Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدر اعظم آلمان شرایط بعد از انتخابات اروپایی سال جاری برای انتخاب رهبران جدید در این اتحادیه را نسبت به ۵ سال قبل بسیار پیچیده تر ارزیابی کرد. ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "ژنرال آنسایگر" آلمان، در جستجوها به دنبال یک رهبری جدید برای اتحادیه اروپا قبل از نشست ویژه روز یکشنبه هنوز هیچ راه حلی شکل نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در سخنانی تاکید کرده است که البته تنها یکی از نامزدهای سر لیست انتخابات اروپایی باید رئیس کمیسیون این اتحادیه شود. با این حال نامزد مد نظر وی یعنی "منفرد وبر"، نامزد سر لیست محافظه کاران در انتخابات اروپایی تا به حال نه در پارلمان اروپا و نه در شورای اروپایی اکثریتی به دست نیاورده است.

شب گذشته آنگلا مرکل در دفتر صدر اعظمی با "منفرد وبر" و روسای احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و رئیس فراکسیون حزب مردم اروپا نشستی را در این باره که حالا این مسیر چگونه باید ادامه یابد برگزار کرد. فراکسیون حزب مردم اروپا با نامزد سر لیست آن "منفرد وبر" در انتخابات پارلمانی اروپا مجددا قدرتمندترین حزب شده اما با ریزش آراء شدیدی نسبت به دور قبل مواجه شد.

مرکل در پارلمان آلمان اعتراف کرد که شرایط خروجی خیلی پیچیده تر از بعد از انتخابات اروپایی پنج سال پیش است. سران کشورهای اروپایی باید یک نامزد مشترک پیدا کنند و من می خواهم که این روند بر اساس ایده نامزد سر لیست اتفاق بیفتد؛ اینکه آیا این مسئله در شورای اروپایی اتفاق خواهد افتاد مسئله ای است که من امروز نمی توانم بگویم.

تشدید جنگ قدرت در بروکسل/ دعوا بر سر تصاحب پست‌های مهم اروپایی بین مرکل و ماکرونمرکل خواستار حل‌وفصل دیپلماتیک تنش‌ها میان ایران و آمریکا شد

منفرد وبر، نامزد سر لیست حزب مردم  در انتخابات پارلمانی اروپا بود. "فرانس تیمرمانس" سوسیال دموکرات و وست گر لیبرال دموکرات هم برای عهده داری جانشینی یان کلود یونکر تلاش می کنند اما آن ها هم اکثریتی ندارند.

مرکل تاکید کرد که مدل انتخاب ریاست کمیسیون اروپایی با توجه به نامزدهای سر لیست باید مورد توجه قرار گرفته و البته اروپا باید شایسته عمل باقی بماند.

در روزهای آینده قرار است پنج سمت بلند پایه اروپایی در این اتحادیه تقسیم شود.

در انتخابات سال 2014 بر اساس یک مصوبه معاهده لیسبون ایده نامزد سر لیست احزاب برای انتخاب سمت های مهم اروپایی در دستور کار قرار گرفت. این مصوبه می گوید که تنها سیاستمداری که قبل از انتخابات اروپایی خود را برای نامزدی سر لیست احزاب اعلام کرده است می تواند به عنوان رئیس کمیسیون اروپایی انتخاب شود. مرکل هم با این مسئله موافق اما ماکرون، رئیس جمهور فرانسه مخالف این ایده است.

بر اساس معاهده لیسبون، شورای اروپایی باید با توجه به نتایج انتخابات و بعد از مشورت دقیق با نیروهای سیاسی مربوطه در پارلمان پیشنهاد خود در این باره را ارائه دهد. بعد از آن رئیس کمیسیون اروپایی باید با رای اکثریت پارلمان انتخاب شود.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه و "پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا در شورای اروپایی یک ائتلاف متشکل از 11 کشور را تشکیل داده اند که هیچ کدام از سه نامزد سر لیست خانواده های احزاب اروپایی یعنی نه منفرد وبر که نامزد محافظه کاران است و نه فرانس تیمرمانس از حزب سوسیال دموکرات و نه مارگارت وستگر لیبرال را حمایت نمی کنند.

از محافل بروکسل به گوش می رسد که بعد از مخالفت ماکرون با عهده داری ریاست کمیسیون اروپایی برای "منفرد وبر" آلمانی حداقل مناسبات ماکرون و مرکل به شدت آسیب دیده است. بر این اساس گویا صدر اعظم آلمان به رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده است که اگر وی با عهده داری نامزدهای آلمانی برای تصاحب سمت های مهم اروپایی مخالفت کند او نیز با هیچ یک از نامزدهای فرانسوی برای این منظور موافقت نخواهد کرد.

ماکرون رسما مخالف ایده انتخابات نامزدهای سر لیست احزاب برای عهده داری سمت های اروپایی است چرا که این نامزدها از سراسر اروپا و کشورهای مختلف نیستند و مثلا وبر تنها از آلمان می تواند انتخاب شود. ماکرون برای این منظور یک لیست فراملیتی را ارائه داده و اعلام کرده که بدون این لیست فراملیتی مدل نامزدهای سر لیست احزاب برای عهده داری از جمله ریاست آینده کمیسیون اروپایی کارآیی ندارد. ماکرون همچنین بر این مسئله تاکید کرده است که وی منفرد وبر آلمانی را شخصیت نامناسبی برای ریاست کمیسیون اروپایی می داند چرا که تجربه کافی برای این منظور ندارد.

صدر اعظم آلمان بر انتصاب یک آلمانی برای دو سمت ارشد در اتحادیه اروپا شامل ریاست کمیسیون اروپا یا ریاست بانک مرکزی اروپا تاکید دارد و از قبل از انتخابات پارلمانی اروپایی برای این منظور تلاش هایی را داشته است.

آلمان به عنوان بزرگترین کمک‌کننده به بودجه اتحادیه اروپا بارها اجازه داده شرکایش رؤسای این نهادها را معرفی کنند. آخرین باری که یک آلمانی رئیس کمیسیون اروپا بود مربوط به دهه 1960 است و تاکنون هیچ آلمانی رئیس بانک مرکزی اروپا نیز نبوده است.

در مقابل اما فرانسه عمدتاً برای تصاحب این سمتها نبردی موفق داشته است. برخی از این فرانسوی‌ها عبارتند از ژان کلود تریشه، که هشت سال رئیس بانک مرکزی اروپا تا سال 2011 بود و همچنین فرانسوا زاویر اورتولی و ژاک دلورس، رؤسای اسبق کمیسیون اروپا.

انتهای پیام/

R31356/P/S8,89/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اتحادیه اروپا آنگلا مرکل

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتحادیه اروپا آنگلا مرکل اتحادیه اروپا آنگلا مرکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۰۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه لوموند در این باره گفت: «ما بارها درباره افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت کرده‌ایم و این کاری بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا انجام داد، با این وجود مقام قضایی اتحادیه اروپا باید تشخیص دهد که سپاه مرتکب اقدام تروریستی شده است و در حال حاضر چنین نیست.»

وی درباره تحریم‌های جدید علیه تهران نیز گفت: این اقدام ابتدا مستلزم وجود چیزهایی است که قابل تحریم باشد.

بورل همچنین تاکید کرد: در پی پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله‌ای که ایران با پهپاد و موشک انجام داده است، به نفع همه است که شاهد رویارویی منطقه‌ای نباشیم.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا قدرت دیپلماتیک دارد و هدفش کاهش تنش در منطقه از طریق روابط خود با تل‌آویو و کشورهای عضو، به ویژه آلمان، و متحدان بین‌المللی آن مانند واشنگتن است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درپی پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران خواستار تحریم کشورمان و قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست به اصطلاح «تروریسم» اتحادیه اروپا شد.

روابط عمومی کل سپاه بامداد روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

این حملات علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • (ویدئو) هوادار فلسطین سخنرانی رئیس کمیسیون اروپا را قطع کرد
  • مجارستان: رهبری اروپا ضعیف شده است
  • پلیس بلژیک برای کنفرانس راستگرایان اروپا محدودیت ایجاد کرد
  • نگرانی اتحادیه اروپا از توسعه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کودکان
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد/ نافرمانی از دستور کمیسیون انتخاب
  • سوره و آیه ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان انتخاب شد
  • بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند
  • تقوی: داورزنی نمی‌خواست رئیس شوم/ به کسی باج نمی‌دهم
  • درخواست کمیسیون اروپا از کنگره آمریکا برای حمایت از اوکراین
  • هشدار کمیسیون اروپایی درباره اعمال نفوذ روسیه بر انتخابات