Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز دوشنبه گذشته، پس از ماه‌ها تبلیغات و شایعه پراکنی‌های متعدد در رسانه‌های اسرائیلی و سعودی، نشست امنیتی و سه‌جانبه مقامات اسرائیل، روسیه و آمریکا با محوریت تحولات سوریه و تاثیر ایران در منطقه در قدس غربی برگزار شد. به گفته رسانه‌های صهیونیستی - عربی قرار بود در این نشست، ایران به عنوان تهدیدی برای منطقه و آینده سوریه معرفی شود و روسیه را تشویق کنند با فشار‌های خود به حضور ایران در سوریه پایان دهد؛ اما برعکس این تصورات واهی، دولت روسیه با دفاع تمام قد خود از منافع ایران در سوریه و ضرورت حضور در این کشور بدخواهان را ناکام گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید: مردم فلسطین به راحتی شکست نخواهند خورد

در این نشست که به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر درحالت تعلیق رژیم صهیونیستی برگزار شد، علاوه بر نیکلای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و میر بن شابات همتای اسرائیلی وی نیز حضور داشتند. به گزارش اسکای نیوز، نتانیاهو در این نشست عنوان کرد: ما برای خارج کردن نیرو‌های خارجی که پس از سال ۲۰۱۱ وارد سوریه شده‌اند، هماهنگی خواهیم کرد. وی مدعی شد: اصول خوبی برای همکاری میان سه طرف وجود دارد. ما خواهان دستیابی به ساز و کار مشترکی برای تحکیم امنیت در خاورمیانه هستیم.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، روسیه، اسرائیل و آمریکا خواهان صلح سوریه هستند و خروج تمام نیرو‌های خارجی به نفع این سه طرف و خود سوریه خواهد بود. وی اذعان کرد: اسرائیل صد‌ها بار به اهدافی در سوریه برای ممانعت از موقعیت‌یابی نظامی ایران در این کشور حمله کرده و باز هم به این حملات ادامه خواهد داد. اسرائیل صد‌ها بار مانع انتقال سلاح به حزب‌ا... لبنان یا ایجاد جبهه‌ای دوم در شمال علیه خود در ارتفاعات جولان شده است.

وی افزود، روابط اسرائیل با آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ به مراتب بالایی رسیده، از طرفی اسرائیل از روابط قوی با روسیه که در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شده، خرسنداست.

جان بولتون نیز در این نشست از فرصت استفاده کرده و به جای پرداختن به محتوا و دستور کار نشست یاد شده علیه ایران دست به تبلیغاتی توخالی زد و گفت: ایران شاخه‌هایی دارد که امنیت منطقه را تهدید می‌کنند. ایران از حزب‌ا... لبنان و بشار اسد و دیگر گروه‌های شیعه در منطقه حمایت می‌کند و اقتصاد ایران در حال فروپاشی است. نتانیاهو و بولتن هردو انتظار داشتند نیکلای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه هم با آن دو همراه شده و فعالیت‌های ایران را در منطقه محکوم کند، اما وی برعکس به دفاع از حضور ایران در سوریه برخاست و گفت: ما روابط دوستانه‌ای با ایران داریم و ایران متحد نزدیک ماست.

ایران متحد ماست

روزنامه اینترنتی وزگلیاد روسیه در تحلیلی پیرامون محتوای نشست قدس نوشت: اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران، آمریکا را به بن‌بست کشانده است و افزایش اعمال فشار‌ها و ادامه تهدیدات، از جمله تهدید نظامی، نتوانسته در عرصه بین‌المللی به نفع واشنگتن تمام شود یا ایران را به زانو درآورد. در چنین شرایطی روسیه نیز ظاهرا انتخاب خود را کرده و از زبان نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت خود به آمریکا گوشزد کرده که ایران متحد مسکو در منطقه به‌شمار می‌رود و واشنگتن باید از اقدامات تحریک‌آمیز علیه تهران دست بردارد. روسیه هرگونه تلاش برای معرفی ایران به عنوان اصلی‌ترین تهدید امنیتی و به‌خصوص قرار دادن این کشور در کنار گروه تروریستی داعش را برای مسکو غیرقابل‌قبول ارزیابی کرد. به‌نوشته این روزنامه، پیش از این مقامات مسکو به‌طور دقیق هرگز از ایران به‌عنوان متحد خود نام نبرده بودند و صرفا گفته می‌شد که ایران و روسیه همکاری نزدیکی در سوریه دارند.

پاتروشف پیش از شرکت در نشست قدس نیز گفته بود، ایران به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد و در مقابله با تروریسم مشارکت فعال دارد و بدیهی است ما باید به منافع ایران توجه کنیم، زیرا این کشور منابع قابل‌توجهی صرف کرده و به موفقیت‌هایی در این منطقه (سوریه) دست یافته است. وی افزوده بود: در دیدار آینده سه‌جانبه روسیه، آمریکا، اسرائیل، منافع ایران را در نظر خواهد گرفت و دیدگاه‌های تهران را به اطلاع طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی خواهد رسانید.

سایه ایران بر نشست قدس

هرچند از قبل نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود موضوع ایران در اولویت گفتگو‌های قدس خواهد بود، اما در مقابل پاتروشف تأکید کرد، سوریه در دستورکار آنهاست. این مسأله مورد توجه رسانه‌های اسرائیلی نیز قرار گرفت.

به طوری که در تحلیل آن نوشتند: «در حالی که نتانیاهو از وجود تهدید فوری و ترس از حضور ایران در سوریه صحبت می‌کند، پاتروشف فقط درباره جنگ با تروریست‌ها در سوریه سخن گفت و حتی یک کلمه هم درباره ایران حرف نزد.»

به گفته کارشناسان، دلیل موضعگیری‌های روشن و شفاف دبیر شورای امنیت ملی روسیه در این بودکه چند روز پیش از برگزاری نشست قدس، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در مسکو با او دیدار داشت.

به نظر می‌رسد تاکید ایران بر حضور خود در سوریه و نیز هماهنگی‌های به عمل آمده با طرف روسی موجب شده تا دبیر شورای امنیت ملی روسیه بتواند در بیت‌المقدس موضع روشن و قاطعی علیه زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها بگیرند. هفته گذشته وقتی یکی از رسانه‌های روسیه از کنستانتین کاساچوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه درباره دستور‌کار نشست قدس پرسید او گفت بعید است مسکو به سازشی درباره کاهش نفوذ ایران در سوریه دست بزند. تنها ممکن است در این نشست توافقاتی بین آمریکا و روسیه درباره اقدامات لازم برای بهبود اوضاع در سوریه حاصل شود. در همین رابطه نیکیتا اسماگین، کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه نیز یادآور شد این نشست نتیجه مهمی نخواهد داشت، زیرا طرف ایرانی که امروزه بانفوذترین کشور در سوریه محسوب می‌شود در آن حضور ندارد. بدون ایران مشکلات در سوریه قابل حل شدن نیست.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۷۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: پاسخ ایران به اسرائیل، بهترین تنبیه متجاوز بود

آیت‎‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در گفتگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ضمن قدردانی از موضع اصولی و سازنده دولت روسیه در قبال دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در سوریه، این اقدام تروریستی را نقض صریح قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون وین و تهدیدی جدی علیه صلح بین‌المللی دانست و تصریح کرد: نقش مخرب آمریکا و برخی کشور‌های غربی و بی‌عملی و ناکارآمدی نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت در برخورد با اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه موجب شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای اعمال حق دفاع مشروع خود بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، عملیاتی را علیه همان مراکزی که علیه ما شرارت کرده بودند، طراحی و اجرا کند.

به گزارش فارس، رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات "وعده صادق" با هدف تنبیه متجاوز با موفقیت انجام شده است، تاکید کرد: قاطعانه اعلام می‌کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد.

رئیسی ضمن قدردانی از تلاش‌های دیپلماتیک دولت روسیه برای خنثی کردن توطئه‌های آمریکا و برخی کشور‌های غربی در شورای امنیت سازمان ملل، تصریح کرد: به آن دسته از کشور‌هایی که با رویکردی دوگانه در مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی، از افزایش تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند، توصیه می‌کنیم برای حفظ ثبات و امنیت منطقه، از حمایت خود از نسل‌کشی و جنایت‌گری صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین دست بردارند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را خلاف همه موازین و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام جنایتکارانه و در سایه انفعال شورای امنیت اتفاق افتاد، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت مقامات ایران بود.

رئیس جمهور روسیه با انتقاد شدید از رفتار آمریکا و برخی کشور‌های غربی در تنش‌زایی در منطقه، تصریح کرد: ما اطمینان داریم جمهوری اسلامی ایران از جمله پایه‌های اصلی ثبات و امنیت در منطقه است.

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این مکالمه تلفنی همچنین ضمن مرور آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف تجاری، امنیتی، انرژی، حمل و نقل و علم و فناوری بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور و توسعه همکاری‌ها تاکید کردند.

دیگر خبرها

  • برگزاری راهپیمایی مردمی اصفهانی‌ها در حمایت از مردم مظلوم و عملیات «وعده صادق»+ عکس و فیلم
  • عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم
  • نشست وزرای علوم سازمان شانگهای در مسکو با حضور ایران
  • هشدار خاخام‌های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • هشدار خاخام های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • شکست اورنبورگ در جام حذفی روسیه با وجود درخشش قربانی
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • دلاورمردان ایران اسلامی پاسخ دندان‌شکنی به دشمن دادند
  • پوتین: پاسخ ایران به اسرائیل، بهترین تنبیه متجاوز بود
  • هرگونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد