Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر گفت: اگر ۵ درصد از مساحت کویر لوت را برای تولید انرژی خورشیدی استفاده کنیم، می توانیم کل برق ایران و بخشی از برق مورد نیاز منطقه خاورمیانه را هم تأمین کنیم.

به گزارش مشرق، حسین افراخته عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، دکترای مهندسی برق و مشاور و پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر در برنامه روزنه رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: با توجه به اینکه یک چهارم مساحت ایران را صحراها تشکیل می‌دهند، پتانسیل انرژی خورشیدی در ایران بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر ما در مساحتی حدود یک درصد از این نواحی، تولید انرژی‌های خورشیدی را اجرایی کنیم، چیزی در حدود ۵ برابر نیاز برق ایران را می توانیم تأمین کنیم و یا اگر ۵ درصد از مساحت کویر لوت را برای تولید انرژی خورشیدی استفاده کنیم، می توانیم کل برق ایران و بخشی از برق مورد نیاز منطقه خاورمیانه را هم تأمین کنیم.

بیشتر بخوانید: عکس / نمایی دیدنی از کویر لوت راهکارهای کاهش مصرف برق

افراخته با بیان اینکه " یکی از انواع قابل اتکای انرژی تجدیدپذیر در دنیا انرژی بادی است"، گفت: با توجه به برآورد سازمان انرژی‌های نوی ایران روی ۴۵ سایت مهم بادی روی ۲۶ منطقه کشور انجام داده، پتانسیل انرژی بادی کشور چیزی در حدود ۶۵۰۰ مگاوات است؛ یعنی حدود ۱۰ درصد برق مصرفی کشور را می تواند تأمین کند و اگر توسعه فاز صفر اطلس بادی کشور تکمیل شود این عدد برابر با ۴۰ هزار مگاوات، یعنی ۶۲ درصد از کل نیاز برقی کشور (در زمان پیک) است.

وی افزود: بخش دیگری از انرژی تجدیدپذیر که در مقایس بالا قابل استحصال است، انرژی برق‌آبی است که می تواند تا ۴۲ هزار مگاوات در ایران پتانسیل تولید داشته باشد و بیش از ۶۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تأمین کند اما تنها در ایران حدود ۱۰ درصد از مصرف برق خود را از طریق انرژی برق‌آبی تأمین می کنیم.

پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر در خصوص ارزان‌تر بودن تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی در مقایسه با نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: اگر به این مسئله بپردازیم که ایران سرشار از منابع فسیلی است و این منابع تمام نشدنی است، اشتباه کرده‌ایم؛ چرا که بر اساس عمر ذخایر فسیلی کشور در سال ۱۳۸۶ که برآورد شده، بالغ بر ۸۴ سال بوده و اگر با همین روال مصرف کنیم و به منابع جدیدی دست نیابی، میزان بقای انرژی فسیلی کشور ۸۴ سال است.

وی افزود: علاوه بر این، ما باید از یک عدالت بین نسلی تبعیت کنیم و آن بدین مفهوم است که این انرژی که در اختیار نسل فعلی ایران است، بخشی به جمعیت آتی کشور اختصاص دارد و استفاده بی رویه از این انرژی و آلودگی زیست محیطی که ایجاد می کند، رفتار درستی نیست.

افراخته تصریح کرد: از اینرو استفاده از انرژی های تجدیدپذیر باید از اولویت های اصلی کشور باشد، ضمن اینکه وجود سوخت‌های فسیلی می تواند به جای مصرف، به صادرات و درآمدزایی منجر شود و در بخش های دیگر کشور به توسعه بینجامد و منافاتی با توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حتی در برخی نقاط کشور برخلاف تصورات عام، پتانسیل‌های خوبی در توسعه تجدیدپذیرها وجود دارد، ادامه داد: به طور مثال، پتانسیل انرژی خورشیدی در گیلان با توجه به روزهای آفتابی، سه برابر پتانسیل انرژی خورشیدی در آلمان است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز پهپاد آمریکایی لیگ ملت های والیبال تولید برق خاورمیانه کویر لوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نخست ایران در پیوند کلیه در خاورمیانه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما: دکتر عطایی‌پور اظهار کرد: پیوند کلیه در ایران قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد، امروز اولین کنگره سراسری ایران برگزار شد؛ البته هر سال کنگره‌هایی که مربوط به بیماری کلیه و بحث‌های مربوط به پیوند است، برگزار می‌شود؛ اما حضور همزمان پزشکان مربوط به کلیه و جراحان پیوند کلیه باعث تمایز آن نسبت به دوره‌های گذشته شده است.
وی با اشاره به تبادل تجربیات میان پزشکان و جراحان کلیه، تصریح کرد: تعداد عمل‌های پیوند کلیه به دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به کشور‌های دیگر در سطح بالایی است؛ به طوری که در خاورمیانه ایران رتبه اول را دارد که این موضوع به دلیل استفاده از پیوند کلیه میان اعضای فامیل و دریافت اعضا از افراد دچار مرگ مغزی و در کنار آن سطح بالای دانش پیوند در کشور است.
این متخصص داخلی با اشاره به گردشگری سلامت در کشور اظهار کرد: سطح بالای دانش و تسلط پزشکان ایرانی باعث افزایش تعداد مراجعان از سایر کشور‌ها برای عمل پیوند شده است، حضور گیرنده و ارائه دهنده کلیه از یک خانواده یا یک ملیت برای انجام عمل پیوند الزامی است و عمده مراجعان برای عمل پیوند کلیه از کشور‌های همسایه مانند آذربایجان، افغانستان و عراق هستند.
حمیدرضا غلام‌رضایی، رئیس بیمارستان فرهیختگان در این کنگره اظهار کرد: سال گذشته انجمن علمی پیوند کلیه ایران تاسیس شد و این کنگره نخستین برنامه برگزار شده از سوی انجمن است.

دیگر خبرها

  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • رتبه نخست ایران در پیوند کلیه در خاورمیانه
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • ۵۶ پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا
  • افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل | تمام فیلم‌های ما را بازبینی و بخشی‌هایی از آن‌ را حذف کردند! | ویدئو
  • قیمت برق استرالیا در آینده رکوردی تاریخی خواهد زد
  • توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف می‌کند
  • تأمین پنج درصد برق اداره‌های فارس با تجدیدپذیر‌ها