Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

 بازار خودرو یکی از آشفته‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد. عدم تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده و افزایش بی‌محابای قیمت‌ها، صدای مشتریان این بازار را درآورده است و تقریبا از اوایل سال گذشته بود که نوسانات بازار ارز با تأثیر بر قطعات خودرو و مواد اولیه باعث شد قیمت خودرو روند صعودی به خود بگیرد و تاکنون قیمت‌ها در برخی از مدل‌ها حتی ۵ تا ۶ برابر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوامل متعددی در گرانی خودرو موثر است. یکی از این عوامل وجود دلالان در بازار خرید و فروش خودرو است. دلالان با هجوم سرمایه‌های خود به بازار خودرو، باعث ایجاد تقاضای کاذب شده و این تقاضای کاذب منجر به افزایش قیمت‌ها و ایجاد قیمت‌های غیر واقعی شده است، از دیگر دلایل می‌توان به بهم خوردن بازار عرضه و تقاضا به دلیل کاهش تولیدات داخلی و خروج شرکت‌های خارجی و قطع همکاری آنها به دلیل عدم امکان عمل کردن به تعهداتشان اشاره کرد.

فعالان بازار خودرو همچنان تأکید دارند خریداری در بازار نیست و بیشتر بخش بازار را دلالان تشکیل می‌دهند. طی چند ماه اخیر معاملات خودرو‌ها ناگهان با رکودی سخت مواجه شد و این مسئله باعث شده تا قیمت خودرو‌های وارداتی و داخلی به کمترین میزان خود در چند ماه گذشته برسد.

جو روانی عمده‌ترین علت نوسانات قیمت خودرو/ میزان تولید داخلی خودرو از واردات سبقت گرفت

فیاض، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وسیع بودن طیف خودروسازان افزود: در صورت تأمین سرمایه و مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان، خط تولید به نحوی مدیریت خواهد شد که پاسخگوی نیاز‌های بازار باشد.

وی ادامه داد: یک خودرو به طور معمول از ۴ تا ۵ هزار قطعه تشکیل شده است که فراهم کردن این قطعات کار دشواری است. در تولید قطعات مواداولیه متفاوتی (پلاستیک. آلومینیوم و فولاد) نیاز داریم؛ بنابراین فرآیند تولید یک دستگاه خودرو نوعی دادوستد بین خودروساز و قطعه ساز است.

مشاور ویژه وزیر صمت آمار تولیدات داخلی صنعت خودرو در سال ۹۷ را بیش از یک و نیم میلیون اعلام کرد و افزود: همین میزان تولید در سال ۹۸ تکرار خواهد شد.

فیاض میزان واردات خودرو (تولید خارجی) را ۷۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

وی افزود: تولیدات داخلی یک سفره بسیار گسترده است که نیاز طیف وسیعی از جامعه را تأمین می‌کند. بهترین راه حل برای توسعه کشور کمک کردن و قدر دانستن تولیدات داخلی است.

مشاور ویژه وزیر صمت در تشریح دلایل نوسانات قیمت خودرو گفت: بیش از ۶۰ درصد از علت گرانی خودرو و نوسانات آن مربوط به جو روانی است، البته در این معادله نباید از تأثیر سهم ۴۰ درصدی تأمین مواد اولیه و ارز لازم برای آن چشم پوشی کرد.

تقاضای جدید فروش خودرو نباید ایجاد شود

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  گفت: خواسته نمایندگان مجلس از خودروسازان در جلسات آخر سال ۹۷، اجرای تعهدات قبلی است و قرار شد تقاضای جدیدی برای بازار از سوی ۲ شرکت خودروسازی کشور انجام نشود. افزایش کیفیت  خودروهای داخلی باید در دستور کار قرار گیرد و این موضوع حق اصلی مردم به عنوان مصرف‌کننده است.

گرمابی افزود: صنعت خودروسازی ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که اصلی‌ترین آن، حضور پررنگ دولت در این خودروسازی‌هاست که یکی از فاکتورهای مهم در برون رفت از چالش‌های این صنعت است. اکثر متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور، وجود این چالش را قبول دارند پس زمینه به نتیجه رسیدن این موضوع شاید خصوصی سازی باشد و باید به فکر حل این موضوع به شکل اساسی بود. دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به سمتی حرکت کنند که نقش آنها در اداره این صنعت  به حداقل برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: افزایش نرخ ارز مشکلات زیادی برای صنعت به ویژه خودروسازی ایجاد کرد و یکی از این موضوعات نبود مواد اولیه و قطعات خودرو است، چراکه چهارچرخ‌ها از قطعات بی‌شماری تشکیل می‌شود که در صورت نبود یکی از این قطعات، خودرو قابل استفاده نیست. همان‌گونه که در حال حاضر خودروهای بسیاری به دلیل ناقص بودن در انبارها مانده و قابل استفاده نیستند.

بازار خودرو آرام است و روند کاهشی ادامه دارد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره بازار خودرو گفت: درحال حاضر بازار خودرو آرام است و پیش بینی می‌شود همین روند کنونی کاهشی ادامه داشته باشد مگر اینکه سیگنال منفی به بازار تزریق شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته هیچ رخداد خاصی در بازار رخ نداده است، اظهار کرد: قیمت‌ها همانند هفته‌های گذشته متعادل است فقط یک روز نوسان در بازار بود که آن هم برطرف شد.

موتمنی در خصوص قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی در بازار اظهار کرد: قیمت پژو ۴۰۵ حدود ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۸۵ میلیون تومان، سمند ۸۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱، ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا، ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸، ۳۲۸ میلیون تومان، سانتافه ۸۴۰ میلیون تومان، کلئوس ۸۸۰ میلیون تومان، النترا ۵۲۰ میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تأکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار در یک سطح متوقف شده است، اظهار کرد: فقط یک سیگنال منفی در ۲ هفته پیش در بازار رخ داد، علت این امر  جو دهی برخی رسانه‌ها بود که قیمت‌ها بالا رفت.

به گفته موتمنی، امیدواریم که قیمت‌ها در بازار متعادل بماند و مردم نگرانی در بازار نداشته باشند.

احتمال احتکار خودروسازان با هدف گران فروشی

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات استان تهران  درباره ادعای خودروسازان مبنی بر کمبود قطعه، گفت: اگر عدم تولید این شرکت‌ها ناشی از کسری قطعه است تمام خودرو‌ها باید در دو یا حداکثر سه نوع قطعه مشترک مانند کیسه هوا، ecu و غیره نقص داشته باشند این در حالی است که در بازدید‌های به عمل آمده هر خودرو یک قطعه مانند بالابر شیشه، پخش خودرو و غیره کم دارد.

مدیرکل تعزیرات استان تهران تصریح کرد: خودرو‌های موجود در پارکینگ خودروسازی‌ها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است؛ خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمی‌شود و خودروسازان می‌توانند با کسر هزینه این قطعات ابتدایی، خودرو را به مشتری تحویل دهند و فرد قطعه موردنظر را از بازار آزاد تأمین کند.

پارادوکس خودروسازان؛ فروش فوری علیرغم تاخیر در عمل به تعهدات

اسفنانی با بیان اینکه خودروسازان به خبرنگاران اجازه دهند تا از انبار خودرو‌های ناقص بازدید کنند، اظهار کرد: با توجه به آنکه خودروسازان ادعا می‌کنند قطعات موردنیاز برای تولید را در اختیار ندارند؛ اما فروش فوری انجام می‌دهند. حال باید پرسید اگر خودروسازان با کمبود قطعه روبه‌رو هستند، چگونه می‌توانند خودرو‌های فروخته شده در فرآیند فروش فوری را به مردم تحویل دهند و در صورتی که قطعات را در اختیار دارند علت تأخیر در عمل به تعهدات چیست؟

مدیرکل تعزیرات استان تهران گفت: این عملکرد خودروسازان، احتمال اینکه خودروسازان در گذشته خودرو‌هایی سالم و کامل تولید کرده و آنها را انبار کردند و حال که قیمت چهارچرخ‌ها افزایش پیدا کرده آنها را به بازار عرضه می‌کنند افزایش می‌دهد؛ این اقدام مصداق بارز احتکار است و در صورت اثبات با آن برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: وانا

کلیدواژه: اخبار اقتصادی صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۷۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا / پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۹۰ میلیونی شد

آخرین قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا برای امروز ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ به شرح زیر است.

قیمت خودرو‌های ایران خودرو

بر این اساس پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۹۰ میلیون تومان است.

قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۷۵۵ میلیون تومان است. 

قیمت پژو پارس نیز ۸۰۵ میلیون تومان است. 

تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در بازار خودرو ۹۲۰ میلیون تومان شد.

قیمت هایما اس ۷ نیز ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان شد؛ و قیمت دنا پلاس اتوماتیک در بازار ۹۶۵ میلیون تومان است.

قیمت خودرو‌های سایپا

قیمت شاهین ۶۵۰ میلیون تومان است.

قیمت تیبا ۳۹۰ میلیون تومان است. 

کوییک دنده‌ای در بازار ۳۸۵ میلیون تومان است.

 ساینا ۴۰۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

 با مطالعه جدول زیر اطلاعات کاملی درباره قیمت روز خودرو‌های ایرانی در بازار به دست خواهید آورد. ​

منبع: اقتصاد آنلاین

tags # خودرو سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت طلا و سکه در بازار غیررسمی / طلا ارزان می‌شود؟
  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا / پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۹۰ میلیونی شد
  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • لاشه این خودرو ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورد/ قیمت عجیب پراید تصادفی را ببینید
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳ / لاشه دنا ۳۰۰ میلیون تومان!
  • پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
  • افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳
  • ریزش قیمت طلا در راه است ؟