Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-23@06:15:35 GMT

پدر و دختری که دنیا را تکان دادند!

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۸۷۷۶

پدر و دختری که دنیا را تکان دادند!

دوباره یک عکس نمادین شد؛ عکسی از یک پـدر و دخـتر السـالوادوری که در حیـن عبور از رودخانه ریـوگراند در مرز مـکزیک و آمریکا غـرق شده‌اند.

به گزارش شریان نیوز، این اولین‌بار نبود که جولیا لو دوک، عکاس و روزنامه‌نگار مکزیکی از افراد غرق‌شده در رودخانه ریوگراند عکاسی می‌کرد. خیلی‌ها زندگی خود را در عبور از آب‌های گل‌آلود این رودخانه از دست داده‌اند و مرگ‌های بسیاری در ریوگراند اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته گذشته پیکر بی‌جان دو نوزاد، یک کودک و یک زن در این رودخانه پیدا شد.

کمی قبل‌تر از آن یک کودک نوپای هندی و اوایل ماه جاری میلادی، یک مرد در تلاش برای عبور از مرز آبی بین آمریکا و مکزیک جان باختند. سه کودک و یک فرد بزرگسال از هندوراس هم از جمله غرق‌شدگان ریوگراند هستند که قایق دست‌سازشان دو ماه پیش در رودخانه شکست و آن‌ها را در کام مرگ فروبرد. این‌ها فقط بخشی از قربانیان قوانین ضد مهاجرتی ترامپ هستند؛ این ماجرا از زمان ریاست جمهوری اوباما وجود داشته، اما سرکوب برنامه‌های مهاجرتی و پناهجویان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهوری فعلی آمریکاست.

ترامپ در همین زمینه سال گذشته قانون جدایی فرزندان پناهجو را از والدین‌شان تصویب کرده بود که خوشبختانه آن را پس گرفت، اما اقدامات ضد مهاجرتی با پیگیری‌های او به‌شدت ادامه دارد. بحران در مرز‌های مکزیک و آمریکا ادامه دارد و تصاویر متعددی از برخورد با پناهجویان یا سرنوشت آن‌ها منتشر می‌شود، اما عکسی که از پدر و دختر السالوادوری در ساحل این رودخانه، انداخته با همه عکس‌ها متفاوت است. این عکس که والریای ۲۳ ماهه و پدرش را بعد از مرگ در آغوش هم نشان می‌دهد، به شدت تاثیرگذار است و البته یادآور چند تصویر دیگر که به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. در این تصویر دخترک زیر تی‌شرت پدرش رفته و دست‌هایش را دور گردن پدر حلقه کرده است؛ کاملا معلوم است که آن‌ها آخرین لحظه‌ها را در آغوش هم زندگی کرده‌اند و نفس به نفس همدیگر زندگی را ترک کرده و به آغوش مرگ رفته‌اند.

چرا این تصویر مهم است؟

مرگ پناهجویان ناامید در مرز‌های مکزیک و به‌خصوص در رودخانه ریوگراند به یک اتفاق عادی بدل شده است. هر‌روز خبر‌های متعددی از مرز‌ها شنیده می‌شود، ولی عکسی که والریا و پدرش را در ساحل آمریکایی ریوگراند نشان می‌دهد، پایان تلخ رویایی است که عمر زیادی نداشت. رویای رسیدن به آمریکا برای خانواده رامیرز فقط به اندازه قدم گذاشتن در ساحل این رودخانه بود و بس. دیدن این تصویر پریشانی و اندوه به همراه دارد و از مصائبی می‌گوید که مهاجران آمریکایی در فرار از خشونت، فقر و رنج برای پناهندگی به ایالات متحده آمریکا، متحمل می‌شوند.

این عکس چه زمانی گرفته شد؟

جولیا لو دوک عکاس و روزنامه‌نگاری است که اخبار بحران مرزی آمریکا را پوشش می‌دهد و به همراه پلیس این منطقه از رویداد‌ها و حوادث عکاسی می‌کند.

او در مصاحبه با گاردین تعریف کرد: روز یکشنبه زنی بسیار پریشان و نگران با دفتر پلیس تماس گرفت و به مقامات پلیس محلی اعلام کرد که همسر و فرزندش در رودخانه غرق شده‌اند.

خانواده رامیرز طی دو ماه گذشته برای درخواست پناهندگی در مکزیک بودند و بالاخره ناامید شدند و صبح یکشنبه به آب زده بودند.
نیرو‌های امدادی جست‌وجو را آغاز کردند، اما به نتیجه نرسیدند. صبح روز بعد ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه پیکر این پدر و دختر در ساحل رودخانه پیدا شد. جولیا لو دوک می‌گوید: قبل از این‌که نیرو‌های امدادی عملیات را آغاز کنند او از پیکر بی جان این پدر و دختر عکاسی کرد.

چه اتفاقی افتاد؟

اسکار آلبرتو مارتینز رامیرز به همراه همسرش ونسا آلالوس و فرزند ۲۳ ماهه‌اش والریا روز یکشنبه به مرکز پناهجویان شهر ماتاموروس مکزیک مراجعه کردند به این امید که بتوانند به‌صورت قانونی وارد خاک آمریکا شوند. این اولین‌بار نبود که برای درخواست ویزای مهاجرتی اقدام می‌کردند، اما تعطیلات آخر هفته رسیده بود و هزاران پناهجو در نوبت مصاحبه بودند. این شد که مرد السالوادوری نگاه به رودخانه کرد و تصمیم گرفت با شنا از عرض رودخانه خودش را به آمریکا برساند. دخترش را درآغوش گرفت و عرض رودخانه را طی کرد. دخترک را روی ساحل آمریکا گذاشت و دوباره به سمت مکزیک شنا کرد که همسرش را با خودش ببرد، اما متوجه شد که دخترک طاقت نیاورده و به دنبال پدر وارد رودخانه شده است. رامیرز به سرعت به سمت دخترش بازگشت که او را نجات دهد، اما شدت جریان آب هر دوی آن‌ها را با خود برد و آن‌ها از جلوی چشم‌های ونسا آلالوس ناپدید شدند.

عکاس چه می‌گوید؟

این عکس با تمام عکس‌هایی که جولیا لو دوک از غرق‌شدگان در رودخانه ریوگراند و یا بحران مرزی مکزیک و آمریکا گرفته، تفاوت دارد. او به گاردین گفته است: چند سال است که از حوادث اینچنینی عکاسی می‌کنم و پیکر‌های بی‌جان زیادی دیده‌ام؛ آدم‌هایی که در ریوگراند جان داده‌اند. این رودخانه جریان بسیار تندی دارد و در مسیر آن گرداب‌های متعددی وجود دارد؛ بنابراین بعد از گذشت چند سال و با وجود چنین بحرانی، به دیدن پیکر‌های بی‌جانی که در این رودخانه غرق شده‌اند عادت می‌کنیم، اما تصویر والریای خردسال و پدرش چیزی نبود که بتوان ساده از کنارش عبور کرد. نمی‌توان دید که پدری دخترش را داخل تی‌شرت خودش فرو برده که از خودش دور نشود و تلاش کرده او را نجات دهد.

این عکاس درباره احساسش بعد از دیدن پیکر والریا و پدرش گفته: من مجذوب بازو‌های دخترک، دور گردن پدرش شدم. این چیزی بود که بیشترین تاثیر را روی من گذاشت، چون نشان می‌داد که آن‌ها تا آخرین نفس در آغوش همدیگر بودند و دخترک فقط زیر تی‌شرت پدر و در آغوش او نبود بلکه به همراه پدرش از مسیر مرگ عبور کرده بودند.

برچسب هاعکاسریوگراند

منبع: شریان

کلیدواژه: عکاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۸۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟

زهرا علی‌اکبری- تورم حالا به دغدغه اصلی سیاستگذاران و افکار عمومی در ایران تبدیل شده است. اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با موج پرفشار تورم روبروست و صعود تورم به کانال بالاتر از چهل درصد سبب شده است قدرت خرید بیش از پیش آسیب ببیند. عدم تطابق تورم با میزان افزایش حقوق یکی از مهمترین نکاتی است که سبب شده است اقتصاد ایران شاهد عقبگرد قدرت خرید باشد.

احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با تاکید بر این نکته که اقتصاد ایران درگیر بحران جدی ریزش ارزش پول ملی است، گفت: متاسفانه در چهار دهه اخیر ارزش پول ملی در ایران ۱۰ هزار برابر کاهش یافته است. معنای این اتفاق در حقیقت ریزش قدرت خرید مردم است.

وی گفت: اتفاقاتی زنجیروار زمینه را برای بروز این بحران مهیا کرده است. عامل مهم این اتفاق یعنی ریزش ارزش پول ملی، افزایش شدید نرخ تورم است و رشد تورم نیز ریشه در افزایش نقدینگی دارد. به عبارت دیگر دولت‌ها در ایران سیاست پرداخت درستی ندارند و با پیش‌بینی هزینه‌های غیرضروری در بودجه، موجب بروز ناترازی و ایجاد کسری در بودجه می‌شوند. این اتفاقات نیز دست به دست هم می‌دهد و چنین شرایط نامساعدی را ایجاد می‎کند.

بانک مرکزی باید مستقل باشد

حاتمی یزد تاکید کرد: وقتی درآمد و هزینه تطابقی با هم ندارند، دولت بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول می‎کند و در نتیجه پول بدون پشتوانه را راهی اقتصاد می‌کند. اگر کالاها و خدمات همپای تورم در اقتصاد رشد می‌کرد چنین بحرانی به وقوع نمی‌پیوست اما متاسفانه شرایط تولید در بخش کالا و خدمات در ایران شرایط بسیار ناگواری است.

او تورم را گرفتن مالیات از فقرا و دادن پول و امکان به ثروتمندان دانست و گفت: در این فضا طبقه متوسط در حال از بین رفتن است. متاسفانه شکاف طبقاتی در حال عمیق شدن است. افراد به صرف نداشتن خانه، هر روز بیشتر از روز گذشته در فشار و تنگنا قرار می‌گیرند.

ام‌الفساد اقتصاد چیست؟

حاتمی یزد با تاکید بر اینکه تورم بی هیچ اغراقی ام‌الفساد جامعه است، گفت: بالا رفتن تورم و کاهش قدرت خرید افراد را ناگزیر به داشتن شغل دوم و سوم می‌کند در نتیجه کارها درست پیش نمی‌رود و بحران پدیدار می‌شود. حتی من معتقدم پایین بودن بهره‌وری و فساد اداری و قاچاق و .. تا حدی به معضل تورم در کشور مرتبط است. در شرایط فعلی همه چیز در خدمت طبقه بسیار ثروتمندی است که جمعیت اندکی دارند اما از همه‌ی مواهب برخوردارند. واقعا شرایط امروز ایران مصداق ضرب‌المثل قدیمی شده که از نخورده می‌گیرند و به خورده می‌دهند چون همان طور که گفتم تورم مالیاتی است که به فقرا فشار می‌آورد .

او مسئولیت اصلی بانک مرکزی را پیشگیری از تورم دانست و گفت: وقتی بانک مرکزی مستقل نیست، وضعیتی مثل وضعیت ایران پدیدار می‌شود چرا که دولت بانک مرکزی را مجبور با چاپ پول می کند و در نهایت تورم به مردم تحمیل می‌شود . آن وقتی ما می‌شنویم که رییس کل بانک مرکزی نسبت به تضعیف حکمرانی ریال در اقتصاد اعتراض دارند.

او در جواب این پرسش که نرخ تورم در سال جاری به نظر شما به هدف دولت یعنی بازگشت به کانال بیست تا سی درصد نزدیک خواهد شد یا خیر؟ گفت: نه تنها امسال بلکه در سال آینده نیز به نظر من نرخ تورم بالاتر از چهل درصد باقی خواهد ماند.

این مدیر اسبق بانکی گفت: جامعه در حال تغییر وضعیت است. طبقه متوسط تحت تاثیر سیاست‌های اشتباه اقتصادی در حال از بین رفتن است و در نتیجه این اتفاق جامعه به دو طبقه فقیر و بسیار ثروتمند تقسیم می‌شود. در این جامعه طبیعتا توسعه‎ای رخ نمی‌دهد و فشار موجود بر بخش مولد نیز موید همین مدعاست.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898287

دیگر خبرها

  • جشنواره ورزشی مادر و دختری در آزادشهر + فیلم
  • جشنواره ورزشی مادر و دختری در آزادشهر
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی ۲ سال
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • ثبت ۴ سهمیه قایقرانی المپیک به نام ایران/ دختری که تاریخ سازی کرد
  • سیمپسون‌ها باز هم پیش‌بینی می‌کنند؛ مکزیک و پرتغال در فینال جام جهانی ۲۰۲۶ / عکس
  • گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست
  • آمریکا و جاسوسی جهانی
  • ببینید | جملات تکان‌دهنده آقای مسئول از شرایط اقتصادی: ۴ دهک جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند!