Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:56:07 GMT

توسعه آبزی پروری،ظرفیت جدید بخش کشاورزی

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۸۴۳۵

توسعه آبزی پروری،ظرفیت جدید بخش کشاورزی

به گزارش ایرنا، ایجاد برنامه ریزی برای رونق واحدهای تولید ماهیان و آبزیان و نیز حمایت از تولیدکنندگان این بخش با توجه به ظرفیت های موجود آبی آذربایجان شرقی، می تواند زمینه ساز توسعه این بخش در سال های آتی شود،؛ امری که با حضور کارشناسان بخش کشاورزی و تربیت نیروهای جوان و مستعد در این زمینه، سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین، برپایی کارگاه های آموزش و تخصصی در زمینه شیلات و آبزی پروری توسط جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در شهرستان های مختلف از جمله راهکارهایی است که در این راستا دنبال می شود و از استقبال مناسب علاقه مندان به تولید و سرمایه گذاری در این بخش پربازده برخوردار بوده است.

کارشناسان می گویند با توجه به جایگاه ماهی و آبزیان در سبد غذایی، توسعه بخش شیلات زمینه مساعدی برای ترویج استفاده از این منبع پروتئین سالم برای خانواده هاست.

برگزاری کارگاه یکروزه شیلات و آبزی پروری جنوب آذربایجان شرقی در مراغه، فرصتی بود که فعالان بخش کشاورزی این منطقه، با راهکارها و راهبردهای لازم و موثر برای توسعه تولید در این بخش آشنا شوند.

در این کارگاه یکروزه که توسط جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برپا شد، کارشناسان پهنه و فعالان بخش کشاورزی و شیلات شهرستان های مراغه، بناب، هشترود، چاراویماق، ملکان و عجب شیر به بیان شیوه های آبزی پروری و لزوم آن پرداختند.

مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان شرقی در این کارگاه با اشاره به ظرفیت های توسعه آبزی پروری در استان گفت: کارشناسان پهنه این سازمان می توانند در توسعه این بخش، اطلاعات لازم و کافی را در اختیار علاقه مندان و واحدهای تولیدی قرار داده و زمینه لازم برای موفقیت آنان را تسهیل کنند.

قاسم جعفروند افزود: برنامه ریزی برای توسعه شیلات در آذربایجان شرقی در سال های اخیر، زمینه ساز راه اندازی واحدهای تولیدی بزرگی در این منطقه شده است.

وی ادامه داد: برای این منظور، هم اکنون واحد تولید گوشت و خاویار از ماهیان پرورشی در خداآفرین در حال راه اندازی است که با بهره بردرای از آن سالانه ۱۲۵ تن ماهی خاویاری تولید خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین واحدهای تولید زالوی طبی در شهرهایی چون تبریز، سراب و عجب شیر راه اندازی شده که سال گذشته بیش از ۸۵۰ هزار عدد از این آبزی تولید و عرضه شده است.

جعفروند از ایجاد واحد تولید آرتمیا در عجب شیر نیز خبر داد و گفت: واحد بزرگ پرورش این آبزی قادر به تولید ۱۰ تن آرتمیا در سال می باشد که این تولید منحصر به فرد خواهد بود.

فرماندار مراغه نیز با اشاره به وجود مشکلات پیش روی توسعه کشاورزی گفت: وجود مشکلات و موانع بسیار و دست و پاگیر اداری، مانع از توسعه این بخش شده است.

حمید شکری افزود: مشکلات مالکیت اراضی کشاورزی و اختلافات مالکان و نیز وجود دستورالعمل های متععد، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و به ویژه شیلات را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.

وی ادامه داد: جنوب آذربایجان شرقی و مراغه هم اکنون از ظرفیت های بسیار مناسبی برای توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی دارند و از این رو باید از واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در این راستا حمایت شود.

شکری اضافه کرد: برای این منظور برنامه ریزی برای ایجاد مجتمع های تولید آبزیان در ۱۰۰ هکتار از اراضی مراغه با ظرفیت تولید سالانه یک هزار تن ماهی در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز با تاکید بر حمایت از سرمایه گذرای در بخش شیلات گفت: مراغه از قطب های تولید ماهی در آذربایجان شرقی بوده و برنامه ریزی های مدونی برای توسعه این بخش با همراهی جهاد کشاورزی اجرا می شود.

اسماعیل کریمی اصل افزود: هم اکنون ۴۴ واحد پرورش ماهی با ظرفیت تولید سالانه ۷۵۰ تن ماهی قزل آلا در این شهرستان فعال است.

وی اضافه کرد: با مطالعات انجام شده در برخی از مناطق این شهرستان، با راه اندازی واحدهای جدید، ظرفیت تولید پرورش ماهی تا پایان سال جاری ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

با توجه به ظرفیت های مناسب تولید و پرورش شیلات در آذربایجان شرقی به ویژه جنوب این استانن، نوید توسعه این بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار و رونق توسعه دور از دسترس نخواهد بود.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

۳۰۷۷/‌۷۴۸۷/‏۵۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی کشاورزی شیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۸۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر منیری در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در شهرستان بستان آباد سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای تولید می‌شود گفت: با توجه به ارزش غذایی خوبی که در این محصول وجود دارد و همچنین ظرفیت مناسب قارچ برای جایگزین شدن گوشت به عنوان یک پروتئین، تولید این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تولید قارچ کسب‌وکاری است که از بهره‌وری بالایی برخوردار است، اضافه کرد: براساس آمارهای موجود برای تولید یک کیلوگرم قارچ به کمتر از ۲۰ لیتر آب نیاز است. با توجه به اینکه تولید قارچ خوراکی در فضای بسته و مدیریت‌پذیری انجام می‌شود، باعث افزایش تولید در واحد سطح، اشتغال‌زایی بالا، تولید در تمام فصول سال و گردش سرمایه با توجیه اقتصادی قابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان ۴ واحد تولید قارچ دکمه‌ای صنعتی و بیش از ۳۰ واحد تولید خانگی فعال وجود دارد افزود: شهرستان بستان آباد بدلیل آب و هوای خاص خود (تابستان‌های خنک و اقلیم مناسب کشت و پرورش قارچ خوراکی) و نزدیکی به مرکز استان و شهرستان‌های همجوار از لحاظ بازار مصرف، مناسب تولید قارچ است.

کد خبر 6086094

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخشهای گردشگری و کشاورزی
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخهشای گردشگری و کشاورزی
  • آذربایجان‌غربی ۱۸۰۳ اثر ثبت شده ملی دارد
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر
  • رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد