Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@05:33:53 GMT

تفریحی از جنس آب تَنی که جان می گیرد

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۹۱۰۲

تفریحی از جنس آب تَنی که جان می گیرد

قزوین_ فصل گرما که فرا می رسد، آب تنی و شنا مشتری های گرم خود را دارد اما ماجرای شنا و غرق شدگی در این بین حکایت تلخی است که هر سال تکرار می شود.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در این روزهای فصل گرما و تابستان، فصل شنا و دریا و در آب غوطه خوردن، خاطره ای ماندنی به یاد می ماند و تابستان، نه تنها در این شعر روزگار کودکی، که در ذهن بسیاری با آب‌تنی و استخر پیوندی همیشگی دارد؛ پیوندی که همزمان و دقیقا از اوایل شروع فصل گرما تازه می شود و با پایان یافتن دوره تحصیل دانش آموزان و نوجوانان، تابستان فصلی برای آب تنی و شنا آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ساله در فصل گرما و تابستان آمار افرادی که در اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست‌داده‌اند، به طور پیوسته از رسانه‌ها پخش می‌شود و مسئولان سعی می‌کنند به مردم راجع به این خطر هشدار دهند. اما شاید بسیاری ندانند که خطر غرق‌شدگی فقط در ساحل‌های شلوغ و مناطق طرح سالم‌سازی دریا نیست. بلکه بیشترین موارد غرق‌شدگی در مناطق خارج از طرح دریا و در مناطق خلوت و ممنوع شنا و یا در زمان‌هایی که دریا طوفانی بوده و مناطق حفاظت‌شده طرح سالم‌سازی دریا تعطیل بوده، رخ می‌دهد.

براساس گزارش پزشکی قانونی استان قزوین،آمار متوفیان ناشی از غرق شدگی استان در سال ۹۶ شامل ۲۵ نفر بوده که از این آمار، ۳ نفر مربوط به بانوان و ۲۲ نفر مربوط به مردان بوده است و آمار با کاهش ۳۲ درصدی همراه است.

متوفیان ناشی از غرق شدگی استان در سال گذشته نیز شامل ۱۷ نفر بوده که از این آمار، ۱۶ نفر مرد و یک نفر خانم بوده است.

همچنین در سه ماه نخست سالجاری نیز آمار متوفیان ناشی از غرق شدگی استان، ۹ نفر گزارش شده است.

امسال از همین چند ماه گذشته سالجاری، ماجرای غرق شدن مردم قزوین در آب پشت سدها و استخرهای آب کشاورزی آغاز شد و خبرهایی از غرق شدگی در سایت و رسانه های استان منتشر شد.

غرق شدگی جوان ۳۷ ساله در کانال آب سه راهی شیداصفهان در آخرین روزهای ماه اردیبهشت ماه و غرق شدگی مرد ۶۳ ساله در کانال آب کشاورزی شهرمحمودآباد در ۲۷ خردادماه سالجاری خبرهای تلخی بود که از سوی مسئولان زیربط اعلام شد.

اصطلاح «شیرجه در مرگ» را شاید بتوان برای حال و هوای آب تنی این روزهای گرم تابستان به کار برد چراکه برخی از مردم با وجود توصیه ها و هشدارهای جدی مسئولان، با پرش در کانال ها و استخرها به استقبال مرگ می روند.

علی فخار سلیمانی مدیر مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین به مقایسه آماری آمار غرق شدگی در سال ۹۷ و سالجاری می پردازد و عنوان می کند: در سال گذشته، ۳۸ ماموریت مربوط به غرق شدگی بوده که ۸ مورد مربوط به انتقال به بیمارستان، ۴ مورد درمان سرپایی، ۱۲ مورد لغو ماموریت و ۱۴ مورد نیز به منجر به فوت شده است.

وی ادامه می دهد: آمار ماموریت های غرق شدگی تا پایان خردادماه سالجاری نیز، ۱۸ مورد بوده که ۷ مورد انتقال به بیمارستان، ۳ مورد درمان سرپایی، ۴ مورد لغو ماموریت و ۴مورد منجر به فوت شده است.

به گزارش قدس، الگوی غرق شدگی در استان طی سال های مختلف، متفاوت است به گونه ای که در برخی از سال ها شاهد افزایش و گاها هم نیز شاهد کاهش این آمار بوده ایم اما مهمترین اولویت در این بین، توجه به هشدارهایی است که از سوی مسئولان زیربط ارائه می شود و شاید بتوان به جرا گفت که توجه به این توصیه ها و راهنمایی می تواند در کاهش غرق شدگی موثر باشد.

بی توجهی به تابلو های هشدار دهند

حمید پویا در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص وضعیت کانال های آب استان اظهار می کند: کانال های آب این استان تقریبا یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر است که سال های پرآب و بارانی برای تامین آب محصولات کشاورزان ارزشمند است، اما همواره به عنوان یک دغدغه برای سلامتی جانِ هم استانی ها است چراکه برخی از هم استانی ها با عدم درنظرگرفتن نکات توصیه شده در خصوص استخرها، به آب تنی در این استخرها روی آورده و این امر موجب غرق شدگی می شود.

وی بیان می کند: اقداماتی برای جلوگیری از غرق شدگی از جمله نصب تابلوهای هشداردهنده، راهنما و خطر مرگ و غرق شدگی در محل کانال ها صورت گرفته و در محل های حادثه خیز نیز گاردیل نصب شده است اما با این وجود متاسفانه برخی از افراد بدون درنظرگرفتن موارد عنوان شده، به داخل آب و استخرها می روند و در اثر شنا جان خود را از دست می دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین ادامه می دهد: از ابتدای سالجاری شاهد غرق شدگی در استان بوده ایم و علت این موارد از این غرق شدگی ها مربوط به مردم است؛ نیروهای گشت سیار در محوطه کانال ها مستقر شده است اما با این وجود مردم هشدارها را جدی نمی گیرند و با پَرش به داخل کانال ها، جان خود را به خطر می اندازند.

پویا در خصوص کانال های پرخطر استان عنوان می کند: بیشترین خطر غرق شدگی مربوط به کانال های درجه یک و دو استان و کانال موجود در حوالی شهرک مهرگان است که آب و سرعت بیشتری را به خود اختصاص می دهد؛ شهرک مهرگان در نزدیک این کانال در ساخته شده است و ما انتظار داریم تا شهرداری برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار، اقدامات امنیتی را انجام دهد چراکه منطقه مهرگان جزو نقاط حادثه خیز است و البته نصب تور و گاردریل تقریبا انجام شده است.

وی ادامه می دهد: اعتباری را برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز در سه سال پیش به مبلغ ۴۵ میلیون تومان درخواست کرده بودیم تا ایمن سازی بیشتر صورت بگیرد و برای هر سال ۱۲۰ الی ۱۵ میلیون تومان است که  این مبلغ، مبلغ محدودی برای ایمن سازی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین اضافه می کند: از شهروندان درخواست داریم تا به ارتقای سطح فرهنگی و آگاهی توجه داشته باشند و خانواده ها به هیچ عنوان در حاشیه کانال ها اقامت نکنند چراکه وقعا کانال ها خطرآفرین است و انتظار داریم و مردم بدانند که استخرها محل شنا نیستند.

پویا یادآور می شود: مسیل هایی در استان وجود دارد که البته رودخانه ای واقع در ۶ کیلومتری زیاران و خررود جزو رودخانه های پرآب و پرخطر قزوین محسوب می شود و اقداماتی از جمله فنس کشی در این محدوده ها صورت گرفته است.

به گزارش قدس، با وجود تمام هشدارها و توصیه ها، همچنان شاهد جدی نگرفتن مردم در کانال ها و استخرهای آب هستیم به گونه ای که عدم توجه به این توصیه ها، حوادث تلخ غرق شدگی و پایان زندگی در آب را به همراه دارد.

هر سال با فرارسیدن تابستان، زنگ خطر هشدارها و توصیه ها به صدا در می آید اما با این وجود ماجرای غرق شدگی هر سال در استان تکرار می شود.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استان قزوین غرق شدگی مسئولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۹۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای تیم ملی کشتی کشورمان که قرار بود پس از حضور در رقابت های کشتی قهرمانی آسیا به کشور بازگردند، به دلیل سیل و آب گرفتگی فرودگاه دوبی و لغو شدن پروازها به مدت ۴ روز در قرقیزستان ماندگار شدند.
بر این اساس فدراسیون کشتی، با انجام تمهیدات لازم برنامه های تفریحی و ورزشی را برای این تیم درنظر گرفته است و امروز نیز کشتی گیران در یک برنامه تفریحی،‌ ورزشی به کوهنوردی در ارتفاعات بیشکک رفتند.

کد خبر 6081829

دیگر خبرها

  • تیم ملی کشتی فرنگی همچنان در بیشکک!
  • فرنگی‌کاران ايران در بيشکک ماندنی شدند!
  • فوت و غرق شدگی کودک بر اثر آبگرفتگی در داراب
  • فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند
  • لغو پرواز تیم ملی کشتی فرنگی به ایران به دلیل سیل در دوبی
  • بسته بودن فرودگاه دبی سفر تیم ملی کشتی فرنگی را به تعویق انداخت
  • غرق شدگی پسربچه و تصادف زنجیره‌ای با ۱۰ مصدوم
  • غرق شدگی پسربچه ۴ ساله در استخر باغ و تصادف زنجیره‌ای با ۱۰ مصدوم
  • غرق شدگی پسربچه ۴ ساله در استخر باغ / تصادف زنجیره‌ای در محدوده پل تمدن با ۱۰ مصدوم
  • استانداردترین روش‌های غریق نجات توسط ناجیان استفاده می شود