Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
ويژگي هاي شخصيتي يک روانشناس خوب
يک روانشناس خوب خصوصيت هايي دارد که وي را در برابر ساير روان شناسان برجسته ميکند . روان شناسي که بتواند رفتاري حرفه اي و درست داشته باشد ميتواند به بهبود مراجعين خود کمک شاياني کند.
همان گونه که پيشتر گفتم روان شناسان در زمينه هاي مختلفي کار ميکنند که درمان يکي از قسمت هاي آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خصوصيت هايي که در اين نوشته مي خوانيد در مورد روان شناساني است که کار درماني انجام مي‌دهند .
در اين نوشته سعي کردم خصوصيت هاي يک روانشناس خوب را بنويسم تا همکاران گرامي بدانند که چطور ميتوانند يک روانشناس موفق و خوب باشند و نسبت به بهبود کار خود سعي کنند. از طرف ديگر مردم هم آگاه شوند که آيا کسي که روان درمانيشان را انجام ميدهد شايستگي دارد يا نه.
– نشان دادن دلسوزي و هم دردي
شما بعنوان مراجع و کسي که تقاضاي کمک داريد کاملاً متوجه شيوه برخورد درمانگر خود خواهيد شد. شما به اين نکته مهم پي خواهيد برد که روان شناس شما عميقا اظهار همدلي و هم دردي با شما دارد يا خير. همدلي و هم دردي چيزي وراي کلمات و جملات است و در اين مورد شما بايد با دل و جان خود هم دردي را حس کنيد.
يک روانشناس خوب علاوه بر دارا بودن دانش کافي در زمينه روان شناسي و قابليت بکارگيري آن معلومات تخصصي در روند درمان، مي بايست ديدي خالي از قضاوت، پيشداوري و مملو از درک و همدلي داشته باشد. اين درک و همدلي بايد به گونه اي باشد که مراجع به آساني حرف ها و مشکلات خود را بيان کند و از مقاومت براي ابراز مشکلات خود بپرهيزد. در واقع يک متخصص روان شناسي مي بايست روابطي عميق ولي سالم با اشخاص برقرار کند؛ تا آن ها بستري مناسب براي بيان مشکلات شان فراهم ببينند و به وي اعتماد کنند.
يک متخصص روان شناسي مي بايست روابطي عميق ولي سالم با اشخاص برقرار کند
- يک روانشناس بايد شنونده ي خوبي باشد.
روان شناس بيش تر از آن که سخن بگويد مي شنود. براي اينکه بتوانيد به درمانجو يا همان مراجع خود کمک کنيد اول بايد به مشکلات وي پي ببريد بهترين راه شناسايي و اگاهي هم گوش دادن است. پس در برخورد با درمانجو بايد سرتاپا گوش باشيد. روان شناس بايد يک شنونده ي فعال باشد و گفته هاي درمانجو را به خوبي بررسي و تحليل کند.
- داشتن مهارتهاي ارتباطي قدرتمند
حل شدن مشکلات بسياري از مراجعين در گرو حل تعارض آن ها با خانواده و اشخاص وابسته است که هيچوقت نتوانسته اند حرفشان را از طريقي درست به آن ها بيان کنند. گاهي ضروري است روان شناس، مداخلاتي در جهت برقرار شدن رابطه درست بين افراد خانواده، انجام دهد. در اين مورد روان شناس خود بايد مهارت در برقراي رابطه مؤثر را داشته باشد.
- برخورداري از سلامت روان و اهميت دادن به سلامتي خود
خوشبختانه يا متأسفانه موقع برخورد با روان شناس، نظر مردم جامعه در درجه نخست به سلامت رواني خود روان شناس است. اين کاملاً طبيعي است. چه طور ميشود به روانشناسي که در کنترل خشم دچار مشکل است و وضعيت تهاجمي دارد اعتماد کرد. رسم بر اين است که روانشناسي که وارد حرفه ي درماني مي شود در ابتدا مورد تحليل قرار مي گيرد. اميد است در آينده شاهد چنين حرکتي در ايران هم باشيم.
روان شناس خوب توصيۀ مستقيم نمي کند
- رفتار و گفتار روانشناس بايد سنجيده باشد.
روان شناس بايد فن بيان خوب داشته باشد و بتواند مراجع را بسوي خود جذب کند. درصورتي که مراجع با روانشناس حس راحتي کند روند درمان و کيفيت گفتگو بهبود مي يابد. فن بيان مهارتي است که يک روانشناس خوب بايد به خوبي آن را بياموزند. به ياد بسپارند اصلاً درمانجو يک جلسه ي خشک و بي روح را دوست ندارد. يک روان شناس خوب کسي است که اعتماد به نفس دارد و شايستگي خود را در رفتار و گفتارش آشکار ميکند .
- روان شناس بايد رازنگهدار باشد.
رازداري را ميتوان برجسته ترين خصوصيت يک روانشناس خوب دانست. روانشناس هيچوقت گفته ها و رازهاي درمانجوي را براي افراد ديگر اشکار نمي کند. آن چه در اتاق روانشناس گفته و شنيده ميشود همان جا مي ماند و از اتاق بيرون نمي رود. پس چنانچه کسي پيش روانشناس برود و بگويد به همسرش خيانت کرده يا سرقت کرده نبايد نگران باشد زيرا روانشناس رازنگهدار خواهد بود. تنها زماني روانشناس گفته هاي مراجع را براي سايرين بيان ميکند که يک مرجع قضايي مثل دادگاه براي روشن شدن يک پرونده مثل قتل به گفته ها احتياج داشته باشد. من بر اين باورم که روان شناسان در جلسه ي روان درماني از کشيشاني که اقرار به گناهان را مي شنوند هم رازدارتر هستند!
- روان شناس خوب مهارت هاي بين فردي خوبي دارد.
نخستين و واضح و روشن ترين مهارتي که هر روانشناسي بايد داشته باشد اين است که بتواند با سايرين به خوبي رابطه برقرار کند. وي به احساسات و افکار سايرين توجه ميکند و با مراجع خود گرم و دوستانه برخورد ميکند و در جلسه درمان بر مراجع تمرکز ميکند نه خود.
- روان شناس خوب مدام به دنبال افزايش دانش و توانايي خود است.
علم روانشناسي مثل ديگر علوم هر روز شاهد پيشرفت هاي جديدي است به همين علت هر روانشناسي بايد خود را ملزم به مطالعه و اموزش مستمر براي ارتقاي توانايي ها و مهارت هاي خود کند. پس بايد به توانايي هاي افرادي که خود را عالم و همه چيزدان مي دانند ترديد کرد .
يک روانشناس بايد شنونده ي خوبي باشد
- روان شناس خوب هدف هاي درماني مشترکي را انتخاب ميکند .
يکي از مهم ترين خصوصيت هاي يک روان شناس کارامد اين است که با همکاري مراجع خود اهداف درماني مشخصي را تعيين و براي دستيابي به آنها سعي کند. به عبارت ديگر، شما ميدانيد که قرار است در جلسات مشاوره چه هدف هايي دنبال شوند.
- روان شناس خوب توصيۀ مستقيم نمي کند.
يک روان شناس خوب به شما توصيه مستقيم نمي کند( مگر در وضعيت اضطراري) و سعي ميکند توانايي حل مسأله را اموزش دهد تا خودتان بتوانيد مشکلتان را حل کنيد.
وي با همکاري شما مشکل مطرح شده را تحليل و به شما کمک ميکند که بهترين انتخاب را داشته باشيد ولي بجاي شما انتخاب نمي کند. اين ضرب المثل قديمي در جلسات مشاوره کاربرد زيادي دارد:روان شناس خوب کسي است که به شما ماهيگيري ياد بدهد نه ماهي!
- روان شناس بايد شکيبا و بردبار باشد.
بگذارند درمانجو هر چقدر که مي خواهد سخن بگويد روانشناس بايد به ياد بياورد که بايد شنونده ي خوبي باشد براي درک مشکل مراجع و تشخيص اختلال نبايد شتاب کند تعجيل کردن و کم حوصلگي را کنار بگذارد. تشخيص شتاب زده امکان دارد خطا باشد. همان گونه که ميدانيد بعضي از اختلالات روان شناختي نشانه هاي نزديک به هم دارند پس شکيبايي رمز پيروزي است.
- روان شناس به دنبال درمان است نه درآمدزايي.
هر کسي براي طي کردن زندگي خود نيازمند اين است که درامد داشته باشد روان شناسان هم بر پايه ي خدمات درماني که به درمانجو مي‌دهند از وي پول مي گيرند. روانشناس خوب تمرکز و توجه خود را روي فرآيند درمان مراجع مي گذارد نه اينکه نگاه خود را به ساعتش بياندازد که با پايان جلسه از وي پول بخواهد.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت سازگار عید و عزا در جامعه ایرانی/ جوادی یگانه، جامعه شناس: «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب/ حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود

به گزارش جماران؛ محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس در کانال تلگرامی خود نوشت:

جامعه ایران قرن‌هاست توانسته میان اسلامیت و ایرانیت سازگاری ایجاد کند و همین سازگاری علت «دوام» ایران شده است. 

در زمان غزنویان، بودند کسانی که سلاطین را از دنبال کردن جشن‌های ملی منع می‌کردند. عنصری بلخی در مدح سلطان محمود غزنوی، او را از جشن سده پرهیز می‌دارد: «خدایگان بزرگ، آفتاب ملک زمن/ امام عصر، خداوند خسرو ذوالمن.... تو مرد دینی و این رسم ، رسم گبرانست/ روا نداری بر رسم گبرکان رفتن.»

در مقابل، اسدالله علم، وزیر دربار محمدرضا پهلوی در یادداشت‌هایش آورده که: «اول فروردین ۱۳۴۸ مصادف با دوم محرم بوده است و عده‌ای از شاه خواسته بودند «چون دهه عاشورا است، خوب است سلام منعقد نشود». و علم به شاه گفته بود «البته چنین اجازه‌ای نخواهید فرمود. مراسم ملی را که نمی‌توان فدای این حرف‌ها کرد.»‌ فرمودند «درست می‌گویی». آخوندها را هم دعوت کردیم، آمدند و اول صبح آنها تهنیت عرض کردند.» در یادداشت ۱۳ فرودین ۱۳۴۹ هم ناخرسند است که «چون سلام عید را به علت تصادف با چهارده محرم موقوف کردیم، که هیچ دلیلی نداشت -و حتی من عقیده داشتم که اگر در روز عاشورا هم بود باید مراسم ملی را ترک نمی‌کردیم- آخوندها چسبیدند که امروز مصادف با رحلت امام زین‌العابدین است، باید موسیقی رادیو موقوف باشد!»

غزنویان به توصیه امثال عنصری گوش ندادند و تمدن ایرانی-اسلامی را رونق بخشیدند، جشن سده را هم برگزار کردند ولی نه به آداب گبرکان! 

اما محمدرضا پهلوی به توصیه امثال علم گوش داد و تقویم هجری شمسی را هم تغییر داد و حکومتش یک دهه نشده بود که ساقط شد.

ایرانیان سده‌هاست که توانسته‌اند غم و شادی، عید و عزا، و اسلامیت و ایرانیت را با هم مدیریت کنند. علم‌ها و عنصری‌ها را رها کنید و نترسید از چند اظهارنظر و رفتار در فضای مجازی و واقعی.  

جامعه ایران بزرگ است و عاقل. تجربه تاریخی می‌گوید در مواردی از این دست، اعتماد به تجربه و عقلانیت تاریخی جامعه ایرانی، کم‌هزینه‌ترین  راه است. «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب. لذا بهتر آن است که حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود.

دیگر خبرها

  • پاسخ شنیدنی یک جامعه شناس به افرادی که فکر می‌کنند «حمله نظامی» هم راه‌حلی برای بهبود شرایط است!
  • مدیریت سازگار عید و عزا در جامعه ایرانی/ جوادی یگانه، جامعه شناس: «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب/ حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود
  • پاسخی به درخواست یک روزنامه در مورد کاظم صدیقی! - یک جامعه شناس: توصیه به «برخورد مؤمنانه» زمانی اعتباری داشت؛ اکنون آن‌که توصیه می‌کند، بیشتر به چوپان دروغگو می‌ماند!
  • سهیل حق شناس سرمربی و علی بهارمست مدیر فنی سپیدرود شدند
  • حرف‌های تلخ ستاره ملی‌پوش؛ در گوگل در مورد مرگ جستجو می‌کردم!
  • اعتراف تکان‌دهنده ریچارلیسون: به خودکشی فکر می‌کردم!
  • ۹ کار و شغلی که درونگرا‌ها در آن بهتر هستند
  • نامه بیش از ۲ هزار روانشناس به دبیرکل سازمان ملل برای اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن
  • دو هزار روانشناس جهان جنایات اسرائیل را محکوم کردند
  • ببینید| توصیه یک جامعه‌شناس به مشوقان افزایش جمعیت در کشور