Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با انتقاد از طرح‌های موقت ساماندهی کودکان کار و خیابان پیشنهاد کرد که سازمان بهزیستی به جای برنامه‌های مقطعی، نگاه بلند مدت‌تری داشته باشد و به تدوین برنامه عملی دست بزند که با همکاری نهادهای مدنی و دولتی است.

فرشید یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه همه سازمان‌های مردم نهاد، نهادها و کسانی که در سیاست گذاری اجتماعی دخیل هستند، معتقدند «کار کودک» باید حذف شود، افزود: اما بحث اصلی در مورد "چگونگی" حذف «کار کودکان» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روشی امسال نیز در ساماندهی کودکان کار و خیابان به کار گرفته شده، روشی است که بیش از ۲۰ بار در کشور اجرا و تجربه شده اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه در این طرح نیروی انتظامی برای مدتی کودکان را از سطح خیابان جمع آوری و در جایی نگهداری می‌کند، اظهار کرد: این درحالیست که طی این فرایند هم خود کودکان و هم خانواده‌های آنان دچار آسیب می‌شوند و بعد از مدتی بازهم به خیابان‌ها بر می‌گردند. دلیل این موضوع این است که برای سازوکارهای پشتیبان این طرح اندیشه‌ای نشده است و برنامه مشخصی وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با انتقاد از خلأ برنامه مشخص طی سال‌های اخیر تصریح کرد: اگر قصد دارند اقدام مؤثری انجام دهند باید این دستگاه‌ها برنامه عملی خود را روی میز بگذارند و بگویند طی یکی دو سال آینده چه برنامه‌ای دارند و می‌خواهند چگونه کمک کنند تا این کودکان به عرصه تحصیل و توانمندی برگردند؟ سازمان‌های مردم نهاد هم دقیقاً روی همین موضوع نسبت به بهزیستی انتقاد دارند.

یزدانی در مورد اظهارات اخیر معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص همکاری دو سازمان مردم نهاد در روند ساماندهی کودکان کار و خیابان نیز تصریح کرد: بر اساس این اظهارات گفته شده است که سازمان‌های مردم نهاد در این طرح همکاری می‌کنند، اما این طور نیست. تنها یک NGO در حال همکاری با سازمان بهزیستی است.

وی افزود: مجموعه سازمان‌های مردم نهاد عضو «شبکه یاری کودکان کار و خیابان» نسبت به اقدامات سازمان مردم نهاد مذکور موضع گرفتند و در نهایت این مؤسسه از شبکه اخراج شد؛ به دلیل همین چنین اظهاراتی کهNGO ها در حال همکاری با بهزیستی هستند، امری غیرواقعی است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان ادامه داد: پیشنهاد ما این است که مجموعه NGO های فعال در این حوزه علام آمادگی کنند تا همه در فرایند تدوین یک برنامه عمل مشارکت داشته و آن را عملیاتی کنند. به عبارت دیگر پیشنهاد ما تدوین یک برنامه عمل مشخص است که طی آن کودکان و خانواده‌هایشان کمترین آسیب را ببینند. معتقدیم بهزیستی به جای برنامه‌های مقطعی باید یک نگاه بلند مدت تر داشته باشد و به تدوین برنامه عملی دست بزند که با همکاری نهادهای مدنی و دولتی است.

یزدانی همچنین پیشنهاد بازدید نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه حقوق کودک را برای بازدید از محل نگهداری کودکان کار و خیابان مطرح کرد و گفت: نمایندگان این سازمان‌های مردم نهاد اگرچه با کلیت برنامه موافق نیستند اما می‌توانند دست کم نقش نظارتی ایفا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جمع آوری کودکان کار و متکدیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۸۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان

سازمان بین‌المللی «نجات کودکان» با ابراز نگرانی اعلام کرد ۲۵۰ هزار کودک افغان پس از اخراج از پاکستان با کمبود سرپناه، غذا و دسترسی به اموزش مواجه هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سازمان بین‌المللی نجات کودکان اعلام کرد حدود 250 هزار کودک افغان پس از بازگشت اجباری از پاکستان با کمبود سرپناه، غذا و دسترسی به آموزش مواجه‌ هستند.

نظرسنجی این سازمان نشان می‌دهد که 99 درصد خانواده‌های اخراج شده از پاکستان، غذای کافی برای خوردن ندارند.

این سازمان در گزارشی اظهار داشت از اردیبهشت سال گذشته که دولت اسلام‌آباد روند اخراج اجباری افغان‌ها را آغاز کرد تاکنون 520 هزار شهروند افغانستان به کشورشان اخراج شده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق کودکان تاکید کرد تقریبا نیمی از بازگشت‌کنندگان، کودکان هستند که از گرسنگی رنج می‌برند.

بر اساس این گزارش، حدود سه چهارم بازگشت‌کنندگان و خانواده‌های جوامع میزبان، برای اینکه کودکان خردسال بتوانند حداقل در دو روز هفته گذشته غذا بخورند، حجم وعده‌های غذایی بزرگسالان را کاهش داده‌اند.

کودکان افغان در صدر جدول کودکان آسیب پذیر جهانفعالان حقوق بشر: پلیس پاکستان زنان و کودکان افغان را بازداشت می‌کندسازمان نجات کودکان: کودکان افغان جایی برای زندگی و پول تهیه غذا ندارند

حدود چهل درصد از بازگشت‌کنندگان و خانواده‌های جوامع میزبان، مجبور بوده‌اند حداقل در سه روز از هفته غذا قرض بگیرند یا به دوستان و اقوام خود تکیه کنند.

طبق این نظرسنجی، نزدیک به یک ششم از خانواده‌های اخراج شده در خیمه زندگی می‌کنند و لوازم خانگی بسیار محدودی برای تأمین معیشت خود دارند یا اصلاً وسایلی ندارند.

نظر سنجی نشان می‌دهد که تنها یک سوم از پناهجویان اخراج شده توانسته‌اند دارایی‌های خود را از پاکستان به افغانستان بیاورند.

در همین حال، تقریبا نیمی از بازگشت‌کنندگان می‌گویند که در افغانستان شغلی وجود ندارد و 81 درصد نیز هیچ مهارتی برای اشتغال ندارند.

سازمان نجات کودکان می‌گوید که تقریباً دو سوم (65 درصد) از کودکانی که به افغانستان بازگشته‌اند، در مدارس ثبت‌نام نشده‌اند.

«ارشاد ملک» رئیس سازمان نجات کودکان در افغانستان گفت: «خانواده‌ها تقریبا بدون هیچ چیز به افغانستان بازمی‌گردند. اکثر آن‌ها برای حمایت از خود به اقوام یا دوستان متکی هستند و این جوامع از قبل منابع کمی برای حمایت از خود دارند».

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد
  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • انتقاد شدید از وضعیت نابسامان پارکینگ‌های شهر کرمانشاه
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • یونیسف : از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه جان باخته‌اند
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • کشته شدن ۱۴۰۰۰ کودک در غزه از آغاز جنگ تا کنون!
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران