Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، احمد آقایی پیش از ظهر پنجشنبه در همایش تجلیل از فعالان مبارزه با مواد مخدر و درمان گران گیلان که در سالن اجتماعات بیمارستان پورسینای رشت برگزار شد با اشاره به اینکه اعتیاد و مواد مخدر پدیده خانمان سوز و ویران‌کننده است، افزود: امروز متخصصین عقیده دارند که از بحران‌های سنگین در جامعه بشری که بیش از ۱۷۰ کشور به صورت مستقیم با آن درگیر بوده و ایران نیز از جمله این کشورها است مصرف مواد مخدر، تولید و توزیع آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتیاد یکی از سه عامل مهم مرگ و میر در جهان

وی با بیان اینکه امروز مواد مخدر از مرزها عبور کرده و هیچ فرد، مقام و مسئولی نمی‌تواند خود را مصون از آثار و آسیب های آن بداند، افزود: دشمن برای آلوده کردن جامعه اسلامی به ویژه جوانان و دور کردن آنها از مسیر پیشرفت و توسعه برنامه‌های بسیاری در زمینه افزایش مصرف مواد مخدر در جامعه دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در ادامه با اشاره به اینکه انواع بیماری‌ها، تصادف و مواد مخدر سه عامل اصلی مرگ و میر در دنیا شناخته شده‌اند، گفت: قانونگذار اعتیاد را جرم تلقی کرده و نگاه ترحم آمیزی به آن دارد در ماده ۱۵ و ۱۶ قانون ابتدا به معتاد فرصتی برای اصلاح و بازگشت به جامعه داده شده و در صورت استمرار مصرف آن را جرم تلقی می کند.

وی همچنین با اشاره به برخی از عوامل افزایش مصرف اعتیاد در جامعه، بیان کرد: عوامل انسانی، عدم توجه متولیان تربیتی و فرهنگی، خانواده‌ها، معلمین و مربیان و بی‌توجهی نهادهای اجتماعی و حاکمیتی از جمله این عوامل هستند.

آقایی با بیان اینکه برخی معتقدند بیکاری عامل اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر در جامعه است، اظهار کرد: علاوه بر بیکاری عوامل فردی، والدین و مربیان تربیتی نیز نمی‌توانند بی تاثیر باشند.

وی با تأکید بر لزوم توجه نهادهای حاکمیتی برای ایجاد فرصت‌های شغلی، گفت: دستگاه قضایی به کمک هفت ارگان دیگر الگوی جدیدی با عنوان دادگاه درمان مدار تهیه کرده که طی دو سال گذشته در ۵ استان به صورت پایلوت اجرایی شده و در این زمینه استان گیلان رتبه نخست کشوری را دارد.

تشکیل سالانه ۵ هزار پرونده در حوزه مواد مخدر در گیلان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به اینکه اجرای این طرح سبب کاهش جمعیت معتادان کارتن خواب در شهر شده است، تصریح کرد: قانونگذار نگاهش حفظ کرامت انسانی است لذا از مدیرکل بهزیستی می‌خواهیم همانند گذشته با جدیت بیشتری در این زمینه اقدام کرده و حمایت‌های مالی لازم را در حوزه درمانی انجام داده و استفاده از الگوهای رفتاری تشویقی و تنبیهی نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در این حوزه وضعیت گیلان نسبت به سایر استان‌ها مطلوب است، افزود: در حوزه استعمال مواد مخدر گیلان رتبه پانزدهم کشور را دارد.

آقاییی با اشاره به اینکه سالانه ۵ هزار پرونده در حوزه خرید و فروش و نگهداری مواد مخدر در استان گیلان تشکیل می‌شود، گفت: در حوزه استعمال از سال ۸۷ تا ۹۸ بیش از ۴ هزار پرونده تشکیل شده و برای بهبود این وضعیت نیازمند تغییر نگاه در این حوزه هستیم و متولیان تربیتی، خانواده‌ها، معلمین و روحانیون باید تلاش کنند تا با بصیرت افزایی زمینه تغییر این نگاه در جامعه را فراهم کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بیکاری یکی از زمینه‌های تاثیر گذار در افزایش مصرف مواد مخدر است، بیان کرد: امروزه مواد مخدر جنسیت نمی‌شناسد در همه رده‌های سنی شاهد مصرف این بلای خانماسوز هستیم دولت باید برنامه‌ریزی کند و از سوی دیگر خانواده نیز باید نسبت به تربیت و حفاظت از فرزندان خود تلاش بیشتری انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال می‌تواند به کاهش مصرف مواد مخدر کمک کند، ادامه داد: معتاد هم آسیب پذیر بوده و هم آسیب رسان و زمینه ساز بروز بسیاری از جرائم همانند خودکشی، قتل، ضرب و شتم و طلاق در سطح جامعه می شود.

۷۰ درصد زندانیان در ایران درگیر معضل اعتیاد هستند

رئیس ستاد هماهنگی نظام پزشکی گیلان نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: معتادان را باید به عنوان یک بیماری روحی و جسمی تلقی کنیم.

برزگر با تأکید بر اینکه نباید آنها را از خانواده و جامعه دور کنیم، افزود: معتاد بسیار آسیب پذیر است ۷۰ درصد زندانیان در ایران درگیر موضوع اعتیاد هستند.

کد خبر 4652441

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگستری گیلان رشت ستاد مبارزه با مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۰۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبارات مبارزه با مواد مخدر در خوزستان افزایش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، رضا نجاتی ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اهمیت کارهای فرهنگی در استان خوزستان به منظور مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر ابتدا باید کار فرهنگی و اجتماعی و سپس کار مقابله‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه با کار فرهنگی نیز اقدامات کم هزینه‌تر و جامعه سالم‌تر خواهد بود، افزود: نباید اجازه دهیم به دلیل آگاهی کم و آموزش کم، فردی در جامعه معتاد شود و بعد سراغ جمع‌آوری معتاد متجاهر یا مقابله با قاچاقچیان برویم.

نجاتی بیان کرد: میزان اعتبارات در حوزه مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان در مقابل کارهایی که انجام می‌شود، ناچیز است و تلاش برای افزایش اعتبارات در حال انجام است؛ البته باید توجه شود که اعتبارات در محل خود هزینه شوند.

وی با اشاره به تأثیر مستقیم جمع‌آوری معتادان متجاهر در کاهش آمار سرقت گفت: در راستای مقابله با مواد مخدر، اولویت ما انجام کار فرهنگی است و نیازمند مشارکت مردم در این زمینه هستیم. جمعیت هدف ما دانش‌آموزان و اولیا هستند که باید ارتباط اولیا با مسؤولان فرهنگی امر مبارزه با مواد مخدر نزدیک‌تر شود تا نوجوانان و جوانان مصون بمانند.

وی افزود: انجام کار فرهنگی در توسعه اقتصادی و اجتماعی و سایر ابعاد به ما کمک می‌کند. برنامه متمرکز ما امسال در حوزه آموزش و پرورش و فرهنگیان و اولیا است. لذا باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در این کمیته راهکارها ارائه و سیاست‌گذاری خوبی انجام شود و امیدواریم بتوانیم در ادامه راه با برنامه‌ریزی، کارهای فرهنگی خوبی را در زمینه مبارزه با مواد مخدر در خوزستان انجام دهیم.

کد خبر 6081033

دیگر خبرها

  • جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • اعتبارات مبارزه با مواد مخدر در خوزستان افزایش یابد
  • رای دیوان عالی کشور در مورد قانون مبارزه با مواد مخدر
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • بالگرد‌ها به کمک شناسایی کشت و توزیع مواد مخدر می‌آیند
  • خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر