Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی در سرسرای دانشگاه زابل افزود: فرهنگ ایران و زبان فارسی وامدار افرادی، چون فرخی سیستانی است چرا که سخن شناس به سادگی، زیبایی بر بنیاد شعر و جمال شناسی در می‌یابد که فرخی سیستانی اول شاعر است و پس از آن مدح می‌گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در برخی از نقد‌ها فرخی سیستانی را از جمله مدح گویان نام می‌برند در حالی که در نقطه مقابل، او به بهانه مدح، شعر را مقام و متانت بسیار بلند بخشیده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: فردی که شعر شناس، سخن شناس و جهان رنگارنگ حضرت خیال را بشناسد به فراست در می‌یابد که به هیچ عنوان در دیوان فرخی سیستانی مدح، محور نیست و شعر، محور آن است.

وی اظهارداشت: در هر کجای ایران که سخن از سیستان می‌شود همزمان دو معنا به حماسه، اسطوره و پهلوانی با نامداری رستم و اخوت و جوانمردی یعقوب لیث صفاری به ذهن‌ها متبادر و تداعی می‌شود.

بلخاری افزود: بر خود می‌بالم که ایرانی هستم و سیستان قطعه‌ای از خاک پاک وطنم است.

وی بیان کرد: شعر منزل و میزبان خود را می‌شناسد به طوری که این استعداد و توان در دل و جان فرخی سیستانی خود را دیده است.

دبیر سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی در حاشیه این جشنواره گفت: سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی با هدف تجلیل از پژوهشگران منطقه سیستان برگزار شده است.

مهدی کشته گر افزود: شورای سیاست گذاری سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی پس از تشکیل کمیته ارزیابی و داوری، آثار شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد که در نهایت در بخش تاریخ این جشنواره هیچ اثری راه پیدا نکرد.

وی اظهارداشت: در این جشنواره از محمود رضا آرمین، ابولحسن افشاری، جواد شهنازی به ترتیب در بخش‌های ادبیات، هنر و فرهنگ و در بخش جوان از محبوبه کلبعلی و محمد میر نیز تجلیل شد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نی زار بیان کرد: جشنواره ملی فرخی سیستانی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به ثبت رسیده و سالانه این جشنواره در زابل برگزار می‌شود.

سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی با هدف تجلیل از پژوهشگران برتر در بخش‌های ادبیات، فرهنگ، هنر، تاریخ و جوان منطقه سیستان با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان بلوچستان، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر زابل و فعالان اجتماعی، فرهنگی و هنری منطقه سیستان در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد.

ابوالحسن علی بن جولوغ فرخی سیستانی شاعر بزرگ ایرانی اواخر سدهٔ چهارم و اوایل سدهٔ پنجم هجری قمری است.

وی علاوه بر تسلط بر شعر و ادب در موسیقی نیز مهارت داشت و بدین وسیله توانست به دربار ابوالمظفر شاه چغانیان و سپس به دربار سلطان محمود غزنوی راه یابد و منزلتی والا بدست آورد.

فرخی را یکی از بهترین قصیده سرایان ایرانی می‌دانند تا جایی که گفته‌اند سخن سهل و ممتنع در عربی خاص ابوفراس حمدانی و در فارسی خاص فرخی است.

تاریخ فوت او را ۴۲۹ هجری قمری ذکر کرده‌اند.

انتهای پیام/ع

سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی در زابل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۳۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیمان طالبی مجری افتتاحیه جشنواره رادیو شد

رئیس کمیته برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه سومین جشنواره پژواک اعلام کرد که پیمان طالبی اجرای مراسم افتتاحیه این جشنواره را برعهده دارد که چهارم اردیبهشت‌ برگزار می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره مستند رادیویی «پژواک» برای سومین بار برگزار می‌شود و این بار رادیویی‌ها شاهد یک افتتاحیه جذاب با هدایتِ تهیه‌کننده و کارگردان برنامه طنز «صبح جمعه با شما» خواهند بود.

ساجد قدوسیان که به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان «صبح جمعه با شما» شناخته می‌‌شود رئیس کمیته برگزاری افتتاحیه و اختتامیه جشنواره پژواک و کارگردان برنامه است. او درباره جزئیات افتتاحیه گفت: مراسم افتتاحیه سومین جشنواره پژواک روز چهارم اردیبهشت همزمان با سالگرد رادیو در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو ساعت 15 برگزار می‌شود. اجرای مراسم هم برعهده پیمان طالبی است.

خبر معاون صدا از راه‌اندازی رادیو بانوان تا سهم کودکان

وی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه بخش‌های متنوعی دارد، تصریح کرد: در این مراسم قرار است از محمد قربانی، پیشکسوت رادیو تقدیر کنیم. همچنین خاطره بازی با حضور هنرمندان از دیگر بخش‌های این مراسم است.

قدوسیان همچنین تأکید کرده که قرار است نمایش‌های طنز با محوریت مباحثی که رادیویی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اجرا شود. محمد قربانی از پیشکسوتان رادیو است که به تاریخ شفاهی رادیو شهره است. او از دهه 40 راهی رادیو شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • عصر نوین آموزش زبان انگلیسی: نقش موثر آموزشگاه های زبان انگلیسی در تهران
  • حمایت دانش آموزان سیستانی و بلوچ از عملیات غرورآفرین وعده صادق
  • پیمان طالبی مجری افتتاحیه جشنواره رادیو شد
  • آخرین جزییات از مراسم افتتاحیه سومین جشنواره پژواک رادیو
  • انس عمومی با ادبیات کهن پارسی؛ یکی از مسیر‌های حفظ حافظه‌ی فرهنگی جامعه
  • برگزاری مراسم پایانی سومین جشنواره شکرستان
  • تاکید استاندارسیستان و بلوچستان برپیگیری مشکلات مردم سیل زده
  • پایداری آب شرب شهر کنارک