Web Analytics Made Easy - Statcounter

 رویداد۲۴ در حال حاضر به نظر می‌رسد که سیاست خاورمیانه‌ای شما به ویژه رویکردتان در قبال ایران آشفته و سردرگم است. قصد دارم در این نامه به شما کمک کنم که درک بهتری از بحران اخیر و چگونگی برطرف کردن آن پیدا کنید.

بین خودمان بماند آقای رئیس جمهور، اما تصمیم شما برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران اشتباه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
هنوز این موضوع برای من معما است که آیا شما آگاهی کافی از بند‌ها و محتوای برجام داشتید، زیرا در صحبت هایتان برداشت‌های نادرستی از این پیمان بین المللی ارائه کرده اید. البته شکی وجود ندارد که شما تصور می‌کردید بهترین تصمیم را برای کشورتان می‌گیرید و برجام را یک توافق افتضاح برای کشورتان توصیف کردید. اما من معتقدم که شما متاسفانه به افراد عاقل و صالحی گوش ندادید. شما به جای گوش دادن به شلدون ادلسون، محمد بن سلمان یا بنیامین نتانیاهو باید به نصیحت‌های جیمز متیس، اچ آر مک مستر، متحدان اروپایی یا حتی رفیقتان ولادمیر پوتین توجه می‌کردید. آن‌ها می‌دانستند که برجام توافق نسبتا خوبی بود و به هدف اصلی خود یعنی جلوگیری از دست یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کرده است. شما می‌توانستید دیگر نگرانی‌های خود در ارتباط با رفتار ایران را با همکاری جامعه بین اللی برطرف کنید.

اکنون ببینید که در چه جایگاه بدی قرار گرفته اید. آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و کشور‌های دیگر را تهدید کرد که در صورت پایبندی به برجام مورد مجازات قرار خواهند گرفت. هم زمان با افزایش تنش‌ها در منطقه، آمریکا هیچ متحدی در بین قدرت‌های بزرگ ندارد. سیاست شما همچنین باعث تضعیف جایگاه میانه رو‌هایی در ایران شده است. در عوض، شاهد قدرت گرفتن تندرو‌ها هستیم.

دوم، کارزار فشار حداکثری شما همان نتایجی را به همراه نداشته است که مشاورانتان وعده داده بودند. در حال حاضر هدف واقعی شما از دنبال کردن این سیاست مشخص نیست. آیا شما به دنبال دست یابی به یک توافق جدید، سرنگون کردن حکومت در تهران یا حتی کنترل کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هستید؟ به نظر نمی‌رسد که رویکرد شما آمریکا را به هیچ کدام از این اهداف نزدیک کرده باشد. گزارش اخیر مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک نشان می‌دهد که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران کاهش پیدا نکرده اند. علاوه بر این، تهران به تدریج در حال خروج از توافق هسته‌ای و نزدیک شدن به یک بمب اتمی است. با توجه به این موضوع که آمریکا اول از این پیمان خارج شد، هیچ کس نمی‌تواند تهران را سرزنش کند. ظاهرا رهبران ایران به دنبال اثبات کردن این موضوع هستند که تحت فشار‌های شما تسلیم نخواهند شد. وضعیت کنونی می‌تواند شما را درگیر جنگی کند که همیشه از آن هراس داشتید.

آقای رئیس جمهور، شما باید درک صحیحی از دلایل بحران کنونی پیدا کنید. شاید واکنش تهران برای شما گیج کننده به نظر برسد، زیرا آمریکا کشور بسیار قدرتمندتری است و تحریم‌های اقتصادی بدون شک زندگی روزمره را برای ایرانی‌ها دشوارتر کرده اند. بدون شک این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که چرا تهران با خواسته‌های شما، جان بولتون یا مایک پمپئو موافقت نمی‌کند؟ آیا تصور می‌کنید که آن‌ها افراد متعصب کله شقی هستند؟

نه، اجازه دهید برایتان شرح دهم. چنانچه یک کشور همچون ایران در مقابل شما تسلیم شود، شاید به این نتیجه برسید که می‌توانید با تهدید امتیازات بیشتری از آن‌ها بگیرید. به همین خاطر آن‌ها انگیزه‌ای برای تسلیم شدن در مقابل خواسته‌های شما ندارند. آن‌ها تلاش میکنند شما را وادار کنند که از برخی خواسته هایتان کوتاه بیایید. ایرانی‌ها اخیرا تاکید کرده اند که در صورت محترم شمرده شدن خواسته هایشان با شما مذاکره خواهند کرد. آن‌ها فقط به دنبال حفظ آبروی خود نیستند. آن‌ها به دنبال انتقال این پیام به شما هستند که در مقابل ابرقدرتی همچون آمریکا تسلیم نمی‌شوند و شما باید به طور منصفانه با آن‌ها مذاکره کنید. شاید اخیرا توجه کرده باشید که کره شمالی، مکزیک و برخی کشور‌های دیگر نیز از همین استراتژی پیروی می‌کنند.

به طور کلی، رویکرد شما در قبال خاورمیانه مبتنی بر این باور اشتباه است که حمایت بدون شرط از متحدان آمریکا همچون اسرائیل، عربستان، مصر و خصومت دائمی با رقبای دائمی همچون ایران می‌تواند به موفقیت منجر شود. اما مشاورانتان یک واقعیت مهم را از شما پنهان کرده اند. همان طور که شما همیشه منافع ملی آمریکا را مقدم می‌شمرید، متحدان منطقه‌ای آمریکا نیز به فکر اهداف خود هستند. به همین خاطر آن‌ها ترجیح می‌دهند که آمریکا را وارد درگیری دیگری با ایران کنند. این موضوع نباید برای شما غافل گیر کننده باشد.

ما کارشناسان سیاست خارجی این استراتژی را اصطلاحاً «احاله مسئولیت» می‌نامیم. رقبای ایران در منطقه از خطرات و هزینه‌های احتمالی جنگ با ایران آگاه هستند و دوست دارند که کشور‌های دیگر همچون آمریکا مسئولیت مقابله با تهران را تقبل کنند. البته آمریکا در طول برخی دوره‌ها از جمله جنگ سرد باید مسئولیت تامین صلح و امنیت در دنیا را بر عهده میگرفت. اما این موضوع در مورد خاورمیانه صادق نیست. آمریکا صرفا باید به دنبال ایجاد توازن قوا در خاورمیانه باشد تا اینکه هیچ کشوری بر کل منطقه سلطه پیدا نکند و اختلالی در تجارت نفت ایجاد نشود. خبر خوب این است که در حال حاضر هیچ کشوری در موقعیتی قرار ندارد که بر کشور‌های دیگر چیره شود. به همین خاطر دلیلی برای حضور آمریکا در خط مقدم وجود ندارد. آمریکا باید مسئولیت تامین ثبات در منطقه را به کشور‌های منطقه واگذار کند. برچسب ها: رویداد24 ، نامه اسفان والت ، ایران ، نتانیاهو ، پوتین سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ایران نتانیاهو پوتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ بار درخواست ملاقات از طرف ترامپ داشتم | از اسنپ‌بک استفاده می‌کرد کار خیلی سخت‌ می‌شد | دو شرط ترامپ برای بازگشت به برجام چه بود؟

رئیس دولت دوازدهم گفت:سال ۹۷ وقتی به نیویورک رفتم، چهار ماه از خروج آمریکا از برجام گذشته بود. ترامپ در روز اول حضور من در نیویورک ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات و مذاکره کنیم. من پیغام دادم شما صبح علیه ایران در مجمع عمومی سخنرانی کردید، از برجام خارج شدید، چرا باید شما را ببینم؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، روز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد به سؤالات آنان پاسخ داد که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد.

روحانی، در این دیدار که صاحب‌امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر، دبیران و خبرنگاران سیاسی و اقتصادی روزنامه اعتماد حضور داشتند، دکتر روحانی در پاسخ به سؤالات، برخی از مهم‌ترین خاطرات وقایع دولت تدبیر و امید را بیان کرد.

دکتر روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا خروج دونالد ترامپ از برجام، پس از ناامیدی او از ارسال پیام‌های متعدد به ایران برای انجام معامله‌ای جدید قبل از انتخابش بود، گفت: ترامپ قبل از اینکه انتخاب شود به ایران هیچ پیامی نفرستاده بود و رابطه‌ای هم نداشت. در ایران هم تلقی غالب این بود که خانم کلینتون برنده انتخابات است و نه ترامپ. ولی به هر حال ترامپ با کسب رأی‌های الکترال بیشتر توانست در انتخابات پیروز شود گرچه آرای مأخوذه خانم کلینتون بیشتر از او بود. ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی یکی از مواردی که مطرح می‌کرد این بود که برجام به ضرر آمریکاست یا بدترین توافق بوده و… او این شعار را می‌داد که اگر در انتخابات پیروز شود از برجام خارج می‌شود. بعد که پیروز شد، لحنش به همین تندی ادامه پیدا کرد. در داخل کشور هم ماجراهایی اتفاق افتاد که ترامپ احساس کرد به‌ راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. علامت‌های داخل بسیار مخرب بود، خودش آمادگی داشت، ضد اوباما هم بود، می‌خواست هر دستاوردی اوباما داشته را به هم بزند. عربستان و اسرائیل هم در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند. ما در آذر ۹۳ می‌توانستیم در برجام به توافق نهایی برسیم. در آن مقطع با ۱+۵ بر سر سه موضوع اختلاف داشتیم، در ایران هم روی این سه موضوع حساسیت بود اما در داخل به صورتی که آن‌ها هم قبول کنند، حل‌وفصل کردیم و اختیارات لازم را به آقای ظریف دادیم. ما در آستانه توافق نهایی بودیم که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان با هواپیما از عربستان به وین رفت و داخل هواپیما با جان کری مذاکره کرد. اسرائیل هم از طریق فرانسه و آمریکا فشار می‌آورد.

درست در آستانه توافق نهایی یکباره از آمریکا به کری پیام دادند مذاکره را متوقف کند و برگردد. کری به ظریف گفته بود من نمی‌فهمم چه شد؟! همه چیز که تمام شده بود! همین تاخیر باعث شد ما به جای آذر ۹۳ در ۲۳ تیر ۹۴ برجام را نهایی کنیم. قبل از آن آقای نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، پس از سفر به آمریکا به تهران آمد. او می‌گفت من آمریکا بودم، در کنگره به طور مداوم یا سعودی‌ها می‌آیند و می‌روند، یا اسرائیل و یا منافقین. به من می‌گفت که این‌ها نخواهند گذاشت شما به توافق نهایی برسید. بنابراین عوامل خارجی که از قبل فعال بودند، در کنار عوامل داخلی، دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود. اگر ترامپ از اسنپ‌بک استفاده می‌کرد کار ما خیلی سخت‌تر می‌شد؛ اما او نتوانست از اسنپ‌بک استفاده کند. فعالیت هسته‌ای ایران آن‌قدر منظم بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ بهانه‌ای از ایران پیدا نکرد تا راهی برای اسنپ‌بک باقی بماند. در نتیجه ترامپ یک‌جانبه از برجام خارج شد. در داخل کشور اول قرار بر این بود که به محض خروج آمریکا از برجام ما هم از برجام خارج شویم که ما صبر کردیم و به ۱+۴ مهلت دادیم.

رئیس دولت تدبیر و امید درباره پیغام‌های ترامپ پس از ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در سال ۹۶ که چند ماه از انتخاب ترامپ و انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران گذشته بود برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتم؛ ترامپ اولین بار آنجا درخواست ملاقات کرد که البته این پیغام ترامپ برای ملاقات یک بار نبوده، چندین بار تکرار شد. بعد از آن هم مدام از طرق مختلف و کشورهای مختلف پیغام می‌داد. سال ۹۷ وقتی به نیویورک رفتم، چهار ماه از خروج آمریکا از برجام گذشته بود. ترامپ در روز اول حضور من در نیویورک ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات و مذاکره کنیم. من پیغام دادم شما صبح علیه ایران در مجمع عمومی سخنرانی کردید، از برجام خارج شدید، چرا باید شما را ببینم؟ ترامپ آقای مکرون را واسطه کرد، مکرون به نقل از ترامپ گفت من آماده‌ام با رئیس‌جمهور ایران الان یک جلسه بگذارم، اعلام کنم که به برجام برمی‌گردم به شرطی که دو بند به آخر برجام اضافه کنیم: یکی اینکه ما یعنی آمریکا و ایران راجع به مسائل منطقه با یکدیگر آماده مذاکره هستیم و دوم اینکه راجع به مسئله موشکی ایران هم مذاکره کنیم. من همان‌جا رد کردم. گفتم امکان ندارد. ما به برجام دست نمی‌زنیم، یک کلمه از آن را کم و زیاد نمی‌کنیم. غیر از مکرون کسان دیگری هم آمدند. این پیغام‌های بین ما و ترامپ بود. سال ۹۸ آخرین سفر من به نیویورک بود چون که سال ۹۹ به دلیل کرونا اصلا اجلاس مجمع عمومی برگزار نشد. در سال ۹۸ تلاش زیادی شد برای اینکه من و ترامپ همدیگر را ببینیم، خانم مرکل از آلمان به نیویورک آمد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با وجود مشکلات داخلی به نیویورک آمد. مکرون هم که بود. این‌ها آمده بودند برای اجلاس سران ۱+۵ با ایران در سال ۹۸ اما نشد.

دیگر خبرها

  • بایدن، پوتین را «قصاب» خطاب کرد!
  • اگر ترامپ و قهرمانان‌اش بر جهان حکمرانی کنند...
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • ۸ بار درخواست ملاقات از طرف ترامپ داشتم | از اسنپ‌بک استفاده می‌کرد کار خیلی سخت‌ می‌شد | دو شرط ترامپ برای بازگشت به برجام چه بود؟
  • روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم
  • حسن روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم
  • روحانی عوامل خروج ترامپ از برجام را اعلام کرد
  • حسن روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که مذاکره کنیم
  • روحانی: ترامپ روز اول حضور من در نیویورک ۸ بار پیغام داد با هم ملاقات و مذاکره کنیم / دو شرط او را رد کردم
  • روحانی: ترامپ 8 بار پیغام داد که مذاکره کنیم/ در داخل کشور ماجراهایی اتفاق افتاد که ترامپ احساس کرد به‌ راحتی می‌تواند از برجام خارج شود/ عربستان و اسرائیل در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند