Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ادریس جزایری» که روز پنجشنبه در سمینار بین‌المللی «اقدامات قهری یک‌جانبه و تأثیرات آن» وین سخنرانی می‌کرد افزود: افزایش بی‌سابقه استفاده از تحریم‌های یک‌جانبه برای جنگ اقتصادی علیه کشورها سرسام‌آور شده است. هرروز تیتر روزنامه‌ها را می‌خوانیم که درباره تحریم‌های جدید علیه کشورها توضیح می‌دهد.

وی این سیاست‌ها را خلاف موازین حقوق بشر توصیف کرد که به‌حق زندگی شهروندان عادی آسیب می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارشگر تحریم‌های سازمان ملل سپس به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام اشاره کرد و گفت: آمریکا تصمیم گرفت تا به‌طور یک‌جانبه از توافقی خارج شود که به‌عنوان عضوی از این توافق، در کنار پنج کشور دیگر قرار بود به مناقشه برنامه هسته‌ای ایران در یک دهه گذشته پایان داده شود.

وی بابیان اینکه این توافق در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ۲۲۳۱ به تصویب رسید افزود: اما آمریکا نه‌تنها ایران را تحریم بلکه سایر کشورهایی که با ایران تجارت دارند را هم تهدید به تحریم کرده است.

جزایری تحریم‌های آمریکا علیه ایران را شدیدترین نوع تحریم‌هایی توصیف کرد، که تمام بخش‌های اقتصادی ایران را هدف قرار داده است. وی توضیح داد که با قطع دسترسی ایران به سامانه مالی سوئیفت، مراودات اقتصادی بین‌المللی با ایران غیرممکن شده و به‌این‌ترتیب ایران قادر به پرداخت برای خرید مواد غذایی و دارویی نیست. وی این وضعیت را یک محاصره غیرقانونی و انتقام جمعی خواند که هر دو مغایر قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

سمینار بین‌المللی یک‌روزه «اقدامات قهری یک‌جانبه و تأثیرات آن» به ابتکار ایران و نمایندگی‌های کوبا و ونزوئلا و با مشارکت نمایندگی‌های دائمی روسیه، چین و سوریه در هتل کوبورگ وین در جریان است.

در این سمینار که دیپلمات‌ها، کارشناسان سازمان‌های بین‌المللی، پژوهشگران و اصحاب رسانه حضور دارند قرار است موضوعاتی از قیبل تحریم‌های یک‌جانبه و حقوق بین‌الملل، تأثیرات تحریم‌های یک‌جانبه ازلحاظ حقوق بشر، تحریم‌های یک‌جانبه و مسئولیت کشورها تحت حقوق بین‌المللی کیفری، و نقش رسانه‌ها در تحریم‌های یک‌جانبه و مسئولیت آن‌ها موردبحث و بررسی قرار گیرد.

پیش از برگزاری این نشست آلفرد زایاس، کارشناس اسبق سازمان ملل متحد در حوزه "ارتقاء نظم بین‌المللی برابر و دموکراتیک" در گفت‌وگو با خبرنگاران تحریم‌های آمریکا علیه ایران را غیرقانونی خواند و افزود: ایالات‌متحده آمریکا فاقد هرگونه حسن نیت در انجام مذاکرات است. وی در همین خصوص، افزود: تحریم‌ها علیه ایران نه‌تنها غیرقانونی، بلکه غیرعاقلانه بوده و درنهایت نیز ثابت خواهد شد که غیر مؤثر هستند.

وی با تأکید بر اینکه مسیر دیپلماسی همواره باز است و دیپلماسی مبتنی بر حسن نیت است، افزود: بااین‌حال، این دولت آمریکا است که فاقد هرگونه صداقتی است. جان بولتون، مایک پمپئو و دونالد ترامپ به دنبال گفتگو نیستند؛ آن‌ها فقط به دنبال زورگویی و قلدری هستند و این رفتار، کاملاً غیرمنطقی است.

وی همچنین در مورد ادعای ترامپ در خصوص لغو تصمیم حمله خود به ایران جهت جلوگیری از کشتن افراد، اظهار داشت که ترامپ در این مورد بلوف می‌زند.

زایاس، بابیان اینکه ترامپ را نباید حتی برای یک‌لحظه باور کرد، افزود: ایران می‌تواند ضربات سنگینی به منافع آمریکا بزند، ولی تنها چیزی که ایران می‌خواهد، احترام می‌باشد و دوست دارد مانند دیگر کشورها محترم شمرده شود.

این کارشناس سابق سازمان ملل، همچنین در مورد اتفاقات اخیر تنگه هرمز و انفجار چند نفت‌کش که آمریکا و انگلیس آن را به گردن ایران انداخته‌اند، افزود: برعکس این نظرات، بعید است که این اتفاقات به دستور ایران انجام‌شده باشد، چراکه ایران از این قضیه هیچ منفعتی به دست نمی‌آورد.

وی افزود: امنیت منطقه خاورمیانه از اوایل ماه می و حضور بیشتر نظامی آمریکا به دلیل آنچه بولتون از آن به‌عنوان پیام روشن به ایران یادکرده، به خطر افتاده است. زایاس بارد ویدئوی انتشاریافته توسط ارتش آمریکا که ادعاشده قایق‌های ایران در حال برداشتن یک مین از یکی از نفت‌کش‌های منفجره در خلیج‌فارس هستند، افزود: بر روی این قایق‌ها هیچ نام و نشانی از ایران ثبت‌نشده است.

سمینار «اقدامات قهری یک‌جانبه و تأثیرات آن» عصر امروز پس از جمع‌بندی توسط مدیر جلسه، با صدور بیانیه مشترکی از سوی سه کشور در محکومیت اقدامات قهری یک‌جانبه، خاتمه خواهد یافت.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۰۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد

رئیس جمهور ونزوئلا در دیدار هیئتی از ایران  اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه کشورش را «اشتباهی جدی» توصیف کرد و گفت: ایالات متحده به یک کلمه از توافقنامه امضا شده در اکتبر گذشته در قطر احترام نمی‌گذارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "نیکلاس مادورو"، رئیس دولت ونزوئلا بعدازظهر روز دوشنبه از هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (عج) جمهوری اسلامی ایران که به منظور تقویت روابط راهبردی بین دو کشور به ونزوئلا سفر کرده، استقبال کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در این دیدار اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه کشورش را «اشتباهی جدی» توصیف کرد و گفت: ایالات متحده به یک کلمه از توافقنامه امضا شده در اکتبر گذشته در قطر احترام نمی‌گذارد.

اشاره او به مذاکراتی است که توسط قطر در سپتامبر 2023 انجام که منجر به مبادله زندانیان شد و در آن 10 آمریکایی و 18 ونزوئلایی آزاد شدند و ونزوئلا گفت که واشنگتن همچنین به پایان تحریم‌ها در صورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2024 رای داده است.

مقامات آمریکایی اخیراً اعلام کردند که دولت بایدن تحریم‌ها را مجدداً علیه ونزوئلا اعمال خواهد کرد و مدعی شدند که دولت مادورو از "انتخابات فراگیر و رقابتی" حمایت نکرده است.

آمریکا و ونزوئلا تبادل زندانی انجام دادندایران تمدید مجدد تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را محکوم کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل
  • واکنش نتانیاهو به خبر تحریم یک گردان ارتش رژیم اسرائیل توسط آمریکا
  • جنایات اسرائیل اعتبار قوانین بین‌المللی را نابود می‌کند
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا
  • اکسیوس: آمریکا یک واحد از ارتش اسرائیل را تحریم می‌کند
  • واکنش نتانیاهو به خبر تحریم یک گردان ارتش توسط آمریکا
  • آمریکا یک واحد از ارتش اسرائیل را تحریم می‌کند
  • اکسیوس : آمریکا یک واحد از ارتش اسرائیل را تحریم می کند