Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با فرارسیدن فصل سفر معمولا خانواده‌ها هر کدام بر اساس وسع و توانایی خود مکان یا شهری را جهت گردش و تفریح و سیاحت یا زیارت انتخاب می‌کنند.

یکی از مکان‌های مهم گردشگری هموطنانمان، شهر‌های زیارتی مشهد و قم است که توفیق زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام الله علی‌ها را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید: ۱۲ اشتباهی که در سفر مرتکب می‌شویم

یادش به خیر قدیما سفر کردن چندان گران و پرهزینه نبود. یک چمدان می‌بستیم و راهی شمال یا جنوب، مشرق یا مغرب می‌شدیم و با گذراندن یک سفر کم خرج، با کوله‌باری از خاطرات خوش به شهرمان باز می‌گشتیم، اما گرانی‌ها و افزایش هزینه سفر در سال‌های اخیر بسیاری از خانواده‌ها را از سفر و دیدن جاذبه‌های دیدنی کشورمان منصرف کرده است.

فرصتی مناسب برای گردشگری

فصل تابستان فرصتی مناسب برای سیر و سفر و گردشگری است. اکثر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تعطیلات و مرخصی‌های کاری خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که همزمان با تعطیلی مدارس در هنگام تابستان به نقاط مختلف کشور بروند. کسانی که در گوشه و کنار کشور وابستگانی دارند از این ایام بهترین استفاده را می‌برند و به دیدن اقوام و خویشان خود می‌روند و افراد دیگر هم برای دیدن مکان‌های دیدنی و شهر‌های زیبا به مسافرت می‌روند.

یکی از کسانی که سال‌ها در هتل‌های مختلف مشغول به کار بوده در این باره می‌گوید: «خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که از نظر تنوع آب و هوایی و جاذبه‌های مختلف گردشگری بسیار غنی هستیم و با داشتن چنین گنجینه‌ای اصلا نیازی نیست که با صرف هزینه‌های گرانقیمت و گزاف به کشور‌های خارجی سفر کنیم و ارز کشورمان را به جیب بیگانگان سرازیر نماییم. همه چیز همین جاست، همه زیبایی‌ها در کشور خودمان است. بنا‌های تاریخی، مساجد، پل‌ها، موزه‌ها، طبیعت زیبا و ... با این همه ثروتی که در اختیار داریم چرا باید به کشور‌های دیگر مسافرت کنیم و درآمد خودمان را آنجا خرج‌نماییم؟!.»

وی اضافه می‌کند: «متاًسفانه برخی از افراد متمول به دلیل چشم و هم چشمی که مثلاً فلان فامیل به خارج رفته ما هم باید برویم چمدان را جمع کرده و به سفر‌های خارجی می‌روند و در هتل‌هایی اقامت می‌کنند که هزینه گزافی از آن‌ها می‌گیرند و پول‌هایی در آن کشور‌ها خرج می‌کنند که اگر در کشور خودمان خرج کنند باعث رونق گردشگری و ترمیم و بازسازی بنا‌های تاریخی می‌شود.»
به گفته این کارشناس، افزایش هزینه سفر‌های داخلی در سال‌های اخیر مسئله‌ای غیر قابل انکار است، اما همین هزینه‌ها هم نسبت به سفر‌های خارجی بسیار پایین‌تر است و با هزینه یک سفر خارجی می‌توان در درون کشور چندین سفر انجام داد.»

گفته‌های این کارشناس هتل‌داری واقعیتی تلخ است، اما با روشنگری، فرهنگ‌سازی، برنامه‌ریزی و طرح‌هایی مناسب می‌توان گردشگری را افزایش داد.

تقلیل سفر‌ها طبق آمار

برخی از آمار‌ها از تقلیل سفر‌های برون شهری تا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد سخن می‌گویند و اذعان می‌کنند که سفر‌های نوروزی و تابستانی به نصف و یا بیشتر کاهش پیدا کرده و تقریبا فقط ۴۰ درصد مردم به سفر می‌روند. در واقع گرانی سفر هوایی و بلیط هواپیما، افزایش نرخ اقلام و خوراکی‌ها، گرانی هتل و تور‌های تفریحی و حتی گرانی خودرو مزید بر علت شده تا بسیاری از خانواده‌های ایرانی قید سفر را بزنند.

خانم «وهاب‌زاده» کارمند، درباره گرانی هزینه‌های سفر به گزارشگر کیهان می‌گوید: «با توجه به پایین بودن درآمد‌ها و هزینه‌های بالای مسافرت ترجیح می‌دهیم که در خانه بمانیم و از سفر منصرف بشویم. چرا که برای خانواده‌هایی مثل ما که در شهرستان فامیل و خویشاوندی نداریم هزینه محل اقامت و هتل بسیار گران درمی‌آید.»

وی اضافه می‌کند: «واقعا از رفتار برخی از هموطنان تعجب می‌کنم که به کشور‌های خارجی و کشور‌های همسایه مسافرت می‌کنند و پول‌های خود را آنجا خرج می‌کنند و پس از بازگشت هم کلی از آن کشور‌ها تعریف می‌کنند تنها به این خاطر که به دیگران فخر بفروشند در حالی که این اصلا افتخار نیست و به نظر من نوعی خودشیفتگی است. در کشور خودمان آن‌قدر جا‌های دیدنی و طبیعت زیبا داریم که دیگر نیازی به رفتن به کشور‌های دیگر نیست به خصوص کشور‌هایی که برخی از آن‌ها به اندازه یک شهر یا یک استان ایران هم نیستند، یا مثلا سواحل گسترده خزر یا خلیج‌فارس آنقدر زیباست که در کشور‌های دیگر مانند آن را نمی‌توان پیدا کرد. در چنین شرایطی چرا باید پول خود را در چنین کشور‌هایی خرج نماییم؟!»

سفری امن و راحتبا رعایت مسائل ایمنی

سفر کردن زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما بدون مشکل هم نیست، درست است، مسافرت پول می‌خواهد. اما همه چیز فقط پول نیست برنامه‌ریزی هم می‌خواهد.

«سیما ملتجی» کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با گزارشگر روزنامه کیهان به مشکلات سفر‌های تابستانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «سفر کردن دور شدن از یک سری روزمرگی‌ها و یکنواختی‌های زندگی است و افرادی که مسافر هستند و مسافرت می‌کنند می‌خواهند از محیط یکنواخت زندگی خود برای مدتی دور باشند البته هر سفری هدف خاص خود را دارد، برخی از سفر‌ها زیارتی، برخی سیاحتی و برخی برای شغل و مأموریتی خاص است، اما در هر صورت آداب و شرایطی دارد که باید از قبل در نظر گرفته شود. به طور مثال سفر‌های زیارتی شرایط خاص خود را دارد و قبل از آماده شدن اسباب و وسایل مادی، احتیاج به آمادگی روحی و صفای باطنی دارد.

بدون جلای روح و روان نمی‌توان به سفر‌های زیارتی رفت به قول معروف می‌گویند «باید دل جلوتر به مسافرت برود» و یا اینکه در سفر‌های زیارتی می‌گویند «باید طلبیده شوی»، اما سفر‌های دیگر هم آمادگی‌هایی می‌خواهد. اگر خانواده با خودروی شخصی مسافرت می‌کند باید از سلامت خودروی خود مطمئن باشد تا خدای ناکرده در بین راه برایشان مشکلی پیش نیاید. یا اگر با هواپیما یا قطار مسافرتی صورت می‌گیرد باید بلیط‌ها از قبل تهیه شود، اما مهمترین مسئله در طول سفر استفاده بردن از آب و هوای تازه، طبیعت زیبا، دگرگون شدن خلق و خوی و آرامش روحی است. به عبارت دیگر مهمترین هدف تازه شدن حس و حال است و شرایط سفر باید به گونه‌ای باشد که این حس و حال را در افراد ایجاد کند.»

یک مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این باره می‌گوید: «خانواده‌ها قبل از سفر‌های نوروزی یا تابستانی باید برنامه ریزی مناسبی برای خود و خودرو‌های شخصی در نظر بگیرند تا با مشکل مواجه نشوند. چرا که بررسی تصادفات در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سرعت و سبقت غیر مجاز، بی‌توجهی و نبود مهارت، خواب‌آلودگی و صحبت با تلفن همراه از عوامل مهم تصادفات درون شهری و برون شهری بوده است. رانندگان و مسافران تابستانی می‌توانند با رعایت این موارد در سفر‌های خود روز‌های مناسبی را پشت سر بگذارند.»

وی به مسئله استفاده از سواحل دریا هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در طول تعطیلات مسافران زیادی به سواحل دریای خزر سفر می‌کنند و با توجه به احتمال غرق شدگی، والدین باید بسیار مراقب فرزندان خود باشند. شنا در طرح‌های سالم‌سازی و ایمن شده، پوشاندن جلیقه نجات به کودکان داخل قایق و نزدیک ساحل، اجتناب از نزدیک شدن به آب و دریای طوفانی و اجتناب از شناکردن در مکان‌های خارج از طرح سالم سازی از دیگر مواردی است که والدین باید در مسافرت به استان‌های ساحلی کشور به آن‌ها توجه کافی و لازم را داشته باشند».

لذت سفر‌های دسته جمعی

تعطیلات تابستانی شروع شده و بچه‌ها بی‌صبرانه منتظرند که والدینشان برایشان سفر‌های تابستانی تدارک ببیند برای بچه‌ها فرقی نمی‌کند، اصفهان یا شیراز، کرمانشاه یا تبریز، شمال یا جنوب فقط می‌خواهند برای مدتی استراحت کنند و خستگی ۹ ماه تحصیلی را از تنشان بیرون کنند.

«مهسا» دانش آموز کلاس ششم دبیرستان در این باره به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «خیلی خوشحال هستم که امتحانات تمام شده و خدا را شکر قبول شده ام، اما از همه بیشتر خوشحالم که با خانواده عمویم به مسافرت می‌رویم و قرار است به تبریز برویم تا این شهر تاریخی و زیبا را ببینیم، چون از این شهر تعریف زیادی شنیده‌ایم.»

وی اضافه می‌کند: «از اینکه با خانواده عمویم مسافرت می‌کنیم و دختر عمویم با من است خیلی خوشحالم، زیرا سفر‌های دسته جمعی بسیار شیرین و خاطره انگیز است و می‌تواند یک مسافرت خوب را برای ما به ارمغان بیاورد. سفر به همین دور هم بودن و با خانواده و فامیل مسافرت کردن قشنگ و زیبا می‌شود.»

مهسا خاطرنشان می‌کند: «خدا را شکر خانواده من خانواده‌ای اجتماعی و معاشرتی است و در تهران هم که هستیم همیشه میهمانی‌های خانوادگی و فامیلی داریم و از دور هم بودن بسیار خوشحال می‌شویم.»

کودکان و نوجوانانی که ۹ ماه درس خوانده‌اند و مدرسه رفته اند، این روز‌ها منتظرند که به مسافرت بروند و اگر والدین به آن‌ها قول مسافرت می‌دهند باید حتما به قول خود عمل کنند.

سیما ملتجی کارشناس مسائل اجتماعی در این باره می‌گوید: «والدین در مسافرت‌های خانوادگی باید حتما فرزندان خود را با خود همراه سازند چرا که آن‌ها چشم انتظار سفر‌های تابستانی هستند و اگر این کار صورت نگیرد خاطره‌ای تلخ برای آن‌ها به وجود خواهد آمد.»

وی تصریح می‌کند: «ممکن است والدین در شهر خودشان و در هنگام رفت و آمد‌ها و میهمانی‌های فامیلی، کودکان و نوجوانانشان را با خود نبرند، اما در هنگام مسافرت باید به این نکته توجه داشته باشند که فرزندانشان هم مانند آن‌ها از درس خواندن و گذراندن سال تحصیلی خسته شده‌اند و می‌خواهند آرامش و استراحتی داشته باشند. با اندکی یادآوری نیز متوجه می‌شویم هنوز هم خاطرات سفر‌های خانوادگی در دوران کودکی در ذهن ما وجود دارد و از یادآوری آن‌ها خوشحال می‌شویم.»

اگر کودکان به دلیل تصمیم نامطلوب والدین از مسافرت با آن‌ها جا بمانند، احساس بی‌اهمیتی کرده و خود را چیزی جز بار سنگین و موجودی اضافی برای خانواده تلقی نخواهند کرد و این در حالی است که خطر فاجعه آمیز در آینده برای آن‌ها در کمین خواهد بود.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها مناطق گردشگری خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با اشاره به آموزش مهارت‌های زندگی ویژه زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

نرجس خاتون اسعدی خلیلی درباره اقدامات انجام شده در خصوص زنان سرپرست خانوار گفت: سازمان بهزیستی کشور به موجب ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان مصوب سال ۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، در جهت تحقق مفاد اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی تشکیل شد. یکی از اهداف اصلی این سازمان با عنایت به مفاد قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست مصوب ۱۳۷۱، حمایت و توانمندسازی خانواده‌های دارای سرپرست زن و نیازمند است.

به گزارش مهر، مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور گفت: در این راستا، دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور متولی ارائه خدمات، حمایت‌های اجتماعی و همچنین مداخلات به هنگام، مناسب و در دسترس مددکاری اجتماعی به بانوان سرپرست خانوار و دارای فرزند چندقلو است تا ضمن توانمندسازی آنان در تحقق اهدافی، چون ارتقا سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی در کشور گام بردارد.

۲۷۸ هزار خانوار بانو سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲۷۸۰۰۰ خانوار بانو سرپرست تحت پوشش این سازمان هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۲۷۸۰۰۰ خانوار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان هستند، تصریح کرد: این خانوار‌ها از مستمری ماهیانه برخوردار هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌گردند. به طور متوسط سالانه حدود ۲۰ درصد به تعداد بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش اضافه می‌گردد.

اسعدی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۵ هزار خانواده واجد شرایط پشت نوبت، در راستای سیاست پذیرش افراد پشت نوبت و حذف صف انتظار، تحت پوشش سازمان قرار گرفته‌اند و بر حسب نیاز و شرایط ایشان از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تأمین مسکن زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از اقدامات سازمان بهزیستی، پرداخت کمک هزینه تأمین ودیعه مسکن است که با توجه به افزایش تورم و افزایش هزینه‌های تأمین مسکن به خصوص در کلانشهر‌ها طی سال‌های اخیر، پیگیری‌های لازم جهت افزایش اعتبار و بهره مندی تعدادی بیشتری از بانوان سرپرست خانوار انجام شده است. همچنین سازمان ساخت مسکن برای این قشر را نیز در دستور کار دارد.

اسعدی درباره پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار گفت: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی به تعداد قریب به ۱۲۰۰۰ نفر ارائه می‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین به تعدادی از بانوان سرپرست خانوار که موفق به کسب مدرک مهارتی شده‌اند سرمایه کار بلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور درباره اقدامات توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: از سایر اقدامات قابل انجام توسط این سازمان برای بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش می‌توان به موارد آماده‌سازی شغلی، پرداخت سرمایه کار، راه‌اندازی کسب و کار‌های گروهی، پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان و دختران شهری و روستایی، تأمین هزینه تحصیل فرزندان دانش آموز و دانشجوی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، اشاره کرد.

معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی

وی ادامه داد: همچنین ارائه تسهیلات معافیت سربازی جهت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد همسر از دیگر خدماتی است که به این گروه از زنان ارائه می‌شود و فرزندان ذکور واجد شرایط خانواده‌های تحت پوشش از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند.

اسعدی با اشاره به آموزش مهارت‌های زندگی ویژه زنان سرپرست خانوار و اعضا خانواده این زنان گفت: زنان سرپرست خانوار از آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج، مهارت‌های زندگی خانوادگی، مهارت‌های زندگی، افزایش سطح سواد سلامت با تأکید بر آموزش مراقبت از سلامت و… بهره‌مند گردیده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین پرداخت کمک هزینه بهبود تغذیه خانواده‌های تحت پوشش، تشکیل گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار، اجرای برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، غربالگری سلامت جسمی بانوان خانواده‌های تحت پوشش، مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده‌های تحت پوشش با رویکرد مدیریت مورد (با اولویت زنان مطلقه) از دیگر برنامه‌های این دفتر است که به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود.

وی درباره برنامه‌های مددکاری با اولویت زنان مطلقه گفت: این برنامه با بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده در کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و با هدف تقویت خانواده‌ها، ارتقای سلامت اجتماعی، تلاش برای ماندگاری زندگی زوج‌ها و مدیریت و کاهش آسیب‌ها به خانواده‌های تحت پوشش ارائه می‌شود.

فرآیند توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ۳ سال است

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور همچنین در خصوص خروج از چرخه حمایت گفت: مدت زمان حمایت، پرداخت مستمری و انجام فرایند توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ۳ سال است؛ لذا چنانچه خانوار پس از دریافت خدمات توانمندسازی، طی مدت سه سال به توانمندی لازم دست نیابد، پرداخت مستمری تا ۶ ماه بعد نیز ادامه می‌یابد.‌ی ادامه داد: در صورت ارتقای توانمندی خانواده‌های تحت پوشش با توجه به نمره مکتسبه پرسشنامه وضعیت توانمندی خدمت گیرنده و گزارش مددکار اجتماعی مبنی بر تأیید تغییر وضعیت خدمت گیرنده و افزایش دهک درآمدی بالاتر از ۵، امکان خروج از چرخه فراهم می‌شود.

tags # خدمت سربازی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • جذب ۳ هزار و ۱۰۱ حامی جدید برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • تعطیلی دو روزه آخر هفته، رونق سفر و مصیبت حمل و نقل