هوبره‌ها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در زمینه این پرنده و شکار آن تخلفات بسیاری گزارش شده و منطقه قره تپه خاتم از مهمترین زیستگاه‌هایی است که در معرض آسیب شکارچیان قرار دارد که با مراقبت‌های بیشتر در صدد ساماندهی این موضوع هستیم.

پورملائی افزود: در همه کشورها این موضوع مطرح است و شکار قانونمند هم موجب هدایت شکارچیان و هم موجب درآمدزایی می‌شود و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با سرشماری پاییزه و زمستانه طی یک دوره چند ساله، اگر گونه‌ای افزایش جمعیت داشته باشد برای درصد کمی از آن مجوز شکار صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز در اکثر مناطق افزایش جمعیت گونه‌ها را داشتیم به غیر از دو منطقه که به دلیل شیوع بیماری شاهد کاهش جمعیت گونه‌ها بوده‌ایم و البته این موضوع طبیعی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به اینکه در هشت شهرستان استان اداره محیط زیست داریم گفت: در مجموع 57 محیط بان در استان مشغول فعالیت هستند و به احتساب محیط بانان استان، دارای 110 پرسنل است و 7 منطقه تحت مدیریت با وسعت 800 هزا هکتار و 8 منطقه شکار ممنوع داریم و در واقع 8.7 درصد از مساحت استان تحت مدیریت محیط زیست قرار دارند.

وی با اشاره به وضعیت آلایندگی‌ها نیز بیان کرد: هم اکنون پنج تابلو نمایشگر سنجش آلایندگی و ذرات معلق در هوا در اردکان، میبد و میدان‌های صنعت، نماز و ابوذر شهر یزد وجود دارد و متوسط وضعیت هوا به صورت یک ساعته روی این تابلوها به نمایش در می‌آید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در سه ماهه سال گذشته تعداد روزهای آلوده که میزان گرد و غبار بالای حد استاندارد بود 20 روز بود که این میزان در مدت مشابه امسال به هشت روز رسید که این موضوع نتیجه شرایط طبیعی محیط و همچنین اقدامات خوب در شهرک صنعتی یزد و فیلترگذاری صنایع آلاینده است.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا یزد محیط زیست یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید

به گزارش همشهری آنلاین، محمود رمضان‌نژاد در اینباره در ادامه گفت: با توجه به اینکه حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ با تهیه فیلمی از این گونه ارزشمند برای نخستین بار مستندسازی شده است، گشت‌های محیط‌بانان در حمایت از این گونه نادر افزایش بیشتری یافته است.

وی تصریح کرد: اگرچه در گذشته گزارش‌هایی از حضور پلنگ توسط افراد محلی در منطقه گزارش شده بود اما این برای اولین بار است که حضور این گونه ارزشمند چتر با تهیه فیلمی ثبت و مستندسازی می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهسرخ در خصوص وضعیت منطقه گفت: نمایندگی کوهسرخ در سال ۱۴۰۱ استقلال یافته و از شهرستان کاشمر جدا شده است.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از مساحت ۴۷ هزار هکتاری منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته و مشترک است، افزود: کوهسرخ دارای گونه‌های شاخص پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش است.

رمضان‌نژاد با اشاره به اینکه کوهسرخ برای این نوع گونه‌ها بسیار مناسب است، تصریح کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط‌بانان و فعالان محیط‌زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی عنوان کرد: طی روزهای اخیر حضور پلنگ به عنوان گونه شاخص گربه‌سانان برای اولین بار در شهرستان کوهسرخ ثبت و ضبط شده است، با توجه به وسعت منطقه محیط‌بانان در حمایت از گونه‌های مختلف گشت‌ها و پایش‌های مستمر و شبانه‌روزی دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهسرخ با بیان اینکه با توجه به سرشماری‌های صورت گرفته در سال گذشته جمعیت وحوش شهرستان کوهسرخ قابل توجه است، اذعان کرد: حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قرار دارد.

وی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد و افزود: چون پلنگ یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن اینکه گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

رمضان‌نژاد با اعلام اینکه با مشاهده پلنگ گشت‌های مستمر محیط‌بانان افزایش یافته است، گفت: به شکارچیان هشدار می‌دهیم در صورت مشاهده هرگونه اقدام به شکار و صید غیرمجاز به جد با آنها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی چند ماه اخیر با حضور مستمر یگان‌های حفاظت محیط‌زیست چندین شکارچی غیرمجاز که اقدام به شکار کرده بودند و حتی یکی از آنها از شکارچیان سابقه‌دار هم بوده شناسایی و دستگیر شده‌اند، بیان کرد: افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به شکار در مناطق حفاظت شده شهرستان می‌کنند، به طور قطع با پیگردهای قاطع قانونی و قضایی مواجه شده و هیچ گونه مماشاتی با این افراد متخلف نخواهیم داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهسرخ در ادامه مشارکت شهروندان را در حفاظت از عرصه‌های طبیعی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در راستای ارائه آموزش‌های مورد نیاز به دانش آموزان کلاس‌های یک ساعت با محیط‌بان در مدارس برگزار شده و از سویی مشارکت‌های مردمی هم بسیار خوب است.

وی در ادامه به تأثیر خشکسالی بر حیات وحش منطقه اشاره و عنوان کرد: با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر اقدام به ایجاد آبشخورهایی شده و آب و علوفه مورد نیاز وحوش تأمین می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهسرخ بیان کرد: در مناطقی که از چشمه‌های طبیعی برای تأمین آب با کمبود مواجهیم با تانکر آب‌رسانی می‌شود و تاکنون اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

کد خبر 845513 منبع: ایسنا برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم استان خراسان رضوی شکارچی

دیگر خبرها

  • دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • خسارت ۷۸ میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی
  • شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده راور دستگیر شدند