Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس، سمیه رحیمی یکی از محققان طرح در گفت‌وگو با ایسنا، نیتروژن را یکی از مهمترین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان دانست و گفت: این عنصر به طور مستقیم در رشد و تولید مثل گیاه نقش ایفا می‌کند و علی‌رغم آنکه یکی از فراوان‌ترین عناصر موجود روی کره زمین است، کمبود آن تقریباً عمومی‌ترین مشکلی است که به کاهش عملکرد محصولات کشاورزی منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: باکتری‌های ریزوسفری محرک رشد گیاهان (PGPRs) با تثبیت ازت موجود در اتمسفر، نقش برجسته‌ای در تأمین نیتروژن مورد نیاز گیاه ایفا می‌کند و از این طریق می‌توان مصرف کودهای شیمیایی را در سیستم کشاورزی کاهش داد.

رحیمی از تولید کود بیولوژیک "بایو فارم" خبر داد و یادآور شد: کود بیولوژیک بایوفارم حاوی مجموعه‌ای از بهترین باکتری‌های تثبیت‌کننده ازت مانند "اروتوباکتر"، آزوسپیریلوم" و "سودوموناس" و برای استفاده در کلیه محصولات زراعی اعم از غلات، حبوبات، محصولات گلخانه‌ای، صیفی و سبزی و گیاهان جالیزی فرموله شده است.

این محقق با اشاره به مزایای این کود بیولوژیکی برای محصولات زراعی خاطر نشان کرد: این کود قادر به تبدیل کردن عناصر نیتروژن و فسفر از فرم غیر قابل جذب به فرم قابل جذب برای گیاه است و با کاربردی کردن آن می‌توان گام مؤثری در کاهش مصرف کودهای شیمیایی در مزارع زراعی برداشت.

وی تقویت و گسترش سیستم ریشه و تارهای کشنده و افزایش قدرت جذب عناصر از جمله عناصر ریز مغذی مانند آهن و روی را از دیگر مزایای این کود نام برد و اضافه کرد: باکتری موجود در باریوفارم با تولید متابولیت‌های مختلف باعث مقاومت گیاه در برابر عوامل بیماری‌زا مانند پوسیدگی ریشه، بوته میری و عوامل تنش‌زای محیطی مانند خشکی و شوری می‌شود.

به گفته محقق این طرح، تقویت بنیه گیاهچه، افزایش درصد جوانه‌زنی، ازدیاد وزن خشک بخش‌های هوایی و ریشه گیاه و افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح از دیگر مزایای این کود به شمار می‌رود.

رحیمی اضافه کرد: بایوفارم به صورت محلول در آب آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محقق با بیان اینکه محصول همچنین برای محصولات باغی نیز تولید شده است، خاطر نشان کرد: رشد ریشه گیاه متأثر از محیط اطراف خود به ویژه میکروارگانیسم‌های همزیست است و در میان جوامع میکروبی، باکتری‌های ریزوسفری محرک رشد گیاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ از این رو در این کود بیولوژیکی تولیدشده نقش مهمی در تثبیت ازت، رهاسازی فسفات از ترکیبات معدنی و تولید و ترشح آنزیم فسفاتاز دارد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۰۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این همایش ضمن تقدیر از زحمات فعالان زنجیره تولید نان از مرحله داشت تا سر سفره مردم در استان، اظهارکرد : با اقداماتی از جمله اجرای الگوی کشت، اجرای کشت قراردادی و جهش تولید در دیمزارها، افزایش قابل توجه تولید گندم در برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال زراعی گذشته در سطح کشور و استان اتفاق افتاد و آذربایجان غربی به رتبه 5 کشوری در تولید گندم ارتقا یافت.

شهبازی تصریح کرد: شرایط محیط زیستی ثابتی برای تولید گندم ضرورت دارد که در بسیاری از کشورها وجود دارد و به رشد بالاتر تولید سالانه منجر می‌شود که بر اساس آمار فائو کشور چین بالاترین رکورد تولید گندم جهان را دارد و ایران نیز در رده 17 جهان با تولید بیش از 10 میلیون تن گندم قرار گرفته است.

 سطح زیر کشت گندم دیم در سال زراعی جاری 303 هزار هکتار و گندم آبی 105 هزار هکتار است و در حال حاضرمزارع از وضعیت سبز مطلوبی برخوردارند.

وی تاکید کرد: برای دست یابی به گندم با کیفیت باید برنامه ریزی جامعی برای کنترل آفت سن غلات در طول سال داشت و در این راستا ترویج و ترغیب زارعان در امر مبارزه با سن گندم الزامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر لزوم افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و راندمان تولید و توجه ویژه به انبارداری این محصول در سیلوها، افزایش ضریب نفوذ دانش در بین زارعین و افزایش ضریب مکانیزاسیون در مزارع غلات تاکید کرد.

وی افزود : اجرای روش های به زراعی با محوریت مدیریت مصرف آب در مزرعه واصلاح الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها با ایجاد پایگاه های نو آوری دیم برای افزایش راندمان تولید و ترویج ارقام جدید گندم وجو برای افزایش تولید در دیمزارهای استان در جهت تحقق شعارسال با مشارکت بهره برداران در سال زراعی جاری در دستور کار قرار دارد.

برپایی نمایشگاهی از فرآورده های نان و گندم و سیاه چادر عشایری و پخت نان تازه توسط بانوان عشایری و تجلیل از زحمات فعالان زنجیره تولید نان از برنامه های جانبی این همایش بود.

شورای انقلاب فرهنگی ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت از جمله "روز ملی گندم و نان" در ضمیمه تقویم رسمی کشور بنا بر جشن‌ها و آئین‌های شکرگزاری محصولات کشاورزی با هدف توسعه نشاط اجتماعی و احیای فرهنگ روستا است.

 

 

 

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • تعریف کمپوست
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • نه صفر، نه یک!
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات زراعی دیم در لرستان
  • کارگروه گیاهان دارویی و محصولات کم‌آب‌بر در دشتستان تشکیل می‌شود
  • وجود بیش از دو هزار گونه گیاهی در گنجینه گیاه شناسی کردستان