Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:42:12 GMT

ریشه بیشتر جرائم مشکلات فرهنگی و اقتصادی است

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۹۶۹۲

ریشه بیشتر جرائم مشکلات فرهنگی و اقتصادی است

سید محسن مظهری روز پنجشنبه در نشست مشترک روسای دادگستری و دادستان های حوزه قضایی استان سمنان در سرسرای دادگستری شاهرود، علت شکل گیری بیشتر جرائم کنونی را مشکلات زیرساختی در فرهنگ و اقتصاد دانست و افزود: اگر دعوا و جرمی شکل می گیرد، می توان منشا آن را در وضعیت معیشت، تورم، فقر و بیکاری جست و جو کرد.

وی، موج ورود پرونده ها به دستگاه قضا را تضعیف انسجام اجتماعی خواند و تصریح کرد: تشکیل پرونده برای هر فرد هزینه بالایی از نظر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به نظام تحمیل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: دستگاه های حاکمیتی در امر اقتصاد و معیشت مردم، متولیان فرهنگ، حوزه های علمیه و واعظان، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و رسانه ها، اگر به وظایف خود به درستی عمل کنند، به یقین از جرائم کاسته شده و شاهد حجم بالای پرونده های قضایی نخواهیم بود.

وی گفت: از جوانی که بیکار و سربار خانواده است، نمی توان توقع داشت به اعتیاد و فضای مجازی آلوده روی نیاورد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان، ترویج فرهنگ مادی، تبلیغ ناهنجاری و خلاف شرع از رسانه ها، تبلیغ مصرف گرایی و اشرافی گری، دورشدن از کسب روزی حلال، را از جمله عواملی دانست که مانع احترام به حقوق یکدیگر شده و زمینه های ارتکاب جرم را فراهم می کند.


حجم پرونده های قضایی با جمعیت شاهرود تناسبی ندارد

مظهری، از حجم بالای پرونده های قضایی در شهرستان شاهرود انتقاد کرد و اظهار داشت: ورودی پرونده ها در دادگاه ها، دادسراها و شورای حل اختلاف در این شهرستان بیش از ۴۰ هزار فقره در سال است که این حجم بالای پرونده ها تناسبی با جمعیت این شهرستان نداشته و این امر آثار منفی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر جا می گذارد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان افزود: ارجاع حجم زیاد پرونده ها به قاضی ها کار را فرسایشی می کند، با توجه به مسوولیت بسیار سنگین شرعی و قانونی قاضی، حجم پرونده ها قاضی را از لحاظ روحی و روانی تحت فشار قرار داده و امکان خطا را بالا می برد و رسیدن به واقعیت را بسیار سخت می کند.

وی، بخش عمده جرایم خشن استان سمنان را مربوط به شهرستان شاهرود خواند و افزود: میزان خشونت، تیراندازی و کشف مشروبات الکلی در این شهرستان قابل قبول نیست و مسوولان باید در میزان کاهش آن تلاش بیشتری کنند.

مظهری تاکید کرد: تعداد پرونده های قتل عمد استان سمنان در هر سال به طور میانگین کمتر از انگشتان یک دست است و نسبت به استان های دیگر کشور، میزان خشونت در این استان بسیار پایین است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان، از راه اندازی ۲ مرکز کانون وکلا در شهرستان سمنان و شاهرود خبر داد و افزود: به زودی این ۲ مرکز با هدف ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به شهروندان راه اندازی خواهد شد.

۱۰۲۳/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری شاهرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۹۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدرنشینی تارگت در مسابقات لیگ تیراندازی سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ تیم‌های تارگت سمنان، هیئت دامغان و شهدای غزه سمنان به ترتیب مقابل تیم‌های هیئت شاهرود، فجر سمنان و شواتیر گرمسار پیروز شدند ؛  تیم تپانچه شهید تابسته شاهرود این هفته استراحت داشت
در رشته تپانچه بادی، محمد گلینی از تیم تارگت سمنان فاطمه شورونی از تیم شهدای غزه و ساغر وظیفه شناس از تیم تارگت سمنان به ترتیب عناوین اول تا سوم را بدست آوردند
مسابقات هفته هفتم و نهایی لیگ تیراندازی استان سمنان  ، جمعه ۲۱ اردیبهشت  در سالن تیراندازی شهدای گمنام سمنان برگزار می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • بارش سنگین برف بهاری در محور شاهرود-توسکستان-گرگان
  • تصاویر بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان | میزبان بارش نسبتاً سنگین برف بود + ویدئو
  • گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • بررسی مشکلات و توانمندی‌های حوزه قضایی ساوه
  • صدرنشینی تارگت در مسابقات لیگ تیراندازی سمنان
  • افتتاح پایگاه سلامت مدارس در شاهرود
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟