Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشش بازار، آغاز سفر‌ها همزمان با ورود به فصل تابستان، ازدیاد تقاضا برای خرید به سبب واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار است که با استمرار این شرایط پیش بینی می شود روند رو به رشد قیمت در بازار استمرار یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پس از آنکه ابتدای سال جاری بازار مرغ دچار افزایش قیمت آنچنانی شد ستاد تنظیم بازار اقدامات کنترلی خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقابله با گران فروشان، ممنوعیت صادرات مرغ، ممنوعیت فروش جوجه یک روزه با قیمت بالای 2400 تومان، عرضه مرغ به 2 صورت منجمد و گرم با نرخ های 10 هزار و 500 تومان و 11 هزار و 500 تومان در فروشگاه های زنجیره ای و میادین تره بار باعث شد با وجود آنکه در ماه های ابتدایی سال به واسطه تعطیلات نوروز و به دنبال آن ماه مبارک رمضان افزایش تقاضا را در بازار داشته باشیم اما قیمت ها با شیب نزولی در بازار حرکت می کرد.

 

بنابراین گزارش، این ریزش های قیمت به اعتقاد کارشناسان به دلیل ازدیاد عرضه در برابر تقاضا و تاخیر در اعلام قیمت‌های جدید مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار تاکنون ادامه داشته است. همچنین به اعتقاد کارشناسان تا ۱۵ تیر به سبب عرضه مرغ مربوط به جوجه ریزی اردیبهشت پیش بینی می‌شود که قیمت در همین حد باقی بماند اما از نیمه دوم تیر به سبب کاهش جوجه ریزی خرداد، قیمت به سمت هزینه تمام شده تولید سوق پیدا می‌کند.

 

اما قیمت های کنونی تنها از منظر مصرف کنندگان خوب و مناسب بود و از آنجا که با هزینه های تولیدی فاصله زیادی داشت از این رو باعث ضرر و زیان مرغداران شده است تا جایی که در اردیبهشت به سبب برآورد اولیه مبنی بر افزایش مصرف مرغ بعد از ماه مبارک رمضان حدود ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که این امر در کنار عرضه مرغ‌های منجمد که تاریخ انقضا آن روبه پایان است، بر افزایش زیان مرغداران دامن زد.

 

براین اساس ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت با تشکیل جلسه ای در 20 خرداد قیمت های جدید مرغ را اعلام کند اما این جلسه بنا به دلایلی در آن تاریخ برگزار نشد و با تاخیر 14 روز سوم تیرماه جلسه ستاد تنظیم بازار به منظور بررسی نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی و اعلام نرخ جدید برگزار شد اما ستاد تنظیم بازار زمان دقیقی برای اعلام نرخ جدید اعلام نکرد ولی مذاکرات با دولت برای تعیین نرخ منطقی براساس هزینه تمام شده تولید ادامه دارد.

 

وزارت جهاد کشاورزی برای هر کیلوگرم مرغ زنده نرخ ۸ هزار و ۸۰۰ تومانی و مرغ گرم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی را پیشنهاد داده است. این وزارتخانه براساس محاسبه نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا، نرخ‌های فعلی را به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داده در حالی که واقعیت بازار این است که حداقل ۵۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز مرغداران از بازار آزاد تامین می‌شود که متاسفانه در نرخ پیشنهادی وزارت جهاد به عنوان متولی تولید لحاظ نشده است. بر این اساس و با توجه به رشد ۳ برابری قیمت واکسن و ۵ برابری ریز مغذی ها، وزارت جهاد کشاورزی باید نرخ پیشنهادی خود را اصلاح کند تا تولیدکنندگان به سبب افزایش هزینه‌های تولید، متضرر نشوند.

 

عدم اعلام نرخ جدید مرغ حالا باعث نوسانات تازه ای در بازار این محصول شده است به طوری که از ابتدای تیرماه شاهد روند صعودی قیمت مرغ در بازار هستیم و به طوری که (اول تیر) نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان شد و در ادامه در روز پس از آن متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۶۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها حدود ۱۱ هزار تومان رسید.

 

 بنابراین گزارش قیمت این محصول در سومین روز از اولین ماه تابستان به هر کیلو مرغ زنده ۷ هزار و ۳۰۰ و مرغ گرم ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و در ادامه (4 تیر) متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود و شاهد افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار بودیم که کاهش وزن گیری لاشه همزمان با فصل گرما و کمبود عرضه مرغ دلیل اصلی افزایش قیمت در بازار بوده است.

 

این گزارش می افزاید: روند صعودی قیمت مرغ همچنان ادامه دارد تا جایی که روز گذشته (5 تیر) متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان شد و طی ۲ روز گذشته قیمت هر کیلو مرغ زنده ۵۰۰ تومان و مرغ گرم برای مصرف کننده ۸۰۰ تومان افزایش داشته است.

 

کشش بازار، آغاز سفر‌ها همزمان با ورود به فصل تابستان، ازدیاد تقاضا برای خرید به سبب واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار است و با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا انتظار می‌رود که روند رو به رشد قیمت در بازار استمرار یابد تا مرغداران بتوانند به تولید ادامه دهند.

 

در همین رابطه عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «متوسط قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده  ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است و عرضه مرغ با نرخ‌های کنونی بیانگر زیان یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است که امیدواریم به نرخ تمام شده برسیم تا تولید بتواند روند عادی خود را طی کند.

 

بنا به گفته «عظیم حجت» تاکنون جلسات مشترکی میان ستاد تنظیم بازار با تشکل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی به منظور بررسی هزینه تمام شده تولید برگزار شده، اما متاسفانه تاکنون نرخ جدید ابلاغ نشده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر نرخ جدید مرغ توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شود تا تولیدکنندگان بتوانند با آرامش خاطر به تولید ادامه دهند.

 

حجت با اشاره به اینکه تاخیر در ابلاغ نرخ‌های جدید مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی تنها به سود واسطه‌ها و دلالان است، بیان کرده است: «این در حالی است که تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام نرخ‌های جدید موجب شده تا مرغداران با احتیاط بیشتری جوجه ریزی کنند که این امر عرضه مرغ را در زمان پیک مصرف تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت خبرگزاری شبستان مجلس استان بوشهر صفاری نطنزی کانون مساجد ظریف مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد اوقات فراغت قیمت مرغ مرغ گوشت مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۷۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود

مسعودی با بیان این که سخت می‌توان پیش بینی آینده ارز و طلا در کشور را داشت، اما اگر اتفاق خاصی رخ ندهد دلیلی برای التهاب بازار و افزایش قیمت وجود ندارد، گفت: عده کثیری از تحلیل گران معتقدند که «بحران‌ها توسط سیاست مداران قابل کنترل است»، در نتیجه این افراد روند بازار ارز و قیمت طلا را نزولی می‌بینند.

به گزراش ایسنا، عباس مسعودی؛ عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا در داخل کشور تحت تاثیر دو مؤلفه قیمت اونس جهانی و نرخ ارز بازار آزاد در داخل کشور تغییر می‌کند. در حال حاضر علاوه بر این دو مولفه، آن چیزی که قیمت طلا را تکان می‌دهد اخبار سیاسی امنیتی و مسائل مرتبط با تنش‌های منطقه است.

وی عنوان کرد: زمانی که ایران در پاسخ به حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در دمشق، عملیات وعده صادق را انجام داد، بسیاری فکر می‌کردند که نرخ ارز و طلا افزایش شدیدی می‌یابد، اما در عمل دیدیم که نه تنها نرخ ارز و طلا افزایش نیافت، بلکه روند قیمتی در حال حاضر نزولی است.

این کارشناس بازار طلا تصریح کرد: با توجه به اینکه فضای جهانی مقداری متشنج شده است، سخت می‌توان پیش بینی آینده ارز و طلا در کشور را داشت، اما اگر اتفاق خاصی رخ ندهد دلیلی برای التهاب بازار و افزایش قیمت وجود ندارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران ادامه داد: عده‌ای معتقدند که احتمال تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی وجود دارد، در نتیجه این گروه افزایش نرخ ارز و طلا را متصور هستند، اما عده کثیری از تحلیل گران معتقدند که «بحران‌ها توسط سیاست مداران قابل کنترل است»، در نتیجه این افراد روند بازار ارز و قیمت طلا را نزولی می‌بینند.

وی عنوان کرد: به صورت مقطعی بازار ارز و طلا تحت تاثیر هیجانات و عوامل روانی قرار گرفته و اگر هیجانات و عوامل روانی فروکش کند، مسلماً شاهد کاهش نرخ ارز و طلا در کشور خواهیم بود.

مسعودی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از هیجانات کاذب است، زیرا که شاخص‌های اقتصادی خبر از بهبود شرایط اقتصاد کشور و افزایش درآمد‌های ارزی کشور می‌دهند، اما هیجانات و عوامل روانی عکس این موضوع را برقرار می‌کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه هیجانات مقطعی هستند، بعد از فروکش هیجانات التهابات قیمتی فروکش می‌کند و نرخ ارز و طلا به قیمت شاخص‌های واقعی اقتصادی باز می‌گردد.

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۲۴ تن اقلام اساسی طرح تنظیم بازار در سپیدان
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار؛ نیم سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • هر ریال عربستان ۱۷۰۷۰ تومان
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • ردپای آرامش در بازار‌ها
  • چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست