Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه عربی با اشاره به اینکه امارات بر تجارت و سرمایه گذاری متکی است و تبادلات تجاری زیادی با ایران دارد نوشت که این کشور از متهم کردن ایران به دست داشتن در حادثه الفجیره عقب کشیده است و عربستان را برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی جلو فرستاده است.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری الخلیج آنلاین در تحلیلی تحت عنوان "چرا امارات عقب می‌نشیند و عربستان را برای مقابله جلو می‌فرستد" نوشت: امارات بر خلاف سیاست همیشگی و هجومی خود علیه ایران این بار از متهم کردن تهران در حمله به نفتکش‌ها در بندر الفجیره عقب کشیده است که این مساله نشان دهنده تغییر لحن تحریک آمیز اماراتی‌ها علیه ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تغییر لحن امارات همزمان با منصرف شدن ترامپ از حمله به ایران بعد از سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط ایرانی‌ها انجام شد. عقب نشینی امارتی‌ها از متهم کردن ایران از سوی رأس هرم دیپلماسی امارات یعنی عبدالله بن زائد، وزیر خارجه این کشور انجام شد؛ وی روز چهارشنبه اعلام کرد که امارات نمی‌تواند هیچ کشوری را در رابطه با حمله الفجیره متهم کند زیرا اطلاعات کافی در دست ندارد.

در ادامه این تحلیل آمده است که موضع جدید بن زائد در تضاد با موضع قبلی وی است زیرا پیش از این مدعی شده بود که دست داشتن ایران در حمله به بندر الفجیره امری آشکار است.

این پایگاه خبری می‌نویسد: قبل از عقب نشینی امارات از موضع خود مسئولان ایرانی اظهارات و اقدامات دیپلماتیک قاطعی علیه امارات اتخاذ کرده بودند که مهم‌ترین آنها احضار کاردار امارت به وزارت خارجه ایران به دلیل پرواز پهپاد آمریکایی سرنگون شده از خاک امارات بود. همچنین حسین شیخ الاسلام، معاون پیشین وزیر خارجه ایران در گفت وگو با این پایگاه خبری اعلام کرد که کشورش قصد دارد از طریق بین المللی علیه امارات شکایت کند زیرا پهپاد آمریکایی از خاک امارت به سوی ایران پرواز کرده بود.

از سوی دیگر حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس ایران به عربستان، امارات و بحرین هشدار داد که با امنیت منطقه بازی نکنند "زیرا آتشی که با آن بازی می‌کنند خودشان را خواهد سوزاند". این از شدیدترین تهدیدات تهران علیه ابوظبی به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد که موضع جدید ایران و قدرت نظامی این کشور که با ساقط کردن پهپاد آمریکایی به وسیله یک سلاح بومی نمایانگر شد و همچنین موضع سیاسی جدید آمریکا باعث شد که اماراتی‌ها موضع جدیدی اتخاذ کنند. ممکن است امارات متوجه شده است که با متهم کردن بی دلیل ایران ضرر اقتصادی زیادی به آنها می‌رسد زیرا میزان تبادلات تجاری میان دو کشور گسترده است و در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ میلیارد دلار رسید.

محجوب الزویری، مدیر اندیشکده خلیج (فارس) در دانشگاه قطر می‌گوید که موضع امارات در متهم کردن ایران در حادثه الفجیره از همان ابتدا منسجم نبود و توافق نظر آنها در این بود که این عملیات از سوی یک کشور انجام شده است که نامی از آن نبردند.

وی در گفت وگو با الخلیج آنلاین گفت که عقب نشینی مجدد امارات از متهم کردن ایران نشان می‌دهد که این کشور رغبتی به درگیری و مواجهه با تهران ندارد و می‌خواهد از راه بازگشت روابط با ایران وارد عمل شود. حتی در یمن نیز اماراتی‌ها تلاش می‌کنند که به طور مستقیم با حوثی های مورد حمایت ایران درگیر نشوند و برنامه‌هایشان را بر اساس عدم درگیری با ایران و به دور از حوثی ها اجرایی می‌کند. امارتی‌ها نسبت به پیامدهای درگیری با ایران نگرانی‌های سیاسی دارند به خصوص اینکه نیم میلیون تبعه ایرانی در امارات زندگی می‌کنند و در تمامی بخش‌ها تأثیر گذار هستند.

وی می‌گوید که اماراتی‌ها روش متفاوتی برای تعامل با ایرانی‌ها در پیش گرفتند؛ آنها سعی می‌کنند که در صف اول قرار نگیرند بلکه عقب بمانند و هم پیمانشان یعنی عربستان را برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی به جلو بفرستند که این مساله در جنگ یمن واضح و آشکار است.

در ادامه این تحلیل آمده است که دبی ۹۰ درصد حجم تبادلات تجاری امارت با ایران را دارد این درحالی است که میزان صادرات ایران به امارات تقریباً ۵ میلیارد دلار است و میزان صادرات امارات به ایران به ۷ میلیارد دلار می‌رسد.

نجاح محمد علی، کارشناس امور ایران در مقاله‌ای که اخیراً منتشر کرده می‌گوید که اگر اقدامی نظامی از سوی ایران انجام شود دبی جزو اولین اهداف خواهد بود. امارات و خصوصاً دبی بر پایه تجارت و سرمایه گذاری متکی هستند و تنها شلیک یک موشک و حتی یک بم در منطقه تجاری در امارات باعث می‌شود که سرمایه گذاران با اموال خود فرار کنند و متأسفانه این کشور از نظر اقتصادی با شکست مواجه خواهد شد.

همچنین، کرستین کوخ، رئیس اندیشکده خلیج فارس در ژنو می‌گوید که هرگونه درگیری در منطقه آسیب اقتصادی برای تمام کشورها به دنبال خواهد داشت اما امارت به طور ویژه آسیب خواهد دید زیرا این کشور بر صادرات متکی است و تنگه هرمز را نه تنها برای فروش نفت بلکه برای صادرات کالا نیز نیاز دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امارات متحده ایران عربستان بندر الفجیره عبدالله بن زاید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۲۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای ترامپ : اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا در اظهاراتی ادعا کرد که اگر رییس جمهور این کشور بودم, بدون شک ایران را وارد توافق ابراهیمی (سازش کشورهای عرب با رژیم اسرائیل) می کردم.   به گزارش ایرنا از "الجزیره انگلیسی", ترامپ در مصاحبه با شبکه "فاکس نیوز" با اشاره به چاک شومر رهبر یهودی اقلیت سنا گفت که وی ، "اسرائیل را رها " و "به صورت واضح اعلام کرد که از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل حمایت نخواهد شد."   ترامپ افزود که اسرائیل به دلیل "پیروی از" دموکرات ها و وفادار ماندن بیش از حد به آنها دچار خطا شده است.   رئیس جمهور سابق آمریکا در پیامی به نتانیاهو گفت: "من فکر می کنم باید این کار (پیروی از دموکرات ها)را به سرعت به پایان برسانید و به دنیای صلح بازگردید."   امارات و بحرین در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ با دلالی دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا توافق نامه موسوم به «ابراهیم» را برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل امضا کردند. توافقنامه یاد شده امضا شده توسط امارات موجب برقراری روابط رسمی دیپلماتیک بین ابوظبی و تل آویو شد و پایه و اساس روابط تجاری، امنیتی و فرهنگی گسترده امارات با رژیم صهیونیستی را ایجاد کرد.   همچنین توافقنامه عادی سازی روابط رژیم جنایتکار اسرائیل با بحرین در همان روز امضا شد. سودان نیز که تحت فشار آمریکا قرار گرفته بود در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ چنین توافقی با رژیم صهیونیستی امضا کرد و وامی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار از واشنگتن دریافت کرد و از لیست کشورهای تروریستی خارج شد.   مغرب نیز عادی سازی روابط خود با رژیم اشغالگر اسرائیل را در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ بصورت رسمی اعلام کرد و پس از آن آمریکا حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکاوی ۲ توطئه جدید خارجی علیه ایران
  • احمد، نور لیگ امارات؛ از غیبت در جام ملت ها تا درخشش در لیگ داخلی! | لژیونر پلاس
  • ارتش پاکستان: ۸ تروریست به جهنم فرستاده شدند
  • بررسی روابط ایران و عربستان پس از یک سال
  • ادعای ترامپ : اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم
  • اردوی پایانی تیم ملی هاکی روی یخ بانوان
  • غول‌های انرژی در حال مکیدن گاز در میادین مشترک هستند!
  • ارتباط پایدار با کشور‌های منطقه را پیوند‌های اقتصادی تضمین می‌کند
  • ارتباط پایدار با کشورهای منطقه را پیوندهای اقتصادی تضمین می‌کند
  • تیم ملی پدل ایران برای کسب عنوان سومی به مصاف امارات می‌رود