Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر تلاش برای حفظ آثار معنوی استان گفت: ۱۲ اثر میراث معنوی گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

شهرود امیرانتخابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با بیان اینکه 12 اثر میراث معنوی گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اظهار داشت: شناسایی این دست از آثار و میراث ارزشمند معنوی که در حقیقت محصول ارزش‌گذاری و همت گذشتگان است در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تأکید بر اینکه در مسیر شناسایی آثار معنوی و ناملموس استان تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند کمک به‌سزایی داشته باشند عنوان کرد: با شناخت این دست از آثار سنت‌های گذشتگان مورد محافظت قرار می‌گیرد و از فراموش شدن آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

امیرانتخابی ثبت یک اثر ناملموس استان گیلان در فهرست میراث ملی کشور را گامی مثبت اعلام کرد و ابراز داشت: برگزاری جشنواره‌ها به صورت استانی و محلی در سطح گیلان می‌تواند در مسیر احیاء و زنده‌ نگهداشتن آئین‌ها و سنت‌ها نقش به‌سزایی داشته باشد به همین علت از برپایی چنین رویدادهایی در سطح استان حمایت می‌شود.

باغ‌های بابونه اشکورات گیلان به‌روایت تصویرنادرترین گل جهان در داماش گیلان به‌روایت تصویرپل 700 ساله تمیجان رودسر به روایت تصویر

وی ضرورت حفظ شیوه سنتی آماده‌سازی یک نوع خوراک در گستره محلی، روستا، شهر یا شهرستان را گامی در جهت حفظ آثار ناملموس گیلان خواند و تصریح کرد: نمونه‌ها و آثار ناملموس و معنوی بسیار زیادی در سطح استان گیلان با قدمت بسیار بالا وجود دارد که قابلیت ثبت شدن در جدول آثار ملی کشور را دارا هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در مورد برخی از آثاری که از استان در فهرست آثار ملی قرار گرفتند نیز اظهار داشت: پرونده‌های الکاوه بازی، بازی مرغانه جنگ، آئین کت را گیشه، مهارت جوراب بافی گیلان، مهارت پخت تیان حلوا خشکبیجار و خورش ترش واش از جمله برخی از این آثار محسوب می‌شوند.

امیرانتخابی از ثبت مهارت نوغانداری و ابریشم‌کشی سنتی استان گیلان در فهرست آثار ملی و معنوی کشور نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: شیوه آماده‌سازی غذاهایی نظیر سیاه پلو لنگرود، بادمجان شکم پر، پنیر برشته، کال کباب و باقلاوابیج نیز از دیگر مواردی است که به تازگی به نام استان گیلان در این فهرست به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ن

R7877/P/S6,71/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۰۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان

به گزارش جام جم آنلاین البرز،مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز بازدید از شهرستان اشتهارد، با امام جمعه محترم و دادستان این شهرستان دیدار کرد و همچنین از بنا‌های تاریخی این شهرستان از جمله امامزاده سلیمان (ع)، مجموعه صیادیه، مسجد جامع اشتهارد و مجتمع گردشگری روستای جارو بازدید کرد.
رحیم خاکی افزود: بر اساس اعتبارات ابلاغ شده، امسال بخشی از مرمت امامزاده سلیمان پیش برده می‌شود که در فاز اول مطالعات و استحکام‌سازی بنای شبستان است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز در این بازدید از پروژه‌های گردشگری شهرستان بازدید و بر رفع موانع این طرح‌ها تأکید کرد و گفت: امسال امید می‌رود با پیشبرد طرح‌های گردشگری اشتهارد از جمله مجموعه گردشگری روستای جارو و پروژه دستکند‌های صخره‌ای اشتهارد تحولی در افق گردشگری این شهرستان ایجاد شود.

دیگر خبرها

  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • راه‌ دسترسی منطقه گردشگری سد کنگیر ایوان تکمیل می‌شود