Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرانیان سال هاست در زمینه سدسازی فعالیت می کنند و از این رو تاکنون سدهای بی شماری برای امور مختلف در کشور ساخته شده است که انواع گوناگونی دارد و از همین رو امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی سد‌های تاریخی، صنعتی و کشاورزی کشور بپردازد.

مهمترین دلایل ساخت سد

شاید از مهمترین دلایل ساخت سد‌ها از آغاز جامعه بشری تا پیش از اختراع برق را بتوان ذخیره آب، کنترل سیلاب و تنظیم و انحراف آب نامید، که در مناطق نیمه خشک جهان (مانند خاورمیانه و شمال آفریقا) هنوز از مهمترین اهداف سدسازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سدسازی؛ تاثیربر فرهنگ و سیاست کشور

سد‌ها نقش ارزنده‌ای در تولید انرژی و نیز ذخیرۀ آب برای آشامیدن و صنعت و آبیاری ایفا می‌کنند و سرمایه‌ای برای تأمین آب و انرژی در جهان مدرن امروزی به‌شمار می‌روند.

همچنین بهبود و کامیابی و آسایش فکری جامعۀ بشری و افزایش تولیدات کشاورزی رابطۀ مستقیمی با سدسازی دارد.

این مطلب را از دست ندهید: ایران اسلامی در زمره ۳ کشور پیشرو در حوزه سد سازی جهان

دامنۀ فواید سد‌ها به همین‌ها ختم نمی‌شود؛ بلکه می‌توان کمک به صنعت کشتیرانی و نیز تولید انرژی برقابی را به آن فهرست افزود.

اما مانند هر فعالیت عمرانی دیگر، سد‌ها نیز بر محیط اطراف از جمله محیط زیست، اجتماع، حتی فرهنگ و سیاست تاثیرگذار است که این تاثیرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

در سال‌های اخیر واکنش‌های منفی زیادی در فضای افکار عمومی کشور نسبت به سدسازی ایجاد شده است که عمدتاً از طرف حامیان محیط زیست و فعالان اجتماعی بوده است و عموماً تنها اثرات جنبی سد‌ها را بیان نموده‌اند، بدون توجه به این‌که اگر سد‌ها نبود چه وضعیتی داشتیم.

حتی مساله تخریب سد‌ها در کشور‌های پیشرفته نیز اگرچه واقعیت دارد، بیش از اندازه بزرگنمایی شده است. در این مقاله تلاش شده مقایسه اجمالی در خصوص سدسازی در ایران و جهان شود.

خودکفایی ایران در حوزه سدسازی

با بررسی عملکرد ایران در حوزه ساخت سد می توان به این موضوع اشاره کرد که در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، سدسازی در ایران، توسط کشور‌های مختلف به‌عنوان متولی و مشاور صورت می‌گرفت، اما اکنون شرکت‌های ایرانی متعددی برای ساخت سد آماده هستند؛ در آن زمان شرکت‌های ایمپرجیلو، باستان - دایهو، پور اتریش، تکنو پروم اکسپورت، دبلیو. آ. آر. دی، ساسر، کوماگایی گومی، لوزان - پور - لوزینگر و موریسون نودسون به همراه چهار شرکت ایرانی عملیات ساخت سد در ایران را انجام می‌دادند، اما اکنون دیگر خبری از شرکت‌های خارجی در ایران در این حوزه نیست، چراکه توانست‌ایم در این بخش به خودکفایی برسیم.

این مطلب را از دست ندهید: سد‌های کشور دچار هیچ مشکلی نیستند

ترین‌های سدسازی ایران

هم‌چنین از جمله سد‌های در دست بهره‌برداری ایران می‌توان به سد کارون ۳ با ارتفاع ۲۳۰ متر از پی به عنوان بلندترین سد بتنی کشور یاد کرد؛ سد گتوند علیا با ارتفاع ۱۸۲ متر از پی بلندترین سد خاکی و سد جگین با ارتفاع ۸۰ متر از پی و حجم مخزن ۳۰۰ میلیون مترمکعب در رقوم نرمال، بلندترین سد بتن غلطکی در کشور است.

بلندترین طول تاج نیز مربوط به سد چاه‌نیمه ۴ با طول تاج بیش از ۱۵ کیلومتر و حجم مخزن ۸۲۰ میلیون مترمکعب در رقوم نرمال در مرز بین ایران و افغانستان و بیش‌ترین حجم مخزن نیز مربوط به سد کرخه با حجم مخزن ۵۳۴۷ میلیون مترمکعب در رقوم نرمال می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: خودکفایی کامل ایران در تولید بنزین پالایشگاهی به همت سپاه + صوت

علاوه‌بر این بلندترین سد مرزی مشترک بین دو کشور، سد دوستی با ارتفاع ۷۹ متر از پی و حجم مخزن ۱۲۲۳ میلیون مترمکعب بین ایران و ترکمنستان و روی رودخانه مرزی هریرود و بیش‌ترین حجم مخزن سد مرزی مشترک بین دو کشور برای سد خداآفرین با حجم مخزن ۱۶۱۲ میلیون مترمکعب در رقوم نرمال بین ایران و آذربایجان هستند.

سد‌های تاریخی ایران سد عباس‌آباد، ساخت دوره صفویه، واقع در شهرستان بهشهر بند امیر در افغانستان سد وشمگیر در شمال آق قلعه- استان گلستان سد کوریت در نزدیکی شهر طبس سد ساروجی نارمند در نزدیکی شهر فارغان سد‌های صنعتی و کشاورزی سد شهید رجایی، در ساری  سد حوضیان، در شهرستان الیگودرز سد سرابی، در شهرستان تویسرکان سد رئیسعلی دلواری، در استان بوشهر سد بیدواز شهرستان اسفراین سدقیصرق سد مارون سد کرج سد لتیان سد سیوند سد کارون ۱ (شهید عباسپور) سد مسجد سلیمان سد چاه نیمه زابل سد کرخه سد جیرفت در شهرستان جیرفت سد تهم سد آیدوغموش سد کارون ۵ سد سفیدرود سد بختیاری سد دز سد بز سد جابر سد شمو سد جاوید سد بست گز سد باغکل، در شهرستان خوانسار سد نرگسی، در کازرون سد دوستی، در شهرستان سرخس سد ملاصدرا، در شهرستان اقلید، فارس سد درودزن، در شهرستان مرودشت، فارس سد کارده، در شهرستان مشهد سد طرق، در شهرستان مشهد سد چالی دره، در شهرستان مشهد سد شیرین دره، در شهرستان بجنورد سد بارزو شیروان، در شهرستان شیروان سد شورک، در شهرستان شیروان سد سنگرد، در شهرستان سبزوار سد کمایستان، در شهرستان سبزوار سد شهید یعقوبی، در شهرستان تربت حیدریه سد اسجیل، در شهرستان چناران سد دولت‌آباد، در شهرستان چناران سد سده، در شهرستان خواف سد دهن قلعه، در شهرستان بردسکن سد شهید مدرس، در شهرستان کاشمر سد کاخک، در شهرستان گناباد سد نوبهار، در شهرستان بجستان سد برون، در شهرستان فردوس سد فریمان، در شهرستان فریمان سد زاوین، در شهرستان کلات سد لار. در شهرستان آمل سد ستارخان، در شهرستان ورزقان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وضعیت سدسازی سدسازی در ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۳۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، کارشناس مسئول دانه‌های روغنی و کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان و محقق مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجانغربی بهمراه مسئول واحد زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب از مزارع کلزای این شهرستان بمنظور نظارت بر آفات و بیماری‌ها و بررسی وضعیت رشدی محصول بازدید کردند.   در این بازدید وضعیت مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب مطلوب ارزیابی شد.   گفتنی است امسال با افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته، ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می‌شود بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

دیگر خبرها

  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس/اسامی متاخران جلسه
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب