Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@19:32:02 GMT

تحریم های جدید آمریکا مبنای حقوقی ندارد

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۱۰۳۲

تحریم های جدید آمریکا مبنای حقوقی ندارد

به گزارش گروه نشریات خبری؛ رویکرد و اقدامات متناقض آمریکا علیه کشورمان در فضای سیاسی و رسانه ای داخل همواره با بدبینی و محکومیت همراه بوده است.

بنا بر ارزیابی رسانه های اصلاح طلب ترامپ در ادعاهای خود در حالی دم از مذاکره و توافق می زند که درصورت تحریم وزیر خارجه کشورمان راه مذاکره را بسته است. به نوشته این رسانه ها این رفتارهای مضحک اعتبار آمریکا را از بین برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های اصولگرا نیز ضمن تاکید بر بی تاثیری فشارهای آمریکا علیه کشورمان نوشتند: این تحریم ها موجب انسجام بیشتر مردم ایران علیه آمریکا و شناخت بیشتر نسبت به اهداف ترامپ شد.

رسانه های اصلاح طلب

این رسانه ها علاوه بر زیر سوال بردن مبنای حقوقی تحریم های جدید آمریکا به آشکارسازی تناقضات نهفته در مواضع دولتمردان این کشور نیز پرداخته اند.

"اهداف آمریکا از تحریم های جدید"، "واکنش های داخلی به تحریم ها"، "عدم احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا" دیگر محورهای مورد توجه رسانه های اصلاح طلب می باشد

تحریم های مقامات کشورمان از سوی آمریکا مبنای حقوقی ندارد

روزنامه آرمان طی گفتگویی از رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه می پرسد: آیا بر مبنای حقوق بین‌الملل واشنگتن می‌تواند وزیر خارجه یک کشور دیگر را تحریم کند؟ وی در پاسخ گفت: زمانی که ایالات متحده وزیر خارجه کشورمان را تحریم می‌کند معنای آن این است که سفرهای رسمی دکتر ظریف به آمریکا در سطح دوجانبه را محدود کند. این در حالی است که تهران نه روابطی با واشنگتن دارد و نه وزیر خارجه کشورمان قصد سفر رسمی به آمریکا را دارد. بنابراین این تحریم‌های این‌چنینی در زمانی معنا می‌یابد که تهران-واشنگتن روابط دوجانبه‌ای داشته باشند و در عین حال همزمان آنها بخواهند برای دکتر ظریف محدودیت ایجاد کنند.

وی در ادامه افزود: تنها سفری که به ایالات متحده انجام می‌شود سفر به نیویورک است. آنهم برای شرکت وزیر خارجه کشورمان در اجلاس‌های سازمان ملل متحد همچون مجمع عمومی است. بنابراین اگر قرار هم باشد که دکتر ظریف سفری به نیویورک داشته باشند چون محل اجلاس بین‌المللی در سازمان ملل متحد در نیویورک است آمریکا حق ندارد مانع حضور کشورهای عضو سازمان ملل شود. چون وظیفه میزبانی آمریکا این است که می‌بایستی تسهیلات صدور روادید را برای هیات‌های دیپلماتیک تامین کند. اگر ایالات متحده به این رفتارهای مضحک که اعتبار آمریکا را از بین برده، ادامه دهد نشان دهنده این است که آمریکا صلاحیت میزبانی سازمان ملل متحد را ندارد. بنابراین کشورهای مستقل می‌بایستی به فکر آن باشند که محل سازمان ملل متحد را از نیویورک به یک کشور دیگری که مسئولان عاقل‌تری دارد تغییر دهند. چنین مساله‌ای با قوانین بین‌الملل مغایرت داشته و در جهت بی‌اعتباری آمریکا و مقامات این کشور برای میزبانی چنین اجلاس‌های مهمی دارد.

همچنین سیدمهدی ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفتگو با آرمان درخصوص تحریم های جدید آمریکا می گوید: این تحریم‌ها سیاسی و سمبلیک بوده و عملی نیست چرا که وقتی کشوری علیه کشور دیگر اعمال تحریم می‌کند این حالت اجرایی ندارد یعنی من بازدیدهای رسمی چنین فردی را نمی‌پذیرم و به کشور خودم راه نمی‌دهم. برخورد با رهبران و روسای کشورها به دو نوع است، یا قضائی یا سیاسی. برخورد قضائی یعنی دادستان یک محکمه بین‌المللی حکم جلب و بازداشت رئیس یک کشور را به‌دست بیاورد… حکم قضائی علیه مسئولان ایرانی وجود ندارد. دومین نوع برخورد؛ برخورد سیاسی است که بازدیدهای رسمی را تعلیق می‌کنند یا اعلام می‌کنند که چنین فردی را نمی‌پذیریم که این هم برگ سوخته‌ای است که ترامپ می‌خواهد استفاده کند چرا که اساساً بازدیدی نبوده و معلوم نیست چه چیزی را تحریم کرده است. تنها چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد در مورد آقای ظریف است که طنز روزگار خواهد بود. برای اینکه وقتی ترامپ می‌گوید من حاضر به مذاکره هستم این مذاکره را چه کسی باید انجام دهد؟ مسلماً وزیر خارجه کشور مورد نظر باید این عمل را انجام دهد.

اعتماد در یادداشتی درباره تبعات تحریم ظریف نوشت: تبادل، رفت و آمد و استقرار نمایندگان سیاسی در مقر سازمان‌های بین‌المللی به قدر کافی و لازم از ضمانت اجراهای حقوقی- بین‌المللی برخوردار است در نتیجه در صورتی که اقدام رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا مبنی بر تحریم وزیر امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران منجر به ایجاد محدودیت یا ممنوعیت سفر ایشان به مقر اصلی سازمان ملل متعهد شود، معاهدات بین‌المللی متعددی علاوه بر عرف و نزاکت بین‌المللی نقض و آشکار اقدامی خلاف حسن نیت روی داده است. در این صورت جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد، می‌تواند وفق مقررات بخش ٣٢ از کنوانسیون مزایا و مصونیت‌های سازمان ملل متحد اختلاف ناشیه را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره قرار گرفتن نام محمدجواد ظریف در فهرست تحریم های آمریکا و عدم صدور ویزا برای حضور او در سازمان ملل به تارنمای نامه نیوز گفت: آمریکایی ها براساس معاهده «مقر» یک تعهدی به تمام کشورهای دنیا دارند. کشورهای جهان بعد از جنگ جهانی دوم در قالب معاهده «مقر» آمریکا را منع کردند از اینکه تصمیمات ملی خودش را بر رفت و آمد دیپلمات ها به سازمان ملل حاکم کند. بر اساس این معاهده سیاستمداران و سفرای کشورهای مخالف آمریکا از این حق برخوردارند تا در مقر سازمان ملل متحد حضور داشته باشند و به فعالیت های دیپلماتیک خودشان ادامه دهند. اگر آمریکا از صدور ویزا برای حضور آقای محمدجواد ظریف در سازمان ملل خودداری کند، جمهوری اسلامی باید حتماً در قالب معاهده «مقر» شکایت و کاری کند تا دیگر چنین ظلم و نقض آشکار معاهدات بین المللی علیه مقامات ایرانی صورت نگیرد.

تناقض در مواضع آمریکا علیه ایران

آفتاب یزد: اوضاع در منطقه علی رغم آنکه به جنگ منتهی نشده اما همچنان روزبه روز پرتنش‌تر می‌شود. اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران فضا را به سمت و سوی بحرانی‌تر شدن شرایط کشور پیش برده است. تحریم رهبر انقلاب از یک سو و همین طور وزیر خارجه ایران، توسط آمریکا باعث شد تا بسیاری از این موضوع سخن بگویند که دیگر زمان دیپلماسی به پایان رسیده است و برخلاف اظهارات مکرر ترامپ مبنی بر مذاکره، اقدام اخیر او تیر خلاص به کورسوهای امید در راه و روش دیپلماسی بود.

در یادداشتی از روزنامه آرمان به قلم مشاور اسبق وزیر امورخارجه آمده است: آمریکایی‌ها صراحتاً اعلام کردند که دنبال مذاکره با ایران هستند. با تحریم مقام معظم رهبری، وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین همه مقامات تصمیم‌گیرنده در ایران چگونه می‌شود مذاکره کرد؟ چنین رفتاری از سوی کاخ سفید فقط یک معنا دارد و آن جنگ با ملت ایران است. لذا مقامات کاخ سفید دروغگو هستند و دونالد ترامپ در خود ایالات متحده به دروغگویی مشهور است. به گونه‌ای که هر روز یک دروغ را مطرح می‌کند.

شهروز برزگر، نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که اقدام آمریکا در اعمال تحریم علیه وزیر امور خارجه کشورمان در صورت عملی شدن چه تبعاتی را در پی دارد؟ گفت: تعطیلی دستگاه دیپلماسی تبعات این اقدام است که ضرر این اقدام بیشتر برای خود آمریکا است تا برای ما.

اهداف آمریکا از تحریم های جدید

روزنامه ابتکار در پاسخ به این پرسش که هدف ترامپ از تحریم‌های جدید چیست؟ نوشت: اقدامات اخیر کاخ سفید مبنی بر تهدید نظامی، اصرار بر روی مذاکره بدون قیدوشرط و پس از آن اعمال تحریم‌های جدید همان دکترین آشوب، ابهام و ضربه‌ای است که کاخ سفید از زمان روی کار آمدن ترامپ بارها به نمایش گذاشته است. با این تفاوت که در مورد ایران، این استراتژی اخیراً نگاه ویژه‌ای به تحریک افکار عمومی و همراه ساختن آن در جهت ایجاد یک اجماع دوباره و گسترده علیه ایران را نیز در دل خود مستتر دارد.

"تدبیر در برابر پریشانی"‌عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد است که در بخشی از آن می خوانیم: سیاست خارجی دولت آقای ترامپ مبتنی بر ارسال پیام‌های مختلف است. در این بین دو فرضیه مطرح است؛ یکی اینکه شخصیت آقای ترامپ و حضور دیدگاه‌های مختلف و سبک مدیریت آقای ترامپ باعث می‌شود که پیام مخابره شده از واشنگتن بسیار متناقض و مبهم باشد…اما فرض دیگری که وجود دارد این است که اگر بخواهیم به‌طور مشخص در مورد ایران سخن بگوییم، گویی دفتر آقای ترامپ در تلاش است که شکل عمدی، مبتنی بر یک برنامه از پیش طراحی شده پیام‌های متفاوتی را به ایران ارسال کنند تا سیستم عصبی و گردش تصمیم‌گیری در ایران را مختل کنند. وزیر خارجه یک حرف، مشاور امنیت ملی یک حرف و حتی رییس‌جمهور نیز حرفی دیگر را مطرح می‌کند. برخی معتقدند که ساختار تصمیم‌گیری در ایالات‌متحده تا این حد پرآشوب و متغیر نیست و اگر شاهد چنین اتفاقی هستیم براساس یک‌سری محاسبات دقیق است تا ایران و جامعه جهانی سردرگم شود و در این فضای غبارآلود ایالات‌متحده بتواند ایران را وادار به کاری کند که علاقه‌مند است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسایل آمریکا در گفتگو با ایسنا درباره تحریم احتمالی ظریف در روزهای آتی تصریح کرد: می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر چنین اقدامی انجام شود بسیاری از رسانه‌های بزرگ آمریکایی از مصاحبه با آقای ظریف احتمالاً خودداری یا اکراه داشته باشند. به هر حال ما شاهد اقدام آقای ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز و بازتاب آن در رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا بودیم. طبیعی است که ترامپ این سطح از تأثیرگذاری ظریف را برنتابد. آقای ظریف در آن مصاحبه بحث تیم B را مطرح کرد که در سطح افکار عمومی و دیگر رسانه‌های آمریکایی و جهان بازتاب گسترده داشت و به کرات از آن نام برده شد. این‌ها بهایی است که آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران در دفاع از منافع ملی می‌پردازد.

ابوالفتح گفت: این اقدام احتمالی آمریکا می‌تواند برای کوتاه کردن صدای آقای ظریف در صحنه بین‌الملل و افکار عمومی جهان یا محدود کردند حساب‌های کاربری ایشان در فضای مجازی از جمله در فیس بوک و توئیتر باشد و در نهایت تلاشی است برای منزوی کردن وزیر خارجه ایران. البته این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها یا در این تصمیم تجدید نظر کرده یا آن را به تأخیر بیندازند.

واکنش های داخلی به تحریم ها

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: مجموعه رفتار ترامپ ناموزون و نامشخص است مثل کسی که همه طرح‌هایش بهم‌ریخته باشد. نقطه مثبت این ماجرا برای ما این است که ترامپ بریده و روحیه‌اش را باخته است. وقتی می‌گوید ۱۰ دقیقه قبل از حمله نظامی دستور توقف را صادر کرده است بی‌توجه به سخنان نانسی پلوسی است که از عدم اجازه حمله نظامی به ترامپ پرده برداشت. اما در داخل ایران مردم را مستحکم‌تر می‌کند. اگر مردم مقاومت کنند و در داخل وحدت رویه داشته باشند اینها آخرین کارهای دشمن است. ترامپ طی روزهای اخیر رهبر، بیت رهبری و وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد، تنی چند از فرماندهان نظامی را هم به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد اما ارز از کانال ۱۳ هزار تومان پایین‌تر آمد. اگر قرار بود تحریم‌های جدید اثر بگذارد باید اثر آن را روی قیمت دلار می‌دیدیم. ابرقدرتی که روزی فکر می‌کرد که جهان از تکان خوردنش تکان می‌خورد، امروز عالی‌ترین ابزار نظامی‌اش توسط یک کشور سرنگون می‌شود و او هیچ کاری نمی‌تواند بکند.

خبرآنلاین در یادداشتی نوشت: بعد از سقوط پهپاد امریکایی موضع گیری ها و روایت های مختلفی در واکنش به آن دیده و شنیده شد که مخرج مشترک همه آنها تاکید بر دفاع از کشور در برابر متجاوز خارجی است. اما به رغم باور و ایمان به دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، جامعه و مردم در این فضا که از هر طرف تحت فشارهای اقتصادی و سیاسی هستند، نگران اند و به تحول نیاز دارند، عطش و مطالبه تغییر و تحول و برداشتن یک گام به جلو برای حل مشکلات و گرفتاری های مردم در کوچه و خیابان شنیده می شود.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: مقام های امریکایی به تکرار و با صراحت تمام هدف خود را فشار اقتصادی با هدف ناراضی و عصبانی کردن مردم اعلام کرده اند و کارایی و تاثیر ناراضی تراشی را از تجاوز نظامی کم هزینه تر و کارساز تر می دانند. مردم بر سر پیمان خود ایستاده اند حالا نوبت مسئولین است که صدای جامعه را بشنوند و مردم را از تلخی و گزندگی مشکلات شان مخصوصاً گرفتاری های اقتصادی رها کنند. باور کنید مقابله با دشمن و کسب رضایت مردم و جامعه معادله پیچیده ای نیست فقط اراده می خواهد.

فرارو در یادداشتی به طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت روحانی از دیپلماسی ناامید شده است؟ پرداخته و در پاسخ می نویسد: به نظر می‌رسد ناامیدی دولت روحانی، معلول دو علت داخلی و خارجی است. از منظر داخلی، روحانی مدام از محافلی یاد می‌کند که نگذاشتند برجام به ثمر برسد… از حیث خارجی نیز دولت روحانی بر این باور است که برخی مقامات دولت ترامپ، نه تنها هیچگونه تمایلی به دیپلماسی با ایران ندارند بلکه برای جنگ با ایران هم توطئه‌چینی می‌کنند. دولت روحانی که روزی با شعار توسعه مناسبات ایران با جهان روی کار آمده بود، بهبود اقتصاد از طریق جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را سرلوحه خود قرار داد. از این رو، مذاکرات بیش از یک دهه‌ای ایران با غرب را به سرانجام رساند. اما عوامل گوناگون داخلی و خارجی، تیم روحانی و ظریف را در شرایطی قرار داد که مذاکره با آمریکا را تسلیم بدانند و راه دیپلماسی با این کشور برای همیشه مسدود کنند.

عدم احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا

بخشایش اردستانی، نماینده سابق مجلس در گفتگو با تارنمای عصر ایران درباره احتمال وقوع درگیری نظامی میان ایران و آمریکا گفت: اصلاً ایران الان به دعوا با آمریکا نیاز دارد. اگر قرار است نفت ما صادر نشود، باید هم دعوا راه بیندازیم. اگر قرار باشد وضع موجود، یعنی تحریم‌ها و جنگ اقتصادی ادامه پیدا کند، جنگ نظامی به سود ایران است. چون وضع فعلی فقط به زیان ماست. اگر هم جنگی در بگیرد، جنگ محدود نخواهد بود. بین ایران و آمریکا یا جنگ نمی‌شود یا جنگ وسیع درمی‌گیرد.

به نظر من جنگ نمی‌شود؛ چون که فاصلۀ ایران و روسیه روز به روز دارد کمتر می‌شود. در واقع آمریکا دارد ما را هل می‌دهد به سمت روسیه. یعنی روسیه به تدریج دارد متحد استراتژیک ما می‌شود.

شاید مردم ایران از روسیه خوششان نیاید، ولی اتحاد ایران و روسیه در حکم متّکایی است که مانع وقوع جنگ می‌شود. البته ایران استقلال سیاسی دارد ولی کاهش خطر جنگ با آمریکا، خواه ناخواه مستلزم نزدیکی بیش از پیش ایران به روسیه است.

رسانه های اصولگرا

بی تاثیر بودن فشارهای آمریکا علیه ایران

روزنامه جوان نیز در یادداشتی می نویسد: آخرین اقدام ابلهانه و احمقانه ترامپ در باره ایران به عکس‌العمل وی نسبت به انهدام پهپاد ابرجاسوس خود توسط ایران باز می‌گردد. در این معرکه علاوه بر تجاوز پهپاد امریکایی به حریم جغرافیایی ایران، امریکایی‌ها مدعی شده‌اند از طریق عملیات هکری وارد حوزه موشکی ایران شده و عملاً جنگی پنهانی را علیه ایران آغاز کردند و ایران با درک صحیح از صحنه نبرد و ناتوانی دشمن بلافاصله نسبت به انهدام بزرگ‌ترین، گران‌ترین، مجهزترین و بلندپروازترین پهپاد امریکا اقدام کرد و به امریکا و قارون‌های منطقه‌ای نشان داد که بر سر منافع و استقلال و حراست از تمامیت ارضی خود با هیچ‌کس معامله نمی‌کند و تمام جهان نتیجه و عکس‌العمل مضحک امریکا در مواجهه با مقاومت فعال ایران در حراست از تمامیت ارضی خود را دیده و به آنان خندیدند.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی با اشاره به پیام توئیتری روز گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «رهبران ایران واژه خوبی و دلسوزی را درک نمی‌کنند. متأسفانه تنها چیزی که آنها می‌فهمند، قدرت و زور است. آمریکا با اختلاف زیاد قدرتمندترین ارتش دنیا را در اختیار دارد و تنها طی دو سال اخیر ۱.۵ تریلیون دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده است»، نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مدعی خوبی و دلسوزی در قبال ایران شده است که طی یک سال اخیر به‌بهانه‌های واهی یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار را علیه ملت ایران آغاز و با تحریم‌های ظالمانه خود حتی واردات کالاهای بشردوستانه به ایران را نیز دچار مشکل کرده است. از طرفی ترامپ تنها چند روز پس از سرنگونی پهپاد پیشرفته و گران‌قیمت آمریکایی توسط یک سامانه دفاعی بومی ایرانی بر فراز آب‌های سرزمینی ایران که با هیاهوی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر انتقام‌جویی از ایران همراه شد و در نهایت واکنشی از سوی آمریکا در پی نداشت، صحبت از قدرت ارتش آمریکا و سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری آن می‌کند تا به‌زعم خود در دل ایرانی‌ها ترس بیفکند؛ غافل از اینکه اساساً اگر نیروهای ایرانی از قدرت ادعایی آمریکا هراس داشتند، هرگز پهپاد متجاوز آمریکایی را منهدم نمی‌کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این نیز در برهه‌ای ایران را به تقابل نظامی تهدید می‌کرد و وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی ندید، به تمنای مذاکره روی آورد و شماره‌ای را در اختیار سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) قرار داد تا به‌منظور تماس تلفنی احتمالی به مقامات ایران تحویل داده شود.

خبرگزاری فارس نیز در یادداشتی با اشاره به تهدیدات اخیر ترامپ نوشت: حقیقت آن است که مقام‌های آمریکایی سابقه‌ای طولانی در تهدید نظامی ایران دارند و بارها و بارها عبارت «گزینه نظامی روی میز است» برای ارعاب مردم ایران استفاده کرده‌اند… در حقیقت آنچه ترامپ گفته، نه اظهاراتی جدید، بلکه تکرار مواضعی است که سال‌هاست از سوی سیاستمداران هر دو حزب آمریکایی علیه ملت ایران مطرح شده است. بعید نبود اگر در سال ۲۰۱۶ کلینتون هم پیروز انتخابات بود، در صورت بروز تنش با ایران، او هم اظهاراتی مشابه ترامپ را البته با پوسته‌ای دیپلماتیک‌تر بیان می‌کرد.

طرح ادعایی مبنی بر وجود جریان مدافع مذاکره در کشور

جهان نیوز در یادداشتی به نقل از جام جم نوشت: بعضی در داخل کشور از روی ضعف و البته برخی دیگر به‌دلیل نداشتن نیت خیرخواهانه معتقد به مذاکره و گفت و گو با آمریکا بودند اما اقدام آمریکا در اعمال تحریم علیه مقامات رسمی کشور در عمل نشان داد آنها خواهان مذاکره با ایران نیستند. آمریکا به‌واسطه این تحریم‌ها در سطح بین‌الملل بیش از پیش خود را بدنام کرده و از سوی دیگر موجب انسجام بیشتر مردم ایران علیه آمریکا و شناخت بیشتر نسبت به اهداف ترامپ شد، بنابراین تحریم‌های اخیر به ضرر ما نبوده بلکه به ضرر آمریکا شد.

تارنمای رجانیوز در گزارشی به نقل از روزنامه فرهیختگان مدعی شد: چهار نفر از اصلاح طلبان رادیکال در یادداشتی در نیویورک تایمز به سران ایالات متحده یادآوری کرده‌اند اگر سیاست خارجی آمریکا با آنها همکاری نکند در انتخابات آتی شکست خواهند خورد.

همچنین در بخش هایی از یادداشت روز وطن امروز می خوانیم: تصور می‌کنیم موفق شده‌ایم که مثلاً تحریم‌ها را برداریم ولی حواس‌مان نیست که دشمن بدعهد، زبان مذاکره و قول و قرار نمی‌فهمد! راهی که رفتیم و چه بیراهه‌راهی بود! فقط دادیم؛ بی‌آنکه بگیریم! حصر اقتصادی هم قابل شکست است؛ بدان شرط که توهم نزنیم مقاومت، صرفاً شعاری بی‌نتیجه است! «شعار صرفاً بی‌نتیجه» تضمین دانستن امضای امثال کری است! دل دشمن برای ما نسوخته!

مسؤولی که دنبال غرب می‌رود و مدام نسخه باب میل دشمن تجویز می‌کند، چرا می‌خواهد نتیجه بی‌نتیجه رفتار و گفتار خود را بیندازد گردن انقلاب و شهدایش!؟ سامانه سوم خرداد، گردن انقلاب و شهداست! لطف کنید و قصور و تقصیر خود را پای همان تَکرار جناب دوم خرداد بنویسید! نه! ما اجازه نمی‌دهیم جای حق و باطل عوض شود!

کیهان در بخشی از یادداشت روز خود ضمن اشاره به سقوط پهباد آمریکایی و پیشرفت های ایران در عرصه نظامی و علمی می پرسد: خیلی از ما ایرانی‌ها از این توانمندی‌های غرورآفرین بی‌اطلاع هستیم؛ به قول معروف این ویژگی‌های حیرت انگیز «به چشم‌مان نیامده است»؛ علت چیست؟

نگارنده در پاسخ به تقصیرها و قصورهایی اشاره می کند که از اعتماد به دولت‌های خارجی زورگو و بدعهد ناشی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این رویکرد خسارت بار، بی‌اعتمادی به جوانان نخبه، مومن و انقلابی و یقین نداشتن به وعده الهی و عافیت‌طلبی و فقدان خودباوری است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد دونالد ترامپ محمدجواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۱۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران، یمن و لبنان وضع کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ برابر با ۲۶ مارس ۲۰۲۴ در تداوم سیاست های تحریمی خود اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه شبکه‌ تسهیل‌کننده حواله‌های مالی برای حوثی‌ها (انصارالله یمن) حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران اعمال کرد. تحریم‌های جدید آمریکا شامل ۶ نهاد، یک فرد و دو نفتکش می‌شود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) ۶ نهاد، یک فرد و دو نفتکش را که در لیبریا، هند، ویتنام، لبنان و کویت مستقر یا ثبت شده‌اند و در تسهیل حمل‌ونقل کالا و تراکنش‌های مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حوثی‌ها و حزب‌الله فعالیت می‌کنند، تحریم می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم
  • پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز امروز ماست
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران، یمن و لبنان وضع کرد